Oglinda Lumii, 1925 (Anul 4, nr. 1-52)

1925-04-18 / nr. 16

OGLINDA LUMII 249 «Mântuitorul mort» — reproducere după celebra pânză a marelui maestru german Hans Holbein (din prima jumătate a secolului XVI). In miile şi miile de reprezentări ale chipului Aceluia care a pătimit pentru răscumpărarea păcatelor omenirii creaţiunea aceasta a lui Holbein (păstrată în Muzeul din Basel, Elveţia) e privită ca una din cele mai puternice capo-d’opere ale realismului în artele plastice. Pictorul a izbutit să exprime toate aparenţele naturii omeneşti, supusă la cel mai groaznic dinte suplicii. «Le Christ mort» de Hans Holbein (chef-d’oeuvre de réalisme, conservé au Musée de Bale). «Der todte Christus», das im Baseler Museum aufbewahrte Meisterstück Hans Holbeins des Jüngern. JUbECflTfl Lül ISUS «Fariseii şi o mulţime de popor, luând pe Isus l’au dus în curtea archierei lui Caiafa, unde erau adunaţi Cărturarii şi mai marii poporului. Se căutau şi aduceau tot felul de mărturii mincinoase contra lui Isus, ca să-i găsească vină de moarte, dar ele se contraziceau unele cu altele. Mai în urmă au venit doi martori, cari au declarat că Isus a zis : Pot să stric templul lui Dumnezeu şi în trei zile să-l ridic». «S’a sculat atunci arhiereul şi, adresându-se lui Isus, i-a zis : «Ce este ceea ce mărturisesc aceştia asupra ta ? Jură-te pe Dumnezeul cel viu să ne spui de eşti tu Christosul, Fiul lui Dumnezeu?» — Răspuns-a lui : «Tu ai zis, dar zic vouă, de acum veţi vedea pe Fiul Omului şezând deadreapta puterii şi venind pe norii cerului». «Archiereul, auzind aceasta, şi-a rupt vestmintele şi a zis: «Ce mai trebuie martori, iată acum toţi auzim blestemul lui» — Cu toţii au strigat apoi : «Vinovat este morţii !» L’au scuipat şi l’au lovit cu pumnii». «Când s’a făcut ziuă, archiereii, cărturarii şi mai marii poporului au ţinut sfat şi au hotărît să-l omoare. Şi fiindcă Sinedriul nu era îndreptăţit a da asemenea hotărîre, legând pe Isus Paridat pe mâna guvernatorului Ponţiu Pilat. Săptămâna Mare «Pilat chemă pe Isus şi zise: «Eşti tu regele Iudeilor ? » — Isus răspunse : «Vorbeşti tu aceasta dela tine sau alţii ţi-au grăit ţie despre mine?» — Pilat răspunse : «Poporul tău şi archiereii te-au predat mie , ce ai făptuit » — Isus răspunse: «împărăţia mea nu este din lumea aceasta, căci slugile mele s’ar fi luptat să fiu dat în mâinile tale, împărăţia mea mi este de aci». Pilat încercă să-l salveze pe Isus, dar, văzând că nu poate împăca pe archiereii, pe mai marii şi pe bătrânii poporului, luă apă, îşi spălă mâinile înaintea norodului şi zise : «Sunt nevinovat de sângele acestui drept». Şi rosti sentinţa de moarte. «Era ziua de Vineri, când sentinţa s-a rostit. Iisus a fost batjocorit şi maltratat, desbrăcat de purpură, îmbrăcat cu hainele sale şi pornit către Golgota, locul răstignirii. «El a fost silit să-şi ducă însuşi crucea, dar în cale a obosit şi n’a putut s’o ducă. Soldaţii atunci au silit pe un oarecare Simeon Cirineanu, care a dus-o până la locul hotărât». Trois des stations du Chemin de la Croix, fresque du maître francais Lucien Jonas. Drei der Raststellen des Leidensweges des Erlösers, — Nach einer Freske des französischen Meisters Lucien Jonas, Trei din cele 12 popasuri ale Calvarului. — Reproducere după fresca pictată de maestrul francez Lucien Jonas şi care împodobeşte unul din zidurie interioare ale bisericii din Anzin. (Dela stânga la dreapta): 1. Popasul al optulea — Iisus binecuvântează fecioarele din Ierusalim. — 2. popasul al nouălea: Iisus, sub povara crucii, cade pentru a treia oară. — 3. Popasul al doisprezecelea: Coborârea de pe cruce.