Năzuința, octombrie 1973 (Anul 6, nr. 647-671)

1973-10-03 / nr. 647

— ofjféZ) UM AJNUE, yi Nr. 647 4 PAGINI 30 BANI PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAH AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN MIERCURI 1 OCTOMBRIE 1973 Pe șantierul întreprinderii de conductori emailați, etapa a II-a, Zalău Termenul de punere în funcțiune va fi mult scurtat Pentru constructorii de pe șantierul întreprinderii de conductori electrici emailați Zalău, luna septembrie a fost lună de vîrf în ceea ce privește volumul de lucrări executate la etapa a II-a. Antreprenorul general, de pildă — I.C.S. Cluj, Șantierul Satu Mare, Lotul Zalău — în luna septembrie a executat, suplimentar, lucrări în valoare de peste 200.000 lei, fapt ce a permis ca planul aferent perioadei ce a trecut din acest an, la lucrările de construcții, să fie depășit cu circa 1.600.000 lei. S-au creat, astfel, posibilități reale ca avansul de 35 de zile cîștigat la prima capacitate să fie menținut și la capacitatea a II-a, ba chiar sporit. Fără îndoială că aceste rezultate au fost obținute ca urmare a unei bune organizați a activității pe șantier, precum și a eforturilor depuse de constructori pentru a răspunde prin fapte chemării adresate de secretarul general al partidului nostru. Munca fiind organizată în acord global, fiecare constructor a fost și este interesat în realizarea și depășirea zilnică a normelor de producție, de aceasta depinzînd și salariul lor lunar. O contribuție de seamă și-a adus-o și beneficiarul investiției, care s-a îngrijit de predarea la timp a documentațiilor tehnice necesare, precum și de procurarea unor materiale deficitare, mai greu accesibile constructorilor. De semenea, pe toată perioada monatajului, la etapa I, beneficiarul a avut o echipă de muncitori înaltă calificare, echipă care au participat, atît la montaj, cît și a la execuția altor lucrări de construcții. Desigur, că acești muncitori vor participa, alături de constructori, la montajul utilajelor și la etapa a doua. La ora actuală sunt terminate toate fundațiile de utilaje, de la etapa a doua, precum și pardoselile de rezistență, lucrările fiind predate deja beneficiarului pentru montaj. In vederea montajului de utilaje, beneficiarul a procurat o macara „K 162“, cu ajutorul căreia s-au și fixat pe fundații două cuptoare de emailare. Se poate spune că totul este pregătit pentru ca în momentul cînd vor sosi și celelalte utilaje necesare etapei a doua să se poată trece cu forțe concentrate la montaj. Atît antreprenorul general, cit și subantreprenorii — T.I.M. Brașov și T.I.L.I. București — în aceste zile își concentrează forțele la lucrările exterioare, pentru a avea creat front de lucru în sezonul friguros și a termina unele instalații, pentru ca la momentul potrivit să se poată începe, fără dificultăți, probele tehnologice. S-au terminat rețelele exterioare de canalizare pluvială, menajeră și apă industrială. Se poate spune că toate utilitățile sunt în stare de funcționare, mai puțin stația de dedurizare și deionizare a apei. Este terminată instalația de alimentare cu abur pînă în punctele termice de unde se poate racorda oricînd și capacitatea a doua. Considerăm absolut necesar ca în continuare T.I.M. Brașov să-și concentrezi forțele pentru terminarea instalației electrice și la instalația de încălzire în hală. Aici sînt montate aproape toate caloriferele dar nu s-au făcut racordările. Urgentarea terminării acestor lucrări se impune cu atît mai mult cu cît constructorul (T.C.I. Cluj) ar dori să înceapă lucrările de zugrăveli interioare și vopsire a confecțiilor metalice. Or, se știe că acestea se recomandă a fi terminate înaintea montării utilajelor. In plus, sezonul friguros se apropie și, desigur, în hală va fi necesar să existe încălzire. De asemenea, constructorul va trebui să-și îndrepte eforturile spre terminarea lucrărilor de finisaj la stația de compresoare, stația de pompe, ape recirculate, precum și a altor lucrări de la hala de utilități. Chiar dacă obiectivele sunt executate, finisajul lor mai necesită un volum destul de mare de lucrări, finalizarea cărora nu trebuie amînată, deoarece ar putea să împiedice buna funcționare a primei capacități. Avansul cîștigat pînă în prezent , la lucrările de construcții montaj, conform angajamentului constructorilor se va menține și în continuare pînă la punerea în funcțiune a celei de a doua capacități. Partea de construcții ce condiționează punerea în funcțiune a etapei a doua, așa după cum ne încredințează inginerul Ioan Berceanu, inginer șef adjunct la T.C.I. Cluj, Șantierul Satu Mare, va fi terminată pînă cel mai tîrziu în 16—17 octombrie a.c. In aceste zile prielnice de lucru, fiecare constructor de pe șantierul