Năzuința, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 197-210)

1971-12-04 / nr. 206

.---------------- if Nazuinfa — 2 4 decembrie 1971 Investiții 1972 Pregătirea din timp a investițiilor, respectiv, asigurarea în termenele prevăzute a studiilor tehnico-economice, a proiectelor de execuție, a amplasamentelor aferente, încheierea contractelor cu unitățile de execuție, și nu în ultimă instanță deschiderea finanțării lucrărilor, reprezintă o etapă foarte importantă premergătoare execuției. Adevărul este că de efectuarea în timp a acestor pregătiri depinde în mare măsură ritmul, încadrarea ori scurtarea execuției noilor obiective. Din acest punct de vedere analiza măsurilor pentru crearea condițiilor necesare executării lucrărilor de investiții pe anii 1972—1973, în ședința Comitetului executiv al Consiliului popular județean a fost oportună, absolut necesară, în rîndurile ce urmează vom reda succint sarcinile ce revin, din planul de investiții al județului, direct Consiliului popular județean, stadiul pregătirilor, reliefate în materialul supus discuțiilor, sinteza punctelor de vedere, a propunerilor făcute de participanții la discuții, concluziile desprinse în urma analizei făcute. Pentru anul 1972, planul de investiții al Consiliului popular județean, reprezintă o creștere față de anul curent de 26 la sută. Numai din această creștere ne putem da seama de sarcinile sporite ce revin în domeniul investițiilor beneficiarilor, proiectanților și constructorilor, tuturor organelor de specialitate care au răspunderea investițiilor. Situația existentă la ora actuală nu este însă în măsură să ne liniștească, să ne convingă pe deplin că toți factorii antrenați în pregătirea investițiilor și-au făcut pe deplin datoria. Ne bazăm această apreciere pe faptul că pînă la data de 15 noiembrie pentru cele 34 de capacități cuprinse în plan s-a întocmit și aprobat STE-ul doar pentru 23 de lucrări. Cum bine este știut, cel mai mare volum de investiții de la Consiliul popular județean este prevăzut a se executa în ramura gospodăriei comunale, pentru construcții de locuințe, dezvoltarea prestărilor de servicii și lucrări tehnico-edilitare orășenești. Dacă în general pentru aceste lucrări s-au asigurat documentațiile necesare, mai puțin pentru construcțiile de locuințe unde predarea în întregime a proiectelor de execuție se va realiza abia la finele anului, există totuși o seamă de întîrzieri privind asigurarea amplasamentelor. Pe de altă parte, la întocmirea proiectelor deja asigurate, nu s-a ținut seama de introducerea unor soluții tehnologice moderne de execuție. Cu toate că lucrările de alimentare cu apă a un montaj are și un plan propriu de investiții nominalizate pentru baza de producție și poligonul de panouri mari, încadrarea în termenele prevăzute, asigurarea unui ritm susținut în execuție concomitent cu respectarea condițiilor calitative sînt strîns legate de asigurarea forței de muncă pe șantiere, în mod deosebit a forței de muncă calificate pe meserii. în această privință I.J.C.M. va trebui să întocmească un program riguros de calificare și policalificare a muncitorilor, să pregătească din timp personalul ce va deservi noile capacități. In vederea creșterii randamentului muncii numai calificarea muncitorilor nu orașului ui Start intirziat in pregătiri! Șimleul Silvaniei se efectuează în continuare, totuși, la această poziție de investiție nici pînă acum nu s-au asigurat conductele necesare, mai precis pentru 13,3 km, adică nici repartiție, nici contract cel puțin. Industriei locale, pentru anul 1972 s-au prevăzut investiții în valoare de 12.200.000 lei din care 4.800.000 lei construcții-montaj. în acest sector toate lucrările vor fi executate în regie proprie, ceea ce constituie o orientare bună, degrevîndu-se în acest fel unitățile de construcții și montaj specializate. Prin planul de stat, în anul viitor, sînt prevăzute a intra în funcțiune trei capacități, respectiv în trimestrul IV. Care este stadiul pregătirii acestor obiective? De la început remarcăm o serioasă rămînere în urmă în privința asigurării documentațiilor necesare. Pentru atelierul de reparații auto, deși are STE-ul întocmit, proiectele de execuție la această dată totuși lipsesc. De asemenea, nu s-au obținut o seamă de avize cum ar fi pentru energie termică, contractarea lucrărilor pentru racord electric. Pentru atelierul mecanic din Jibou, STE-ul întocmit a fost respins