Naţiunea, aprilie-iunie 1930 (Anul 4, nr. 73-139)

1930-06-11 / nr. 125

Pagina 2 Mailuaneo hmhmhhühmmhwhmh Nml 125 ■■ „Anularea testamentului a fost făcută de un guvern detestat de opinia publică, cu scopul de a-și prelungi astfel existența. Ședința de ori a comitetului central executiv al partidului național liberal ori înainte de amiazi s-a limit la clubul partidului național-liberal din capitală ședința comitetului central executiv, convocat pentru a hotărî asupra evenimentelor politice din ultimul timp. Ședința a fost prezidată de d. Vintilă Brătianu, care a fost privit cu aplauze însuflețite, Cuvântarea dlui Vintilă Brătianu Convocarea pe care am făcut-o are un caracter special. Trebue să știm voința partidului național-liberal spre a ști apoi să luam atitudinea ce se impune. Orice explicații asupra rostului acestei convocări sunt inutile. Am o scuză să vă fac : aceea de a fi dat înainte de convocarea aceasta un comunicat. Să considerăm acel comunicat ca un comunicat provizoriu. Hotărârea va eși din întrunirea plenarără de azi. Să vă spuneți cuvântul. In momentele acestea grele, trebue să fie o discuție largă ca hotărârea să iasă unitară și categorică. Dați-mi voe să vă dau câteva explicații asupra evenimentelor, așa cum le văduți atitudinei provizorii ce am luat. S’a întâmplat alegerea de ei. Am crezut că membrii partidului liberal nu puteau participa la această alegere. Am crezut, că reprezentanții unui partid politic, cu trecutul pe care-l are partidul nostru, cu grija încordată a Intereselor neamului care au colaborat 70 ani la toate evenimentele, la răsboiul independenței și acum 14 ani au dus la răsboiul întregirii țării, nu puteau merge să confirme un act care nu corespunde cu interesele slujite 70 de ani. Bilanțul unei acțiuni nesocotite Acțiunea de eri n a fost un act normal, ci încheerea unei acțiuni nesocotite începută de mai mulți ani. Eri, am asistat oare la alegerea Suveranului României Mari sau la încheerea unei aventuri politice și a fost ultima chee la bolta care caută să se zidească ? Desăvârșirea operei de anarhizare de la Alba Iulia, din 1928 și continuă la guvern de un an și jumătate s’a făcut ori. Nu mă influențează că au fost unii rătăciți, cari au crezut că venirea s’a făcut fără știrea guvernului. Aceasta e o glumă. Bună credința șefului partidului național-țărănist o cunosc toți. Nu vom analiza așadar trecutul, vom analiza faptele de omi. S’a făcut ori anularea testamentului și organului instituit de Regele Ferdinand. In această anulare găsim numai nevoia unui guvern detestat de opinia publică și care vedea în această acțiune singura cale de a-și prelungi existența. Chestia Dinastiei n’a fost decât un simplu pretext. Trecutul nu se uita că unii se duc azi la mormântul Regelui Ferdinand, — cine ar putea să creadă că poporul român uită ce s’a făcut, uită amărăciunea Regelui Ferdinand pentru purtările fiului său. S’a anulat testamentul Regelui Ferdinand. In aplauzele cui? A unui Parlament pe care nu-1 mai calific, a diferiților Dobrești și Bocu. Că a fost și concesiunea celor mai slabi de îngeri cari caută situații pe cari nu le-au putut obține prin valoarea lor — sunt lucruri meschine și trecătoare. Un parlament care zice că e al României Mari, unele persoane ce se duc azi la mormântul Regelui Ferdinand după ce ele au bârfit opera Lui și au sfărâmat o: ce încredere se poate avea în el ? Noi aici, în clubul Partidului Liberal, știm ce a făcut Regele Ferdinand în timpurile grele ale războiului, caracterul Lui hotărît știm cum a știut să-și servească țața și sa-i arate calea cea dreaptă. In ziua de 16 August, când am depus jurământul ca ministru de război, am trecut prin fața portretelor întregei Sale Familii. Aceasta familie el a uitat o spre a fi român. O evocare Regele Ferdinand și-a împlinit rolul lui de rege. Un astfel de om nu putea fi prezintat cum s’a făcut ori în Parlament, drept o unealtă a unui partid politic. Cu indignare arătării actul nedemn de ori, pe care nici un om cu bun simț nu-l va