întreprinderii de conductori electrici emailați Zalău este hotărît să depună toate eforturile pentru ca angajamentul luat să capete putere de faptă împlinită. Dorința constructorilor este ca cea de a doua capacitate să intre în funcțiune cu mult înainte de prevederile din planul de stat. Stadiul în care se află la ora actuală lucrările de construcții montaj dă garanția că termenul de punere in funcțiune va fi substanțial scurtat. ing. Vasile ROTARU Dumitru ISPAS Toate forțele la recoltări, arături și pregătitul terenului, pentru a deschide front larg de acțiune semănătorilor! Am intrat in ultimele zile din perioada de însămînțare a grîului, și dacă ne uităm pe stadiul principalelor urgențe, de care este legată încheierea semănatului în epoca optimă, vedem că în cele 10—15 zile rămase trebuie efectuat un volum de lucrări care, practic, se va putea realiza numai printr-un efort deosebit din partea tuturor forțelor care acționează în aceste zile pe ogoare. Din analiza făcută ieri în cadrul Comandamentului agricol județean reiese că există restanțe apreciabile la recoltatul porumbului, sfeclei de zahăr, trifoiului, la arături, pregătitul terenurilor și, mai cu seamă, la însămînțări. In cooperativele agricole de producție porumbul a fost recoltat de pe 17 la suta din suprafețele existente, proporție care denotă un ritm necorespunzător. Această n-a început în cooperativele lucrare din Verveghi, Fericet, Boian, Hereclean, Zalha, Plopiș, Ruginoasa și Sin S. GLIGUȚĂ Lunlumnie in pag. alla ■λ/WVWVVWWVVVWWWVWWVWVVWV%AA^^^A/ iTVVVWVVVVVVWVVVVVVVVV^ Peste 1.000 tone cărbune net date suplimentar Prin îmbunătățirea și perfecționarea metodei de exploatare, în sensul de lărgire a frontului de lucru la abataje (40 m la abataje și 8 m la preabataje), adoptarea monografiei specifice zăcămîntului, asigurarea locurilor de muncă cu lemn dimensionat pentru susținere etc, a permis colectivului de mineri de la Sectorul minier Surduc să obțină un randament sporit, pe post, in subteran. Ca urmare, pini la ora actuală sarcinile de plan, la producția fizică, au fost depășite cu peste 1.000 de tone cărbune net. In această perioadă harnicii mineri de aici au primit, de la diverși beneficiari peste 80.000 lei bonificații la calitate, au reușit să reducă cu peste 90.000 lei prețul de cost al cărbunelui. 15.730 lei economii la materiale Economisirea materiei prime și a materialelor a fost și este una din principalele preocupări ale colectivului de muncă de la Cooperativa meșteșugărească „Unirea“ din Șimleu Silvaniei. Printr-o croire rațională a pieii, tălpii și a meșinei, respectînd întocmai modelele, s-a reușit ca lună de lună să se obțină însemnate economii de materii prime și materiale, în special, la sectoarele încălțăminte și croitorie. Pînă la ora actuală valoarea economiilor de materiale se ridică la peste 15.730 lei. Desigur, din aceste materiale economisite s-au confecționat produse a căror valoare se apropie de 20.000 lei. In același timp, printr-un iluminat rațional in secții și ateliere, s-a obținut o economie de circa 1.340 kwh., energie electrici, i fi Astăzi, în jurul orei 12:00, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct, de la Aeroportul Otopeni, ceremonia sosirii președintelui Republicii India, Varahagiri Venkata Giri, împreună cu soția, Saraswathi Giri, care, la invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu, vor face o vizită oficială în țara noastră. Gospodarii propriului lor oraș Valoroasele propuneri privind buna gospodărire și înfrumusețare a orașului, venite din partea comisiilor permanente, ale deputaților și a comitetelor de cetățeni, a unor conducători de organizații de stat și obștești din raza orașului Zalău, au fost supuse spre aprobare in cadrul unei sesiuni a consiliului popular orășenesc. Cu acest prilej, deputatul Constantin Urmă a chemat la întrecere toate circumscripțiile electorale din Zalău. Răspunsul lor își găsește confirmarea in cîteva cifre extrem de semnificative: 17.000 de cetățeni au efectuat, pînă la 30 august al acestui an, munci patriotice în valoare totală de 26.237.000 lei. Adică de 5 ori mai mult decit încursul anului 1972. In medie revin peste 200 de ore muncite pe cap de lcuitor, reprezentînd 1.303 lei valoarea muncii prestate de un om. La acțiunile întreprinse au participat toate categoriile de oameni ai muncii. Numai cu tinerii din raza orașului Zalău s-au realizat, prin muncă patriotică, economii in valoare de 7.198.000 lei. Acum, la sărbătorirea a 500 de ani de atestare documentară a orașului Zalău, locuitorii lui raportează realizarea unor obiective foarte însemnate prin muncă voluntar-patriotică: amenajarea extinderea motodromului pentru și copii, modernizarea străzilor: Cloșca, 