Neamul Românesc, aprilie 1933 (Anul 28, nr. 72-94)

1933-04-01 / nr. 72

Spectacole VINERI, 31 MARTIE OPERA ROMANA: Reladic, donei“. TEATRUL NATIONAL : „Titanic- Vals“. TEATRUL REGINA MARIA : „Omul fară identitate“. TEATRUL VENTURA: „Cuceritorul“. TEATRUL IANCOVESCU: „Heloisa s’a pocăit“ și „Vârcolacul“. CINEMATOGRAFE CAPITOL : „Marathon“. TRIANON: „Când două inimi se întâlnesc“. SELECT : „Blonda în revistă“. REGAL : „Marion“ (Suzana in baie). ROXY: „Marathon“. VOX: „Mumia“, cu Boris Karloff. CORSO : „Marchizul de S.“. BULEVARD - PALACE : „Galeria monștrilor“. RIO : „Complicele“. PEMINA: „Fetița din provincie“. OMNIA: „Grand Hotel“. MODEL : „Păcatul Madelenei Claudel“. FORUM : „Dansul spre prăpastie“. LIDO : „Prima dragoste, prima durere“. MARNA: „Valsul Imperial“. VOLTA-BUZEȘTI: „Eroii aerului“. LUX: „Un vis sub cer albastru“. MARCONI: „F. P. 1 nu răspunde“. MARAȘTI: „Frankenstein“. TOMIS : „Dragoste și durere". eitui: „in Rin 'Kf --- ' » ' —■--——--- ------— 2 Un mare concert bisericesc Corul bisericii române din Sofia, considerat în Bulgaria ca cel mai bun cor bisericesc, va da la București in sala Ateneului Român, în seara de Luni 5 Aprilie a. c., un mare concert. Condus de diaconul Popescu- Runcu, ale cărui compoziții religioase sunt cântate azi în aproape toate bisericile din Bulgaria, corul va executa bucăți românești de Cucu, Brătianu, Sabin Drăgoi, Oaricea, Gh. Aiculescu și Popescu- Runcu, precum și mai multe bucăți bulgare de Bucureș Ulieff, Dobre Hristoff, etc. Cu aprobarea S. S. patriarhului Miron Cristea, sub al cărui patronaj este pus acest concert, co nu va cânta slujba liturgică la Sf. Patriarhie, în dimineața de Duminică 2 Aprilie, -------xox-------- De la Teatrul Vera Față de succesul obținut cu piesa „Cuceritorul“ de Bernard Shaw, direcția Teatrului Ventura a hotărit reprezentarea în serie în tot cursul acestei săptămâni a piesei „Cuceritorul“, excelentă comedie în 4 acte de G. B. Shaw cu o frumoasă distribuție în frunte cu George Vraca, G. Timidă, V. Lăzărescu, Silvia Dumitrescu, Marieta Deculescu, etc. Regia Haig Acterian, decorurile V. Feodoroff. Sâmbătă, 1 Aprilie, ultimul matineu cu prețuri reduse „Miky și Nifcy“, cu ansamblul de la premieră, în frunte cu Leny Caler și G. Timică. ULTIMA ORA D. Maniu în Capitală Grabnica întrevedere cu membrii partdului.—Convocarea biroului.—D. Maniu devine hotazât și activ Aseară a sosit în Capitală d. Maniu. Primul efect căutat de d-sa a fost să existe deodată în Capitală, dacă se poate fără a fi știut de nimeni. Trăsnetul scontat de șeful partidului naționalțărănist a căzut flasc. Dar în timp ce totul apare normal și ni-l înfățișează pe d. Maniu cum îl știm, un singur lucru pare neobicinuit : rapiditatea d-sale de hotărâri. Aceasta nu este însă efectul Rivierii, ci al socotelilor bine și îndelungat chibzuite, cari dau omului o rapiditate în atitudini, gânduri și mișcări, însușiri ce nu-i aparțin. ÎNTREVEDERI urgente Deși obosit de un drum lung și incomod, deși după nopți de insomnie, de neliniște și nerăbdare, d. Maniu a sinnt totuși să primească numeroase vizite până noaptea târziu- Se spune că soporificul nu a fost de natură să-și producă efectul. Cel puțin membrii guvernului d-lui Vaida, ca și marea majoritate a membrilor partidului au lăsat pe șef să înțeleagă că este foarte inoportun și imprudent să încerce o acțiune de natură să clatine guvernarea, deoarece această acțiune prin nereușita ei ar enerva pe partizani, ar accentua depărtarea lor de d-sa șiar compromite. CONVOCAREA BIROULUI Probabil d. Maniu n’a știut dacă dar nu, să creadă ceeace a constatat imediat după sosirea d-sale în Capitală. De aceea spre a se putea edifica mai bine, ca șef al partidului a dispus să se convoace de urgență