Neamul Românesc, septembrie 1909 (Anul 4, nr. 98-109)

1909-09-02 / nr. 98

1564 NEAMUL ROMÂNESC SS&*torilor cari n’au vite să muncească și sînt numai cu brațele, ca să nu moară de foame, li dă cite trei pogoane cu dijmă una din două; in plus de această dijmă, mai facem nouă zile cu brațele și mai secerăm cite două pogoane și jumătate fără să nu plătească ceva. Acelora cari avem care și boi, nu voiește să nu dea în dijmă, fără numai la tarla ; în plus de această tarla, îi mai muncim patru zile cu carul cu boi, patru zile cu brațele, facem nouă chile transport și un pogon de secere. Toate aceste munci nu ni se plătesc cu nimic. Această învoială am avut-o de cînd a venit d-sa pe această moșie, pe care o avem și astăzi. «Domnule Președinte, am avut mare încredere cind am văzut că s’a publicat legea învoielilor agricole, și avem mare bucurie că o să fim mai ușurați: «în toamna anului 1908, am cerut loc pe moșie ca să sămănăm greu după legea agricolă, și d-sa nu a voit să nu dea după legea învoielilor agricole, fără decît numai la tarla. Numai douăzeci locuitori au luat loc de sămănat grîu cu această învoială, iar ceilalți locuitori au rămas fără sămănătură din causa acestei învoieli. «în primăvara acestui an curent ne-am dus la d-sa și am cerut loc pentru porumb cu dijmă, după lege ; nu a voit să nu dea decit numai la tarla, cu toate rușieturile mai sus arătate. Neavind ce face, și negăsind loc in altă parte, am fost nevoiți a lua la tarla cu toate rușieturile, care nu se află la nicîun arendaș vecin. Așa că noi am muncit tarlaua d-sale, la timp, și al nostru a rămas la urmă după ce a trecut timpul. Astăzi munca de am muncit-o la tarlaua d-sale este ca în cel mai bun bielșug, și a noastră, mai la jumătate din învoitori, n’a răsărit din pămînt nici pănă astăzi, și acela care a răsărit, este pierdut de tot. Suntem vre-o patruzeci de locuitori cari nu ne-am băgat să luăm această învoială, neputînd susținea lucrul la tarla, cu totii sîntem in pericol să murim de foame cu această învoială. «Domnule Președinte, de mai multe ori am reclamat în privința acestui administrator de moșie, căci pe d. arendaș aproape nici nu-l cunoaștem, fiindcă nici nu dă cu anii întregi pe la moșie, și ne freacă administratorul lui cum vrea, și vedem că nu s’a luat nicio măsură. «Respectuos vă rugăm, d-le Președinte, a lua măsuri in privința acestui domn administrator. «Cen respect vă rugăm, d-le Președinte, a primi reclamația noastră. Urmează apoi 78 de iscălituri.» Modul cum se încasează impozitele Statului. Cutare fiind în proces cu un moș al său pentru dobîndirea unei porțiuni de loc cuvenită lui ca moștenire, n’a intrat încă in posesie pentru anul acestar și deci nici nu putea să plătească analoghia funciarului pentru acest loc. El e lucrător provisoriu la întreținerea Căilor Ferate. La 29 iulie și-a luat