Opinia, aprilie 1899 (Anul 2, nr. 263-286)

1899-04-01 / nr. 263

--------------------------------------------------* - * * mm SHE 4 ta chi ' Epure (inn este recunoscut de şef al Partidului Conservator. Cresidc azii opoziţia unită şi la 1888 prezidează ministerul conservator care, cu mici întreruperi şi remanieri durează pînă la 1895. Acum gr-Şeful recumnoscut cil opoziţiunei unite, care lucra pentru răsturnarea ministerului Sturdza, deşi atins de o crudă boală, să ţinea .însă la.postul sătu, şi cinci, văzuse aproape realizindu-se scopul luptei şi poate, chemat de a forma şi prezida ,,noul minister", care să aducă liniştea spiritdor romîneşti, moartea îl răpeşte ! In ziua de 29 Mart prezidează ', o întrunire internă ,a partidului' ...conservator ; a doua zi la 3 care moare subit. Soldat neclintit la postul său,\ ■ . . 1 Lascar Catargiu moare in plinaactivitate de şef al partidului conservator. 1 • I Om bun şi blind, înzestrat cu acea pătrundere fină, care ridică pe şefii partidelor, lucrase în necurăţare, vreme de jumătate de veac, pentru propăşirea şi binele neamului sau. LăălţîndU'Se deasupra alor sei, trăia cu el, însă, se interesa de afivoile şi neajunsul lor şi a tuturor bunilor Romînî. Iubitor de adevăr şi dreptate, cei ce-l cunoşteau recurgeau la arbitrul său. Lipsit de lăcomie, modest în traiul său, deşi a ocupat poziţiuni înalte în stat, cu toate aceste moare ca şi sarac. Cinstit şi vrednic, iată ce a fost Lascar Catargiu, şeful partidului conservator din Rominia. Fie-i ţărîna uşoară ! lenea d-lui Lascar Catargi ŞI JP FIE SIL ADEVERII! O veste neaşteptată, fulgerătoare : la ceasurile 4 ni se anunţă că Lascar Catargiu, şeful partidului conservator, a încetat din viaţă. In aceste momente de incertitudine, acuma cînd ţaraie agitată şi Întreagă în picioare, acuma cînd guvernul lui Dimitrie Sturdza se duce şi un alt regim ■ este pe punctul de a se inaugura, vestea morţei lui Lascar Catargiu a produs o emoţiune extraordiniară. Bătrinul bărbat de Stat a jucat un mare rol în toate evenimentele însemnate ale ţarei acesteia, iar în anii din urmă autoritatea sa crescuse atît de mult încit cele mai grele probleme partidul liberal nu le-a putut rezolva fără concursul său. Prin moartea lui Lascar Catargiu, ţara pierde un fruntaş croit de oţel iar partidul conservator pe şeful venerat şi necontestat. Deşi adversar de idei, deplîngem moartea bătrînului dar neobositului luptător şi trimitem soţiei nemîngliate complimentele noastre de condoleanţă. VOINŢA NAŢIONALA In momentul de a pune ziarul sub presă, aflăm că şeful partidului conservator, d. Lascar Catargiu, a încetat subit din viaţă. Unim regretele noastre cu ale partidului conservator şi ne reservăm a expune mîine pe larg activitatea şi rolul d-lui Lascar Catargiu. VA ROI banii: Lascar Catargiu, venerabilul şi prea iubitul nostru Şef, a murit subit la 3 ore după amiază. Sub lovitura imensei dureri provocată de acest eveniment neaşteptat, cuvintele ne lipsesc pentru a o exprima. Nu putem decit să ne închinăm cu ■ cel mai profund respect şi cu umilinţă în faţa teribilei lovituri cu careprovidenţa ne-a lovit. România întreagă va plinge împreună cu tronul pierderea unuia din fii săi , cel mai iluştri, credinciosul şi valorosul servitor timp de o jumătate de secol. D. Lascar Catargiu a murit. Trista noutate s’a răspândit în oraş ca un fulger şi a produs peste tot cea mai profiinda emoţie. Această moarte este un doliu pentru partidul conservator precum şi pentru Întreaga ţară. România pierde în Lascar Catargiu unul din oamenii săi de Stat din cei mai considerabili, una din ultimele mari