Neamul Românesc, august 1923 (Anul 18, nr. 170-194)

1923-08-01 / nr. 170

.«BBS» NEAMUL ROMANESC ȘTIRI finirea fiutdlorilor ile m flotăririle luate Directorii ziarelor cotidiane din Capitală întrunindu-se astăzi 81 Iulie 1923, și examinind situația precară creată presei prin numeroasele sporuri aprobate în ultimul timp la salariile lucrătorilor, prin scumpirea enorma a materiei prime și mai ales în urma repetatelor urcări de preț a hârtiei de tipar, au găsit că se impun măsuri urgente de salvgardare. In acest scop primele măsuri de luat sunt: 1. reducerea imediată a numărului paginilor fiarelor. 2. ridicarea prețului de la un leu la 2 lei exemplarul. 3 reducerea simțitoare a tirajului lor actual. Ziarele și-au făcut un punct de onoare ca să reziste până acum valului de scumpete. Cu sacrificii enorme și de multe ori chiar cu riscul existenței lor, ziarele au menținut până astăzi prețul de un leu, preț cu care, în prezent nu există obiect care să poată fi cumpărat Astăzi insă, în special față de prețul actual al hirtiei nu mai poate exista presa în Țara Românească, dacă nu se recurge imediat la măsurile de mai sus. Pe de altă parte, constatînd că fabricile de hîrtie, departe de a sse opri la prețul de atîtea ori urcat până acum, se pregătesc să dea o nouă lovitură presei, directorii ziarelor au mai decis: 1) O delegațiune să se presinte chiar astăzi la oarele 5 d. a. ministrului de Industrie pentru a-i solicita să nu admită, sub nici un cuvînt, vre-un nou spor al prețului hîrtiei de tipar, deoarece o nouă urcare ar trebui să aibă ca urmare o nouă urcare a prețului ziarelor peste acel de 2 lei ceia ce ar echivala cu desființarea ziarelor. 2) Cum în afară de scumpirea neîntreruptă a prețului hîrtiei, fabricile s’au dovedit incapabile de a produce cantitatea necesară, delegațiunea va cere Guvernului să ridice taxele prohibitive pentru ca presa să-și poată procura hirtia din străinătate. 3) Se va cere în același timp Guvernului ca în cazul extrem cînd fabricile de hîrtie ar stărui în atitudinea lor, ele să fie etatșate. Directorii de ziare nădăjduiesc, că Guvernul va lua de urgență disposițiunile dictate de această gravă situațiune, căci el și-ar asuma o mare responsabilitate, opiniunea publică fiind îndreptățită a crede că cu asentimentul lui s'a înscenat acest atentat la existența presei românești. Universul, D mineața, Adevărul, îndreptarea, Aurora, Argus, Neamul Românesc, Timpul Rampa, FOrient,le Progres. Ultima ședință de la Sinaia s’a ținut ieri dimineața. In urma discuțiilor avute s’a dat următorul comunicat: D-nii Beneș, Nindiica și. Brătianu și Duca, s'au întrunit în ultima ședință azi dimineață. Ei au rezumat desbaterile din ultimele două zile, cari pot fi caracterizate prin acordul complect al reprezentanților celor trei țări. S'a luat hotărîrea de a se întruni periodic, cit mai des, Mica înțelegere. Viitoarea reuniune urmează să aibă loc la Belgrad. Cu începere de la 15 Septembre se va deschide o școala de agricultură în com. Viziru (Brăila). In acest scop s’au luat măsuri de amenajare a localului pus la dispoziția ministerului de prefectura județului Brăila. Sculptorul D. Mățăuanu a fost însărcinat cu executarea monumentului marelui român Ion Mihály — fost membru al Academiei Române. Monumentul se va ridica pe una din piețile orașului Sighetul Marmației. In cursul sâptămînei viitoare va avea loc la Iași o întrunire a medicilor, împotriva impunerilor făcute de comisiunile pentru aplicarea noii legi fiscale. Ieri s’a presintat la redacția noastră soldatul Stănescu Vasile din reg. 46 Inf rugîndu-ne a-1 ajuta ca pe această cale să poată aduce din partea familiei sale mulțămiri călduroase d-lui Gen. Rovinaru, care, prin sprijinul și stăruința desinteresată cu care a servit-o a făcut o faptă pentru