biroul partidului. Va avea atunci prilejul să verifice simpatiile partidulu pentru d-sa. Aceste simpatii fiind politice, se vor manifesta cu ciudățenia capriciilor lor. Dacă d. Maniu se solidarizează cu acțiunea guvernului, atunci ropote de aplauze și valuri de simpatie vor învălui ființa sa candidă. Iar dacă printr'o nefericită inspirație d. Maniu se va hotărî să-și verse răspicat tot amarul sufletului, blamând guvernul tovarășilor săi de partid, atunci va plăti cu consecințele ce vor decurge din primul moment de hotărâre din viața sa. Dar se poate ca d. Maniu să fie și prudent, adecă, nici să se solidarizeze cu guvernul și nici să-l atace fățiș. Aceasta va întări odată mai mult sentimentul că șeful a scăpat,din mână frânele, pe cari le ține viguros altcineva. Poate tot ar fi fost mai bine ca d. Maniu să fi rămas la Bădă [UNK]cin 1 DIRECȚIA CASEI AUTONOME prin pitirea i ajutorarea penală C . F. R. Trimiterea la băi a personalului C. F. R. Ordin general către toate organele C.F.R. Se aduce la cunoștința generală, că pentru trimiterea la băi a personalului c. f. r. și familiilor lor(soție și copii*), care au mevoe de tratament balneo-climateric, precum și a pensionarilor c. f. r„ Casa Autonomă C. F. R. a hotărit ca, in vara anului 1933 să se trimeată aproximativ 760 adulți și 1300 copii (adulții in trei și patru Serii iar copii in două serii), in următoarele stațiuni balneo-climaterice: Adulți: Techirghiol 300 repartizați în 3 serii, Pucioasa-Dâmbovița 180, repartizați în 4 serii, Căciulata 160 repartizați in 4 serii, Elonic Moldova, 120 repartizați în 3 serii, Buziaș dat în folosința Soc. Pensionarilor C. F. R., Carmen Sylva 500 copii repartizați în 2 serii. Copii: Bugaz 400 copii repartizați în 2 serii, Lerești-Muscel 400 copii repartizați în 2 serii. Soțiile vor fi trimise în proporție de maximum 15% față de numărul funcționarilor trimiși in fiecare serie. In acest scop d-nii Medici ai Circumscripțiilor Medicale C. F. R. vor începe imediat la reședința circumscripției examinarea medicală a personalului, care va trebui terminată până la 15 Aprilie a. c. Nimeni nu va fi primit la examinare, dacă nu va prezenta carnetul de identitate și un buletin de avertisment din partea șefului său, buletin în care se va arăta: numele și pronumele, etatea, funcția, domiciliul, salariul lunar cu toate accesoriile, dacă este căsătorit (cu sau fără copii), vechimea in serviciu, precum și de câte ori a fost la băi în contul Casei Autonome C. F. R. D-nii șefi, care semnează aceste buletine de avertisment, sunt direct responsabili pentru datele înscrise în buletine. Nu se va înscrie pe tablou decât personalul bolnav, care are o vechime de cel puțin 5 ani in serviciile C. F. R. Se vor înscrie pe tablou numai bolnavii cari s’au prezentat în cursul anului la consultații și a căror maladie necesită neaparat un tratament balnear. Copiii vor fi înscriși pe tablouri separate, complectate cu toate datele și nu li se vor întocmi fișe. Nu se vor înscrie decât copiii cu vârsta între 7—15 ani. La examinare se vor prezenta și pensionarii c. f. r. de orice grad și vor fi trecuți pe tablouri separate. ’"Pentru a evita o deplasare inutilă a personalului, care va trebui reexaminat de comisiile de contra vizitare, d-nii medici de Circumscripții vor trece la tablou numai pacienții a căror boală implică necesitate absolută a unui tratament balneo-climateric. v Pentru trecerea in tablou a per- SimMul, care nu ar avea nevoe de băi, d-nii Medici de Circumscripție rămân direct răspunzători și li se vor aplica sancțiunile prevăzute de ordinele in vigoare Nu se va mai trece pe tablou personalul, pensionarii sau familiile lor, care au făcut curat de doi ani in contul Casei Autonome C. F. R. D-nii Medici de