Neamul Românesc, ianuarie 1911 (Anul 6, nr. 1-10)

1911-01-14 / nr. 3

34 NEAMUL ROMÂNESC dreptul și fericirea neamului, pentru care ar aduce orice jertfe; 5 °) Că țin la legea și Biserica terii, pe care o voiesc slobodă de înmurirea politicianilor și de sine stătătoare; 7 °) Că nu înțeleg a face din partid o putere înnaintea intereselor căreia să se plece orice, ci vreau să întemeieze un partid care să se jertfească pentru țară. 8 °) Că nu primesc între dînșii pe cei mînați de pofta de-a ajunge și de-a se îmbogăți, ci nădăjduiesc să poată aduna destui oameni dintre aceia cari muncesc în politică pentru țară și neam și nu se folosesc de politică pentru ei și rudenii; 9 °) Că nu înțeleg alte politici din afară a României decit cu prietenii neamului românesc întreg și pentru binele lui; 10 °) Că nu se pot învoi ca noi să ajutăm cu jertfa noastră Austria legată de Unguri, ci să nu căutăm cuminte și prevăzător, ca strămoșii noștri, de multele nevoi ale unei țeri sărace. Ei se deosebesc de COnSpiratori, pe lingă unele deosebiri arătate mai sus, și prin faptul: 1 °) că doresc proprietatea mică predomnitoare la un neam de țărani ca al nostru, iar din proprietatea cea mare numai cea care stă la fața locului și ajută munca sărăcimii, inlaturîndu-se în toiu, prin lege, arendășia străină și apoi orice fel de arendașie; 2 °) că voisc lărgirea dreptului electoral, orice Roman fiind chemat să hotărască de-a dreptul asupra sorții terii lui; 3 °) că nu văd în schimbarea administrației leacul la toate relele; 4 °) că, departe de a voi să îngusteze rostul învățătorului și preotului in viața satelor, vreau tocmai ca satele să fie călăuzite în toate privințile de învățători și de preoți; 5 °) că țin ca limba romanească și obiceiul romanesc să stăpînească în toată viața acestei țeri. Ei se deosebesc de taGhiști, cari-și zic fără nicîun înțeles, printr’o îndoită înșelare : COfiSBF VâÎOrl și 081110 Grai, prin faptul: 1 °) că nu au țară de împărțit cu Jidanii; 2 °) că n’au țară de stors pentru tovarășii lor; 3 °) că nu înțeleg ca la chinuirea unei țeri să iea parte alții decit oamenii cu totul curați; 4 °) că n’au decit ideile lor, în care cred, și nu ideile tuturora, în care să nu creadă. Ei se deosebesc de SOCUIIȘti prin faptul: 1 °) că nu luptă cu Jidanii împotriva Rominilor, ci cu Rominii împotriva Jidanilor; 2 °) că nu vreau să dimme țara, ci s’o înnalțe; 3 °) că nu vreau să strice legea creștină, ci s’o aducă în cinste; 4 °) că nu vreau sa înlăture oștirea, ci sa facă mai tare; 5 °) că nu vreau să