Obiectiv, iulie 2002 (Anul 1, nr. 21-24)

2002-07-04 / nr. 21

2 Lupta cu șomajul LOCAL Obiectiv Nr. 21.4 -10 iulie 2002 Cauzele care duc la sporirea numărului de șomeri de la o zi la alta sunt multiple și depind de o serie de factori pe care nimeni nu poate spune că îi controlează în totalitate (declinul economic general, întreruperea activităților sezoniere, decalajul dintre cerere și ofertă pe piața muncii, inflația de specialiști în anumite domenii). Una dintre cele mai apreciate metode de reducere a șomajului este acordarea de credite cu dobândă avantajoasă pentru încadrarea în muncă a șomerilor. Cine poate solicita credite? De aceste credite cu dobândă avantajoasă pot beneficia anumite categorii de persoane și unități: întreprinderi mici și mijlocii, cooperative meșteșugărești și de consum, asociații familiale, persoane fizice autorizate să desfășoare activități independente, șomeri care doresc sa înființeze astfel de unități. Pentru obținerea unor astfel de credite persoanele interesate se pot adresa biroului de creditare din cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sibiu. Valoarea creditului se stabilește în funcție de numărul de locuri de muncă nou create, acordându-se 75 milioane lei pentru fiecare loc de muncă. Dobânda percepută este de 50% din dobânda de referință stabilită de către BNR, iar garantarea creditului se poate face cu garanții reale și personale, astfel încât acestea să acopere în întregime valoarea creditului și dobânzile aferente, în cazul creditelor de până la un an sau valoarea creditului și a dobânzii calculate de la data acordării creditului pentru o perioadă de cel puțin 12 luni, în cazul creditelor acordate pentru o perioadă mai mare de un an. Ce condiții trebuie îndeplinite? Cei care beneficiază de credite din bugetul asigurărilor pentru șomaj trebuie să îndeplinească anumite condiții cumulativ. în primul rând este vorba de faptul că nu se acordă credite pentru comerț, ci doar pentru activități de producție, servicii și turism. Persoanele care desfășoară activități de comerț pot beneficia de credite doar dacă ponderea comerțului în totalul activității nu depășește 49%. Alte două condiții esențiale vizează angajații și raporturile cu aceștia: 50% din personalul nou angajat trebuie să fie din rândul șomerilor și contractele de muncă nu pot fi desfăcute pe o perioadă de trei ani; la data contractării creditului societatea nu poate avea mai mult de 249 de angajați, iar locurile de muncă nou create să nu fie rezultatul disponibilizărilor de personal în ultimele 12 luni. Ce fel de credite se acordă AJOFM Sibiu prin BCR acordă două tipuri de credite: pe termen scurt (maxim un an de zile) pentru finanțarea stocurilor de materii prime, materiale și obiecte de inventar sau a altor nevoi privind activitate curentă și credite pentru investiții - dezvoltare (cu durata de până la trei ani) care se acordă pentru realizarea sau dezvoltarea unor capacități de producție sau achiziționarea de mașini, utilaje, mijloace de transport. Creditul pentru investiții se acordă în proporție de maxim 75% din valoarea proiectului, restul fiind suportat de către solicitant. Excepție de la această regulă fac societățile și asociațiile înființate de către șomeri, care pot primi până la 90% din valoarea proiectului. La Sibiu s-au dat deja 4,2 miliarde de lei , în acest an AJOFM Sibiu a acordat deja 3 credite în valoare totală de 4,275 miliarde lei, unor agenți care vor crea 57 de noi locuri de muncă, dintre care 29 pentru șomeri. “Ținând cont de faptul că activitatea de creditare debutează abia în luna iunie nu este puțin că s-au acordat deja trei credite. De asemenea trebuie avut în vedere faptul că documentația solicitată este destul de consistentă, iar în prezent sunt câteva firme care au documentația în curs de realizare” - ne-a declarat Codruța Bulacovski, șef Serviciu Creditare AJOFM Sibiu, în anul 2002 suma pusă la dispoziție pentru acest tip de credite este de 18,400 miliarde lei, însă dacă va fi nevoie acesta va fi suplimentată, așa cum s-a întâmplat în anul precedent, în 2001 s-au acordat 26 de credite, în valoare totală de 29,239 miliarde lei și s-au creat 586 de locuri de muncă, dintre care 293 pentru șomeri. Ce cred beneficiarii? Mircea Șchiopoaiei din Cisnădie a beneficiat de un astfel de credit, în valoare de 1 miliard de lei. Cu banii obținuți el a achiziționat un cuptor performant, care îi permite să obțină rezultate mai bune în activitatea de panificație pe care o desfășoară. “Am apreciat mult posibilitatea de a obține acești bani, care mi-au permis să-mi dezvolt activitatea. Am urmărit de mult acest tip de creditare, dar abia acum am îndrăznit pentru că documentația și condițiile mi s-au părut mai ușor de îndeplinit decât