figuri politice. TIMPUL Lascar Catargiu este mort! La orele 3 şi un sfert am prmit a- i ceastă grozav de tristă veste. Nu ne-a venit să credem. ’L-am văîzut d’abia erl, la clubul conservator, vor■ bind delegaţilor din ţară, şi am fost véli sell că se restabilise tntr’atita In cît putea veni la club şi lua parte la mişcar rea politică. ’ Nu ne-a venit să credem că a murit , dar val! ne-am convins repede că ştirea fera prea adevărată. • In mijlocul patimilor politice dezlănţuite, a Căzut erî ca un fulger potolitor vestea că Lascar Catargiu, şeful partidului conservator, a încetat din viaţă. Ţara a perdut încă unul din bătrînii cuminţi cari au lucrat la înălţarea eî Toate capetele trebue să se descoperi înaintea acestui om care s’a stins, căci el şi-a iubit ţara şi a dovedit aceasta de nenumărate ori, şi a fost un mare bărbat politic şi un om de stat. Şi pe lingă toate astea era de o man modestie şi de o cinste cum rare ori se vede. In anul 1859 ’i se oferise domnia: tronul Modoveî, dar el a refuzat-o, numai pentru ca să sei poată face unire, şi să se întărească ţara. După detronarea lui Cuza a ţinut loc de domn şi a primit în ţară pe Carol I iar la 1871, cînd în urma unei manifestaţii de stradă Carol I era să abdice şi-a dat toate sforţările ca să-l împedice, prevăzînd vijeliile ce ar fi venit peste ţară. Ministerul Ghica, de atunci, nesimţindu-se stăpîn pe situaţiune, a demisionat. Dezordinea era la culme şi trebuia un om energic pentru ca să restabilească liniştea şi să evite vărsarea de sînge. ---- ... .—--------------------------------- | Moartea d-lui Lascar Catargiu Ieri la ora 4 p. m. s’a răspindit ca fulgerul prin Capitală trista şi dureroasa ştire că d. Lascar Catargiul, bătrînul şi veneratul şef al partidului conservator, ] a încetat subit din viaţă. La locuinţa sa din strada Amzei lumea a început să se adune. Intr’un moment toată strada era ocupată de trăsuri şi sute de birji veneau şi se duceau. Scara casei, antreul şi toate camerile sunt înţesate de lume. Mulţi plîng, toţi sunt emoţionaţi, fiecare face reflecţii asupra golului pe care-l lasă Lascar Catargiu, omul care o jumătate de veac, a jucat unul din cele mai importante roluri în ţară. (luni a murit ? D. Lascar Catargiu pe la orele 21uni, stătea de vorbă în cabinetul său cu d-nii Sturdza Scheianu, Mişu Deşliu şi Edgard Catargi. După un sfert de oară Soseşte d. Sfetescu avocat şi care venise să-i anunţe căderea cabinetului liberal, precum şi ultimele veşti politice. D-sa îi spuse că a văzut telegrama oficială la procurorul general, prin care i se communica demisiunea cabinetului. D. Lascar Catargiu a răspuns : „Foarte bine, au găsit ce au căutat“. După acestea d. Sfetescu se retrase şi d. Catargiu îl rugă să se ducă prin oraş şi să vie să-i comunice ce se mai vorbeşte. In urmă plecă şi d. Sturza Şcheianu. D. Catargiu trecu apoi în odaia de alături, şi continuă convorbirea cu d. Deşliu asupra situaţiune!. Se zice că bătrînul şef era forte emoţionat. Pe când vorbea’ deodată d. Catargiu se opri şi zise „Mi-e reu“. Avu câteva sughiţuri şi repetă de trei ori „Mi-e reu“. D. Deşliu se repezi să-i dea ajutor şi abea apucă să-l ducă pînă la canapeaua din fundul camerei cînd d. Lascar Catargiu şi încetă din viață. D. Deșliu tentase un mo- ment înmărmurit neputînd să creadă în cruda realitate, apoi Începu să dea alarma. S’a produs atunci o panică de nedescris, țipetele și plînsele începură din toate părțile. A fost chemat în grabă d. dr. Sachman, care n’a putut decît să constate ■ moartea fulgerătore provenită din insuficienţa aortei şi a unei emoragii interne, boală de