de consiliul tehnico-științific județean, ceea ce impune refacerea cât mai urgentă, a acestuia, prin stabilirea unor soluții tehnologice corespunzătoare. Paralel cu realizarea obiectivelor prevăzute în planul de investiții a beneficiarilor, întreprinderea județeană de construieste suficientă, trebuind să existe o permanentă preocupare pentru organizarea muncii pe șantiere, asigurării unei aprovizionări ritmice a locurilor de muncă. Extinderea acordului global se impune ca o necesitate absolută, peste tot unde se lucrează construcții-montaj, în această acțiune trebuie antrenați toți specialiștii care să răspundă direct de cîte o formație de lucru. Discuțiile și concluziile analizei făcute în Comitetul executiv au reliefat cu putere că îndeplinirea întocmai a planului de investiții pe anul 1972, angajează deopotrivă toți factorii care au răspunderi în această activitate. Planul de măsuri va trebui completat cu precizarea responsabilităților ce revin contructorului, dar și proiectanților și beneficiarilor. în ultimă instanță, beneficiarii sunt proprietarii obiectivelor de investiții și ca atare au răspunderi egale cu ale constructorilor. Analiza lunară a stadiului îndeplinirii planului de investiții va trebui să devină un mijloc de soluționare colectivă a problemelor ridicate de mersul lucrărilor — nu e acum un prilej de argumentare și de justificare neajunsurilor constatate. Numai a astfel se vor crea condițiile ca sarcinile sporite pe anul 1972 în domeniul investițiilor să fie îndeplinite ritmic, toate obiectivele să fe realizate în timpul stabilit la un nivel calitativ corespunzător. T. MUREȘAN . La 30 noiembrie a.c., colectivul întreprinderii de industrializare a laptelui din Șimleul Silvaniei și-a îndeplinit planul anual la producția globală. Din calculele efectuate la serviciul planificării rezultă că pînă la finele anului aici se vor realiza suplimentar produse în valoare de 2.800.000 lei, reprezentînd printre altele 35 tone unt, 36 tone brînzeturi. Deși planul anual la export a fost de mult îndeplinit, în luna decembrie, ținînd seama de cererile beneficiarilor de peste hotare, întreprinderea va produce și livra suplimentar 20 tone unt. 9 O veche tradiție — țesutul — și-a găsit la Cooperativa meșteșugărească „Unirea“ din Șimleul Silvaniei un teren propice de revitalizare, pe noi coordonate calitative. Este vorba de noua secție de covoare orientale unde lucrează aproape 300 de salariate. Remarcăm cu acest prilej preocuparea conducerii cooperativei pentru calificarea și pregătirea la locul de muncă a unui număr important de tinere care au optat pentru frumoasa meserie de țesătoare. Din relatările maistrei Sziks Margareta am reținut că deși nou înființată, secția produce acum la capacitate, reușind ca forțele existente să execute deja o seamă de comenzi pentru beneficiarii de peste hotare, în fotografie aspect din sala de lucru unde se realizează covoarele model „București“. ECONOMICE CINCINALUL 1971-1975 Totul pentru om, pentru satisfacerea cerințelor sale materiale și spirituale La Sesiunea Marii Adunării Naționale, din 21 octombrie 1971, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, în expunerea asupra proiectului de plan de dezvoltare economico-socială pe perioada 1971—1975, sublinia: „Țelul suprem al întregii politici a partidului și statului, rațiunea ultimă a eforturilor pe care ni le propunem constă in crearea condițiilor materiale, sociale și culturale pentru afirmarea plenară a omului, a personalității sale.“ Aceste principii fundamentale străbat ca un fir roșu toate prevederile cincinalului actual, constituind o nouă și grăitoare ilustrare a politicii consecvente, înțelepte a partidului nostru. Ampla dezvoltarea a forțelor de producție, conjugarea într-o concepție unitară și un echilibru dinamic a eforturilor pentru dezvoltarea rapidă a economiei naționale cu preocuparea constantă pentru ridicarea nivelului de trai al populației sunt puternic reliefate în creșterea volumului fondului de consum cu 44 la sută pînă la finele anului 1975 față de 1970, ceea ce înseamnă dublul întregului venit național realizat în anul 1960. Așa cum s-a stabilit în planul cincinal, prin alocarea unor mijloace financiare mult superioare pentru ridicarea nivelului de trai al populației, veniturile totale din salarii vor spori cu 53 la sută. Semnificativ este faptul că salariul minim va crește de la 800 lei, cit este in prezent, la 1.100 