admite. Se știe de toți de ce a plecat Principele Carol din țară. Renunțarea sa la tron a fost de bună voie. La Iași, după prima greșală, Ion Brătianu a rugat pe Rege să ierte greșala. Cum apar azi cei cari la Iași spuneau că asemenea greșeli nu se iartă — și cari au avut atitudinea ce au avut? Actul de om este actul dezesperat al unui guvern care crede să-și refacă situația în acest mod. Regența și-a asumat o mare vină, căci știa unde se merge și s’a presat cum s’a pretat, călcându-și un jurământ, căci dăduse un jurământ. Dar mai este încă un factor care a căutat să se introducă. Este în acțiunea de el o participare a unei părți a armatei. Nu putem aduce armatei insulta de a socoti că a fost o unealtă într’o aventură care primejduește interesele erei. Căci armata este și trebue să rămână exclusiv pentru apărarea țării, mai ales in aceste vremuri grele, înconjurați de dușmani, fără să se amestece în politică. A fost greșeala câtorva, nu putem învinui deci întreaga armată. Oricine va analiza evenimentele trecând peste manifestația de stradă care nu interesează s’a putut convinge că nu s’a făcut cu participarea poporului român. O Încercare de aventură E o simplă încercare de aventură fără durată mare. Și așa trebue să fie, căci nu se pot schimba interesele permanente ale tarei și România n’a eșit din acest război, în care și-a întregit idealul pentru ca o simplă încercare aventuroasă să reușească să strâmbe calea Românie Mari, — spre a slujii interese personale și de partid. Analizați situația, făceți-vă fiecare spovedania. Ce a fost eri? A fost un act pur politic și nu poate avea soliditatea necesară a lucrurilor durabile. Analizați-l și vedeți dacă actul de or corespunde țărei, tradiției ei și poate fi temeinic ? Dar, în afară de aceste considerații — puteam noi participa la un act care a fost o lovitură de Stat? Suntem într’o adevărată dictatură — că o fi militară sau va avea altă formă — nu importă. Nu se va putea menține însă situația anormală de azi fără forța brutală. Fabricarea clopotelor din cea mai bună calitate, execută repede, prompt și ca garantie de lungă durată. La cerere Trimite prospecte detailate. Fabrică de clopote, ventile, pompe , și tot felul de turnătorii de metal. Uzinele Metalurgice S. p. A. Timișoara IV. Str. Andrei Mureșanu 3. Tel. 23-4 intre Rege și părinte La Sinaia Regele Ferdinand a spus că întâiu e Rege și apoi e tată. A pronunțat cu acest prilej următoarea frază: Craca putredă trebuie tăiată spre a nu se primejdui pomul. Când un Rege spune așa ceva și e și Părinte — se înțelege cât de grave au fost motivele. Cea mai renumită stațiune balneară maritimă din România Movila- Techirghiol Carmen-Sylva Deschiderea stagiunei la 1 iunie 1930 Băi calde de nămol, băi reci de lac, băi de soare, băi de mare, plaje splendide Hotel Movila este cel mai confortabil din întreaga regiune a Mărei Negre Societatea MOVILA-TERIRGHIOL a redus prețurile la camere cu 300/o față de anii trecuți La HOTEL MOVILA pensiune totală pentru o persoană pe zi costă Lei 300, 400 și 450, după situația camerei ln camere cu două paturi pensiune totală pentru a treia persoană costă numai 200 Lei pe o zi Camerele nu se închireaza decât pe o lună întreagă Restaurant de primul rang Cererile de camere și orice alte informațiuni se vor adresa la sediul Societății București, Pasagiul Imobiliara Scara A, Etaj III, Telefon 244 sau la Soc. Movila Techirghiol (Carmen Sylva) Banca Ardeleană și Casa de Economie Societate Anonimă Română Telegrame: Ardealbace Sucursale : Arad, Brașov, Oradea, Târgu-Mureș, Turda Radio Reclame România 1. A- Cluj Strada Iuliu Haniwar- A CXSUTA POSTACX 127 Primul birou de informațiuni D 1 ..............................................1 N ROMAN nformațiuni despre toate firmele comerciale, intreprinderile industriale, societățile anonime și particulare, din țară și străinătate. Serviciu rapid, conștiincios și precis Prevede cu informațiuni cele mai mari bănci, pe marii comercianți și pe fabricanții din Europa centrală. ECEFON 630