Neamul Românesc, septembrie 1930 (Anul 25, nr. 193-216)

1930-09-02 / nr. 193

Declarațiile d-lui ministru Mironescu üt România și problemele ce se vor discuta la Geneva ,4 In, numărul nostru precedent am publicat declarațiile făcute reprezentanților ziarelor de către domnul ministru Mironescu în timpul călătoriei spre Sinaia, cu privire la lucrările Adunării Societății Națiunilor. Textul publicat conținând diferite erori de transcriere îl publicăm acum din nou, în interesul exactității. CE A DECLARAT D. G. G. MIRONESCU Dintre chestiunile ce vor preocupa sesiunea Societății Națiunilor din Septemvrie anul acesta — a spus domnul Mironescu — sunt de semnalat patru probleme importante. MEMORANDUL SRIAND Prima ca importanță, este de r A doua chestiune importantă este amendarea pactului Societății Națiunilor spre a fi pus în concordanță cu dispozițiile pactului Kellogg. Precum se știe, pactul Kellogg interzice războiul, pe când pactul Societații Națiunilor, deși urmărește împedicarea războiului, îl tolerează totuși ca o necesitate în unele cazuri cu totul excepționale. Trebue să armonizeze aceste două pacte și este negreșit că principiul din pactul Kellogg trebue să prevaleze. S’au propus amendamente la art. 12, 15 și 15 ale pactului Societății Națiunilor. Discuția va fi probabil asupra obligativității absolute de a recurge la arbitraj în orice împrejurare și mai ales asupra posibilității de a se cere avize consultative de la Curtea de la Haga numai cu votul majorității Consiliului, nu cu unanimitate de voturi cum este acum. Din punct de vedere românesc, des sigur, problema Uniunii Europene propusă de d. Briand. Înainte de deschiderea sesiunii, miniștrii de externe al țărilor consultate de d. Briand asupra constituirii unei Uniuni Federale Europene, se vor întruni spre a avea un schimb de vederi cu privire la această însemnată chestiune și spre a decide dacă va fi adusă, în întregime, în discuția Adunării Generale a Societății Națiunilor. Dacă s’ar decide ca problema să nu fie tratată în adunarea generală din anul acesta, se vor putea lua totuși în conferința de la 8 Septembrie unele rezoluțiuni foarte utile pentru pregătirea înfăptuirii acestui mare proecziunea aceasta din urmă va trebui examinată cu cea mai mare atențiune. România este profund pacifică și sprijină orice inițiativă menită să consoliteze pacea, dar tocmai de aceia ea nu poate admite punerea in discuție a Tratatelor care au stabilit pacea ți care o garantează. ASISTENTA FI NANCI ARA O a treia chestiune la ordinea zilei a Adunării va fi aceia a asistenței financiare de dat Statelor membre ale Societății Națiunilor care sunt victime ale unei agresiuni neprovocate. Un proect de convențiune este întocmit asupra acestei chestiuni și cred că va fi semnat. RECURSUL LA HAGA CONTRA SENTINȚEI ARBITRALE O a patra chestiune importantă este acela de a găsi mijlocul juridic de reparare a exceselor de putere ale tribunalelor Arbitrate internaționale. Tendința generală este să se dea această chestiune în competența Curții Permanente de Justiție de la Haga, adică să se poată face recurs, la Haga împotriva sentințelor viciate de exces de putere. S’au propus in această privință trei sisteme: Primul sistem este ca Adunarea Societății Națiunilor să recomande a se insera in tratatele de arbitraj o clauză prevăzând competența obligatorie a Curții de la Haga ca instanță de recurs contra deciziilor arbitrare viciate de exces de putere de incompetență ori de un viciu esențial de procedură. Al doilea sistem ar fi să 8e încheie un protocol general deschis adeziunii