în alți ani” - declară Mircea Șchiopoaiei. Cu banii primiți în acest sistem de creditare, Mircea Șchiopoaiei a creat 20 de noi locuri de muncă pentru femei din Cisnădie, aflate în șomaj. Diana LUCA Oferta locurilor Creditele cu dobândă avantajoasă de muncă în Sibiu • 75 milioane lei pentru fiecare loc de muncă creat Peste 12.000 de sibieni și-au pierdut dreptul de ieși mai repede la pensie Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii și asigurări sociale a creat numeroase nemulțumiri în rândul salariaților, care și-au pierdut multe din drepturile pe care le aveau în conformitate cu vechea lege. Una dintre cele mai grave probleme este cea legată de dispariția grupelor de muncă. Condiții schimbate Până la 31 martie 2001,138 de societăți sibiene aveau angajați care beneficiau de grupa întâia și a doua de muncă, iar modul în care erau stabilite societățile care puteau avea muncitori cu grupe de muncă era total diferit față de cum se procedează în prezent. Societățile în care condițiile grele de muncă impun un alt regim față de cel al majorității fabricilor pot să obțină statutul de societate cu locuri de muncă în condiții deosebite. Pentru încadrarea în condiții deosebite trebuie să se facă determinări de noxe și un control al sănătății angajaților. Dacă nivelul noxei depășește limita maximă admisă și dacă s-a înregistrat morbiditate la locul de muncă în ultimii 15 ani, unitatea poate avea locuri de muncă în condiții deosebite. Aceste condiții nu mai sunt îndeplinite de multe dintre societățile în care au existat muncitori cu grape de muncă, iar angajații acestora au pierdut mult în ceea ce privește posibilitatea reducerii vârstei de pensionare. Societățile nu se grăbesc la determinarea noxelor Toate societățile care au avut grape de muncă și cele nou înființate care au condiții mai grele de lucru trebuie să depună un dosar pentru evaluarea situației în conformitate cu noile prevederi legale, altfel angajații își pierd drepturile legate de grapele de muncă. Din păcate se pare că patronilor sibieni nu le prea pasă de angajații lor pentru că termenul inițial de depunere a cererilor pentru determinarea de noxe a fost până la începutul lunii trecute și doar 74 de societăți s-au prezentat. Din fericire Guvernul a prelungit termenul până la finalul acestui an pentru a le da posibilitatea tuturor societăților să facă aceste determinări de noxe. 12.000 de sibieni au muncit din greu degeaba Până la 31 martie 2001 în cele 138 de societăți lucrau 43.837 de persoane dintre care 18.708 beneficiau de grupe de muncă. In prezent în cele 56 de societăți care au efectuat toate demersurile necesare pentru încadrarea în condiții deosebite de muncă lucrează 10.129 de persoane, dintre care doar 6.297 beneficiază de condiții deosebite. Astfel, mai mult de 12.000 de angajați care au avut grade de muncă nu mai au condiții speciale de muncă, pierzându-și dreptul de a ieși mai repede la pensie. Același lucru se va întâmpla și cu muncitorii societăților care nu s-au preocupat de determinarea de noxe și care după 1 ianuarie 2003 nu mai pot face nimic pentru angajații lor. Nemulțumirea salariaților față de această lege provine din calculul simplu: o persoană de 50 de ani, care a avut 20 de ani în grupa a II-a de muncă, în condițiile vechii legislații ar mai fi avut de muncit încă maxim 5 ani, pe când, aceeași persoană, în condițiile noii legislații mai trebuie să muncească cel puțin 9 ani și 6 luni. Această situație se datorează intenției guvernanților de a crește eșalonat până in 2014 atât vârsta de pensionare, cât și stagiul de cotizare la asigurările sociale, astfel încât în 2014 vârsta de pensionare să fie de 60 de ani la femei și 65 de ani la bărbați, iar vechimea să fie de 30 de ani pentru femei și 35 de ani pentru bărbați. Diana LUCA Pentru studii superioare se caută: consilier relații cu clienții- 1 loc, analist -1 loc, consilier juridic -1 loc, consultant financiar-10 locuri, consultant în asigurări -10 locuri, coordonator agenți asigurare -10 locuri, economist -11 locuri, farmacist - 2 locuri, inginer - 30 locuri, medic - 4 locuri, profesor - 3 locuri, referent de specialitate - 1 loc, șef birou - 2 locuri, șef coloană auto - 1 loc, șef serviciu comercial -1 loc, ziarist-1 loc. Pentru studii medii se caută: agent comercial - 4 locuri, agent de asigurare - 10 locuri, agent pază - 32 locuri, agent turism - 2 locuri, ajutor ospătar - 1 loc, arhivar - 1 loc, asistent medical - 11 locuri, barman -1 loc, contabil - 4 locuri, controlor - 3 locuri, dispecer -1 loc, gestionar - 3 locuri, infirmieră 6 locuri, inspector - 2 locuri, maseur - 1 loc, operator - 2 locuri, primitor-distribuitor - 1 loc, recepționer -1 loc, secretară - 2 locuri, sortator produse - 3 locuri, tehnician