care îi rămîne adînc recunoscătoare. Banchetul oferit era de directorul presei din ministeriul de externe ziariștilor romîni și străini veniți să urmărească desbateriile conferinței de la Sinaa a fost prilejul unei manifestări de amiciție între gazetarii din toate statele. Toți aceștia au fost unanimi în a constata cu satisfacie atenția deosebită acordată presei, în tot timpul Conferinței, de către toate delegațiunile și în deosebi atitudinea prevenitoare și cordială a direcției presei. Desigur că aceste raporturi strînse au contribuit mult la succesul conferinței și sperăm că ee marchează începutul unei organizații noi și moderne a serviciilor de presă întreținute de ministerele noastre. Recolta cerealelor în Cehoslovacia promite a fi foarte abundentă. După prevederile făcute în Slovacia ea va fi superioară cu 20 la sută recoltei din anul trecut. Roma 31. (Rador) Vaticanul pregătește pentru anul 1924 o mare expoziție misionară în grădinile Vaticanului. Permisele gratuite valabile pentru o singură călătorie, eliberate funcționarilor Statului, nu vor mai fi valabile la trenul Simplon. Pentru că aproape zilnic trenurile de marfă sînt atacate de răufăcători pe distanțele : Podul superior—Halta militară, Filaret, Obor, etc., rupînd plumburile de la vagoanele colective și devastînd mărfurile, iar dacă personalul C F. R. intervine nu poate face nimic căci autorii ușează de revolvere, direcțiunea generală a delegat pe inspectorul Lăzărescu ca împreună cu inspectorul general al jandarmeriei rurale d. Ștefănescu, să trateze reînființarea posturilor de jandarmi în toate stațiunile importante din țară în special în gările de la periferia Bucureștilor. In ziua de 5 August c. vor pleca în călătorie de studii la pepinierele școlilor de viticultură din Ardeal directorii și diriginții școlilor de viticultură din Vechiul Regat, conduși fiind de d. Chiriac Druțu, inspector general al învățămîntului agricol. Ministeriul de Agricultură a aprobat înființarea unei școli de gospodărie la Bălțătești (Neamț) care va începe să funcționeze la 1 Septembre. D. Gh. Nica, încasator și funcționar al organizației nationalist-democrate de Ilfov și a Capitalei trezind în ad sprația Tipografiei Cultura «Neamului Românesc», locul d-sale a fost încredințat d-lui Mihail Ioan, de la organizația noastră de Buzău. Aducem, în consecință, la cunoștința d-lor membri ca încasările cotizațiilor și ori ce alt fel de încasări se vor face de astăzi înnainte de d. Mihail Ioan. „Prager Presse“ publică, supt titlul: «Cultivarea relațiilor comerciale între Romînia Mare și Iugoslavia» un interesant articol semnat de d. Milan Milic, consul al României și director general al societății generale de export și import din Zagreb. Articolul arată identitatea forțelor productive ale celor două țări vecine și aliate și interesul ce-l au de a se desvolta economicești complectîndu-se una pe alta, prin stabilirea unor relațiuni comerciale trainice susținute de măsuri comune luate de Guvernele ambelor State. Autorul, Milan Milic, face, în legătură cu aceasta, o serie de propuneri practice, precum: crearea de Camere de comerț speciale romîno-iugoslave, crearea unui institut de bancă comun, visitarea cît mai adesea a tîrgurilor de mostre respective, tîrguri de mostre devenite în Iugoslavia instituții aproape permanente, etc. Rugăm ziarele naționaliste să trimită regulat cite un exemplar de adresa Tr. Dimitriu Șmmu, București, B-dul Ferdinand, 66, pentru a se putea face spicuiri și publica informații cu caracter general. 