Circumscripție vor foma fișe medicale individuale pentru tot personalul ales a merge la băi, personal care se va trece intr’un tablou tip, complectate cu toate datele din buletinul de avertisment. Tiiajul copiilor în centrele cu policlinici se va face de către 2 medici deja policlinică, din care unul va fi medicul specialist de copii, iar în celelalte centre de către comisia de contra vizitare. Părinții copiilor vor prezenta d-lui medic de Circ, orice acte cu care să dovedească vârsta copiilor. Pentru contravizitarea personalului înscris în tablou de către d-nii Medici de Circumscripție, se instituește câte o Comisiune Medicală la București, Iași, Cluj și Timișoara, compusă fiecare din Șeful Serviciului Medical C. F. R. local ca delegat al Direcțiunei Medicale C. F. R., un medic delegat al Casei Autonome C. F. R. si* Medicul Circumscripției respective, care va prezenta bolnavii înscriși pe tablouri*. . " „„ Comisiunile vor lucra intre 20 Aprilie și 15 Mai 1933, în Centrele fixate de Direcțiunea Medicală C. "F __Comisiunea 4 ® contra vizitare va face și Împărțirea pe stațiuni balneoclimaterice și serii a bolnavilor triați formând două tablouri. Tabloul A., va cuprinde bolnavii, care au imediată nevoe de un tratament balneo-climateric, fiind considerați ca admiși definitiv. Tabloul B., va cuprinde bolnavii care ar avea nevoe de tratament și din care se vor complecta locurile ce eventual ar deveni vacante prin neprezentarea celor admiși definitiv. împărțirea bolnavilor în serii se va face de către Comisiunea de acord cu delegații Serviciilor C. F. R. respective pentru a nu se aduce perturbări prin dezorganizarea serviciilor, trimițându-se în aceiași serie mai mulți bolnavi din acelaș biurou. Personalul admis la băi, fără copii, va fi repartizat în seriile 1 și 4, iar cel căsătorit cu copii în vârstă de școală, va fi repartizat în seriile 2 și 3. Aceste repartizări se vor face în limita posibilităților in raport cu interesele serviciului și limita locurilor. Tablourile A și B, întocmite de către Comisiunea de contravizitare în triplu exemplar, la care se vor anexa și fișele respective se vor trimite Direcțiunei Medicale C. F. R. pentru verificare și certificare, care se va înainta Casei Autonome C. F. R. pentru a fi supuse aprobărei Consiliului de Administrație al acelei Case. Imediat după aprobare două din exemplarele tablourilor vor fi retrimise Direcțiunei Medicale C. F. R. care va trimite unul din exemplare serviciului medical respectiv. Fișele se vor trimite de Direcțiunea Medicală a Casei Autonome, d-lor medici ai coloniilor, pentru a nota în ele observațiunile ce vor avea de făcut asupra bolnavilor in timpul curei, aceste fise se vor înapoia Direcțiunei Medicale. Locurile hotărite de către Casa Autonomă pentru fiecare stațiune balneoclimaterică vor fi Împărțite pe servicii medicale, în serii de către Direcțiunea Medicală C. F. R. după nevoile fiecărui serviciu medical exterior. Această Împărțire va fi adusă la cunoștința comisiunilor de contravizitare, care vor face triarea bolnavilor in limita locurilor repartizate. D-nii Directori și Șefi de serviciu sunt rugați să dea o deosebită atenție acestor Înscrieri și să pună in vedere Întregului personal că după data de 10 Aprilie 1933 nu se va mai face sub nici un cuvânt nici o înscriere. Toate cererile adresate Casei Autonome C. F. R. sau altor servicii, ulterior contra vizitărei făcute de comisiune, vor fi clasate adficiil Adeverințele cu care bolnavii urmează a se prezenta la băi, se vor întocmi de Casa Autonomă, după tablourile aprobate de Consiliu și se vor trimite serviciilor respective, pentru a fi distribuite celor in drept a aranja serviciul și a acorda din oficiu concediile necesare celor admiși, anunțându-i