Munca, septembrie 1968 (Anul 24, nr. 6470-6494)

1968-09-01 / nr. 6470

Pagina a 2-a ÎNTÎLNIREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU şi a altor conducători de partid şi de stat cu intelectualii din Cluj Cuvîntul tovarăşului REMUS BUCŞA Deschizînd adunarea, tovarăşul REMUS BUCŞA, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., a spus : Tovarăşi, Trăim momente de satisfacţie şi mare bucurie. Locuitorii Clujului, cetăţeni de toate profesiile şi de toate vîrstele, români, maghiari şi de alte naţionalităţi, aşa după .ciimi,. aţi putut vedea ,şi .dumneavoastră, stimaţi,,iţpndgeaţilri'vai partidului şi statului, sini fericiţi să vă întîlrnească pe , meleaguriletransilvănene, străvechi pămînt românesc. . , Cei aproape ,200 000 de locuitori ai municipiului nos- tru, văd în prezenţa dumneavoastră aici grija cu care conducerea superioară de partid urmăreşte, vasta şi însufleţită activitate ce o desfăşoară oamenii muncii de pe toate meleagurile ţării, o ilustrare a legăturii permanente şi contactului, nemijlocit dintre conducerea partidului şi masele largi de oameni ai muncii. In toate unităţile economice clujene domneşte o atmosferă de muncă entuziastă, elan patriotic şi spirit creator, atmosferă generată de spiritul politicii partidului şi statului nostru. Toate colectivele, toţi cei ce muncesc, români, maghiari şi de alte naţionalităţi, şi-au consacrat forţele, întreaga lor capacitate îndeplinirii integrale a sarcinii de plan. Aceste eforturi ale muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor se întregesc în mod organic cu activitatea bogată, cu munca entuziastă şi plină de răspundere a tuturor categoriilor de intelectuali. Sub conducerea înţeleaptă a partidului, oamenii de ştiinţă, artă şi cultură aduc o contribuţie valoroasă în întregul proces de edificare a socialismului, la instruirea şi educarea tinerei generaţii în spiritul dragostei şi ataşamentului faţă de patria socialistă. Prin activitatea lor, oamenii de ştiinţă şi artă din Cluj dau o nouă strălucire tradiţiilor glorioase ale înaintaşilor, operele lor fiind apreciate în ţară şi peste hotare, contribuind la dezvoltarea culturii, ştiinţei şi tehnicii în patria noastră. Asigurăm conducerea de partid şi de stat că membrii de partid, întreagapopulaţie, a municipiului Cluj, îşi vor , înzeci eforturile pentru înfăptuirea neabătută a politicii interne şi internaţionaliste a partidului şi statului nostru. Angajamentul nostru este întemeiat pe convingerea nestrămutată că în această politică îşi găsesc întruchiparea cele mai nobile năzuinţe şi idealuri ale poporului. In zilele care au trecut, în adunările generale ale comuniştilor, cu prilejul demonstraţiei oamenilor muncii de la 23 August, în cadrul colectivelor de muncă, muncitorii, intelectualii, funcţionarii clujeni, fără deosebire de naţionalitate, şi-au manifestat deplina lor adeziune şi aprobare faţă de poziţia clară adoptată de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, faţă de principiile enunţate în Declaraţia sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale. Fiţi încredinţaţi, iubiţi conducători ai partidului şi statului, că populaţia acestui străvechi oraş românesc este strîns unită în jurul partidului, al Comitetului său Central, înfrunte cu dumneavoastră, scumpe tovarăşe Ceauşescu! juste, cele mai corespunzătoare nevoilor ţării, nevoilor poporului cu privire la construirea socialismului în ţara noastră şi întărirea internaţionalismului socialist. Manifestaţiile din 21 şi 22 ale acestei luni, din ziua de 23 August şi din zilele următoare, manifestaţiile de astăzi din oraşul nostru şi din alte oraşe ale ţării au oferit şi oferă încă o dată prilejul de a constata însufleţitoarea adeziune a întregului popor faţă de politica partidului. Oferă posibilitatea de a asculta glasul unui popor care ştie preţul propria libertate, pentru