tuturor statelor și prevăzând repulsie de competență ale Curții Permanente de Justiție în această materie. Al treilea sistem ar fi ca, printr-o rezoluțiune a Adunării, să fie obligat statul ce ar contesta valabilitatea unei sentințe arbitrare, să ofere părții adverse încheierea unui compromis pentru supunerea chestiunii la judecata Curții Permanente de la Haga. Acest al treilea sistem ne pare cel mai potrivit. O serie de alte chestiuni, printre care reorganizarea secretariatului vor preocupa sesiunea de Septembrie a Adunării Societății Națiunilor. Tot în această sesiune se va proceda la alegerea judecătorilor Curții Permanente de la Haga. facial societății Națiuilor și paciai Kellogg Cum traesc diplomații in raiul bolșevic Amănunte vesele. - Țara care exporta grău! - Diplomat votanioșt.-Unul care a scăpat PRAGA. [(Ceps). —- Un diplomat străin, care trăiește la Moscova, se plânge în ziarele londoneze de neajunsurile pe cari le îndură reprezentanții statelor străine în Meca bolșevisinului. Dificultățile principale constau în lipsa și scumperea extraordinară a alimentelor. Guvernul sovietic a anunțat că va exporta 50% din produsele agricole ale Rusiei. Cu această declarație contrastează fundamental rândurile lungi de locuitori cari staționează pe întreaga stradă și chiar în străzile vecine, pentru a obține pe cartele o cantitate neobișnuit de modestă de alimente, Membrii reprezentanțelor diplomatice străine pot face cumpărături în magazine „speciale“, dar și acolo articolele sunt de o calitate inferioară. Prețurile sunt, bine înțeles, enorme, într-o oarecare măsură legațiile se pot aproviziona și pe alte căi, grație privilegiilor lor diplomatice. Legațiile statelor limitrofe. Finlanda, Polonia, Letonia, Estonia, se pot aproviziona cu elemente proaspete odată pe săptămână, eventual de două ori pe săptămână, prin curieri speciali. A fi Invitat la un prânz de ex, la legația Finlandeză formează un privilegiu pe care fiecare diplomat dintr-o țară occidentală mai îndepărtată îl prețuește foarte mult. Cele mai mari dificultăți se întâlnesc la pâine, care aproape nu mai există deloc în Rusia. Calitatea pâinii care se obține pe cartele este atât de proastă încât cu greu poate fi întrebuințată ca hrană. Din această pricină străinii sunt nevoiți să recurgă la pesmeți și biscuiți. Precum se vede, nu s’ar putea recomanda nici unui stat străin să trimită la Moscova ca reprezentanți oamieni slabi. Mai degrabă s-ar potrivi pentru posturile diplomatice la Moscova, oameni pe cari medicii i-au trimis până în prezent pentru o cură de slăbire la Karovy .Vary, sau Marianske Lazny. Viața la Moscova este neobișnuit ic scumpă pentru diplomați, cari trebue să preschimbe banii lor pentru cervoneții sovietici, al căror curs etabilit de banca sovietică de stat, în mod cu totul după placul ei. Acest curs e de obiceiu de trei ori mai mare decât cursul la care se pot cumpăra cervoneți în afară de granițele Rusiei. Singurul lucru care ajută pe străini să învingă duritatea neobișnuit de apăsătoare a vieții din Moscova, este teatrul. Opera nu a rămas cu nimic în toate a celor ce trăesc în mizerie, urma operei Curții din Petrograd. Locurile cele mai bune la teatru și operă nu sunt prea scumpe. Costumul burghez, fracul, este bine înțeles în anatemă. In schimb nici legile severe ale sovietelor n’au reprimat complect cocheteriile femeilor. De ce trebue să se ferească femeea rusă ca de foc de giuvaerieri și de mătasă adevărată. Se pot însă vedea multe rochii de mătase artificială, rochii cusute adesea după ultimele modele pariziene. Oriunde se