Neamul Românesc, aprilie 1909 (Anul 4, nr. 33-44)

1909-04-03 / nr. 33

522 NEAMUL ROMÂNESC Un ministru care judecă astfel, nu poate fi convins desigur. Dar nu e vorba numai de d-sa. Legea atentatoare, legea neauzit de îndrăznețe, jignind, brutal și inconștient, temeiurile Bisericii, sfințenia tradițiilor și cel mai elementar bun simț aplicat la lucruri duhovnicești, legea aceasta ar fi trebuit sa pasioneze în cel mai înnalt grad pe un partid conservator, și călduroase lupte s’ar fi încins, oriunde aiurea, in jurul ei, s La noi ?... Fusese marea alegere din București, care trebuia să dovedească oricui, și mai ales Regelin, că, dacă Guvernul liberal nu poate birui, el poate alege între biruința uneia sau celeilalte dintre fracțiunile «conservatoare» în luptă. Fusese strașnice discuții cu privire la faptul dacă partidul d-lui Carp a putut alege singur pe d. Teodor Rosetti, ori l-a ales cu ajutorul altora, dacă a fost deci ori nu «cartel», fusese marea întrebare dacă d. Fleva a fost orima ministru corect la Interne și dacă certele politice dau dreptul sa treacă astăzi și cele din urmă margene care se despart de viața privată a oamenilor. Se aștepta, după o vijelioasă ședință de chestii personale, încheiată brusc de un președinte prevăzător, se aștepta pentru seară o nouă ciocnire, cine știe cu ce arme. Și de aceia veniseră unii fruntași conservatori. Iar, cind au văzut că sensaționala răfuială între tachiști și junimiști, între d. Bratianu și d. Fleva, nu se face atunci, au plecat, ca să se întoarcă a doua zi pentru a fi marturiși unui nou scandal. Că aveau sa stea doar pentru legea sinodală... O, cum am greșit nelăsînd ca proiectul să treacă tot așa de pe t cutele că recunoașterea unei societăți de binefacere din Bucecea! Mi-a spus-o și «presa romina» a doua zi... Bunii Evrei și excelenții sceptici fără neam și lege ai ziarelor noastre lăfâiau pe două coloane scena cu «păcătosule» și «stirpitură» ori cu aluziile la viața casnică a cutăror adversari; puteau ele găsi răgaz pentru amintirea unor dezbateri care priviau doar totala prefacere a Bisericii romanești? Bu am găsit un gazetar, la «Ordinea», care crede, intr’un articol de fond, că «legea d-lui Juareth a mai venit la Camera...». Ce greșeală din partea mea să apreciez că această chestie e cea mai mare ce s’a presintat în Parlament anul acesta! Sau ce uitare a ticăloaselor împrejurări de inconștiență desăvirșitâ in care se rostogolește spre peste o societate scăpată din toate fiinele! N. IORGA.