care a luptat veacuri de-a rîndul, aducînd sacrificii şi jertfe umane şi materiale pe altarul acestui principiu. Puţine popoare au cunoscut, asemenea poporului român, in istoria lor dramatică, dar eroică, ce înseamnă dorul de libertate şi independenţă, de libertate socială şi independenţă naţională. Preţuindu-şi propria libertate statornicită în România socialistă, poporul român o ştie preţul în egală măsură şi pe a altora; apărîndu-şi propria libertate, poporul român o apără deopotrivă şi pe a celorlalte popoare. Istoricii clujeni, împreună cu istoricii din întreaga ţară, şi-au înscris între preocupările lor majore obligaţia de cinste, ştiinţifică şi patriotică, de a dezvălui în chip obiectiv şi de a împărtăşi tuturor oamenilor muncii trecutul de luptă al poporului român şi al naţionalităţilor conlocuitoare pentru libertate şi dreptate socială, pentru independenţă şi unitate naţională. In numele Universităţii clujene, cu frumoase tradiţii ştiinţifice democratice şi progresiste, în numele celor 783 de tovarăşi ce alcătuiesc corpul său profesoral, în numele celor 10 638 de studenţi, al celor 750 de tovarăşi care formează personalul administrativ, în numele înaltelor instituţii de cultură în care-şi desfăşoară activitatea, într-o unire frăţească, intelectuali români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate, în cor cu întreaga intelectualitate clujană şi de pe întreg cuprinsul ţării, exprim adeziunea sinceră şi deplină faţă de politica partidului şi guvernului. Slujind cultura şi ştiinţa marxist-leninistă, universitarii clujeni, peste deosebirile de limbă în care este însuşită şi exprimată această cultură, slujesc acelaşi scop nobil : înfrăţirea popoarelor, prietenia dintre acestea, pacea şi socialismul, aşa cum a spus, cu deplină îndreptăţire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu acum patru ale la Odorhei. Cel mai de preţ angajament în aceste momente sărbătoreşti al universitarilor clujeni este de a nu cruţa nici un efort, în sălile de curs, în laboratoare, în biblioteci pentru a ridica ştiinţa şi cultura noastră socialistă pe cele mai înalte trepte, pentru a contribui la progresul şi înflorirea ţării, la bunăstarea poporului, la întărirea unităţii de nezdruncinat între partid şi întregul nostru popor. dumneavoastră, tovarăşe Ceauşescu, pentru faptul că în zilele acestea cu atîta putere de convingere, hotărîre şi calm aţi însufleţit încrederea noastră nezdruncinată în conducerea partidului şi statului nostru. Vă mulţumim că prin aceasta ne-aţi oferit şi nouă, scriitorilor români şi maghiari, un nou prilej de a putea sta în faţa lumii cu capul sus , de a ne apleca şi mai adine deasupra lucrului nostru, aici, în ţara aceasta, veşnic împreună cu partidul, dăruindu-ne cauzei sale cu tot talentul şi toate forţele noastre. Ne-am străduit, şi socot că am reuşit în bună măsură, ca, în strînsă colaborare cu staţiunile experimentale agricole, să elaborăm, prin cercetări, metode mai eficiente de sporire a producţiei, potrivit condiţiilor specifice zonale. Ne vom strădui să impulsionăm valorificarea lor, să găsim metode şi mai bune. Realizările noastre poartă pecetea unei îndrumări stăruitoare şi a sprijinului efectiv din partea P.C.R. şi statului nostru. Folosesc acest fericit prilej ca, în numele tuturor cadrelor didactice, al studenţimii noastre, români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi, sudaţi în gînduri, simţiri şi fapte, să mulţumesc din toată inima Partidului Comunist Român pentru minunatele condiţii de muncă, de învăţătură ce ni le-a creat. Folosesc acest prilej ca să ne angajăm în faţa iubiţilor noştri conducători de partid şi de stat, faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, că ne vom dărui unei activităţi stăruitoare pentru formarea tineretului, viitorul ţării, astfel încît să corespundă pe deplin, prin