Obiectiv, iunie 2002 (Anul 1, nr. 17-20)

2002-06-06 / nr. 17

CULTURĂ 2 Dialoguri intime Cristina Bojin pe drumul ascendent al performanțelor artistice Cu siguranță, cea mai bună modalitate de a descifra, cunoaște și înțelege natura umană și spirituală a unui artist este contactul direct cu propria-i operă - fie că aparține domeniului creației sau interpretării, dialogul direct cu el. Tocmai de aceea m-am bucurat nespus de mult când, în urmă cu o săptămână, am avut prilejul s-o ascult pe tânăra flautistă Cristina Bojin în concertul organizat de Filarmonica de Stat din Sibiu în sala Cercului Militar și apoi să pot conversa cu ea pe marginea succeselor dobândite în direcția pregătirii profesionale. Născută la Sibiu, la octombrie 1981, artista Cristina G Bojin este studentă în anul al II-lea la Academia de Muzică din Stuttgart. Dar s-o lăsăm pe tânăra muziciană să-și depene, pentru cititorii noștri, firul amintirilor sale. Am crescut într-o familie de muzicieni, ambii părinți fiind instrumentiști în cadrul orchestrei simfonice a Filarmonicii din Sibiu. La vârsta de șase ani am început studiul pianului cu profesoara Enikő Orth, la Liceul de Muzică, pentru ca în clasa a VI-a să-mi îndrept atenția spre studiul flautului sub directa îndrumare a tatălui meu, în cadrul aceleiași instituții de educație muzicală din oraș. Ce te-a determinat să faci o asemenea trecere, de la pian la flaut? în egală măsură, cred, ma influențat faptul că părinții mei sunt flautiști în cadrul orchestrei și, apoi, căldura și puritatea sunetului acestui instrument, noblețea și eleganța lui sunt în concordanță cu structura mea sufletească. Care au fost primele succese obținute în calitatea ta de elevă a clasei de flaut? Am participat la Olimpiadele Naționale de Muzică - edițiile din anii 1997 și 1998 - câștigând Premiul I și, respectiv, II. Tot în această perioadă am evoluat ca solistă alături de orchestra simfonică cu prilejul concertelor susținute de elevii liceului. în anul 1999 ai participat la ediția a VI-a a Concursului Internațional de Muzică „Jeuneses Musicales - A fost prima confruntare mai serioasă la care am luat parte, în competiție aflându-se 170 de concurenți din 33 de țări, la disciplinele flaut, vioară și corn. în prima etapă am interpretat o sonată de G. Fr. Händel și o piesă românească de V. Jianu, iar în etapa a doua Concertul pentru flaut în Sol major de C. Stamitz și piesa Image de E. Bozza. Juriul internațional ma răsplătit cu premiul al doilea, fapt ce m-a stimulat mult în activitatea mea ulterioară. - Ce ne poți spune despre debutul artistic? - Aceasta s-a întâmplat în 29 octombrie 1998. Am debutat alături de orchestra simfonică din Sibiu, la pupitru aflându-se Thomas Cockrell, un dirijor american. Am interpretat Concertul pentru flaut și orchestră în Re major de W. A. Mozart. De doi ani ești studentă la Academia de Muzică din Stuttgart, clasa profesorului Jean Claude Gerard. Cum te-ai acomodat cu atmosfera din această nouă școală? La clasa profesorului Jean Claude Gerard se pregătesc studenți proveniți din școli muzicale diverse, cu stiluri și grade de pregătire diferite. Profesorul este foarte exigent și pune mare accent pe pregătirea individuală, accentuând, mai ales, pe latura tehnică a interpretării. Pentru a face față unor asemenea solicitări cred că ai nevoie și de un instrument performant. Desigur, instrumentul contează foarte mult în interpretare. Flautul cu care am plecat din țară nu m-a ajutat foarte mult. Situația s-a schimbat după ce am participat la un concurs organizat de Fundația Pe Förderkreis für Studierende der Musik din Manheim. Premiul câștigat cu acest prilej, în valoare de 18.000 de mărci, a fost un flaut construit de o firmă japoneză. De atunci nu mai trăiesc complexul pe care-l are orice interpret care lucrează pe un instrument neperformant. Cred că problemele financiare creează destule greutăți studenților proveniți mai ales din țările mai sărace. - Este adevărat, fără bani este greu să te descurci. Eu am rezolvat acest aspect al existenței în Germania prin faptul că predau la două școli, din Weil der Stadt și Uhingen, localități apropiate de Stuttgart. în acest fel reușesc să mă întrețin singură și să-i mai degrevez de unele obligații pe părinții mei care și așa au făcut până acum mari sacrificii pentru mine. Care au fost ultimele tale apariții în fața publicului german? - în afara pregătirii în cadrul Academiei, punctul central al