ivește o damă în rochii prea scumpe, se întreprinde imediat o anchetă asupra veniturilor soțului sau părinților ei și asupra surselor acestor venituri. Este însă o invenție că teatrul, opera, cinematografele și alte asemenea întreprinderi sunt vizitate în mod gratuit de muncitori. Este adevărat că membrii organizațiilor profesionale pot obține bilete cu o reducere de 50%, însă salariile muncitorești sunt atât de infime, încât vizitarea teatrului este pentru un muncitor un lux aproape imposibil. Guvernul sovietic nu se conduce după deviza cezarilor: „Punem et circenses“. Pâinea e mizerabilă și scumpă și spectacolele sunt inaccesibile publicului. O trăsătură importantă a vieții unui diplomat străin la Moscova este lipsa aproape complectă de relațiuni sociale cu demnitarii sovietici. Funcționarii sovietici nu îndrăznesc să viziteze pe un diplomat străin la locuința Iod și chiar când ar dori-o situația este de o așa natură, încât orice rus care calcă pragul unei case străine devine suspicionat. Singurul prilej pentru relațiunile dintre societatea sovietică și nesovietică îl prezintă recepțiile . Oficiul de externe sau la legații. Asemenea evenimente au loc numai de două sau de trei ori pe an. Numai la astfel de prilejuri se permite funcționarilor sovietici să arunce de pe ei haina proletară și să-și pună un frac, cravată albă și să se radă mai bine. % Spectacole TEATRE TEATRUL NAȚIONAL: „Casandra“. TEATRUL VENTURA; Șoarece de biserică. TEATRUL OTETELEȘEANU: • „Viteazul înotători“. TEATRUL CĂRĂBUȘ : „Brave Cărăbuș !“ TEARUL NEPTUN: Să luăm de la început. T. R. MARIA: „Vijelia“. | CINEMATOGRAFE CINEMA CAPITOL: „Ziua nunții». TEATRUL TRIANON CINEMA„Când inima ți-o dăruești". CINEMA VOX: „Paradisul femeilor““. CINEMA BULEVARD PALACE. „Mesajul morții“. CINEMA. FEM3NA. — Jeannine. CINEMA CORCO. — „Două inimi Intri un vak“. TRIBUNALUL ILFOV S. NI a. EXTRACT No. 37494/1930 Aug.29 D. Gh. Miilea, a intentat acțiune de divorț în contra soției sale Maria Elena Miilea pentru motive determinate de lege. Din căsătorie a rezultat un copil de sex masculin, anume Paul George Miilea-Termen pentru a doua concilieră s-a fixat la 5 Sept. a. c., dispunâmdu-se conf. art. 285 c, publicarea prin ziarul Neamul Românesc. Grefier. NedeseUrabil AVIZ NEKMOI, IVBMENESC Pe ziua de 31 August a. c., au început lucrările de verificare pentru efectuarea celei a 5-a și ultimă tragere a loteriei Ligii culturale. «^ Tragerea efectiva a premiilor va avea loc în ziua de 10 Septembrie a. c., orele 5 p. m., în palatul Livii mitul?1« (sala de conferințe) Bulev. Schitu-Măgureanu colț cu Calea Plevnei. Pând atunci direcțiunea vinde, zilnic, biletele la sediul său, Calea Plevnei No. 2. EA Sare criza de guvern Evenimentele se precipită Cu toate că relațiunile date de ziare asupra celor ce se petrec cu culisele politice în vederea rezolvării crizei de guvern care se apropie suuferă în așa fel încât aruncă îndoiala asupra tuturor, fapt cert e că se petrece ceva, și încă într’un ritm mult mai accellerat decât cel înregistrat de presă. Printre aceste certitudini, cea dintâi este că ideea unui nou guvern de partid e considerată cu desăvârșire exclusă. Pentru aceasta, toată lumea politică, fără consultare prealabilă, a căzut de acord că se impune un guvern de concentrare a tuturor partidelor. Mărturisire sinceră, sau cu speranța secretă că ideea neputând fi realizată se va ajunge tot la un guvern de partid,nu importă deocamdată. Iată însă că, de două zile încoace, ziarele informate din sursă guvernamentală publică o știre identică, după care orce altă formație