care ilustrul bărbat suferea de mult timp. . . Ştii ca despre moartea d-lui Lascar Catargiu s’a răspîndit imediat în toată Ca■ pitala. S’au vestit imediat pe fruntaşii jj partidului precum şi clubul conservator , despre moartea şefului. : . Era o jale generală, pe strade, prin ■ » localurile publice, la palatul justiţiei, nu , se vorbea decit de moartea aceluia pe , care-l plinge azi ţara ’ntreagă. : După zece minute de la răspindirea tristei ştiri, trăsurele soseau aducînd din toate părţile pe amicii şi cunoştinţele defunctului, la domiciliul său. Toţi frun-aşii partidului conservator au sosit imediat. Printre cei dintai se gaseau d-nii : P. Carp, T. Rosetti, G. Gr. Canaţuzincţ,general Mânu, Al. Marghilonan,Tafie Tonescu, I. Lahovari, etc. D. General Manu s’a dus imediat la palat, să comunice M. S. .Regelui ştirea despre moartea şefului partidului ’ conservator. Delegaţii din provincie cari sosiseră pentru întrunirea de Duminecă se găseau întruniţî la Club cînd trista veste le-a fost comunicată. Imediat s’au dus cu taţii la domiciliul defunctului. Este lui defileu continuu al unei mulţimi pline reale înaintea resturilor mortuare ale ilustrului de tunet. In camera decesului D. Lascar Catargiu îmbrăcat, aşa cum l’am văzut totdeauna, sta întins pe o canapea din biuroul seu. E galben ca ceara; mînile i sunt inbricişăte pe piept şi o batistă II leagă capul pe sub bărbie. Figura îi este cal- • mă; s’ar crede că doarme dacă n’ar fi paloarea morţii. Lingă canapea ardea o singură luminare de ceară. D. P. P. Carp soseşte. D-sa priveşte lung de lingă fereastra biuroului pe bătrinul şef conservator. Şeful junimiştilor începu a plinge cuprins de o jale, care-l înneca în suspine. Amicii cari îl încungiurau văd că la un moment dat îl vine grâu. D-rul Minovici soseşte în grabă. I se dădu d-lui Carp un păhar cu apă, şi d-sa îşi dădu toate silinţele ca să reziste. Ţinut de braţ de cătră d-rul I Minovici, se apropie de cadavru, pusei mîna pe mîna rece a mortului, şi după ce-l privi lung cîte-va minute se întoarse plîngînd şi eşi. In uşă, d. I. Ventura, cumnatul d-lui L. Catargiu, 11 întimpină, se Imbrăţişea- ză amîndoi şi plîng. Era o scenă emoţionantă ! Mulţi din cei veniţi se plecau pe corpul bătrînului îl sărutau cu religiozitate mîna, şi se ridicau plîngînd cu suspinurî. Amănunte Comitetul executiv al partidului conservator a fost imediat convocat pentru seara la orele 6. * * * * D. dr. Minovici a fost însărcinat să îmbălsămeze corpul defunctului, care a fost transportat în salonul cel mare al locuinței. ** * * Alteţa Sa Regală Principele Ferdinand al Romîniei. Întovărăşit de aghiotantul său d. maior Aurel Dicaitrescu s’au dus pe la orele 5 luni, la domiciliul d-lui Lascar Catargiu şi a exprimat condoleanţele Sale doamnei Eufrosina Catargiu. La orele 4 juni. p. m. a venit d. Alexandru Steriade, directorul reşedinţelor Regale, trimis de către Maiestatea Sa Regele, spre a alia dacă trista ştire este adevărată.* * * Corpul defunctului nostru Șef, va fi îmbalsamat astăzî. Joi, sau Vineri, corpul va fi transportat la biserica Sf. Gheorghe. înmormîntarea va avea loc probabil * * Pînă la orele 7 aseară, peste2000 de persoane din tot ce capitala are mai distins au fost să viziteze corpul defunctului. * * * Comitetul executiv al partidului conservator va lua astăzi de diminaţă pentru a întocmi programul înmormîntării * * * Familia defunctului doreşte ca înmornîntarea să aibă loc la Golăşel, moşia defunctului, unde d. Lascar Catargiu’şi-a zidit o biserică şi alt cavou pentru 0lihna rămăşiţelor lui şi a familiei sale. Majestatea Sa Regele a fost adînc