activității mele, în această primăvară am prezentat, împreună cu pianistul Leonhard Westermyr, un recital în localitatea Gaissach, lângă München și am pregătit, în vederea înregistrării pe un CD, împreună cu alți patru colegi, șase dintre Concertele pentru cinci flauți de Joseph Rodin de Boismortier, un compozitor preclasic destul de cunoscut și cântat în Germania, îți doresc, Cristina, mult succes în continuare și te așteptăm, la Sibiu, cât mai curând posibil, cu u recital. - Vă promit. Nicolae Scutea ------------------------------ Insemnări din âarea Maestrul Florentin Mihăescu, decan al Facultății de Compoziție, Muzicologie și Dirijat din cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, face parte dintre personalitățile artistice cele mai proeminente ale artei dirijorale românești contemporane. Are o carieră exemplară, ilustrată de nenumărate concerte cu orchestrele simfonice din țară și străinătate, a realizat o serie de imprimări remarcabile care i- au adus o binemeritată recunoaștere, marcată prin diverse premii și distincții printre care și nominalizarea de către Asociația Criticilor Muzicali din România ca Dirijor al anului 2000. Datorită repertoriului său bogat și a măiestriei dirijorale deosebite, melomanii sibieni îl îndrăgesc și-i apreciază cum se cuvine aparițiile pe scena de concert a Cercului Militar. Cu prilejul recentei sale prezențe în Sibiu, joi, 30 mai 2002, maestrul Florentin Mihăescu a pregătit un spectacol muzical compus din lucrări de Ludwig van Beethoven, Saverio Mercadante și Musorgski-Ravel. Prima piesă din program, Uvertura „ Coriolan " în do minor, op. 62, de L. van Beethoven, scrisă în anul 1806, tipică pentru creația marelui clasic german, este remarcabilă pentru puterea evocatoare a ideilor muzicale conducătoare reliefată pe calea orchestrației. Prin aceasta, compozitorul realizează tranziția către limbajul clarității programatismului din viitorul gen al poemului simfonic. Arta interpretativă a tinerei flautiste Cristina Bojin, a cărei evoluție melomanii sibieni o urmăresc cu atenție în ultimii cinci ani, este mult deasupra comunului, adevăr de care solista ne-a convins prin modul în care a dat viață Concertului pentru flaut și orchestră în mi minor de Saverio Mercadante, prin dreapta cumpănire între latura lentă, visătoare și cea de strălucitoare expresivitate, prin desenele melodice alerte, zglobii și complicate pe care le-a executat cu o ușurință și o mobilitate greu de egalat. Evoluția tinerei soliste din seara de joi a săptămânii trecute constituie o dovadă certă a faptului că profesionalismul în artă nu se poate dobândi fără talent, entuziasm, seriozitate și foarte multă muncă. Concursul orchestrei și al dirijorului a fost deplin și rezultatele acestei conlucrări mai mult decât lăudabile, instrumentiștii merituoasei noastre formații simfonice etalându-și adevărata și excelenta lor formă. Programul s-a încheiat cu Suita pentru orchestră „ Tablouri dintr-o expoziție" de M. P. Musorgski - Maurice Ravil, prilej de afirmare a potențialului interpretativ al ansamblului orchestral și de etalare a disponibilității dirijorale ale lui Florentin Mihăescu care s-a dovedit a fi, pe parcursul întregului discurs muzical, flexibil și eficient. Nicolae Scutea la concert ------------------------------- Obiectiv Nr. 17, 6 -12 iunie 2002 Liceele și-au prezentat oferta Elevii de gimnaziu au de unde alege Elevii de clasa a VIII-a au fost invitați, la sfârșitul săptămânii, la târgul de oferte prezentate de liceele sibiene. Pentru că mai au foarte puțin timp la dispoziție ca să se hotărască asupra școlii pe care vor s-o urmeze mai departe, alegerea lor a fost întrucâtva ușurată de expoziția organizată de Inspectoratul Școlar al Sibiului. Târgul educațional, desfășurat în perioada 31 mai - 2 iunie, la Liceul de Artă, a purtat titlul „Expo Educația 2002”. La expoziție au participat toate liceele din oraș, care au încercat să-și pună pe tapet cât mai bine oferta educațională pentru anul școlar 2002-2003; în aceeași perioadă, la Mediaș și Agnita s-au desfășurat expoziții similare. Anul acesta, în județul Sibiu sunt 7.415 de elevi care susțin examenul de capacitate. - joi, 6 iunie, ora 19, Cercul Militar -Dirijor: Javier Jose Mendoza - S. U.A. Solist: Vlad Dimulescu în program: • Ludwig van Beethoven - Uvertura „Fidelio” - Concertul nr. 4 pentru pian și orchestră, în Sol major op. 58 • W. A. Mozart - Simfonia nr. 25 în Sol minor, KV 183