pregătirea lui politică şi profesională, sarcinilor dezvoltării agriculturii noastre, a întregii economii naţionale. Ne angajăm să ne dăruim cu entuziasm şi fermitate intereselor majore ale poporului şi patriei, să înfăptuim cu credinţă nestrămutată politica înţeleaptă a Partidului Comunist Român, a Comitetului său Central, în frunte cu dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, partid stegar al construcţiei socialiste aplicarea consecventă a politicii naţionale marxistleniniste a partidului şi guvernului nostru, bazată pe deplina egalitate în drepturi a oamenilor muncii de toate naţionalităţile. Ca şi în alte domenii ale construcţiei socialiste, aceste relaţii se dezvoltă, se călesc în proba de foc a unor situaţii noi, a rezolvării unor sarcini noi. Sunt încredinţat că poziţia fermă a Partidului Comunist Român privind soluţionarea neînţelegerilor dintre statele socialiste pe calea tratativelor, instaurarea unor relaţii de deplină egalitate între ţările socialiste şi partidele comuniste, recunoaşterea dreptului neştirbit al fiecăreia dintre ele de a rezolva problemele proprii şi, în acelaşi timp, sublinierea Sarcinilor comune ale lumii socialiste, accentuarea faptului că ea constituie un front unitar împotriva imperialismului, au contribuit la întărirea unităţii poporului nostru — români, maghiari şi celelalte naţionalităţi care trăiesc în patria noastră. Patriotismul socialist impune unitatea tuturor locuitorilor acestei ţări, unitatea naţionalităţii maghiare cu toţi locuitorii Republicii Socialiste România, în jurul conducerii partidului şi al statului. In calitate de scriitor şi publicist, trebuie să trag concluzii din toate cele petrecute în spiritul aplicării învăţăturii marxist-leniniste, stimulîndu-i pe cititorii noştri să acţioneze în permanenţă corespunzător cerinţelor progresului social şi întotdeauna în slujba intereselor poporului. Vă rog, stimate tovarăşe Ceauşescu, să puneţi în balanţa activităţii internaţionale a partidului nostru şi patriotismului viu, fidelitatea faţă de partid şi de stat a maghiarilor din România, astfel ca şi participarea noastră unanimă să mărească autoritatea şi ponderea propunerilor sănătoase şi poziţiei constructive adoptate de România socialistă în viaţa internaţională. Aspect din timpul adunării intelectualilor de la Cluj Cuvîntul tovarăşului ŞTEFAN PASCU Cuvîntul tovarăşului LETAY LAJOS Cuvîntul tovarăşului EMIL NEGRUŢIU In cuvîntul său, prof. dr. docent ŞTEFAN PASCU, membru corespondent al Academiei, decanul Facultăţii de istorie-filozofie a Universităţii, a spus: In momentele cele mai însemnate ale istoriei sale, poporul român şi adevăraţii săi conducători au dovedit trei calităţi remarcabile : înţelepciune, chibzuinţă şi hotărîre, înţelepciune în judecarea împrejurărilor, chibzuinţă în cumpănirea evenimentelor, hotărîre în apărarea intereselor ţării. Aceste remarcabile însuşiri izvorau,'' în primul rînd dirn 'cunoaşterea vrerilor poporului,' din voinţa împlinirii acestora, din dorinţaslujirii intereselor patriei. Era' caracterizată o realitate în cuvintele 'simple, dar grele de adevăr, exprimate de cei mai înaintaţi şi mai vrednici fii ai poporului ■: „Ţineţi cu poporul ca să nu rătăciţi". Asemenea îndemnuri erau necesare în vremurile trecute, cînd clasele dominante uitau adesea de interesele acelora ai căror reprezentanţi se pretindeau a fi. Astăzi, în noua noastră societate, socialistă, asemenea adevăruri au devenit o axiomă, izvorîtă dintr-o concepție social-politică superioară, umanist-socialistă. Toate acţiunile, toate măsurile, toate hotărîrile Partidului nostru, ale conducătorilor săi se sprijină pe temelia puternică a acestei filozofii marxist-laniniste, superioară tuturor celorlalte concepţii filozofice. Lucrul apare cu totul firesc, deoarece Partidul Comunist reprezintă interesele poporului — muncitori, ţărani, intelectuali, români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate —, iar conducătorii săi sunt ieşiţi din sinul poporului, sunt emanaţia acestuia, îi cunosc nevoile şi-l reprezintă în chip fidel interesele de astăzi şi de mîine. De aceea poporul muncitor acordă partidului şi conducătorilor săi toată încrederea, îi înconjoară cu toată dragostea şi preţuirea, ci urmează neabătut în toate acţiunile şi hotărîrile. înţelepciunea, chibzuinţă şi hotărârea, vădite în toate împrejurările de partidul nostru, au fost dovedite în chip impresionant şi în ultima vreme, cînd pacea lumii, pacea din jurul, ţării, noastre era întunecată de .' non ameninţători".Au fost dovedite,, aceste, calităţi în ultima -c săptămînă, cînd conducătorii partidului şi ai statului nostru, , prin glasul autorizat, cumpănit, dar ferm al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Comitetului Central al P.G.R., preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, exprimând unanimitatea voinţei naţiunii române ,socialiste, a marii familii socialiste din Republica noastră, s-a ridicat în apărarea principiilor juste de libertate, independenţă şi suveranitate a popoarelor în general, de libertate, independenţă şi suveranitate a României socialiste, de neamestec în strădaniile paşnice ale popoarelor care-şi caută calea cea mai potrivită cu tradiţiile, interesele şi condiţiile proprii de construire a unei vieţi mai bune, superioare, socialiste şi comuniste. A devenit o practică şi un obicei, urmărite fără abatere de partidul nostru, ca în problemele primordiale şi fundamentale, de interes naţional şi internaţional, să fie consultaţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru ca din aceste consultări şi din asemenea contacte nemijlocite să izvorască hotărîrile cele mai Luind cuvîntul, tov. LETAI LAJOS, redactorulşef al revistei „Utunk", a spus ! Ingăduiţi-mi, vă rog, Stimate tovarăşe Ceauşescu, să-mi exprim marea bucurie de a vă vedea în mijlocul nostru, de a şti că, după atîta osteneală a muncii încordate pe care o dăruiţi cu un înflăcărat patriotism cauzei partidului şi poporului nostru, sunteţi acum aici, în Clujul care vă aşteaptă întotdeauna cu atita dragoste. Vă rog să-mi îngăduiţi, de asemenea, să-mi exprim deosebita bucurie şi pentru faptul că pot să vi le spun toate acestea acum, prin viu grai. De fapt, sînteţi întotdeauna printre noi, tovarăşe Ceauşescu. O spun nu numai în sens simbolic, ca figură de stil, deşi sînt scriitor şi se presupune că noi uzăm mereu şi cu uşurinţă de mijloacele profesiunii. O spun şi în sensul concret al cuvîntului, căci de 1 ani în şir — şi mai ales de la istoricul Congres al IX- lea — noi vă simţim tot mai prezent printre noi. Mai mult chiar, am să-mi permit să afirm că vă simţim, în noi, tovarăşe Ceauşescu — drept permanent imbold efervescent şi inspirator al sentimentelor, ideilor şi muncii noastre Avem astăzi cinstea de a vă saluta personal în mijlocul nostru, împreună cu alţi conducători ai partidului şi statului; aţi exprimat prin cuvîntările dumneavoastră voinţa noastră, a întregului popor, în cea rostită de pe balconul sediului Comitetului Central, cea de la tribuna Marii Adunării Naţionale şi prin recentele discursuri de la Braşov, Sfîntul Gheorghe, Odorhei şi Miercurea Ciuc, precum şi la mitingul din oraşul nostru. Stăteam lingă aparatele de radio şi în faţa televizoarelor , citeam în ziare relatarea acestor manifestări de importanţă vitală şi simţeam intens că, oricît ar fi de neliniştitoare ceasurile trăite, datorită situaţiei create în Cehoslovacia, marea cauză a socialismului nu poate fi păgubită în mod iremediabil. Din nou am constatat, cu mîndrie şi satisfacţie, ca de atîtea ori în aceşti ani, că — în frunte cu dumneavoastră, tovarăşe Ceauşescu— conducerea partidului nostru nu precupeţeşte nici eforturi, nici osteneală spre a restabili