mecanic -1 loc, vânzător -13 locuri. Pentru muncitori se caută: ajutor maistru - 1 loc, brutar - 4 locuri, confecționer - 52 locuri, croitor - 157 locuri, depanator - 3 locuri, dulgher - 14 locuri, electrician - 2 locuri, finisor - 4 locuri, floricultor-1 loc, frigotehnist-1 loc, instalator-3 locuri, lăcătuș- 3 locuri, marochiner - 47 locuri, mașinist -11 locuri, mecanic auto - 4 locuri, montator-1 loc, operator xerox -1 loc,pomicultor-10 locuri, prelucrător tuburi - 7 locuri, remaieur-1 loc, șofer-19 locuri, strungar - 1 loc, sudor - 2 locuri, țesător - 10 locuri, tâmplar - 47 locuri, tinichigiu auto - 5 locuri, tipograf-1 loc, tractorist -1 loc, tricolor - 6 locuri, vopsitor- 8 locuri, zidar-10 locuri, zugrav - 2 locuri. Pentru muncitori necalificați se caută: ambalator manual - 4 locuri, îngrijitor curățenie -10 locuri, muncitor necalificat -13 locuri. Munca la negru - ispita angajatorilor . Deși controalele se țin lanț, fenomenul înflorește mai ales vara De mai bine de un an de zile se desfășoară la Sibiu două campanii care vizează angajatorii. Prima dintre acestea are în vedere identificarea și combaterea muncii fără forme legale, iar cea de-a doua are ca scop eliminarea muncii copilului. Deși cele două fenomene sunt în scădere față de anii anteriori, mai există sibieni care din inconștiență acceptă munca la negru, fără a se gândi la consecințele nefaste pe care acest lucru le va avea asupra lor în viitor. Cei mai multi muncitori la negru sunt în construcții . Deși le este greu inspectorilor Inspectoratului Teritorial de Muncă să spună câți sibieni lucrează la negru, sunt cu toții convinși că, în ciuda măsurilor luate, încă se lucrează fără forme legale în multe societăți din județ. în această perioadă a anului cele mai frecvente controale se fac la societățile din domeniul construcțiilor, pentru că în acest sector apar acum angajări de personal sezonier, iar mulți manageri de societăți jonglează cu prevederile legale pentru a nu încheia forme legale de lucru muncitorilor. De asemenea s-a constatat în anii anteriori că în acest domeniu există cele mai multe cazuri de angajați fără forme legale. Campania de identificare și combatere a muncii fără forme legale are însă mai multe obiective, iar Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Sibiu își propune să descopere toate cazurile de încălcare a legii. Până acum s-au făcut verificări cu precădere în domeniul confecțiilor textile, alimentației publice, serviciilor, construcțiilor, comerțului, marochinăriei, transporturilor de persoane, prelucrării lemnului și panificației. Ministrul Sârbu - mulțumit de inspectorii sibieni Miniștri Muncii și Solidarității Sociale, Marian Sârbu a apreciat ca pozitivă inițiativa ITM Sibiu de a organiza numeroase controale în toate domeniile. “Ar trebui ca pe viitor această instituție să pună mai mult accent pe această componentă de verificare și mai puțin pe cea de înregistrare a agenților economici”. Mariana Basuc, inspector general ITM a precizat că în munca de verificare întâmpină numeroase probleme, dintre care cele mai grave și greu de depășit sunt cele de comunicare cu cei năpăstuiți. “De foarte multe ori cei năpăstuiți nu vin în sprijinul oamenilor noștri și nu recunosc ilegalitățile pe care le comit patronii. Dacă nu ar exista această complicitate între angajator și angajați nu ne-am mai irosi timpul cu controale în timpul cărora nimeni nu recunoaște nimic și astfel nu reușim să rezolvăm mare lucru din problemele cu care angajații se confruntă în multe societăți. Știu că este greu de găsit un loc de muncă, însă angajații mușamalizează activitățile patronilor. De aceea am decis să facem campanii focalizate pe anumite domenii unde avem semnale că există mai multe probleme și încălcări ale legii”. Controale peste controale în primele luni ale anului 2002, în județul Sibiu au fost controlate în cadrul acestei campanii 774 de societăți și au fost depistați 36 de angajatori în întreg județul care aveau muncitori la negru. Angajatorii au primit amenzi în valoare totală de 500 milioane lei. în cadrul acestor societăți au fost depistate 77 de persoane (dintre care 56 femei și un tânăr sub 18 ani) care nu aveau nici o formă de angajare.Această campanie a fost declanșată și va continua datorită dezvoltării exacerbate a acestui fenomen la nivelul întregii economii, care împiedică statul în exercitarea prerogativelor sale fiscale și lasă neasigurate și neprotejate persoanele implicate în această activitate ilegală, acestea suferind dezavantaje sociale. Se mai lucrează fără fome legale în județ, însă numărul cazurilor a scăzut drastic datorită numeroaselor controale în acest domeniu’ ’ - a precizat Corina Popescu, șef Control Relații de Muncă, ITM Sibiu, Diana LUCA