din timp pentru a se putea pregăti de plecare. Inspecțiile respective, vor acorda o deosebită atenție acestui ordin general, dând din timp dispozițiunile necesare serviciilor în subordine, pentru ca pe de o parte să se ia măsuri ca serviciul să nu sufere, iar pe de alta să fie asigurat și personalul, înscris la băi de comisia medicală, ca să poată pleca la data fixată în adeverință. Bolnavii, cari din diferite motive nu se pot prezenta la băi, vor anunța Direcțiunea Medicală a Casei Autonome pentru Ocrotirea și Ajutorarea Personalului C. F. R. prin serviciul din care face parte, cel puțin cu 15 zile Înainte de începerea seriei in care e înscris, pentru ca locul lor să fie ocupat de alți bolnavi înscriși în tabloul lo., neanunțând, li se vor imputa costul cheltuelilor făcute de Casa Autonomă. Pentru admiterea bolnavilor în numărul de locuri afectate fiecărei serii, se fixează următoarea proporție: go«/« din locuri se vor da celor din categoria I. 15^ din locuri se vor da celor din categoria II și III. 5«/„ din locuri se vor da celor din celelalte c»tegoriî. Bolnavii admiși de comisia de contravizitare și aprobați de Consiliul de Administrație al Casei Autonome C. F. R. a merge la băi, vor plăti pe zi, în raport cu salariu și starea civilă, sumele specificate in tabloul următor. Categoria I va cuprinde pe cei cu salariu dela 3000—10.000. Categoria I-a va cuprinde pe cei cu salariu dela 10.000—20.000. Categoria II-a va cuprinde pe cei cu salariu dela 20.000 în sus. TAXELE CE SE VOR PERCEPE PERSONALULUI C. F. R. ADMIS LA BAI IN VARA ANULUI 1933 Silanul Costi. cu topii tiszt, fără topii nerăsătorit 24001—25000 „ 64 82 „ 95 , 25001—26000 „ 66 , 84 „ 98 26001—27000 „ 68 85 „ 100 Asupra acestor sume nu se vorface sub nici un motiv nici un fel de restituire și nici reducere. Se aduce la cunoștință de asemenea celor interesați că sanatoriul Casei Autonome C.F.R. din stațiunea balneară Buziaș a fost cedat ca și in anul trecut Societatea Pensionarilor C.F.R. cu obligațiunea ca 20»/« din numărul coloniștilor să fie personal activ. Activii vor înainta o cerere înscrisă d-lui medic de Circumscripție, care va referi dacă este cazul a fi admis sau nu la băi, arătându-se totodată și seria în care va fi trimis bolnavul. Cererile, astfel recomandate de medicii de circumscpriție și cu aprobarea Șefului respectiv, vor fi înaintate Direcțiunei Medicale a Casei Autonome C.F.R. cari le va aproba in limita locurilor disponibile și va da dispozițiunile necesare Societăței Pensonarilor C.F.R. Soțiile tuturor categoriilor de funcționari admise de comisiune , merge la băi vor plăti aceleași sume ca și soții lor și se vor bucura de aceleași drepturi. Copii merg toți gratuit. Pensionarii vor fi admiși in aceleași condițiuni ca și in trecut. Pentru ei se rezervă 10»/., din locurile afectate fiecărei serii. Este în interesul bolnavilor care merg la băi, să aibă cu dânșii buletinele de analize medicale (sânge, spută, urină, etc.) pe care le-ar poseda eventual. Personalul sosit la băi, va face delegatului Casei Autonome c.ex. din prima zi a sosire! plata întrețineri, conform tabelei de mai sus pe tot timpul seriei, indiferent de ziua sosirei sau plecărei. Nu este permis nimănui, a aduce cu sine persoane din familie, care nu sunt înscriși in tabloul de băi. Acestea vor fi respinse de medic și de către delegatul Casei Autonome C.F.R. cari rămân răspunzători, pentru orice persoane primite în colonie nereglementar. Toți bolnavii repartizați la Techirghiol și Pucioasa vor avea prosop și cearceaf pentru leac. Serviciile Regiei Autonome C.P. R. sunt rugate să îndeplinească cu strictețe dispozițiile din prezent* ciTCTif&ră Direcțiunea Casei Autonome C. F.R. va furniza de urgență fișeie și