Neamul Românesc, iulie 1912 (Anul 7, nr. 72-84)

1912-07-02 / nr. 72

1138 NEAMUL ROMÂNESC dar neclintiți în datoria lor de adevăr, aspri față de acei care o calcă. Oamenii au întemeiat școli pentru copii, care duc, printr’un număr de odăi închise cu îngrijire, prin ganguri negre de regulamente și note, unde se întimplă să ducă. Voința cea hotăritoare a lucrurilor a avut insă totdeauna grija școlii celei mari, luminoase, deschise spre viață, indemnătoare spre fapte, prin care îndreaptă, întărește și innalță, la oamenii pe deplin desvoltați, ceia ce a făcut pedagogia cu inteligența neasumpărată și plină de capricii fecunde a copiilor, între școala Statului și școala naturii, a societății, a lumii e loc însă totdeauna, la toate popoarele, dar mai ales la popoare cum e al nostru, pentru o altă școală. Cînd Statul prinde toate puterile de viață ale unei națiuni, cind le are pe toate, le cunoaște pe toate și le știe întrebuința pe toate, el are și datoria și putința de a da această școală. Dar soarta vrea adese ori să fie altfel; prin suferință înnaintează acele neamuri pe care Scriptura ni le arată că sunt mai iubite de Dumnezeu. Al nostru a fost in cursul veacurilor iubit de Dumnezeu cu foarte multă suferință. El a indurat robii grele, poate ca să învețe mai multe di la mai mulți stăpîni și să-și întărească energia pentru viitorul ce i se păstra. Apele înfrînate îndelung, care au sfărîmat zăgazuri vor avea altă putere decit bunele ape pașnice care se opresc și intr’un tufiș de flori răsărit din mijlocul mitului. Noțiuni ca acestea au nevoie să se pătrundă necontenit de drepturile și de chemarea lor. O întreagă literatură, un întreg invățământ trebuie să se inchine acestei misiuni; mai presus de tot ce au în fapt, ele trebuie să aibă ceva mai mult în reserva morală, la care viitorul poate face apel în fiecare clipă. Spre a crea, întreținea și spori această reservă morală în toate sufletele românești, spre a face ca în candelele tuturor să ardă sus și sigur flacăra menită să lumineze și drumuri care nu sau deschis încă, trebuie școli cum incercați a face pe a noastră, în cîteva cuvinte menirea ei se poate formulă astfel: a pune toate constatările nouă, toate curentele zilei, toate descoperirile cercetă ■rii, toate inovațiile științei în funcțiune de suflet național și pentru desăvîrșirea și întărirea acestui sufiet național.