decât a actualului guvern presidat de d. Iuliu Maniu nu va fi sprijinită de actualul parlament. Aceasta înseamnă că ideea guvernului de concentrare, socotită de mulți ca realizabilă cu sprijinul actualului patriament întâmpină dificuități. Ce sa petrecut? intrăm în domeniul deducțiilor. Sunt două ipoteze. Prima, că fi. Iuliu Maniu încearcă o ultimă presiune pentru a asigura rămânerea sa, la putere pentru încă o bucată, de timp. A doua, că din tatonările ce s’au făcut pentru formarea unui guvern de concentrare d. Maniu s’a convins că acesta nu e vorba să se realizeze în sensul vederilor sale. Și, în acest caz, a lansat avertismentul că refuză unui guvern care nu-i primește condițiile sprijinul parlamentului național țărănist. Rămâne de văzut dacă parlamentul va da dovadă de o atât de mare disciplină și de atâta sacrificiu încât să-și pună în risc însăși existența lui. D .Iuliu Maniu și amicii d-sate nu se îndoiesc de devotamentul majorităților parlamentare. D. IULIE MANIU 507. refacere pc cf. ft și sml ft pentru vizitatorii Expoziției Internaționale ac Bafte și Aerodhimie din București Regia autonomă a Căilor ferate a acordat o reducere de 50% la întoarcere, tuturor vizitatorilor celei de a 2-a Expoziție Internațională de Radio și Aerochimie, care va avea loc între 7 și 28 Septembrie în Parcul Carol. De această reducere va beneficia deci orice persoană care venind din provincie în București, va vizita Expoziția din Parcul Carol, vizându-și acolo biletul de tren cu care a venit în Capitală, bilet pe care nu-l va mai preda controlorului la ieșirea din Gara de Nord. De asemenea S. M. R. a acordat 50% reducere atât la ducere cât și la întoarcere, inclusiv la costul întreținerii pe vapor, tuturor vizitatorilor Expoziției internaționale de radio, care vor folosi vapoarele sale. Informații mai amănunțite se pot lua de la consulatele românești din țările deservite de vapoarele S. M. R., unde se predau și cărțile de legitimație în acest scop. D. Poincari împotriva revizuirii tratatelor din articol al fostului premier francez Paris, 31. (Rador). — Sub rezerva recomandărilor făcute în ziua de 22 ianuarie 1930, d. Poincare vorbind de apropiata adunare a Societății Națiunilor, într’un articol publicat eri, scrie că nu este imposibil ca mai multe națiuni să caute să repună chestiunea revizuirii tratatelor și a minorităților naționale. Se va căuta să se zdruncine sau să se mutileze, scrie d-sa, nu numai tratatul dela Versailles, ci și tatatele de la Saint Germain, Neuilly, Sevres și Trianon. D. Poincaré declară apoi că edificiul construit după războiu valorează cu siguranță mult mai mult decât labirintul în care se rătăceau înainte de 1914, naționalitățile europene în ce privește minoritățile. D-sa scrie : „Când Germania și Ungaria anunță că-și propun să ceară remanierea repartiției sau reglementarea minorităților naționale,, este exact ca și cum ele ne-ar invita să ne plimbăm deasupra unui vulcan. Dl. Poincare termină articolul astfel: Adunarea de la Geneva va proceda cu toată înțelepciunea, astupându-și urechile pentru a nu auzi ecoul campaniilor electorale germane și a nu lăsa nici o speranță nici partizanilor revizuirii tratatelor, nici apărăpasionați ai minorităților pasionați ai minorităților naționale. Este vorba, scrie d-sa de menținerea păcii universale. itlfcrsirea României In razboiu lfauntestejiiiciile române de la Paris Paris, (Rador). In ziua de 28 August, ziua aniversării intrării României în război, asociațiile de foști luptători români, afiliate la F. I. D. A. C. au aprins flacăra pe mormântul