Obiectiv, august 2002 (Anul 1, nr. 25-29)

2002-08-01 / nr. 25

Un săptămânal complet ■ Apare la Sibiu ■ Anul I - Nr. 25 Publicație editată de trustul de presă Super Media Group Țepe de miliarde prin CEC-uri și bilete la ordin fără acoperire • Zeci de firme din Sibiu au fost înșelate. • Expro-Gaz Mediaș păcălită cu peste 400 de milioane Zeci de firme sibiene au pierdut de la începutul anului peste 20 de miliarde de lei, acceptând instrumente de plată fără acoperire. Biletele la ordin și filele CEC sunt instrumente de plată des folosite. Prin prima modalitate de plată, o persoană împuternicește banca la care are deschis un cont să îi achite, până la o dată restantă, o anumită sumă unui partener. Mare parte din oamenii de afaceri recurg la file CEC sau bilete la ordin pentru a achita contravaloarea mărfii atunci când nu au la dispoziție bani cash. Amenințați de imposibilitatea de a-și plăti datoriile față de stat sau parteneri de afaceri, unii patroni ai firmelor comerciale încearcă să vândă cât mai multă marfă în cel mai scurt timp. Nu de puține ori, cei care le încasează au surpriza să constate că respectivul cont din care ar trebui să se facă plata este gol. Imposibilitatea de a încasa contravaloarea mărfurilor livrate este dublată de blocarea activității agenților economici furnizori sau prestatori de servicii, valoarea cecurilor fiind adesea de zeci și sute de milioane de lei. Conform statisticilor prezentate de serviciul de Riscuri Bancare din cadrul Băncii Naționale a României, incidentele de plată au crescut direct proporțional cu frecvența folosirii instrumentelor de plată în perioada ultimilor ani. Incidentul de plată înseamnă fie refuzul acestuia de către banca plătitorului, fie pierderea sau distrugerea lui. în 2000 se înregistrau la Centrala Incidentelor de Plăți (CIP) 214 file CEC și 1.458 bilete la ordin fără acoperire a contului bancar, cu suma totală de aproape 69 de miliarde de lei. Acestea au fost emise în proporție de 85% de societăți înmatriculate în alte județe ale țării. De la începutul acestui an, doar la nivelul județului Sibiu s-au declarat la CIP ca refuzuri bancare un număr de 506 instrumente de debit, respectiv 48 de file CEC și 458 bilete la ordin în sumă totală de 20,869 miliarde de lei. (continuare în pagina 16) Săptămâna 1 - 7 august Paginile 6 - 7 Cote de gaz la discreție • Energie Termică SA a reluat acordarea avizelor pentru debranșări • După 1 octombrie societatea nu vrea să mai permită ieșirea din rețea • Reprezentanții Distrigaz susțin că acesta este un abuz deoarece oamenii își pot monta oricând centrale pentru că vor primi cota de gaz • OJPC spune că furnizorul de căldură nu are de ales: decizia este a proprietarului de apartament Suntem mai mulți bolnavi decât ne permite „planul” CAS Rețete nedecontate de peste 60 de miliarde de lei • suma reprezintă depășirile din plafonul impus farmaciilor de către Casa de Asigurări Lună de lună, fiecare sibian angajat, șomer sau pensionar plătește 7 % din venitul său ca să aibă spitalizare gratuită și să-și poată lua medicamentele la un preț mai mic. La un venit mediu de 3.500.000 de lei, un angajat dă 245.000 de lei lunar la fondul asigurărilor de sănătate. Cu toate acestea, farmaciile sunt mereu pe punctul de a nu mai elibera medicamente compensate și gratuite, pentru că nu primesc de la Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate (CJAS) banii pentru rețetele onorate. Potrivit contractului încheiat între farmacii și CJAS, aceasta din urmă are obligația să deconteze facturile farmaciilor în termen de 30 de zile, însă la serviciul de contabilitate zac facturi emise în urmă cu mai bine de trei luni de zile, fapt care îi poate determina pe directorii de farmacii să oprească eliberarea de medicamente compensate și gratuite. Medicamentele pe care farmaciile le dau bolnavilor contra unei rețete compensate sau gratuite sunt, de fapt, un fel de împrumut. Cu rețetele pe care pacienții le lasă farmaciștilor, aceștia merg la Casa de Asigurări, care trebuie să le dea înapoi banii pentru medicamentele vândute, tot din sumele pe care asigurații le virează în conturile CJAS. (continuare în pagina 16) programe TV, reportaje, anchete, mică publicitate. S-a dat verde la debransare . Pagina 16 17 august 2002 Preț: 3.500 lei t Adresa redacției: C-tin Noica, Bl. 4, Ap. 20 Tel. 211421,206 787 E-mail: obiectiv@astraltelecom.net M METEO de Maxim Minim Vineri 24 ° C 17 ° C Sâmbătă 28 ° C 13 ° C Duminică 31 ° C 15 ° C Pagina 2 Finanțări din fonduri Phare pentru IMM-uri Facilități pentru crescătorii de animale și agricultori Comercianți trebuie să-și schimbe certificatele de înmatriculare Pagina 3 Absolvenți împiedicați să obțină posturi în învățământ . Câinii comunitari sunt adoptați pe bani Pagina 4 Săptămâna în cifre negre •17 victime ale accidentelor rutiere au avut nevoie de spitalizare Pagina 11 Prevenirea intoxicațiilor cu ciuperci Pagina 13 La 16 ani designer și expert în Istoria Artei