Munca, iunie 1966 (Anul 22, nr. 5772-5797)

1966-06-01 / nr. 5772

IERI, LA PRAGA, S-A DESCHIS Al 13-lea Congres al P.C. din Cehoslovacia PRAGA.— Corespondentul Agerpres, Al. Liţă, transmite : Marţi dimineaţa, în Palatul Congreselor din Praga s-au deschis lucrările celui de-al XIII-lea Congres al Partidului Comunist din Cehoslovacia. La Congres participă peste 1 500 de delegaţi, reprezentând circa 1 700 000 de membri ai P.C. din Cehoslovacia. Sunt prezenţi, de asemenea, delegaţi ai 75 de partide comuniste şi muncitoreşti şi ai unor partide democratice. Delegaţia Partidului Comunist Român este alcătuită din tovarăşii Alexandru Bîrlădeanu, membru al Comitetului Executiv şi al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., conducătorul delegaţiei, Manea Mănescu, secretar al C.C. al P.C.R., şi Gheorghe Niţescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Praga Cuvîntul de deschidere a fost rostit de Antonin Novotny, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, care a salutat delegaţii şi pe oaspeţii străini. După alegerea prezidiului şi a comisiilor de lucru, congresul a adoptat în unanimitate următoarea ordine de zi: Raportul de activitate al C.C. al P.C. din Cehoslovacia şi sarcinile viitoare ale partidului. Raportul Comisiei Centrale de Revizie şi Control. Alegerea Comitetului Central al P.C. din Cehoslovacia şi a Comisiei Centrale de Revizie şi Control. Raportul de activitate al C C. al P.C. din Cehoslovacia a fost prezentat de Antonin Novotny, primsecretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, care a înfăţişat succesele obţinute de poporul cehoslovac în perioada care a trecut de la congresul precedent, precum şi direcţiile principale ale activităţii în viitor. „Noi relevăm cu un sentiment de mîndrie, a spus raportorul, rezultatele muncii noastre importante, desfăşurate de partid pentru victoria socialismului şi viaţa paşnică a poporului cehoslovac“. In continuare, A. Novotny s-a ocupat de principalele sarcini ale celui de-al 4-lea plan cincinal (1966-1970). „Apreciem, a spus el, că pînă în 1970, volumul consumului individual va putea să crească cu 17—18 la sută în comparaţie cu anul 1965, iar volumul consumului social cu 19—20 la sută. Productivitatea muncii în sfera producţiei va trebui să crească cu 22—25 la sută. Ponderea principală în această dezvoltare va reveni pe viitor în special industriei, volumul producţiei nete urmînd să crească cu 28—30 la sută. In anii cincinalului, producţia agricolă va trebui să crească cu 15 la sută, iar producţia-marfă cu 19 la sută. Raportul subliniază dezvoltarea şi adîncirea colaborării frăţeşti a R. S. Cehoslovace cu Uniunea Sovietică şi cu ţările socialiste, solidaritatea intarnaţionalistă cu forţele revoluţionare din celelalte ţări. El a condamnat politica imperialistă a S.U.A. în Vietnam, subliniind că poporul cehoslovac, alături de eroicul popor vietnamez va sprijini şi în viitor prin toate mijloacele posibile R. D. Vietnam şi eforturile poporului sud-vietnamez îndreptate spre înfăptuirea năzuinţelor sale juste. In şedinţa de dupăamiază, Pavel Hron a prezentat raportul Comisiei Centrale de Revizie şi Control. Au început apoi dezbaterile pe marginea rapoartelor. Tot în cursul şedinţei de după-amiază, congresul a fost salutat de Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., conducătorul delegaţiei. El a dat apoi citire mesajului de salut al C.C. al P.C.U.S. In regiunile eliberate din Vietnamul de sud, populaţia şi militarii is din cadrul forţelor partriotice de pază interioară nu se dau înapoi de la nici un efort pentru a susţine acţiunile trupelor combatante. Iată prin jungla de ne- a străbătut, un convoi de aprovizionare în drum , spre poziţiile de luptă. P Mobutu îşi lichidează oponenţii KINSHASA 31 (Agerpres). — Tentativa de complot împotriva generalului Mobutu sau înscenarea de la Kinshasa (numele nou al Leopoldville-ului), cum apreciază unele cercuri africane, relevă din nou dificultăţile menţinerii stabilităţii politice în Congo. In ceea ce-i priveşte pe complotişti, „după deliberări, care au durat cinci minute, Tribunalul militar special din Congo a pronunţat marţi sentinţa de condamnare la moarte în procesul intentat lui Evariste Kimba, Jerome Anany, Emmanuel Bamba şi Alexandre Mahamba“, învinuiţi de tentativă de lovitură de stat, anunţă agenţia France Presse. In relatările lor, agenţiile de presă subliniază că grupul celor patru acuzaţi a fost supus anterior unui „interogatoriu sever“, după care a urmat o „discuţie“ de 15 minute cu generalul Mobutu. Cei patru acuzaţi au fost traduşi în faţa tribunalului militar special sub învinuirea de a fi pus la cale răsturnarea actualei administraţii şi înlocuirea ei printr-un „consiliu executiv provizoriu“ în frunte cu Jerome Anany. Postul de radio Kinshasa a anunţat marţi că guvernul congolez a remis ambasadei belgiene o notă în care se arată că Alain Rens, secretar al ambasadei, a fost declarat persona non-grata (punîndu-i-se în vedere să părăsească teritoriul Congoului în decurs de 24 de ore), întrucît Rens ar fi întreţinut legături cu cei patru acuzaţi. Din Kinshasa, agenţia United Press International relatează că guvernul congolez continuă investigaţiile în vederea descoperirii şi a altor participanţi la complot. In presa din capitalele africane se fac diverse supoziţii în legătură cu cauzele mai adînci ale acţiunii celor 4 politicieni congolezi, amintindu-se uneori şi de numele fostului premier, Moise Chombe, aflat, după cum se ştie, în Europa, Kande, înaltul comisar congolez al informaţiilor, a declarat ieri că „nu se ştie încă dacă Chombe a fost implicat, într-un fel oarecare, în recenta conjuraţie“. Un fapt este însă cert: toţi cei 4 complotişti au avut relaţii strînse cu Chombe în trecut. Mitingul de la Sofia SOFIA 31 (Agerpres). Cu prilejul încheierii celei de-a 6-a întîlniri a reprezentanţilor Comitetelor pentru colaborarea balcanică, la Sofia a avut loc un miting, la care au luat cuvîntul participanţi la întîlnire, printre care şi prof. univ. Mihail Ghelmegeanu, preşedintele Comitetului român pentru colaborare şi înţelegere reciprocă între popoarele din Balcani. Vorbitorii au subliniat, printre altele, necesitatea încetării acţiunilor militare ale S.U.A. din Vietnam, acţiuni care ameninţă pacea lumii. FILIPINE Dezbateri sub tensiune în parlament MANILA 31 (Agerpres).— Cea de-a 30-a sesiune specială a Congresului filipinez continuă într-o atmosferă de tensiune. A fost supus dezbaterii proiectul de lege privind trimiterea de noi trupe în Vietnamul de sud. Opoziţia a calificat acest proiect ca „un angajament privind pârtieiparea Filipinelor la războiul din Vietnam“ şi a cerut ca el să fie supus dezbaterilor, urmînd să fie a *doptat numai dacă va întruni două treimi din numărul voturilor în ambele Camere. Intenţia guvernului filipinez a provocat indignarea opiniei publice din ţară. „Votarea acestui proiect de lege ar însemna vînzarea vieţilor soldaţilor filipinezi în schimbul dolarilor americani", scrie ziarul „Manila Chronicle“. Evoluţia sondei „Surveyor“ IERI s-a procedat la o manevră de corectare a traiectoriei sondei lunare „Surveyor" lansată luni de la baza spaţială Cape Kennedy. Chiar dacă această manevră nu va reuşi, sonda lunară, care se ghidează printr-un ochi electronic după steaua luminoasă „Canopus", va ajunge totuşi pe Lună şi va aseleniza la 402 km sud-vest de punctul stabilit inițial. Directorul laboratorului spatial de la baza Cape Kennedy, William Pickering, a declarat „că nu există deocamdată indicii potrivit cărora aselenizarea lină a sondei ar putea eșua’. Ajuns pe suprafața Lunii „Surveyor" va transmite timp de 14 zile pe Pămint, cu ajutorul camerelor de luat vederi, un număr mare de