Eroului Necunoscut francez. Această ceremonie care are loc în fiecare an la aceeaș dată a luat anul acesta caracterul unei emoționante manifestații de simpatie pentru România. LA ARCUL DE TRIUMF Delegația foștilor luptători români în frunte cu drapelul național și urmată de o imensă mulțime alcătuită din membrii coloniei române din Paris la care s'a adăugat delegația studenților care au luat parte la congresul internațional de la Bruxelles, în trecere prin Paris, a fost întâmpinată la Arcul de Triumf de delegați ai diferitelor asociații de foști luptători și mutilați francezi precum și de delegați ai tuturor națiunilor, afiliate la F. I. D. A. C. ale căror drapele au înconjurat drapelul românesc, purtat de căpitanul de rezervă Mușetescu. Generalul Gouraud a fost reprezentat prin maiorul Brunet, membru în comitet și unul dintre cei trei delegați ai asociației >,Flacăra“ care a primit pe delegații români. După ce a fost depusă pe mormânt o coroană cu culorile naționale și o inscripție omagială din partea luptătorilor români, maiorul Brunet a trecut d-lui Petre Ciolan, consulul nostru la Paris, și delegatul asociațiilor române, spada cu care domnia sa a procedat la aprinderea flacărei. Maiorul Brunet a adresat apoi câteva cuvinte de călduroasă mulțumire camarazilor români și a invitat pe delegați să semneze cartea de aur. Grevele fiu Franjo Paris 1. (îiadorj. ). Cu toate sforțările de conciliare depuse de ministrul muncii, greva din Roubaix și Tourcoing continuă. ..Le Temps’* constată vinovăția comuniștilor și socialiștilor, cari in toate conflictele de ordin social se silesc să exploateze enervarea pricinuită de durata luptei. • .......— Institutul de arte grafice „TIPARUL ROMANESC“, strada C. Miile No. 22, București « 4 De luni de zile, călătoria plănuită a unui imaginas aeroplan unguresc purtând titlul reclamagiu de „Justiție pentru Ungaria11 și cu care un aviator viitor erou ungur are de gând să sboare din America direct la Budapesta face ocolul presei europene, care cade in cursa unei reclame grosolane ungurești numai din cauza caracterului ei de actualitate sportivă. Ceea ce e mai trist e că însăși presa noastră a înregistrat de nenumărate ori copilăreasca reclamă gratuită a revizioniștilor de la Pesta. De altă parte, tragedia românului Fernic, care după ani de zile cu mari sacrificii și cu nenumărate sforțări reușise să-și construiască un avion propriu cu care avea de gând un adevăr să tere dela New York la București și care a murit, printr’o fatală întâmplare, ucis de sfărâmturile aparatului său la un meeting de aviație, nu este înregistrat decât într’o scurtă telegramă a agenției „Rador”. Nici un cuvânt, nici pentru bravul aviator român care-și propusese să câștige o fărâmă de glode și pentru țara sa, nici pentru nobilul sacrificiu al vieței sale închinată unui ideal. Să nu fie rușine... COMITETUL EXECUTIV CENTRAL AL PARTIDULUI NAȚIONAL ESTE CONVOCAT LA VALENII DE MUNTE PENTRU ZIUA DE DUMINICA 14 SEPTEMBRIE ORA 11 DIMINEAȚA. Dezordini greviste in Spania• Madrid, f (Rador). — La Cordova s-a produs o gravă ciocnire cu muncitorii greviști în fața prefecturii de poliție. Au fost mai mulți răniți. Poliția a risipit pe manifestanți și a restabilit ordinea. Guvernatorul civil a ordonat închiderea tuturor debitelor de băuturi. Marți 2 Sepfsntfer-le SS30 Din unele cercuri guvernamentale, avem știrea că zilele acestea deputații și senatorii din majoritate vor fi convocați la mai multe consfătuiri la cari vor lua parte și membrii guvernului. Aceste consfătuiri, având de scop anumite hotărâri privitoare la situația internă din partid se vor ține pe regiuni, și anume în orașele de reședință ale directoratelor. D. Al. Vaida a fost rugat de d. Maniu să renunțe la concediul pe care-l solici tase spre a pleca la BarSsbad. Audiența d-lui G. S. Mironescu la Suveran D. G. G. Mironescu, ministrul afacerilor streine, a fost primit în audiență de Suveran, la Sinaia, în cursul zilei de eri. D. Dinu Cesianu vine la surata Paris. 