Neamul Românesc, ianuarie 1909 (Anul 4, nr. 1-10)

1909-01-04 / 1. szám

3 NEAMUL ROMÂNESC Alegerea din București. Din cei 4757 de alegători ai Bucureștilor au lipsit la o alegere care trebuia să hotărască numai cu ce sos e mai bun politicianul român, 1602 alegători. Ei sunt partidul desprețului, și, câtă vreme el există față de cei ce se întrec în cumpărarea de voturi, putem nădăjdui încă în viitorul acestei țeri. Dar, va zice cineva, aveți bucurie pentru că totuși carpiștii s’au menținut, aveți mulțămire că liberalii — altfel la Guvern, și avînd această conștiință — n’au rămas decît în al treilea rînd din trei; simțiți indignare pentru că peste o mie de Bucureșteni și-au arătat, nu fără jertfe din partea amatorilor și din partea Evreimii moldovenești a d-lor Fișeiet Bădărău, și-am arătat —«eroic»— dorința ca b d. Fleva, ex-tribun al «poporului» bătrîn, Florescu (Jean T. H.) și Păltineanu, eminent advocat, să fie, între mulți alții, membri ai Parlamentului ? Noi? Să ne ferească Dumnezeu să avem o părere, menită a face unui politician român un loc mai bun decît celuilalt, numai pentru că e cinstit în viața lui privată. Politica fără idei, oportunista politică pentru indivizi e o necinste. Și oricine o înfățișează, e tot una pentru noi. Deși sunt sărbători, nu ne ispitește niciuna din cetele Irozilor. Dar biruința celor trei Grai de la Răsăritul fraților Fișer are o însemnătate : ea arată că fără o reformă electorală secretul votului nu poate da prea adesea ori asemenea surprinderi. Astfel, o experiență mai de aproape mi-a dovedit că tachiștii, politicianii fără perdea, nu pot face atîta rău acestei țeri, cît politicianii cu perdea, cari ascund apetiturile lor supt frase largi și tirade idealiste, și găsesc încă destui naivi cari să se lase înșelați. N. Iorga. Cîrciumarii falsificatori și... Europa. în «Berliner Tageblatt», un obiectiv articol iudaic, trimes din România, cu privire la procesul cîrciumarilor falsificatori. Culegem: «România, țara care se sustrage încă de la îndeplinirea art. 44 al tratatului din Berlin, pănă ce odată va porni o poruncă (Mahnung) lămurită, din partea Puterilor semnatare». Destul de frumos, așa-i ? Mai departe, Cîrciumarii pedepsiți și osîndiți își cîștigă, prin bunul lor vin falsificat, «o pîne onorabilă», pe care o împart cu «numărul mare» de circiumari romîni din Iași (! !). Dr. Șumuleanu are grija «revistei pivnițelor» și el nu numai un feroce antisemit, dar și «un mare negustor de literatură antisemită». De aceia a dat «o cutezătoare lovitură, vrednică de graful Puckler». Urmează un fel de resumat al pledoariilor apărării de la Vasluiu. Evreii, se spune apoi, «în credința că vinul lor nu e mai rău decît al tovarășilor lor de ocupație, creștini», fac cunoscuta plîngere, «răzimată pe părerea