Neamul Românesc, februarie 1911 (Anul 6, nr. 11-24)

1911-02-01 / nr. 11

NEAMUL ROMÂNESC 162 Huși I. Zelea-Codreanu Col. II Iași A. C. Cuza Col. II. N. Iorga Col. n. Ilfov M. Iorga Col. II. P. Liciu Col. I. Prahova R. Iorga Col. II. A. C. Cuza Col. in. Neamțu Păr. Gheodorache Col. I. Rimnicu-Sărat H. Dicescu Col H. Suceava I. Zelea-Codreanu Col. în. Vasluiu A. C. Gazani. Vilcea A. D. Livezeanm Col. III. Vlașca C. Săvescu Col. Iii. In ardeal haosul crește. Foaia din Arad a partidului național, • Românul», apare de o lună de zile. Multă îngrijire, multă pază de a se atinge unele chestiuni, multă fereală de a se numi unele nume, multă afectare de a nu combate « Tribuna». Sunt și corespondenți din celelalte tabere naționale, și ce scrie bătrinul Polyt merită totdeauna o deosebită luare aminte: deputații caută să arate că foaia lor oßciala ii interesează în adevăr. Condeiul bucureștean al d-lui P. Locusteanu se simte, întru cît d-sa are voie să vorbească și, iarăși, întru cit se recunoaște în noul mediu. «Tribuna» are, firește, grija apărării sale. Și pentru aceasta atacă, din ce in ce mai limpede, trecind de la ironie la asaltul fățiș. Colaborația nouă au fost căutate, și d. Sextil Pușcariu dă foiletonului frumoase pagini, din nenorocirea întretăiate de grabieniile obișnuitului « informator literar». Bi general se poate spune că valoarea ziarului a scăzut insă: publicul de acolo cere altceva unei foi bune decit stil bun și neivositate. Și curentul pe care d. Slavici îl apără intr’o broșură cu cămări și facsimile, asupra căruia un elementar simț de pietate ne face să nu insistăm, ciștigă teren, Gazeta de Duminecău dispăruse, acum dispare și onestitatea, de mult bănuită, a directorului său, d. Lazăr, care candidează la Șimlău ca guvernamental. Iar, la Brașov, «Gazeta Transilvaniei», trecută la cel mai amorțit moderantism in idei și stil, pare a se stinge tocmai in vremea clnd e mai multă nevoie de lumină pentru a înlătura noaptea desorientării și pentru a vădi pe trădătorii ce se strecoară hoțește. Și, in această stare de lucruri, ai dreptul să te întrebi dacă nu Irăni acolo tineri decit pentru a trece dincoace sau pentru a manifesta pripite ambiții disolvantei N. Iorga.