31. (Rador). — Ministrul României la Paris, d. Dinu Cesianu, a plecat din seară cu Orient-Expresul spre țară, mergând la Sinaia. decorarea delegaților români la Varșovia .Varșovia, 31 (Rador). — Guvernul polon a decernat următoarele decorații memebrilor delegației române : d-lui subsecretar de Stat Potârcă, placa ordinului „Polonia restituta“ ; d-lor Cezar Popescu Marian, Manolescu și Gheorghiu, „Polonia restituta“ în diverse grade. Insignele ordinelor conferite, au fost remise delegaților după închiderea conferinței internaționale agrare, de către d. Janta Polczynski, ministrul Agriculturii, în numele Președintelui Republicei. Cercurile politice se amuză de anumite fapte cari se petrec in mod periodic și automat în partidul liberal. Imediat după ce organizația d-lui George Bratianu primește noui adesiuni liberale, din vechiul partid pornește un firman de escladere. Daca faptul sa va mai petrece încă o bucată de vreme problema situației din partid se rezolvă și ea în mod automat fără ca d-nii V. Brătianu și Duca să-și mai bată capul. Statele Europene favorabile memorandului Briand PARIS, 31 (Rador). Revista „L’Europe Nouvelle“ publică un editorial semnat de dl. Maurice Pernot, care conchide că, examinate cu obiectivitate și cu atenție, răspunsurile statelor străine la memorandumul d-lui Briand asupra Federației Europene, sunt favorabile acestei teze și sforțărilor întreprinse în acest sens. Audiențele d-lui Teianu la Rege Vineri și Sâmbătă, d. C. Teianu, secretarul general al ministerului de Finanțe a fost primit de către Rege în audiență, la Sinaia. Se pare că explicația acestor audiențe este dorința Regelui de a se pune în curent cu reala situație bugetară a țării. Suveranul a studiat ore întregi cu d. Teianu fiecare capitol de buget. . '"" - • Viitorul consiliu de miniștri Un consiliu de miniștri va avea loc zilele acestea probabil chiar mâine, urmând să fie discutate rezultatele obținute in conferința de la Varșovia precum si atitudinea delegației noastre față de chestiunile înscrise ln ordinea de zi a adunării de la Geneva. După acest consiliu de miniștri se crede că d. Iuliu Maniu, președintele consiliului, se va prezenta în audiență la Suveran, spre a-i supune încheeiile consiliului. ; Rezultatele raidului de aviație al Micii Antante __—«K! VARȘOVIA 31 (Rador). Rezultatele tehnice ale raidului pentru cupa Micei înțelegeri și Poloniei, este următorul: Iugoslavia: Novac 750 puncte, Rupcic 725 puncte, Hubl 763 puncte, Sintkc 783 puncte, Cehoslovacia: Kleps 770 puncte, Langer 088 puncte, Mareș 482 puncte, Spozil 650 puncte. România: Tănăsescu 562 puncte, Rotari 434 puncte, Pădea 560 puncte. Polonia: Wi/rwicki 588 puncte, Skrzypinski 619 puncte. Azi după amiază, se va disputa proba de altitudine cu greutate. . DEJUN OFERIT 1f PARTICIPANȚILOR Varșovia, 31. (Rador). — D- general Gorski a oferit ori la amiază un dejun la hotel Koprski, ofițerilor participanți la raidul Micei înțelegeri și Poloniei. Au asistat d-nn general Gorski, subsecretar de stat Potârcă, însărcinatul cu afaceri al României Davidescu, membrii legației române Cantacuzino și Bălăcescu, precum șî ofițerii români și polonezi. t