Oglinda Lumii, 1931 (Anul 10, nr. 1-52)

1931-01-01 / nr. 1

OGLINDA LUMII «ntrat _ 4.. ..—~■ „VIsE 2.2.JAA. J Mulți au credința că ceea ce se visează în noaptea revelionului, se va realizai în cursul anului nou. iE o superstiție, ca multe altele, care se confirmă uneori din întâmplare, dar care se desmminte în cele mai multe cazri. Un vis este sau o afacere foarte banală sau poate avea o însemnătate mare, când indică ce poate aduce viitorul sau când transmite prin telepatie evenimente ce se produc în depărtare. Mai există și așa zise vise zăpăcite, de care râdem sau pe dări le înjurăm fără rost. Cine pătrunde însă în psihologia acestor vise și află legătura lor, găsește în ele atâtea ciudățenii, încât le dă tolată atentă* spre a afla dintr’însele ceva nou despre sine însuși și viața sa. * Cineva a visat într’o ai că s’ar afla într’un salon mare, în fundul căruia stăteau mai multe doamne și domni, și că, fără să se fi întâmplat ceva, a scos un revolver din buzunar și a tras în acei domni și acele doamne. S’a deșteptat imediat, și a auzit cum se închid,« sgomotos o ușă. Același a văzut altădată în vis un car încărcat cu mere. Deodată carul se răsturnă, și cel care visa, auzi cum cad merele. Deșteptându-ne, auzi pe stradă o motocicletă care se căznea să pornească. Altcineva a avut un vis identic: a văzut o servitoare mergând spre sufragerie cu câteva duzini de farfurii; coloana de porțelan i se păru visătorului în pericol de a-și pierde echilibrul. — Bagă de seamă, îi zise omul care visa, vor cădea toate pe parchet! In adevăr, fata făcu un pas greșit, farfuriile căzură și se fărâmară în sute de țăndări. Dar zgomotul acesta i se păru visătorului o sonerie și, trezit din somn, constată că, în adevăr, suna ceasornicul deșteptător. * Cazuri de acestea, de pronunțat paralelism între sensibilitatea obiectivă și vis, în ciuda deosebirii mari în amănunte, se pot observa adesea. Ele nu se produc numai la sensibilități acustice, ci și la cele vizuale, tactile, olfactice și ale gustului, în timpul somnului. Profesorul Mourly Void a stabilit aceasta în multe sute de experiențe, oferind studenților săi astfel de sensibilități pe când dormeau, și cerându-le apoi să-i povestească visele. Tot așa, sensibilitățile din sfera corpului propriu: foame, sete, sexualitate, anumite necesități și mai ales dureri de tot felul, pot căpăta în vis o interpretare simbolică. Un medic a povestit că, având într’o zi dureri de gât, a visat că-1 spânzură cineva de o frânghie cu tăișuri de cuțit. Având reumatism la picior, a vrut să se urce în vis în ascensor, dar acesta a pornit de câteva ori în ultimul moment, strângându-i piciorul. Suferind odată de astmă, a violat că vede pe cineva culcat în pat, având pe piept obiecte grele. Ar trebui largi lămuriri științifice spre a explica simbolismul acesta al viselor. Vom semnala numai repetarea lor regulată în tot felul de vise. Unele evenimente din cursul zilei revin de asemenea în vis în formă simbolică. Cineva vizitând într’o zi o expoziție, scurt timp înainte de închiderea ei, și grăbindu-se spre a mai putea vedea tot, a visat apoi noaptea că ia parte la o cursă pe jos în interiorul expoziției. In altă zi, făcând observații unei lăptărese că-i dă lapte într’un vas necurat, a visat noaptea că se află la o gară, unde un hamal îi face o scenă pentru că i-a dat un bacșiș prea mic; în vis se repetau fragmente din vorbele lăptăresei și din cele spuse acesteea. * Dorințe sau temeri din cursul zilei se realizează în vis de multe ori într-o formă simbolică, care întrece evenimentul zilei. Un student orgolios visă că profesorul său îi oferă un post de profesor titular la o Universitate. Atât de sus nu se ridicase încă ambiția sa. Scriitorul Max Halbe povesti, în ajunul premierii dramei sale .,Vedeniile lui Adam Tor”, în ziarul „Süddeutsche Sonntagspost”, visul ce avusese cu o zi înainte: — Da, în preajma unei asemenea premiere omul poate deveni puțin tel nervos. Astă noapte am visat că sunt executat. Mi se băga un dop gros în ceafă. Domnul care reprezenta autoritatea, se apropia de mine cu un surâs convențional și ridică securea. Noroc că nu mai știu ce s’a petrecut după aceia. Aci e îndreptățită presupunerea că teama sa de a avea o critică proastă s’a tradus în vis, în mod simbolic, în teama de a fi executat. Se cunosc și din Biblie vise simbolice, din care tălmăcitorul citea viitorul. Azi s’au schimbat concepțiile și nu se mai dă viselor un caracter profetic. Totuși, e explicabilă credința în ele. O doamnă a visat că vede deodată pe tatăl ei — care era perfect sănătos — devenind schelet. După scurt timp, tatăl ei muri. Dacă un asemenea vis redeșteaptă întrucâtva credința într’o însemnătate profetică, o diistruge imediat un alt vis. Un medic visează, înaintea unei operațiuni, că se lungește pe masa de operații, că i se pune masca de cloroform pe obraz și că se prăbușește din ce în ce mai jos, până ajunge într’un mormânt. După schema tălmăcirii simbolice a viselor, ar fi urmat ca visul acesta să anunțe moartea medicului respectiv. Or, el mai trăește și azi... mulți ani după acel vis... Visele simbolice par deci a nu fi decât... curiozități. CURIOASE O farsă a studenților londonezi (Photo-exclusivitate Keystone) Studenți londonezi au organizat zilele trecute o farsă pe străzile capitalei engleze, înfățișând o încăerare între două fracțiuni „inamice”. Scena cea mai importantă a fost vesela asasinare a femeii „fatale”.