Năzuința, august-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 284-335)

1972-09-15 / nr. 322

Astăzi, din nou la școală Există sărbători, zile dragi, a căror apropiere nu ne-o amintește vreo însemnare din notes sau vreo filă din calendar. Ele au intrat adine in tradiția noastră, intr-o tradiție a sărbătorilor bucuriei și optimismului. Printre ele e și ziua de 15 Septembrie. Plină de culoare și lumină, această zi reflectă în fiecare an universul unei copilării fericite trăită în zodia socialismului durat în această țară de un popor liber sub conducerea Partidului Comunist Român. Dincolo de momentul festiv, solemn, care emoționează deopotrivă pe elevii de azi și pe cei care au fost odată elevi. 15 Septembrie înseamnă, de fapt, repunerea in mișcare a unor numeroase pregătiri, de care beneficiază toți copiii patriei. 15 Septembrie e un univers alcătuit din prima uniformă școlară cumpărată cu emoțiile începutului, din rechizitele și manualele noi-nouțe, darul anual al partidului și statului nostru, din intîlnirea cu școala cu banca, colegii de clasă, învățătorii și profesorii dragi. Astăzi, acest univers își deschide tainic porțile, porțile cunoașterii, al celor mai înalte aspirații, cire nu e cuprins de adinci emoții în această zi ? Astăzi, ne privim copiii o clipă mai mult decât în celelalte zile și ni-i imaginăm în marele colectiv al patriei, deveniți ceea ce ei, noi și patria dorim. Astăzi, 15 Septembrie, ni-i așezăm alături, le urăm sănătate, să crească mari, să învețe bine, ne bucurăm pentru că s-au născut in aceste vremuri crescînd la finul unui plai înfloritor, cu destine clare, luminoase. Și acei copii care pină mai ieri aruncau cu lopățica după vrăbii și cei care au deslușit deja tainele cititului, cei care au colindat țara in lung și in sat intr-o vacanță plină de minunății; cei care au făcut fapte de eroism pe șantierele tineretului — ei toți, care au intrat adinc în viața noastră, în bucuria noastră, în fiecare speranță — pleacă astăzi la școală. Să le punem in miini flori. Cu mai multe flori pentru școală și dascăli, un semn de recunoștință patriei și partidului iubit. Ovidiu POP Foto : Ionel DAVID Cu 16 zile înaintea calendarului Destoinicul colectiv de muncă al Fabricii de robineți din Zalău, antrenat într-o vie și emulativa întrecere socialistă, raportează îndeplinirea sarcinilor de plan pe primele 9 luni ale anului cu 16 zile înainte de termen. Pînă la sfîrșitul lunii, colectivul Fabricii de robineți va realiza o producție globală suplimentară în valoare de 1.200.000 lei și o producție marfă suplimentară în valoare de aproape 1.000.000 lei. Producția suplimentară va fi concretizată în importante cantități de armături și confecții metalice. Demn de remarcat este și faptul că productivitatea muncii a fost realizată în primele 8 luni în proporție de 107 la sută. După cum ne informează tovarășul Grigore Cherecheș, șeful secției, la realizarea acestor importante succese și-au adus un aport deosebit comuniștii: Teodor Ardelean, Jakab Arpad, Dumitru Stoica, Ion Gîlgău și uteristul Kira Carol. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul V Nr. 322 VINERI 15 SEPTEMBRIE 1972 4 pagini 30 bani VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU In județele alba ? Hunedoara Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru in județele Alba și Hunedoara, unde s-a întlnit cu colective de oamenii ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății so Stimați tovarăși. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România (Aplauze puternice, urale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avîntul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit in vizita pe care a intreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost preluații toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin construirea în ritm rapid a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor dă viață politicii partidului comunist, văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu și poporul"), zenți tovarășii Paul Niculescu- Mizil, Maxim Berghianu, Petru Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că, sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele 8 luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar a depășit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să le urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o în P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze în viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă atreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor; într-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a Continuare în pag. a III-a consecvenței cu care se aplică in viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplnite, în așa fel incit tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Era prezent tovarășul Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările: „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“, „Trăiască Partidul Comunist Român !