tablourile respective, trimităndu-le Direcțiunei Medicale C.F.R pentru distribuire. Director general C.F.R., C. Mereuie Director general al Casei Autonome pentru ajutorarea personalului C. F. R. H. Vogtberg Direcțiunea medicală C. A. C. F. R. p. Director, dr. E. Androneșga^ Până la 3000 lei 18 lei 22 lei 26 lei 3001— 4000 „ 20 „ 24 „ 29 , 4001— 5000 „ 22 „ 26 „ 33 5001— 6000 „ 24 , 27 „ 35 ,, 6001— 7000 „ 26 30 „ 38 , 7001— 8000 „ 27 , 33 „ 42 8001— 9000 „ 29 36 , 45 „ 9001—10000 „ 31 , 39 48 „ 10001—11000 „ 36 46 „ 56 , 11001—12000 „ 38 , 49 , 59 12001—13000 „ 40 52 „ 61 , 13001—14000 „ 42 , 55 , 64 14001—15000 .. 44 , 58 „ 67 , 15001—16000 „ 46 , 61 70 16001—17000 .. 48 64 „ 73 , 17001—18000 .. 50 , 67 „ 75 ”, 18001—19000 .. 52 70 „ 78 , 19001—20000 „ 54 , 72 , 81 20001—21000 „ 56 ,", 74 „ »4 , 21001—22000 „ 58 , 76 „ 87 22001—23000 .. 60 78 „ 89 , 23001—24000 „ 62 , 80 „ 92 NEAMUL ROMÂNESC Asistența sanitară oficială (Continuare din pagina) eram îmi arăta că mai mult de jumătate din nuntași erau sifilitici și în perioada cea mai periculoasă, când boala, se transmite. D. V. BELDIE . Nici medicii nu prea stau pe la posturi, stau în concediu câte un an de zile, știți la ce fac aluzie. D. M. I. GHEORGHIU : Dacă vreți, vă pot răspunde. Dv. știți că la nunți la sate este obiceiul ca să bea dintr’o sticlă toată lumea. Nici nu te primește să fii nun mare, dacă nu accepți să bei cel dintâi dintr o sticlă, care se perindă pe la fiecare comesean și iar se întoarce la nun ca să bea. ! !"W*(! Soția mea mi-a atras atenția să nu care cumva, că beau din sticlă, ci din pahar și ca medic a recomandat să se aducă pahare. Cu toate sfaturile date de medicul de circumscripție, care era la acea nuntă, dispăreau paharele cât ai clipi din ochi, acum le aducau și acum dispăreau, pentru că poporul nostru, în încăpățânarea lui,, nu se abate dela un obiceiu care este adânc înrădăcinat în masse. Gândiți-vă dvs., cât de ușor se poate răspândi pe calea aceasta sifilisul sau tuberculoza ! CE MASURI SE IMPUN Având contact cu realitățile, sunt convins că pe calea aceasta, numai a propagandei din partea medicului, combaterea propagării acestor boale, este o imposibilitate! Apoi dacă este vorba de propagandă, aceasta se poate face și în școli și pe cale administrativă, deci nu numai prim medici. Care ar fi concluzia practică ? Personal sanitar suficient. Dar, decât personal sanitar prea mult, nepregătit și neînzestrat cu ceea ce îi trebuie, mai bine personal mai puțin și material mai mult. Observația, pe care a făcut-o adineauri d. Măcărăscu, este foarte adevărată. Nu cu propagandă putem îndrepta lucrurile la sate, ci numai cu fapte. Numai văzând țăranul că medicamentul dat de medic i-a priit, numai astfel va înțelege, că nu mai are ce căuta la babe. Ce se întâmplă ? Studiați budgetul și veți vedea că la medicamente se prevede foarte puțin, încât este c j imposibilitate sa se facă față împrejurărilor. Dacă mai țineți seamă că medicului nu i se dă nici diurna — pe 1932 ma s a primit decât o singură diurnă din 12 — atunci asistența medicală vedeți că este cu totul iluzorie. Natural, dacă timpul în care legiferăm și lipsa de bani — deși eu cred că sar mai putea găsi încă vreo 200—300 de milioane pentru medicamente, — nu ne permite posibilitatea unei înzestrări suficiente cu material, atunci mai bine să suprimăm din medicii rurali. Decât să ai 10—12 posuri întrun județ, mai bine să ai 6—7 posturi, însă bine înzestrate cu instrumente și medicamente, contra sifilisului,contra malariei, etc. Numai astfel vom putea spune că am realizat ceva practic și folositor pentru țară. Domnilor, altă greșală. In budget nu se găsește personalul sanitar inferior, așa zișii agenți sanitari și moașe rurale. S’a constatat