Neamul Românesc, decembrie 1916 (Anul 11, nr. 124-151)

1916-12-01 / nr. 124

Ministeriul de Războiu. Direcția superioară, a școlilor militare, aduce la cunoștința generale, la, pe ziua de 15 Decembre 1916, se înființează la Dorohoiu, pe lângă actuala școală pregătitoare de ofițeri de infanterie, o secție de administrație, în care vor fi admiși tinerii cu termen redus, din contingentul 1918, cari la vizita și supravizita medicală au fost clasați pentru serviciul auxiliar sau amânați, Ministeriul de Războiu, Direcția superioară a școlilor militare, aduce la cunoștința biurourilor de recrutare, detașamentelor de recruți, etc., cum și a celor interesați, că tinerii cu 4—8 clase secundare, aparținînd contingentului 1920, din corpul 1, 2, 5, de armată și divizia 5-a se pot prezenta noii școli de infanterie de la Botoșani, unde vor fi internați, până la 1 Mart 1917, când vor fi repartizați școlilor de ofițeri. Aceia însă, cari vor să rămâie în familiile lor, până la data de mai sus, au această facultate,cu autorizația Ministeriului. Ultimele Știri DIN STRĂINĂTATE ZIUA DECISIVA A GRECIEI Un consilu de Coroană s’a ținut la Atena, luând ultimele hotărîri. Situația generală e extrem de gravă, din cauza refuzului guvernului grec de a preda armele și munițiunile. Amiralul Fournet a înnaintat un ultimatum urgent Guvernului Sarabros și a oprit scoaterea din Atena a materialului de războiu. Se afirmă că un compromis nu este exclus. Guvernul grec ar preda Aliaților înălțimile cari domină Atena și Pireul și care sânt înnarmate cu baterii puternice, ce, găsindu-se în manile uneia din părți, primejduiesc complect apărarea celeilalte din Atena și Pireu. Dispoziția generală este, totuși, că nu se va mai putea evita conflictul armelor. Armatele lui Venizelos vor fi reținute contra Bulgariei, pentru a feri Grecia de lupta fratricidă. Noua mobilizare germană In Germania, o febrilă activitate pentru pregătirea unei noi armate, în primăvară, de două milioane și jumătate de oameni. Toți funcționarii instituțiilor publice și particulare vor fi înlocuiți prin femei. Un anumit număr de ofițeri și soldați au fost chemați de front pentru pregătirea cadrelor. Mobilizarea civilă s-a introdus pentru a inbrăca și înarma aceasta armată. Rusia răspunde cu formarea unei anuale de zece milioane. Stațiunea telegrafică, fără fir, engleză, Polonia anunță inaugurarea recentă a liniei ferate rusești care leagă Retrogradul cu portul Alexandrovsca de pe oceanul Arctic. Importanța acestei noi artere de comunicație se cunoaște. Ea asigură contactul netrerupt între Rusia și aliații ei din Occident, dat fiind că portul Alexandrovsca nu îngheață niciodată in timpul iernei, ori, căi de aspră ar fi temperatura. Moartea la Paris, a poetului belgian Emil Verbaeren. La Moscova, Polonezii din Rusia organizează pentru 10 Decembrie ziua lui Sienkiewicz. —ia V NEAMUL ROMÂNESC DE CE N'A REUȘIT PLANUL STRATEGIC AL ROMÂNIEI Agenția italiană nu comunică rezumatul unui articol, cu titlul de mai sus, din „Daily Telegraph" în care se arată că toată nereușita planului strategic al României constă în greșala ce s’ar fi făcut de-a fi rămas prea impresionați de neașteptata cădere a Turtucaiei și Silistrei, ca și de înnaintarea Bulgarilor în Dobrogea, deplasând trupele înnaintate din Transilvania, slăbind rezistența ce ar fi trebuit s’o menținem acolo, și neavând totuși nici la.Sub atâtea forțe câte s’ar fi cerut pentru o ofensivă viguroasă. Atacul bulgar a izbutit și așa, fără a schmba situația pe restul frontului, încât, dacă lăsam toate trupele îndreptate, de la început, spre Transilvania, la locul lor, e mai probabil că cel puțin una din laturile planului nostru ar fi reușit. SITUAȚέI P2 FROATURI ComakigaM frascist. La extremitatea Sud-Est a localităței Butte du Misnil, Germanii au făcut să explodeze două mine. O luptă s’a angajat atunci pentru posesiunea pilei Tot care in cele din urmă au rămas in manile Francezilor. Pe restul frontului canonada obișnuită de artilerie. Pe frontul Salonicului, violente acțiuni reciproce de artilerie, de la Monastir pănâ la lacul Doiran. La sud de Seres, Englezii au capturat mai multe noi posturi turcești. Agenția Havas adaugă această comunicare: In regiunea S‘aiavina și a Cernei trupele germano-bulgare au contra-atacat violent pozițiunile sârbe. Trei asalturi sucesive au fost respinse. Timpul nefavorabil a împiedicat operațiunile. Comunicatul nu. Ofensiva inamicului în regiunea Zonbiere la sud-est de Kisselo, în Carpații păduroși la cinci verste, sud-est de Ghibeni, în regiunea Muntelui Capul, în regiunea de vest a localității Belibor, ca si in valea riului Sulta, șese verste nordvest de Glascuta, a fost răspinsa pretutindeni de trupele rusești, permițîndu-le pe alocurea ocupări de noi pozițiuni. Nici o schimbare în România, Dobrogea și Caucaz. Comanicat Oidal No. 108 din 30 Novembre 1916. Pe frontiera Moldovei, inamicul a atacat puternic, în două rânduri, pozițiile noastre din regiunea Oituzului, dar a fost răspins prin foc și contraatacuri cu baioneta. In Muntenia, inamicul a atacat ieri In văile Buzăului și Nișcovului, dealungul șoselei Mizil-Buzău și la sud de aceasta șosea. Trupele noastre s’au retras spre Răsărit ocupînd pozițiuni în regiunea Viperești- Breazu și dealungul șoselei Mizil-Cotorca. Pe Ialomița nici o schimbare. In Dobrogea nimic nou. MARELE CARTIER GENERAL. * ------------------------------------------—------— --------------- "'SI BANCA NAȚIONALA A ROMÂNIEI . .. ■ situatiune 1915 — 1916 < 4 Noembre ^ fil 1_ 5 Noembre 12 Noembre ( Casele de impr. pe gaj agricultor, și industriașilor 30.000.0(X)) 618.667.535 Efecte și alte valori de restituit ....................................................................... 1.106.34192» fl.109.987.60672.349.487 Conturi diverse........................................................................................................... 67.276.588 50*4.881 ( Scont 50/6 2.759.086.»94 M&WAÎI Taxa. Dobânda 6<>/0 T IAȘI - Tip egala editoare Pet O. Iliescu, str. Lipuș Mtaail I_____i4HÉM^