lei în 1975 — reprezentînd, numai la această categorie de salariați, o creștere de 38 la sută, iar prin majorarea generală a salariilor care va incepe încă, în anul 1972, se va ajunge la sfîrșitul cincinalului la un salar mediu în economie de 1.800 lei. In concordanță cu principiile echității socialiste promovate de partid în toate compartimentele vieții sociale, de majorările de salarii beneficiază într-o proporție mai mare salariații cu o retribuție mai mică, de asemenea, majorarea pensiilor și alocațiile de stat pentru copii, îmbunătățiri simțitoare se prevăd pentru ridicarea nivelului de trai al țărănimii a căror venituri reale, calculată pe o persoană activă, vor crește cu 22—30 la sută. Acestor venituri crescînde se adaugă extinderea acordării membrilor cooperatori care lucrează efectiv în C.A.P. a ajutoarelor pentru copii, pentru naștere, asistență medicală gratuită în spitale, ajutoare în caz de boală etc. Insumînd toate sporurile privind veniturile populației, acestea se vor simți, firește, în primul rînd în creșterea cererii de produse agroalimentare, bunurilor de larg consum și de folosință îndelungată. In graiul cifrelor aceasta înseamnă că volumul desfacerii mărfurilor cu amănuntul va crește în cincinal cu 40—47 la sută, iar a serviciilor de prestații către populație cu 55—61 la sută. O parte componentă, deosebit de importantă a ridicării nivelului de trai, căreia partidul și statul nostru li acordă toată atenția o reprezintă vastul program de dezvoltare a construcțiilor de locuințe. Dacă în cincinalul 1966—1970 din fondurile, ori cu sprijinul statului au fost construite 360.000 apartamente în perioada actualului cincinal se vor realiza 522.000 apartamente, cărora se vor adăuga alte sute de mii de locuințe construite la sate, în regie proprie. în mediul urban, la creșterea gradului de confort vor contribui hotărîtor extinderea rețelelor de alimentare cu apă, a rețelelor de canalizare, modernizarea drumurilor etc. Paralel cu creșterea veniturilor directe ale populației, o dinamică ascendentă va cunoaște alocația din bugetul statului pentru fondurile sociale. In actualul cincinal, pentru dezvoltarea științei, culturii, învățămîntului, ocrotirii sănătății, asigurări sociale și sport se prevăd fonduri sociale finanțate de stat în sumă de 48,7 miliarde lei, echivalind cu toate cheltuielile bugetului de stat din anul 1959. Referindu-ne la județul nostru, în actualul cincinal s-au alocat importante fonduri pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, pentru ocrotirea sănătății. Numai pentru învățămîntul de cultură generală se prevăd 36,3 milioane lei, din care se vor construi, printre altele, 144 săli de clasă, 2 săli de gimnastică, 17 ateliere și laboratoare. Pentru învățămîntul de specialitate, tehnic și profesional se prevăd în această perioadă 8,4 milioane lei. Va continua lărgirea bazei materiale pentru ocrotirea sănătății, construirea de noi unități spitalicești și policlinici. In acest scop volumul fondurilor alocate se ridică la 24 milioane lei. Firește am putea continua cu multe exemple care să susțină grija partidului și statului pentru dezvoltarea județului nostru, ridicarea continuă a nivelului de trai. Se cer, totuși, evidențiate în plus eforturile pentru dezvoltarea bazei materiale a culturii pentru care s-au alocat 4,3 milioane lei, construindu-se în această perioadă, printre altele, un nou cinematograf cu 300 de locuri. In ceea ce privește dezvoltarea comerțului, volumul desfacerilor în anul 1975 va crește cu 322,1 milioane lei față de anul 1971. Evidențiind chiar și sumar prevederile planului cincinal 1971—1975, în privința creșterii continue a nivelului de trai, ne dăm seama ușor de consecvența cu care partidul și statul nostru traduce în fapt preocupările pentru prosperitatea și ridicarea gradului de civilizație a întregului popor. Firește, nimic nu se realizează de la sine, toate succesele prezente și viitoare sunt rodul muncii neobosite, pline de abnegație a întregului popor sub conducerea partidului comuniștilor. Antrenarea maselor largi de oameni ai muncii de la orașe și sate, mobilizarea lor la îndeplinirea tuturor prevederilor planului cincinal atît în sfera producției cît și în acțiunile de interes social-obștesc constituie garanția noilor realizări în toate compartimentele vieții noastre economice și sociale, ridicării patriei noastre pe noi trepte ale prosperității economice și sociale.