faptul acesta nu comportă discuție, — că în combaterea diferitelor boale, cum este în special malaria, este nevoie de cât mai mulți agenți sanitari, cel puțin câte unul de fiecare comună. Fără ei, medicul de circumscripție nu poate să facă nimic. Agentul personal întocmește tabloul și face eliminizarea, iar medicul observă executarea. GREȘELILE CONTINUA Prin urmare, a*£& că s’a făcut o greșală atunci când sa lăsat în seama budgetelor județene să plătească agenții sanitari. Pentru ca sa se facă economii, în majoritatea cazurilor agenții sanitari vor fi suprimați pe capete, iar salariile celor rămași vor fi micșorate, așa că serviciul sanitar, astfel cum este organizat și prevăzut un budget, devine iluzorie. Am ținut că iau cuvântul la acest budget numai din cauza experienței pe care o am și a contactului cu realitățile din țară. M’am putut convinge în toate împrejurările, că țăranul, astăzi, mai mult decât oricând, din cauza depresiunii economice, are nevoie de o asistență sanitară nu numai cu sfatul, ci în mod real, practic și efectiv. Să i se dea medicamente, să i se facă obligatoriu injecțiile trebuitoare, mai ales în combaterea sifilisului. Avem sate unde peste 60% din numărul sătenilor sunt sifilitici. Combaterea boalelor este cu totul iluzorie. La dispensare nu găsești medicamente și nici doctorul nu are posibilitatea să se deplaseze din cauză că nu i se plătește diurna. Mă așteptam ca la acest departament să se obțină ceva în plus, peste ceea ce a fost anul trecut,de altfel, d. ministru Ioanițescu este un om stăruitor și priceput, dar am rămas surprins, când am văzut că și aici se amputează. Maii puțin la justiție, mai puțin la școală, însă mai mult la sănătate ? Ce faci cu o țărănime copleșită de mizerie și boli chiar dacă îi dai o justiție și o școală bună "! Dacă ea este minată în sănătatea ei, piere, nu mai poate rezista. Prin urmare, sănătatea publică este cel mai important lucru, decât oricare altul din țara românească. Nu găsesc o vină d-lui ministru, fiindcă d-sa ca să ne prezinte și acest budget a făcut eforturi foarte mari, găsesc o vină d-lui ministru de finanțe și întregului guvern că nu se ocupă mai serios de acest minister și în special de sănătatea publică în țara noastră. ----------xox—-------- Ti». «Umilii -UNIVERSUL" «I». Brozoium No. 23-25 știri din străinătate Fraga, 50 (Rador). — Astăzi încep aici negocierile germano-cehe în vederea reluării normale a transferurilor de devize pentru plățile comerciale. Varșovia, 31 (Rador). — La 1 Aprilie va intra în vigoare noul tarif de cale ferată, pentru transporturi directe din Polonia in Bulgaria, cu tranzit prin România. Noul tarif prevede reduceri de 20 până la 30 la sută pentru mărfurile cari se expediază intre cele două țări. Berlin, 30 (Rador). — D. Sackett, ambasadorul Statelor Unite la Berlin, publică un interview în care arată că nu trebuie judecată în mod prematur situația din Germania. Puținele cazuri regretabile de manifestațiuni contra unor persoane fără rol politic, care s-au produs au fost provocate de împrejurări speciale. Aceste cazuri au servit să fie condamnat guvernul german. Cum a descins pe terenul gării de Nord, d, Iuliu Maniu a ținut sa dea un bobârnac majoritarilor, și d-lui Armand Cernescu, grandiosul fruntaș al guvernului. Căci sub inspirația acestuia, și a d-lui Mironescu, majoritarii au decis să excludă pe 10 ședințe din Cameră pe d. dr. lupu, pentru că șeful țărăniștilor a demascat mereu imixtiunile necurate ale politicianilor în afacerea Skoda și în alte afaceri răsunătoare. D. Maniu a calificat măsura majoritarilor drept o prostie, ca să afle și miniștrii cât sunt de deștepți, după avizul șefului. D. Maniu a început ofensiva. S'ar putea ca la un moment dat, lupta