fotografii ale scoarței lunare. Pînă în anul 1785. ...oamenii nu făceau nici o deosebire Intre piciorul drept și cel sting. Încălțămintea se lucra identic pentru ambele picioare. Când s-au confecționat primele exemplare de ghete diferite pentru piciorul drept şi cel sting, ele au fost considerate „o extravaganţă a modei’. Hărţi sinoptice transmise radiotelegrafic UN INTERESANT aparat pentru transmiterea hărţilor sinoptice pentru navele aliate In larg a fost folosit cu succes de specialiştii sovietici, anunţă ziarul „Krasnaia Zvezda". Clişeele au fost transmise, prin mijloace radiotelegrafice din Moscova, navei „Obi" aliate la 10 000 de kilometri, Ungă malurile Antarctidei. O a doua transmisie s-a efectuat în timp ce nava se alia lingă malurile Africii, la o distanță de 8 000 kilometri. Calitatea imaginilor recepţionate a fost excelentă. Patria griului ACADEMICIANUL gruzin Menabde a descoperit că patria griului este antica Colhida. Strămoşul soiurilor de griu — dur sau moale — cunoscute astăzi, este griul „cu bob Îmbrăcat", cultivat In Asia. Menabde a dovedit că în Gruzia apuseană cresc soiuri de griu din epoca neolitică, fiind singurul foc din lume unde mai crește griu apărut cu 5 000—6 000 de ani înaintea erei noastre. In regiunile muntoase ale Gruziei apusene se va crea o rezervate-muzeu de soluri unicale de grlu, cultivate In epoca de piatră. S-a întors iarna IN MUNŢII Tatra şi în munţii Învecinaţi ninge în continuu din dimineaţa zilei de 29 mai. Luni la Zakopane s-a Înregistrat un ger de 15 grade, iar grosimea zăpezii a atins 23 cm. In Împrejurimile localităţii Zakopane circulaţia auto s-a Întrerupt, nămeţii de zăpadă au izolat bazele turistice, firele telefonice s-au rupt sub greutatea zăpezii. Saigon • CRIZA POLITICĂ RĂMÎNE DESCHISĂ SAIGON 31 (Agerpres). — în condiţiile unei atmosfere de încordare ce a atins proporţii îngrijorătoare, preşedintele Thieu şi premierul Ky au organizat luni seara la palatul prezidenţial Gia Long, din Saigon, o convorbire cu şase importanţi membri ai comitetului de conducere al Institutului budist din Saigon, încercînd să găsească o soluţie de compromis a actualei crize. Nu a fost dat publicităţii pînă marţi seara nici un comunicat oficial, dar, dintr-o sursă oficială sud-vietnameză, s-a aflat că nu s-a ajuns la nici un compromis şi că ar putea urma alte negocieri. Marţi seara, în centrul Saigonului şi în raioanele din apropierea Institutului budist magazinele continuau să fie închise. Comercianţii se aflau în grevă, în semn de solidaritate cu participanţii la demonstraţiile antiguvernamentale. Numeroşi lideri budişti au cerut demisia imediată a guvernului lui Ky şi l-au criticat pe liderul „moderat“ Chan şi pe adepţii săi. Sinuciderile, considerate de către budişti drept cea mai înaltă formă de protest, au luat o amploare nemaiîntîlnită, atingînd o proporţie alarmantă, de aproximativ două pe zi. HANOI 31 (Agerpres). Numai în şase zile, respectiv între 24 şi 29 mai, forţele de eliberare naţională din provincia sud-vietnameză Gia Lai au scos din luptă aproape patru companii inamice, din care două au fost americane, anunţă agenţia de presă Eliberarea. HANOI 31 (Agerpres). — Agenţia vietnameză de presă relatează că în zilele de 28 şi 29 mai formaţiuni de bombardiere americane au pătruns în mai multe rînduri în spaţiul aerian al R.D. Vietnam, bombardînd şi mitraliind regiuni aflate în partea de nord a zonei demilitarizate, precum și centre populate și întreprinderi economice din provinciile Quang Binh, Ha Tinh, Nghe An, Thanh Hoa și Quang Ninh. Bombardamentul cel mai intens a fost efectuat asupra orașului Vinh. SE AŞTEAPTĂ EXTINDEREA MIŞCĂRII REVENDICATIVE ÎN CANADA MONTREAL 31 (Agerpres). — Economia canadiană a început să se resimtă de pe urma grevei docherilor din porturile Montreal, Quebec şi Trois Rivieres, care a intrat luni în cea de-a patra