“ Tovarășul Nicolae Ceaușescu a răspuns cu căldură manifestărilor prietenești cu care oamenii muncii — români, germani, maghiari — l-au întîmpinat, ca în atîtea rînduri, exprimîndu-și astfel adeziunea deplină la politica marxist-leninistă, înalt patriotică, promovată cu consecvență de partid, hotărîrea de a o sprijini prin faptele lor de muncă, prin întreaga lor activitate. Continuare în pag.a III a Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba Iulia 2,492 tone/post prestat s-a obținut o delimitare preșicisă între sortul mare și sortul mărunt, ceea ce a dus, desigur, la îmbunătățirea calității cărbunelui. CUVINT DE ONOARE; CINCINALUL IN 4 ANI SI JUMĂTATE Pe șantierele I. J. C. M. Fiecare minut — întrebuințat cu maximum de eficientă Este evident: pe șantierele de lucru aparținînd întreprinderii județene de construcții-montaj se simte în ultimul timp o puternică înviorare. Edificator este în această privință faptul că sarcinile de plan pe luna august au fost, comparativ cu lunile anterioare, mult mai bine realizate. A crescut, de asemenea, productivitatea muncii, unul din factorii care a contribuit și contribuie în continuare la înviorarea de care aminteam este, desigur, și întărirea disciplinei in muncă. Ceea ce nu înseamnă, însă, că această problemă, a întrebuințării la maximum a timpului, de lucru, a fost definitiv rezolvată. Iată, de altfel, cîteva din constatările noastre: ...Miercuri, 13 septembrie, ora 17,45. Suntem la blocul U.J.C.M. Observăm, cu surprindere, că din totalul constructorilor concentrați la acest punct de lucru nu mai lucrează, la această oră, decit vreo patru inși. Majoritatea muncitorilor sunt gata de drum, alții se pregătesc cu febrilitate pentru același lucru. Cu alte cuvinte, întreprinderea a pierdut numai într-o singură zi aproximativ 24 de ore din timpul efectiv de muncă. Tovarășul Nicolae Nicolae, șeful lotului nr. 2, sosit la blocul amintit într-un control inopinat, în jurul orei 18, ne spune că „Asta-i realitatea, nu s-a ajuns încă pînă acolo nncit constructorii să fie lămuriți în totalitatea lor să lase lucrul cind trebuie". — Cind se termină, de fapt, timpul de lucru? — La 18:30. Și doar fierariibetoniști au primit dezlegare să părăsească punctele de lucru în jurul orei 18, asta pentru a avea timp să ajungă la baza de producție, de unde mașinile întreprinderii îi transportă acasă. A doua zi, în jurul orei 7, suntem prezenți pe șantierul liceului industrial. La apelul maistrului Iosif Costan toată lumea răspunde prezent. Iată, totuși, că după ora 7,30 își fac apariția pe șantier cîțiva muncitori. Maistrul ne explică: — Dînșii sînt electricieni, într-o zi lucrează intr-o parte, în altă zi în alta. Eu nici nu știam că dumnealor urmează să lucreze astăzi aici. — Ieri am lucrat, la școala generală „Simion Bărnuțiu", ne spune electricianul Ioan Popa. Astăzi am primit dispoziție să lucrăm la liceul industrial. Am întârziat deoarece a trebuit să ne transportăm sculele, să luăm unele materiale de la magazie. Asta-i situația, în condițiile în care astăzi nu știm unde vom lucra mîine, întârzierile sunt inevitabile. Adrian VELICHI Continuare în pag. a II-a La cooperativa agricolă de producție din Camăr se desfășoară din plin arăturile de toamnă. Creșterea productivității muncii cu 2.492 tone/post prestat In cadrul Exploatării miniere „Sălajul“ — Sărmășag s-au realizat recent cîteva măsuri eficiente din programul tehnic și de îmbunătățire a calității producției. Este vorba, printre altele, de introducerea metodei de exploatare cu complex mecanizat la unul din abatajele frontale și de îmbunătățirea funcționării stației de sortare și clanbaj. Ca urmare a acestor măsuri, productivitatea muncii a crescut, la abatajul respectiv cu Peste 500.000 lei din prestări de servicii Cooperatorii din Tihău valorifică cu maximă eficiență resursele materiale de care dispun. In acest scop au inițiat organizarea unor activități industriale pentru confecționarea de prefabricate din beton. In cinstea aniversării Republicii cooperatorii depun eforturi pentru a realiza din aceste activități industriale și prestări de servicii peste 500.000 lei. 7.330 tone legume Cooperativele agricole de producție din județul nostru au livrat întreprinderii pentru valorificarea legumelor și fructelor, pînă în prezent, 7.330 tone legume și fructe. Planul stabilit pe cele trei trimestre a fost depășit cu 100 tone legume. Din cantitatea totală livrată pînă în prezent o bună parte face obiectul exportului. în ceea ce privește valorificarea superioară a fondului de legume și fructe și-au adus o contribuție deosebită cooperativele agricole din Năpradea, Someș-Guruslău, Someș-Odorhei, Crasna, Zfrvan, Surduc și altele. Cooperatorii din județul nostru depun eforturi susținute pentru a valorifica întreaga cantitate de legume.