să înceteze, din lipsă de luptători. Cari să se regăsească în opoziție, unde să continue penibilul spectacol de la guvern. Ciudățenii... Patria, oficiosul guvernului, atacă pe d. profesor Ghiulea... Nl acuză că ani de-a rândul, n’a făcut măcar o lecție de o oră, la Universitatea din Cluj unde e profesor... De altfel, ne spune tot Patria, că d. Ghiulea nu mai locuește la Cluj, dar își încasează regulat leafa de profesor... Dar, d. Ghiulea e raportor al budgetului pe 1933, e fruntaș al partidului, și unul din luptătorii democrației năvălitoare... Curios îl recomandă ziarul d-lui Maniu, pe d. profesor Ghiulea... In chestiunea conversiunii membrii guvernului s’au împărțit în două tabere: una Vaida-Mironescu care preconizează o soluționare in acord cu Constituția ca să salveze creditul și a doua pentru o largă asanare a datoriilor de orice fel. Această din urmă soluție, care ar avea și asentimentul de la distanță al d-lui Iuliu Maniu, este dîrz susținută de d-nii E. Mirto și Potârcă. Fiindcă grupul care susține soluția consimțită de d. Iuliu Maniu este mai numeros și are toate șansele să-și impună părerea, d. Vaida a cerut ca proiectul pentru suspendarea executărilor silite să-și fixeze termenul până la 31 Decembrie 1933. Cu modul acesta nu va mai fi nevoie să se convoace o sesiune extraordinară pentru votarea conversiunii, rămânând ca, până la iarnă, grupul Vaida să își impună proiectul. Sunt însă toate șansele ca legea definitivă a conversiunii să fie votată sub alt regim. Lucrările comisiei plenare budgetare întâmpină dificultăți din cauza fricțiunilor între miniștrii care își apără budgetele — adică mai mult interesele de partid decit cele ale departamentului respectiv — și ministrul de finanțe care nu înțelege să tracă peste quantum- ul fixat dinainte fiecărui departament. Păcat însă că străduințele vor fi zadarnice. Intrucît la suma de 23 de miliarde nu se poate asigura în nici un caz un echilibru budgetar. E destul să arătăm că anul trecut încasările statului au fost de 19 miliarde și că ele se află în prezent pe o scară descendentă, pentru ca să se vadă că nu sunt deloc îndreptățite prevederile la încasări de 23 de miliarde. Ministrul finanțelor a luat, precum se vede, calea de mijloc, cea mai nepotrivită în situația actuală. Comitetul Executiv Central al Partidului Naționalst-Democrat este convocat pentru ziua de 7 Aprilie orele 7 seara, la Clubul Central din Str. Brezoianu No. 25. Ședința va fi prezidată de d. Prof. Nicolae Iorga, președintele Partidului. M. S. Regele a primit ori în audiență ,pe d. Al. Vaida, președintele consiliului de miniștri. In ședința de azi dimineață a Camerei a luat cuvântul la sumar d. Franasovici, protestând că bugetul ministerului de interne a fost trecut prin surprindere fără nici o discuție în ședința de aseară a Camerei. Vrând să ia cuvântul în aceiași chestiune d. Popov, s-a născut un viu incident între majoritate și opoziție. Bulgaria și Mica înțelegere Cercetând discuțiunile din parlamentele statelor cari formează Mica înțelegere asupra pactului încheiat între aceste state, d. Nicolachf, fost director al ziarului „La Bulgarie“, scrie următoarele ( „Prin încheerea pactului de organizare al Micei Înțelegeri, Bulgaria este pusă înaintea unei situațiuni, de care ea va trebui să fie socoteală. Pentru o colaborare formală între Bulgaria și Mica înțelegere mi este încă timpul a se vorbi. Dacă toate statele acestei combinațiuni internaționale s’ar inspira de spiritul împăciuitor și toleranța Cehoslovaciei, care nu de mult era gata să pornească pe calea unei sincere apropieri de Ungaria, fără îndoială că situația ar fi cu totul alta. Din nenorocire, celelalte două state ale Micei înțelegeri, ce pe lângă altele sunt și vecinii