bunele relaţii dintre ţările socialiste, spre a consolida unitatea lor frăţească şi spre a valida neştirbit, in relaţiile lor, normele marxist-leniniste. Zeci de mii de scrisori şi telegrame au exprimat totala coeziune a opiniilor poporului nostru, asentimentul său deplin la poziţia adoptată de partidul nostru în zilele din urmă. Muncitorii, ţăranii, intelectualii, au răspuns cu un „da“ ferm; astfel am răspuns români, maghiari, germani, toţi care trăim în această ţară şi pentru care Republica Socialistă România este patria scumpă, toţi cei 20 de milioane de locuitori ai ţării. Aceste scrisori şi telegrame sunt documente istorice şi ca documente istorice vor rămîne pină în cel mai îndepărtat viitor; documente ale ropotelor de aplauze care salutau cuvintele dumneavoastră, tovarăşe Ceauşescu; documente ale unităţii trainice şi coeziunii poporului nostru. Documente istorice de vastă perspectivă rămîn toate manifestările partidului în aceste zile şi toate cuvântările dumneavoastră ; exemple de credinţă nestrămutată faţă de ideile marxist-leniniste; exemple de înaltă responsabilitate comunistă, de solidaritate frăţească şi curaj, de fermitate şi înţelepciune în rezolvarea problemelor complexe de care depinde viitorul patriei, al poporului, progresul omenirii, triumful cauzei socialismului. Nu se poate munci, nu se poate crea, nu se poate construi socialismul decit în atmosfera încrederii reciproce şi a ajutorului frăţesc, a păcii şi a tihnei. Pentru realizarea acestora, trebuie să ne străduim din răsputeri , aşa cum ne învaţă partidul. Trebuie să investim în marea acţiune a construirii socialismului toate cunoştinţele noastre, toate minunatele căutări ale spiritului; trebuie să găsim metode tot mai perfecţionate, corespunzătoare specificului şi realităţii ţării noastre. Sunt scriitor , scriitor magiar din România , ceea ce pentru mine înseamnă, pe coordonatele universalului omenesc, datoria de a munci în aşa fel, incit patria şi poporul nostru să realizeze tot ce Partidul Comunist Romăn a visat şi a plănuit pentru ele şi doreşte să înfăptuiască împreună cu ele. Aceasta este arta mea poetică ; aceasta şi numai aceasta poate fi veşnic valabila „ars poetica" a scriitorilor noştri. Mulţumim conducerii partidului şi vă mulţumim Prof. ing. EMIL NEGRUŢIU, rectorul Institutului agronomic „Dr. Petru Groza", a spus în cuvîntul său . Bucuria întîlnirii noastre cu dumneavoastră, cei ce purtaţi cu bărbăţie şi cu deosebit simţ al răspunderii sociale şi istorice grija pentru prezentul şi viitorul naţiunii noastre socialiste, este la fel de mare ca şi dorinţa ce ne animă de a vă mărturisi ataşamentul nemărginit faţă de politica ştiinţifică, marxist-leninistă, pe care partidul nostru o promovează cu tenacitate şi principialitate comunistă pe plan intern şi internaţional. Trăim vremuri în care năzuinţele unor popoare spre libertate şi progres social s-au văzut împlinite, vremuri de triumf al socialismului în diferite părţi ale globului, vremuri de afirmare a virtuţilor poporului nostru, în toată plenitudinea lor. In ultimele zile am fost martorii unor evenimente care pot deveni deosebit de dăunătoare în relaţiile dintre ţările socialiste. Partidul şi întreg poporul român şi-au spus cuvîntul şi îl susţinem cu fermitate. Pentru poporul român, pentru noi, comuniştii, dorinţa fierbinte de a întreţine cu alte popoare relaţii de prietenie bazate pe stima şi respectarea intereselor reciproce, dorinţa fierbinte de libertate socială, suveranitate şi independenţă naţională, de a munci în pace, nu reprezintă o atitudine de moment, o politică de conjunctură, ci principii de viaţă ce ne călăuzesc în existenţa noastră, sunt aspiraţii adine înrădăcinate în inima şi conştiinţa poporului nostru. Partidul Comunist Român şi-a cîştigat dragostea şi încrederea neţărmurită a naţiunii, respectul şi admiraţia altor popoare, tocmai