impresionat de moartea d-lui Lascar Caargiu. Cu el s’a stins generaţia bătrînior luptători, cari au luptat pentru consolidarea dinastiei in ţară. Delegaţiuni ,numeroase din toate judeţele vor lua parte la înmormîntarea ilusrului defunct. .. ........... Funeraliele ce se propun a se face lecedatului nostru șef vor fi grandioase. Telegramele Streinatatel Vietia, 30 Martie. Rusia a somat pe Turcia de a’l ceda toate încasările din provinciile asiatice, ca plată a datoriei resbelului de la 1877- 1878. Sunt temeri că Rusia vrea să pregătească ocupaţiunea Anatoliei. Roma 30 Martie. Ducele de Abruzzi, nepotul Regelui Italiei, pleacă cu expediţiunea la polul Nord în căutarea lui Andrée, la 1 Mary 5, n. -- Germania refuză de a recunoaşte starea lucrurilor din Samoa, cerîrnd satisfacţie pentru purtarea amiralull american. .1 Vietra 30 Martie Muntenegrul a hotărît de a participa la conferinţa pentru dezarmare şi va trimite ca reprezintanţi pe Bozo Petrovitele Bogiskicî, Plamenatz şi Matanovici spre a ridica la congres chestiunea naţională. Muntenegrul agită acum în Macedonia, vechia Serbie şi în Bosnia spre a aduna petiţiuni în cari să se invoace unirea lor la Muntenegru. Berlin 30 Martie - Prințul George al Greciei, comisar al Puterilor în Creta, se va căsători cu o mare ducesă rusă, iar nu cu prințesa Victoria a Angliei. Paris, 30 Marte. Fostul maior Bsterhazy, intervievat la Londra, desminte știrea dată de ziarul «Observer» cum că el s’a declarat ca autor al borderoului, pentru care a fost condamnat Dreyfus. Ziarul «Indéperidace beige» din Bruxelles, povesteşte că Smaguille, ataşat militar la legaţiunea rusească din capitala Belgiei, care a murit intr’un chip misterios acum doi ani, ar fi zis cînd a fost condamnat Dreyfus : «S’a comis o enorimă nedreptate! Darsecretul profesional mă împedică de a vorbi!» Ziarul «Droits de l’homme» vede in^ această confirmare că trădarea s’a comis în favoarea Rusiei și că Dreyfus este inocent. Avocatul Labori este foarte grav bolnav de influentă. . . . „Ne mai audit“ 1 obiecte admirabile , numai pentru lei noi ^!vA 1 frumos ceasornic aurit, garantat pe 3 ani, 1 lanţ aurit, 1 tabachere elegantă pentru țigări, 1 oglinda fină, șlefuită, de toiletă in cutie, 1 notes5 legat în pînză Englezească, 1 garnit. buton de manșete aur-double prima, ,, ,, 1 garnit. nasturi de cămașă aur-double ^ prima, 1 per. cercel, aur-double prima cu petre imit., 1 garnit. obiecte de scris foarta necesară, 1 săpun de toaletă cu miros foarte plăcut, 72 penițe de scris foarte fine, 25 coale hîrtie de scris fină, 25 cuperte fine, 50 obiecte necesare fiecărei gospodine. Aceste 191 obiecte se oferă numai pentru Lei noi 4.50, (numai ceasornicul are această valoare), de către Casa de export Elvețiană . H. SCHEUER, Krakau losefsgasse 46- Obiectele ce nu convin sunt reprimite. — La comande se, va trimite valoarea sau un acontormante -Georges Y. Tatanu , AVOCAT _________ Str. Carp IL IST U IST C 1 TJ 20.000 lei de dat cu împrumut. A se adresa la Redacţie. a kirMt., I I I i I I I 4 I I A i I Representant Inginer S. MARCU IMna centrală de Electricitate din Iaşi Str. Ştefan cel mare No. 2 (casa Neuschotz Et. I) Cu onoare aducem la cunoscinţa onor. Public Iaşan că am deschis «birourile noastre oficiale pentru Instalaţii vni exterioare şi interioare de ecleraj electric şi de aplicaţiunea electricităţii pentru scopuri industriale, punându-ne la disposiţiunea onor. Public pentru executarea menţionatelor instalaţiuni. Ca concesionari ai iluminatului electric din oraşul Iaşi, suntem pe de ■o parte obligaţi prin contractul nostru de concesiune a executa