noștri imediați, sunt stăpânite de spiritul neipăcărei și chiar al nerespectatei noastre, ceia ce nu se poate să nu dea naștere umor bănucii permanente de orice natură. Aceste suspiciuni sunt răi consilieri și ar fi de dorit ca ele să înceteze a mai juca rolul ce-l au în acest moment în re a [unile internaționale din Balcani. De aceia este necesar ca, mai întâi de toate, în sânul Micei înțelegeri să se simtă spiritul de care este animată Praga (pentru că felul în care se comportă Cehoslovacia cu minoritățile sale este o indiafiee, pentru calea pe care trebuie să pornească Belgradul și Bucureștid. Numai calea aceasta poate duce la înțelegerea și colaborarea cu Bulgaria pentru care a vorbit d-rul Cavalli în parlamentul dela Belgrad“. Ședința consiliului general al Băncii Naționale, care urma să se întrunească ori la prânz, pentru a lua în examinare chestiunea numirii unui expert al Societății Națiunilor pe lângă institutul nostru de emisiune, a fost amânată pentru o dată ce rămâne să se fixeze, îndată după depunerea proectului de lege prin care se prelungește suspendarea execuțiunilor silite, a fost convocată comisia de legislație mixtă a Camerei. Comisiunea a ținut ședință sub președinția d-lui Virgil Grossu și a adoptat, fără modificări, proectul în forma prezentată de guvern. O lungă consfătuire a avut loc eri la locuința d-lui ministru Gh. Gh. Miromescu, la care au luat parte d-nii prim-miniștrii Al. Vaida, Ciceo Pop, președintele Camerei deputaților și ministrul finanțelor. Tendința prețurilor pe piața de cereale internă, este slabă; grâul s’a ostenit cu 2—3 mii lei la vagon, iar porumbul cu una mie lei la vagon. Proectul Cartelurilor va veni în discuția Camerei azi sau mâine. Se prevede în acel proect, că prețul de vânzare* al fabricatelor, nu va putea cuprinde un beneficiu mai mare de zece la sută. Intervenția legiuitorului va pune capăt jafului atâtor monopoluri, deghizate care exploatau și exploatează sistematic pe consumatori. Ministrul de finanțe a comumunicat eri presei că până în prezent, după primele cercetări, fraudele fiscale descoperite la societatea Skoda, se ridică la 65 milioane lei. Eri s’a întrunit din nou la Senat comisia instrucției și cultelor. S’a luat din nou, în cercetare, proectul de lege pentru îiind firme regale culturale. D. Gh. Fabili, secretar general delegat al ministerului de externe, a primit azi în audiență pe d. Gh. De Brederode, ministrul Portugaliei în România. " Audiența a durat două ore și a discutat masurile de intensificare a relațiilor noastre cu Portugalia. Aseară, cu rapidul Ardeal " A sosit în Capitală d. Iuliu Maniiim, șeful partidului național-țărimist. Iin gară a fost întâmpinată de d-nii miniștri M. Popodei și D. R. Ioanițescu și de mai mulți partizani politici. In cursul serii d. Imiim Mamin a avut numeroase întrevederi cu fruntașii partidului național-țărănist. Muncile agricole de primăvară au început în multe regiuni ale țării. Semănăturile de mazăre și ovăz s-au executat în condițiuni prielnice. Ploaia și zăpada căzute în ultimele zile cât și furtunile din restul țării și Moldova au întrerupt vremelnic aceste lucrări. Starea semănăturilor de toamnă este pretutindeni satisfăcătoare vegetația fiind viguroasă, iar pagubele suferite în timpul iernei fără însemnătate. In regiunile unde în toamna aceasta a fost secetă, pământul are încă nevoie de umezeală sub 20— 30 centimetri. Proectul legii pentru reglementarea comerțului bancar — întocmit de guvern și văzut de consiliul legislativ — a fost supus eri, studiului Corpurilor legiuitoare. Exportul românesc de vile în Olanda, este aproape inexistent, din cauza concurenței ce ne fac țările mai apropiate de piața olandeză. § — ......................... -...... -