pentru că a ştiut să fie exponentul legitim, apărătorul destoinic al acestor năzuinţi . Lucrez de aproape patru decenii, în agricultură şi în pregătirea specialiştilor pentru această ramură a economiei. Agricultura, prinînsăşi esenţa ei, este o îndeletnicire paşnică, de continuitate, de permanenţă, ea nu se împacă cu războiul, cum nu se împacă cu războiul nici o activitate creatoare. Iată de ce sunt de o mare nobleţe eforturile P.C.R. şi ale statului nostru pentru îmbunătăţirea climatului politic internaţional, pentru întărirea prieteniei dintre statele socialiste, pentru unirea într-un front comun, antiimperialist a tuturor forţelor interesate în promovarea păcii şi colaborării internaţionale. Puternicul flux de viaţă ce pulsează în ţara noastră, importantele realizări pe plan economic şi efervescenţa politică în care se afirmă pregnant rolul conducător al partidului exercită o influenţă covîrşitoare în toate ramurile de activitate. Trăim şi noi, cadre didactice şi studenţi ai Institutului agronomic „Dr. Petru Groza" din Cluj, acest flux puternic de viaţă, de realizări pe linia pregătirii de specialişti pentru agricultura noastră socialistă în plină dezvoltare, pentru progresul ştiinţelor agrico-Ne-am străduit, şi socotesc că am reuşit în bună măsură, să pregătim cadre de specialişti la nivelul dezvoltării în perspectivă a agriculturii. Aportul absolvenţilor noştri la organizarea ştiinţifică a agriculturii, se face simțit tot mai puternic. MUNKA Cuvîntul tovarăşului BALOGH EDGAR Luind în continuare cuvîntul, prof. BALOGH EDGAR, redactor şef adjunct al revistei „Korunk", a spus: Salutăm cu recunoştinţă în mijlocul nostru pe secretarul general al Comitetului Central al Partidului, pe preşedintele Consiliului de Stat. Cu bucurie am luat cunoştinţă din discursul ţinut în faţa Marii Adunări Naţionale, ca şi din cuvântările ţinute în faţa locuitorilor din judeţele Braşov, Harghita şi Covasna, şi la mitingul de azi că Partidul Comunist Român — fidel tradiţiilor sale şi în conformitate cu interesele locuitorilor acestei ţări , în faţa lumii întregi şi în faţa comunităţii socialiste este partizan al tratativelor care înlesnesc înţelegerea şi acordul reciproc, al schimbului de vederi sincer şi deschis, se pronunţă pentru rezolvarea situaţiei create în Cehoslovacia pe calea tratativelor. Această soluţie — singura logică şi justă — care face apel la respectul reciproc dintre ţările socialiste şi la relaţiile lor prieteneşti putea înlătura situaţia grea care s-a ivit în urma evenimentelor din Cehoslovacia ; le poate restabili unitatea noastră în lupta îndreptată împotriva forţelor reacţionare, pentru o dezvoltare liberă, de orice exploatare. Declaraţiile făcute de conducătorii partidului nostru constituie o mărturie atît a solidarităţii internaţionaliste faţă de poporul cehoslovac, cit şi a voinţei de a dezvolta relaţiile de colaborare sinceră, statornicite de-a lungul deceniilor între statele socialiste, în ciuda unor divergenţe de moment. Doresc să subliniez un mod special şi să-i mulţumesc tovarăşului Ceauşescu pentru atitudinea partidului nostru faţă de naţionalitatea maghiară şi celelalte naţionalităţi din patria noastră, care de veacuri trăiesc şi muncesc împreună cu poporul român, atitudine profund comunistă, expresia cea mai demnă a fidelităţii faţă de învăţătura marxist-leninistă. Relaţiile dintre poporul român şi naţionalitatea maghiară din România se bazează pe a Duminică 1 septembrie 1968 Cuvîntul tovarăşului AUREL RÂU In cuvîntul său, poetul AUREL RÂU, redactor-şef al revistei „Steaua“, a spus : Este o deosebită fericire pentru noi să putem exprima, cu toată convingerea, în faţa secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a celorlalţi conducători de partid şi de stat prezenţi azi la Cluj, încrederea noastră în politica partidului, deplina adeziune la modul