săptămină. Ca urmare a încetării lucrului, peste 100 de nave sunt imobilizate în docuri, armatorii afirmind că pierderile lor zilnice se ridică la un milion dolari. Greviştii cer majorarea salariilor. Potrivit agenţiei Reuter, se aşteaptă declanşarea unor greve şi în alte sectoare ale economiei Canadei. Mari greve în Italia • Au încetat lucrul 1 milion de muncitori constructori şi 160000 de salariaţi de la poştă şi telecomunicaţii • ROMA 31 (Agerpres). Marţi au declarat o grevă de 48 de ore lucrătorii din sectorul de poştă şi telecomunicaţii din întreaga Italie. GREVIŞTI, UN NUMĂR DE APROXIMATIV 160 000, revendică îmbunătăţirea salariilor. Greva este sprijinită de sindicatele pe ramură, aparţinînd celor trei centrale — Confederaţia Generală a Muncii din Italia, Confederaţia Sindicatelor Oamenilor Muncii din Italia şi Uniunea Italiană a Mun-Pe de altă parte, UN MILION DE MUNCITORI CONSTRUCTORI AU DECLARAT GREVĂ cerînd înnoirea contractelor colective și introducerea de reforme în sistemul de angajare. In ultimele săptămîni au avut loc în întreaga Italie nenumărate greve perlate ale constructorilor. In ultimele zile, au declarat, de asemenea, grevă tipografii din diferite oraşe. In urma acţiunilor de luni din Torino, în acest oraş nu au apărut marţi ziare. CRIZA N. A. T. O. Simple propuneri sau condiţii : BONN 31 (Agerpres). — Revista vest-germană „Der Spiegel“ scrie că, recent, comandantul suprem al forţelor N.A.T.O. din Europa, generalul american Lemnitzer şi comandantul forţelor terestre ale N.A.T.O. din Europa centrală, generalul vest-german J. Kielmannsegg au adresat guvernelor S.U.A. şi R.F.G. o scrisoare în care sunt expuse „condiţiile care ar putea asigura rămînerea pe mai departe a trupelor franceze pe teritoriul Germaniei occidentale“. Potrivit scrisorii, „trupele franceze ar trebui să-şi asume acţiuni operaţionale în ca• UN PURTĂTOR da cuvînt al O.N.U. a declarat marţi că Consiliul de Securitate se va întruni în prima parte a lunii iunie, pentru a lua în dezbatere problema forţelor O. N. U. în Cipru. El a adăugat că U Tliant pregăteşte un raport privind prelungirea mandatului de staţionare a forţelor O.N.U. în Cipru,drul planurilor N.A.T.O.“ şi în cazuri urgente „să treacă imediat sub controlul comandamentului N.A.T.O.“. Cei doi generali cer, de asemenea, să li se rezerve dreptul de a inspecta trupele franceze şi după ce ele vor fi retrase din N.A.T.O., pentru a se convinge, după cum arată „Der Spiegel“, că nivelul tehnicii lor militare este corespunzător. I 40 242 NJI I ASTĂZI, In Republic Ica Dominicană au loc alegeri prezidenţiale. Luni, la Santo Domingo , a avut loc o mare ma- nifestaţie populară In favoarea lui Juan Bosch, candidat din partea Para Udului revoluţionar do-I minican. Manifestanta cereau, de asemenea, să se pună capăt intervenţiei străine şi să fie retrase trupele interameri- 3 cane în cadrul cărora militarii S.U.A. joacă rolul de căpetenie. Fotografia Înfăţişează un soldat nord-ameri-I can in patrulă pe străzile din Santo Domingo. Pe zidurile caselor îl Intlmpină pretutindeni cuvintele : „Yankei, dă- i rati-vă acasă !“ • LA 31 mai s-a deschis sesiunea Consiliului ştiinţific al Institutului unificat de cercetări nucleare de la Dubna, consacrată împlinirii unui deceniu de la Înfiinţare. La sesiune participă o delegaţie română, condusă de acad. Şerban Ţiţeica şi Teodor Marinescu, ambasadorul Republicii Socialiste România în U.R.S.S. nodya. El a spus că problema Rhodesiei a devenit un pericol pentru pace. El a cerut Comitetului celor 24 să excludă Anglia din rîndul membrilor săi pentru faptul de a fi principalul vinovat de situaţia care s-a creat în Rhodesia. • APROXIMATIV 1 500 de persoane au fost arestate în R.A.U. In ultimele zile, suspecte de a fi implicate într-o afacere de trafic şi contrabanda de stupefiante. Ei sunt pasibili de a fi condamnaţi la