3 Ultima oră ti [Hifiide ípil In bii Situația Guvernului german Repatriarea misiunii ruse din Bulgaria Anglia. — Răspunsurile Franței și Belgiei au fost remise Luni după prînz la «Foreign ofice» de către ambasadorii celor două țări. O notă oficioasă publicată la Bruxelles indică că răspunsul Belgiei în ceea ce privește ocupațiunea din Ruhr reproduce declarațiunile făcute de mai ’nainte în comun cu Franța în chestiunea reparațiunilor și se referă la studiile tehnice făcute de Belgia și deja comunicate la Paris și Londra. Germania. Ziarul „Débats“ subliniază că deși s’a prezis pentru Duminecă grave evenimente revoluționare în Germania, ziua a decurs foarte calmă! Ziarul mai constată că nu se observă acea forță revoluționară adevărat puternică și hotărîtă de a pune mîna pe putere. întreg Guvernul este animat de o anumită voință de rezistență, care ar putea fi fi în măsură să facă față unui atac al extremiștilor. Ne putem întreba însă dacă mai există la Berlin un adevărat Guvern. Cancelarul Cuno nu mai este susținut de nimeni, el se arată incapabil de a hotărî niște măsuri eficace spre a remedia criza financiară și economică. Proiectele pe care le anunță sunt calificate mai dinnainte ca derizorii și toată lumea îl acuză de a fi practicat o politică de neprevedere și insuficiență absolută. Plata salariilor lucrătorilor din Ruhr se izbește mereu de cele mai mari dificultăți, datorite lipsei de numerar. * * * Berlin 31. (Rador). Unele ziare comentează situația nesigură și încordată în politica internă „Montag Morgenblat“ vorbește chiar despre posibilitatea înlocuirii Guvernului Cuno printr-un cabinet Loebe sau Stressemann. «Vossische Zeitung» consideră toate aceste știri ca fiind lansate în scopul de a produce senzație și crede că și considerațiunile ce se fac în Franța și Anglia în această direcție sînt premature, fiindcă pentru moment nici nu este vorba de o criză de cabinet. Chestiunea remanierii sau a schimbării Guvernului nu poate fi însă înainte de convocarea Reichstagiului. Fapte că actualmente sunt destul de mari nemulțumiri împotriva Guvernului din cauza politicei economice a acestuia. Sofia 31, (Rador). — Ceretzki, represintantul crucii roșii ruse în Bulgaria împreună cu întreg personalul misiunii a părăsit Sofia cu destinația Varna, unde s'a îmbarcat pe vaporul sovietic «Buc», care îi va transporta la Odessa; cu același vapor au fost repatriați aproximativ 200 refugiați. Voiajul Sofia Varna precum și îmbarcarea au decurs fără nici un incident. Franța. —Duminecă, membrii misiunii canadiene, însoțind trenul de expoziție au fost primiți la Hotel de Ville; la Verdun au visitat expoziția industriei locale și au luat prînzul în cazematele cetății. Luni au parcurs cîmpul de luptă din Douamont iar de aici au plecat la Metz, Rolonia. — S’a inaugurat linia aeriană legînd Cracovia cu Varșovia, pentru transportul expediției poștale și de călători. Berlin. — Potrivit primelor știri sosite, întrunirile comuniste din Germania au decurs liniștite. Atena — Agenția telegrafică din Atena de aminte știrile împrăștiate de ziarele străine cu privire la dificultățile interne din țară. Paris. — Ambasadorul belgian a predat directorului afacerilor politice din Franța, textul răspunsului belgian la ultima comunicare a lordului Curzon asupra chestiunii reparați unilor. Turcia. — Patriarhul ecumenic a adresat o telegramă de felicitare lui Mustafa Kemal Pașa, în care-i prezintă omagiile populațiunei grecești din Constantinopol. Convorbirile care se desfășoară la Lausanne între Guvernul turc și Statele Unite vor fi urmate la Constantinople. Americanii cer anumite priveligii financiare și judiciare precum și dreptul de a importa fără a plăti tariful vamal, materialul necesar pentru spitale și școli. Se aduce la cunoștința membrilor Comitetului Central al Partidului naționalist-democrat că Duminecă 5 August orele 9.30 dimineața va avea loc la Vălenii-de-Munte o ședință a acestui Comitet. La ordinea zilei discuție asupra situației politice și a atitudinii noastre viitoare.