1 Mai, Stadionului, Crinului, amenajarea zonelor verzi din cartierele noi ale orașului etc. In viitor aportul locuitorilor orașului se va face simțit la consolidarea și drenarea versantului in cartierul „Simion Bărnuțiu“, îndreptarea și regularizarea văii Zalaiciul, amenajarea unui parc public, precum și la alte acțiuni gospodărești. Merită subliniat interesul unor unități privind buna gospodărire a locului unde sunt amplasate (Autobaza I.T.A., Spitalul), cele care au participat, cu salariații, în proporții însemnate la realizarea unor acțiuni mari: Fabrica mixtă Zalău (91.000 lei) Ocolul silvic (70.000 lei), P.T.T.A. (33.500 lei) etc. Firește, un aport substanțial la organizarea acțiunilor au adus deputații din rîndul cărora se evidențiază: Victor Crețu (circ. nr. 5), Emil Pop (circ. nr. 9), Maria Ștefan (circ. nr. 43), Ioan Opriș (circ. nr. 39), David Ivacion (circ. nr. 40), Grigore Terheș (circ. nr. 62) ș. a. Lucrări mai sunt de făcut, dar prin mobilizarea susținută a tuturor forțelor, și pătrunși fiind de înaltul sentiment patriotic, suntem convinși că locuitorii orașului vor dovedi și în continuare același atașament față de urbea lor pe care o vor tot mai frumoasă. I Alexandru BEREȘ, vicepreședinte al Consiliului popular al orașului Zalău ZALĂU 500 Orașul în cărți și publicații La biblioteca orășenească din Zalău s-a deschis recent o expoziție jubiliară — „Zalăul in cărți și publicații“. Cu această ocazie, profesorul Grigore Pop, a vorbit despre istoricul orașului, iar profesorul Ioan Porumb — directorul bibliotecii — a prezentat expoziția numeroșilor vizitatori prezenți. Reunind diverse scrieri istorice, publicații și reproduceri ale unor documente, expoziția in mănunchiază, succint, crîmpeie din istoria orașului de ieri și de azi. Iată citeva din titlurile cărților și publicațiilor, în care este semnalată cu diverse ocazii, de-a .__________________________ lungul istoriei, prezenta străvechii așezări: „Iobăgia în Transilvania“ — secolul al XVI-lea; „Voievodatul Transilvaniei“ de St. Pascu; „Unirea Transilvaniei cu România“; „Istoria lui Mihai Viteazu“ de Nicolae Iorga; „Contribuția României la războiul antihitlerist“; „Istoria României în date“ (în care e consemnată invazia tătarilor pe aceste locuri). Printre numără aceea a reproducerile documentului prin care regele Matei Corvin dă dreptul locuitorilor de a ține tir g, precum și prima pagină a cărții de documente privind orașul de azi. Un alt cor al expoziției, prin publicații, albume și un lolomontaj, vorbește des SITUAȚIA recoltării porumbului și însămînțării griului, în procente pe consilii intercooperatiste Prestații suplimentare în valoare de 800.000 lei din toată perioada care a trecut din acest an, lucrătorii din cadrul întreprinderii județene de gospodărire comunală și locativă s-au preocupat de asigurarea condiții lor privind mai buna gospodărire ,v a județului nostru. In unității, s-a 10<. &eție deosebită activitatve,in diverse domenii. Bunăoară, sarcinile prevăzute pe linia salubrizării orașelor au fost depășite, pe nouă luni, cu 25 la sută. De asemenea, la capitolul prestații in construcții s-au realizat lucrări suplimentare în valoare de circa 500.000 lei. Rezultate notabile s-au obținut și in alte activități, cum ar transportul de mărfuri, adminisfstrarea fondului locativ, proiectări, băile curative etc., unde s-au înregistrat însemnate depășiri față de prevederi. De notat că valoarea totală a prestațiilor suplimentare obținute pe cele nouă luni ale anului se ridică la peste 800.000 lei. V/? -U pre Zalăul zilelor noastre. Zilnic, numeroși vizitatori poposesc In sala bibliotecii, unde este organizată expoziția, pentru a face o scurtă incursiune In istoria unui oraș care intră In cel de-al doilea semimileniu de existență atestată documentar. Expunere In contextul manifestărilor jubiliare se înscriu și expunerile pe tema „Frăția dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate“, ținute la Cooperativa meșteșugărească Meseșul, la „Steaua roșie“ și Cooperativa ,,Deservirea“ de catre profesorii Szultz Sara, Grigore Pop și Gheorghe Lascu. ------------------------- --- însămînțări pe ogoarele județului... Pe fiecare palmă de pămînt o producție agricolă ridicată Situat pe povîrnișurile ce se întind pe malurile lacului Taihon, districtul Wonsi, din R.P. Chineză, este cunoscut ca un mare producător de orez și de grîu. Reformele întreprinse în domeniul cultural au dat posibilitate ca în regiune să se obțină trei recolte pe an, două de orez și una de grîu, în timp ce înainte nu se realizau decit cel mult două recolte. Dar, totodată, se simțea o nevoie stringentă de îngrășăminte. Pentru a soluționa această problemă, populația din Wousi,ci Continuare In pag. a IV-a