la cerere orice soui de instalaţiunî electrice după tariful instalaţiunilor comunale, iar pe de alta, avînd cel mai mare interes ca aceste instalaţiunî să fie executate în condiţiunile cele mai bune şi după regulele technicei moderne, oferim garanţiile cele mai întinse pentru instalaţiunile particulare executate de noi. In acest scop am organisat un serviciu special, compus din personal bine instruit şi cu o practică îndelungată în astfelin de lucrări. Avem Intotd’auna un deposit însemnat de material electric de cea mai bună calitate, aparate de cel mai nou sistem precum şi un bogat asortiment de lămpi de la cele mai simple pînă la cele mai elegante. Totodată facem cunoscut onor. Public că am deschis în birourile noastre o sală de exposiţie, unde se poate vedea o mare variaţiune de candelabre, corpuri de iluminat, maşini de încălzit, de călcat, de aprins ţigări, ventilatoare etc. toate puse în mişcare prin electricitate, funcţionînd zilnic de la ora 4 7 p. m. Planuri, de vise şi orice alte informaţiuni relative, sunt gratuite Facem înlesniri de plată. Birourile sunt deschise de 8—la 12 și de la 2—7. Cu toată stima Directorul Usinei, iug. E. Teodoreanui ANUNŢ De închiriet de la Sf. Gheorghe viitor casele din strada Rece No. 1 compuse din 7 camere şi 4 odăi, atenanse, pivniţă etc. Adresa la d. N. Gh. Climescu str. Lozonschi No. 16. flp Snphiript de la 23 Aprilie viitor UC llll/lîll ICI casele situate lrn strada Istrate No. 4, lîngă Liceul Internat, compuse din cinci odăi, bucătărie, camară şi pivniţă, a se adresa la d-l N. V. Greofighiu, proprietar. Exterminarea şoarecilor Procedeul cel mai sigur şi mai inofensiv, pentru stărpirea şoarecilor de casă şi de cimpeste, rRaccilul şoarecilor Cultivat în institutul vaccinat al d-lui d-l Puşcariu. Un tub de cultură însoţit de modul de întrebuinţare costă 3 LEI. Pentru provincie se adaugă porto. A se adresa cererile institutului vaccinat din Iaşi. Se găseşte la Drogueria L. Katz, Str. Ştefan cel Mare. Ştefan AL Negruzzi Licenţiat al Facultăţei juridice din Paris ADVOCAT Piaţa Unirel. Darele consult. 57 m. p. BERĂRIA UNIREA In fiecare seară orchestra naţională sub conducerea d-lui Vasile Borteanu violonist cu concursul d-lor Leon Zingher flautist şi I. Lateiner celist. Bere Luther şi Bragadiru. Op vinzare Viamea de la C0P°U LpC VillAal c este de vînzare doritorii de a o cumpără sunt rugaţi a se adresa subsemnatei strada de sus No. 191. Gabriela N. Luchian, D-l D. Negri, Avocat exercitează In Bucureștî JO Str. Franklin IO lip inphiript un apartament cu sau PC illGilH ICI fjrâ grajd și șură, în str. Sft. Theodor No. 6. fin inimnal maî multe apartamente UC III01III ICI în casele d-lui Adolf Theitler Strada Moțoc 56. A se adresa d-lul avocat N. Docan, strada Unirel 5. 0 casuime Rară. Pentru amatorii de bijuterii şi monezi de aur vechi şi nuci, cum şi pentru monezi străine, este ziuade 5 April a. c. ora 11 a. m., cînd urmează a se vinde prin licitaţiune sus zisele scule remase în urma defunctei Contesa Eliza Balş, care vînzare va avea loc în palatul administrativ din Iaşi, camera avocaţilor. Depozitarul Judiciar I „L’INDEPEND aNCE“t T ' 'Răspindirea vestei * 4c * IXIVERSC! OPINIA Omul acesta a fost Lascar Catargiu, care, în cîteva ore, noaptea, a format un nou minister, care a durat pînă în 1876 şi a contribuit mult la pacificarea ţarei. In administrarea ţărei, Lascar Catargiu a fost întotdeauna de o mare acti- vitate şi pătrundere. In scurt, ţara a perdut pe unul din fiii cei mai buni şi asociîndu-ne la doliull general, trimitem întristatei familii expre- siunea adincilor noastre condoleațe.