ferm şi demn în care a ştiut, în mijlocul recentelor evenimente internaţionale, să militeze pentru înlăturarea primejdiei create, să acorde cu atîta consecvenţă sprijin moral şi politic poporului cehoslovac, constructor al socialismului, să proclame în faţa lumii întregi, încă o dată, principiile care trebuie să stea la baza relaţiilor dintre state şi dintre partidele comuniste şi muncitoreşti. Aceste principii sacre, printre care respectarea independenţei şi suveranităţii fiecărui stat, a egalităţii în drepturi şi a neamestecului în treburile interne — ştiut fiind că naţiunile singure, fără constrîngere din afară, au a decide în problemele vieţii lor economice şi spirituale —, aceste principii formulate magistral în Declaraţia Marii Adunări Naţionale, şi care sunt aplicate neabătut în politica noastră externă, fac cinste României Socialiste. Prin poziţia adoptată de conducerea de partid prin Declaraţia Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. poporul şi-a spus clar şi răspicat cuvîntul. Un popor decis a-şi apăra libertatea, cuceririle revoluţionare, dornic de a vedea cit mai grabnic stins orice conflict? şi hotărît a nu-şi precupeţi eforturile în vederea întăririi prieteniei cu toate ţările socialiste. Deplină este convingerea poporului român în îndreptăţirea eforturilor partidului şi statului nostru pentru apropierea poziţiilor adoptate de diverse ţări, pentru înlăturarea neînţegerilor intervenite între partide frăţeşti. Credem sincer, că, aşa cum a demonstrat prin activitatea sa Partidul Comunist Român şi cum realitatea nu conteneşte să confirme, devotamentul faţă de sarcinile internaţionaliste trece prin devotamentul faţă de cauza patriei. In idealul unei lumi a păcii şi cooperării, suntem bucuroşi să trăim într-o Românie activă, angajată într-un proces de continuă adîncire a democratismului socialist, fidelă umanismului, cuvîntului dat, gîndindu-şi realist drumul, receptivă la nou, ţinînd pas cu veacul. Pentru scriitori, ca îndeobşte pentru creatorii de cultură, prin firea lucrurilor, mereu confruntaţi cu problemele evoluţiei sociale, triumful raţiunii asupra forţei, dialogul, au însemnătate vitală. Vorbirea este un dar care îl înfrumuseţează pe om. Cînd cuvintele sînt expresia unor simţăminte adevărate, a unor gînduri sincere, iar între cuvinte şi fapte există potrivire, e plăcut să trăieşti pe pămînt Ii mulţumim partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal pentru acest sentiment. Din izvorul acesta al aderării generoase la timp, al angajării cu toată fiinţa intr-o acţiune constructivă, al înfruntărilor de opinii, al năzuinţei de dreptate şi progres, îşi extrage literatura substanţă şi suflu. Prin poezie, proză, nuvelă sau roman, prin dezbateri teoretice, aceeaşi atmosferă de energii descătuşate, de aplecare asupra sensurilor grave ale existenţei, ca şi în opera socială, tinde să facă tot mai mult specificul paginii tipărite. Ne exprimăm, tovarăşi, deplina adeziune la linia politică a partidului, la modul în care ţara noastră îşi îndeplineşte rolul în lume. Milităm pentru pace, socialism, suveranitate. Sîntem hotărîţi să creăm opere de înaltă valoare intelectuală şi umană prin care timpul să confirme că n-am trăit inutil. Luind cuvîntul în încheierea adunării, tov. REMUS BUCŞA, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., a mulţumit tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru cuvintele adresate, subliniind că ele constituie un îndemn la o activitate şi mai rodnică. Asigurăm Comitetul Central al Partidului Comunist Român că nu ne vom precupeţi eforturile pentru a fi la înălţimea încrederii pe care o acordă Partidul Comunist Român intelectualităţii patriei noastre. Dorim tovarăşului Nicolae Ceauşescu sănătate şi viaţă lungă pentru a-şi îndeplini înaltele misiuni ce i-au fost încredinţate de partid, din întregul nostru popor.