Monitorul Oficial, Partea 1, octombrie 1940 (Anul 108, nr. 229-255)

1940-10-17 / nr. 243

17 Octomvrie 1940 MONITORUL OFICIAL (Partea I) Nr. 243 5935 robirea neamului, merită toată solicitudinea guvernului.* * • In afară de aceste considerațiuni de ordin național și românesc, și motive de politică judiciară militează pentru reînființarea acestor instanțe și anume: populația din aceste regiuni, fiind izolată în munți și lipsită de căi de comunicație, este nevoită să facă drumuri lungi și costisitoare până la sediul tribunalelor. Pentru a pune instanțele la îndemâna populației sărace de la țară, reînființarea acestor instanțe se impune. Această măsură nu reclamă nicio sarcină bugetară în plus, deoarece autoritățile locale pun la dispoziția tribunalelor reînființate, atât localul cât și combustibilul și iluminatul necesar, iar personalul există și se va detașa deja tribunalele evacuate. Primiți, vă rugăm, Domnule General, asigurarea înaltei noastre considerațiuni. Ministrul justiției, Mihai A. Antonescu Nr. 136.885 bis. 1940, Octomvrie 9. GENERAL ION ANTONESCU Conducătorul Statului Român Și Președintele Consiliului de Miniștri Având în vedere raportul d-lui ministru secretar de Stat la Departamentul Justiției cu Nr. 137.244 bis din 10 Octomvrie 1940, In baza dispozițiunilor decretelor-legi Nr.3.052 din 5 Septemvrie și Nr. 3.072 din 7 Septemvrie 1940, Am decretat și decretăm: DECRET-LEGE privitor la reglementarea drepturilor avocaților evrei Art. 1. — Avocații evrei rămași în barouri, în urma revizuirilor făcute de acesta, nu au dreptul de a redacta acte, a da consultațiuni, a reprezenta in justiție sau a pleda în fața oricărei instanțe de judecată, decât în afacerile evreilor persoane fizice și nu pot în genere exercita profesiunea decât în serviciul și în folosul coreligionarilor lor, persoane fizice. Art. 2. — Dispozițiunile decretuluilege de față nu se aplică avocaților evrei invalizi de războiu, orfani de război n si celor decorați pentru fapte de arme cu Virtutea Militară sau alte ordine cu panglică de Virtutea Militară. Art. 3. — Locurile rămase libere în contencioasele întreprinderilor și persoanelor juridice în genere, vor fi ocupate de avocați creștini. Art. 4. — O comisiune compusă din doi delegați ai baroului, prezidați de primul-președinte al tribunalului local, va supraveghea aplicarea acestui decretlege. Art. 5. — Nerespectarea dispozițiunilor din decretul-lege de față și orice acte de fraudă și simulațiune săvârșite pentru eludarea lor, se vor pedepsi cu amendă dela 100.000 lei până la 500.000 lei și cu închisoare dela 1—3 luni. Art. 6. — Toate dispozițiunile contrarii decretului-lege de față, sunt și rămân abrogate. * Dat în București la 16 Octomvrie 1940. Conducătorul Statului Român Și Președintele Consiliului de Miniștri, General Ion Antonescu Ministrul justiției, Mihai A. Antonescu Nr. 3.487. Raportul d-lui ministru al justiției către Conducătorul Statului Român și Președintele Consiliului de Miniștri. Domnule General. Conform dispozițiunilor decretelorlegi Nr. 3.052 din 5 Septemvrie și Nr. 3.072 din 7 Septemvrie 1940, avem onoarea a vă înainta pentru aprobarea și semnătura Domniei Voastre, alăturatul decret-lege relativ la reglementarea drepturilor avocaților evrei. Decretul-lege de față este isvorît din noua concepție politică ce stă la baza Statului Național Legionar. Inspirat din principii naționaliste, el are rostul de a face ca elementul românesc să reintre și pe acest tărâm în drepturile lui legitime. De altă parte, în împrejurările actuale, când mulți avocați români din teritoriile cedate și-au părăsit căminurile, decretul-lege vine să aducă o ușurare în suferința lor, pemițându-le să aibă acces în contencioasele ocupate până acum de profesioniști evrei. In fine, elementul evreesc reprezentând o neînsemnată minoritate în cadrul comunității românești, este firesc ca exercițiul profesiunii de avocat să fie limitat, pentru avocații evrei, numai la afacerile coreligionarilor lor. La acest principuu, o singură derogare se admite, în favoarea avocaților evrei invalizi de războiu, orfani de războiu și celor care au fost decorați pentru fapte de arme, cu Virtutea Militară. Prezentul decret-lege este întocmit în conformitate cu hotărîrile Consiliului de Miniștri din 1 Octomvrie 1940. Primiți, vă rugăm. Domnule General, asigurarea înaltei noastre considerațiini. Ministrul justiției, Mihai A. Antonescu Nr. 137.244 bis. 1940, Octomvrie 10. GENERAL ION ANTONESCU, Conducătorul Statului Român Și Președintele Consiliului de Miniștri Asupra raportului d-lui ministru secretar de Stat la Departamentul Justiției cu Nr. 137.243 bis din 10 Octomvriie 1940, In baza dispozițiunilor decretelor-legi Nr. 3.052 din 5 Septemvrie și Nr. 3.072 din 7 Septemvrie 1940. Am decretat și decretăm: DECRET-LEGE pentru desființarea Ministerului Aerului și Marinei, Ministerului înzestrării Armatei și înființarea Subsecretariatelor de Stat al Armatei de uscat, al Aerului, al Marinei și al Înzestrării și Administrației Armatei Art. 1. — Ministerul Aerului și Marinei și Ministerul înzestrării Armatei, se desființează. Atribuțiunile ministerelor desființate trec asupra Ministerului Apărării Naționale. Art. 2. — Se înființează pe lângă Ministerul Apărării Naționale următoarele Subsecretariate de Stat: Subsecretariatul de Stat al Armatei de uscat. Subsecretariatul de Stat al Aerului. Subsecretariatul de Stat al Marinei. Subsecretariatul de Stat al înzestrării și Administrației Armatei. Art. 3. — Ministerul Apărării Naționale va funcționa, până la reorganizarea lui, în baza legii lui organice, a legilor organice a ministerelor desființate prin art. 1 și a instituțiunilor pendinte. Art. 4. — Atribuțiunile subsecretarilor de Stat, repartizarea direcțiilor și serviciilor, precum și a personalului, se vor stabili prin decizie ministerială. Art. 6. — Bugetele ministerelor desființate, pe exercițiul 1940/941, vor fi executate în continuare de către Subsecretariatele de Stat respective. Subsecretariatul de Stat al Aerului și Subsecretariatul de Stat al Marinei, vor avea în administrarea lor partea ce le revine din bugetul fostului Minister al Aerului și Marinei, determinată printr-un buget interior de execuție. Creditele rămase fără întrebuințare vor fi propuse la anulare, pentru a se alimenta fondul general de deschideri de credite. Art. 6. — Subsecretariatul de Stat al Marinei, cuprinde Marina Regală și Marina Comercială, cu toate direcțiunile speciale și administrațiile comerciale pendinte (P. C. A., S. M. I., N. F. R., D. M. C.). Direcțiunea silozurilor regionale din Administrația comercială a porturilor și căilor de comunicație pe apă (P.C.A.), se desparte și se încorporează în Ministerul Lucrărilor Publice și Comunica* 7