Închisoare pe viaţă. Aceste arestări sînt urmarea descoperirii, săptămtna trecută, a unui grup de contrabandişti. Cînd poliţia a încercat să-i aresteze, ei au opus rezistentă armată şi cu ocazia schimbului de focuri ce a avut loc, au fost omorîţi patru poliţişti. • GUVERNUL Siriei a aprobat un proiect de lege prin care se instituie boicotul economic împotriva regimului rasist de la Salisbury. • GENERALUL Ironsi, şeful guvernului militar al Nigeriei, a avertizat într-o declaraţie că va Introduce starea excepţională în orice regiune din ţară unde vor mai avea loc Incidente. El a declarat că guvernul va folosi măsurile cele mai drastice împotriva celor care desfăşoară o activitate îndreptată împotriva actualului regim. • MARŢI a avut loc la Bruxelles o întrevedere a miniştrilor de externe ai ţărilor Beneluxului (Belgia, Olanda, Luxemburg). Cei trei miniştri au declarat că adoptarea unei ho• LA Dar Es Salaam au continuat lucrările Comitetului Special al O.N.U. pentru supravegherea aplicării Declaraţiei cu privire la acordarea independenţei ţărilor şi popoarelor coloniale (Comitetul celor 24), în cadrul şedinţei a luat cuvîntul şi reprezentantul Partidului Uniunea Naţională Africană Zimbabwe (Z.A.N.U.), (partid interzis de autorităţile de la Salisbury), E. M. Passpa-tăriri privind locul în care va fi transferat Cartierul general suprem al forţelor aliate din Europa (SNAPE) — care urmează să fie transferat din Franţa — a fost amînată plnă după întrunirea Consiliului Ministerial al N.A.T.O., ce va avea loc la Bruxelles In zilele de 7 şi 8 iunie. • SECRETARUL de stat al S.U.A., Dean Rusk, a plecat marţi pe calea aerului spre Europa, unde va efectua o vizită oficială In capitalele Finlandei şi Norvegiei, după care va sosi la Bruxelles, finde va participa la sesiunea Consiliului Ministerial al N.A.T.O. 73 DE PERSOANE şi-au pierdut viaţa, In urma inundaţiilor provocate de ploile torenţiale In regiunea de nord-est a Braziliei. Oraşul Recife, capitala statului Pernambuco, unde sute de case au fost distruse de ape, a avut cel mai mult de suferit. Aici au murit 55 de persoane. Numeroase cartiere ale oraşului sunt lipsite de apă potabilă ca urmare a ruperii unul dig In oraşul Salvador, capitala statului Bahia, 18 oameni au pierit iar 2 500 au trebuit să fie evacuaţi. Convorbiri Tito—Kadar TANIUG anunță că In localitatea Brdokod Krajna (R.S. Slovenia) au avut loc luni convorbiri prietenești, neoficiale, între Iosip Broz Tito și Jangs Kadar, care se află In vizită în R.S.F. Iugoslavia. MUNCA PAG. 4 REDACŢIA SI ADMINISTRAŢIAI Bucureşti, Piaţa Scinteii, Telefoane 1760 10, 17 60 20; Secţia Scrisorii 17 74 29; Administraţiai 17 38 52; Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Abonamentele se fac prin oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din Întreprinderi şi Instituţii Circa 19 000 de participanţi, 651 de nave imobilizate în porturi, scăderea comerţului exterior al Angliei cu 15 la sută — iată bilanţul de pînă acum al puternicei greve declanşate de marinarii flotei comerciale britanice. In clişeul de mai sus, un pichet grevist pe artera londoneză Downing Street. Expoziţie de plastică românească la Havana HAVANA 31 (Agerpres). — La Muzeul de Bellas Artes din Havana s-a deschis o expoziţie de artă plastică românească. Au participat funcţionari superiori din Consiliul Naţional de Cultură din Cuba, pictori, scriitori, personalităţi culturale, ziarişti şi membri ai corpului diplomatic acreditat în Cuba. Au fost de faţă Vasile Muşat, ambasadorul Republicii Socialiste România în Cuba, şi membrii Ambasadei. -ţt-ţt-ţt-ţt-ţt-tt-ţt-îi-îi-ţt-ţt-ţr-ţr-ţt-ţc-ţt-ţr-tt • INCIDENTE SERIOASE s-au produs la Yokosuka între forţele poliţieneşti şi participanţii la manifestaţia de protest împotriva sosirii submarinului nuclear american „Snook". 56 de persoane au fost rănite şi peste 20 arestate.