Opinia, decembrie 1906 (Anul 4, nr. 15-37)

1906-12-01 / nr. 15

Un articol al D-lui Haret. Din Bucureşti ni se telefonează : „Revista generală a învăţământului“, în numărul de astăzi in capitală, publică un articol al D-lui Spiru Haret, prin care fostul ministru al instrucţiunei publice, D P I N I A trucţiunei publice, în onoarea marei artiste Jane Hadvng. Au luat parte la acest prînz : D. C. Disescu cu d-na, Adrian Magheru, senator, C. Mitilineu, St. Zarifopol, senator, Dr. Costinescu cu d-na, I. Cămărăşescu, Gh. şi St. Bellu, Petru Durma şi Burileanu. Tribunalul seci. I a menţinut astăzi mandatul de arestare al judelui de instrucţie, cabinetul II, lansat contra lui I. Tomiţă fostul casier de mărfuri de la gara Iaşi. Procesul lui N. Popovici, cunoscutul neguţitor de masculi din P.Iloaiei, acuzat pentru fapta de tăinuire, s’a înfăţişat azi înaintea Curţei secţ. II-a şi s’a amînat din cauza lipsei de martori. Un incident penibil s-a petrecut azi în sălile palatului. Un avocat a fost pălmuit de un funcţionar de la corpul portăreilor. Avocatul ar fi adresat vorbe injurioase soţiei funcţionarului.  Din partea reclamanţilor moştenitorilor Hartularu au pledat d-nii Al. A. Badareu, Sipsomo, Rosenthal şi Al. Rîşcanu, iar din partea intimaţilor d-nii Fortunescu, Victor Macry şi Ştefănescu, proprietarul moşiei şi fost judecător la Iaşi. Curtea a amînat pronunţarea pentru ziua de 7 Decembrie. De la Medici şi Naturalişti —Şedinţa de la 28 Noembrie— ^Prezidează d. Prof. Dr. Bogdan. Azistă d-nii prof. Puşcariu, Bottez, Demetriade, Roşculetz/Imerwohl, d-na şi d. dr. Lambrior, Buteanu, Tănăsescu, Steiner, Gh.Botez. S’a dat cetire procesului verbal al şedinţei precedente şi s’a aprobat întocmai. D. Prof. dr. Demetriade prezintă un caz de sifilis terţiar,—mama şi fiica ei, — prezntând leziuni mult asemănătoare la ambele paciente. Dificultatea conzistă în a preciza dacă leziunile ficei sunt tot sifilitice sau de natură tuberculoase. D. dr. Boteanu prezintă un caz de dezarticulaţie ultrerscopulo-humerală, consecutive unui accident de tren. D. dr. Anghel prezintă un caz pe hernie strangulată, care a necesitat laparatoma, vindecată la o femeie, in vârstă de 70 de ani. D-sa mai presintă un studiu asupra tetanosului cefalic, studiu foarte interesant şi la discuţie iau parte d-nii profesori Puşcariu, Bottez şi Bogdan. Se continuă discuţia asupra limfaticilor cordului. D. doctor Tănăsescu arată piese injectate din nou, prin care se dovedeşte o singură reţea limfatică, atât pentru cordul drept, cât şi pentru cordul stâng. Şedinţa s-a rădicat la orele 11 luni. Discursul Primului-Ministru Am publicat ieri, în rezumat, discursul rostit de primul-ministru cu prilejul respunsului camerei la mesaj. Iată acest discurs, în întregul său : Constat cu plăcere, că un simţimînt de înaltă convenienţă a dictat în împrejurările de faţă, atît opoziţiunii cît şi majorităţii, dorinţa de a se vota, fără discuţiune, răspunsul la Mesagiul Tronului. Această unanimitate în păreri dovedeşte, pe de o parte, iubirea, respectul şi veneraţiunea profundă, cari însufleţesc Corpurile Legiuitoarea faţă de Augustul nostru Suveran, care de 40 de ani conduce cu atîta înţelepciune şi glorie destinele Romîniei (aplause prelungite), iar pe de altă parte, constitue un progres îmbucurător în moravurile noastre politice. Dacă putem fi despărţiţi în păreri deosebite asupra cestiunilor cari ating domeniul politicei, suntem pururea strînşi uniţi în dragoste şi devotament pentru Marele şi Ilustrul Rege Carol I şi Augusta sa Dinastie. (Aplauze prelungite). Ideea monarchică a prins rădăcini adînci în ţara noastră. (Aplauze prelungite). Kooalismul către tron, precum şi iubirea de patrie, string într’un suflet şi o gîndire pe toţi Românii laolaltă. (Aplauze prelungite.) Doresc din toată inima ca exemplul de patriotism şi de înţelepţiune, oferit astăzi ţărei de cătră fruntaşii noştri politici şi de partidele noastre, să producă roade îmbelşugate pentru viitor, (aplauze prelungite), şi că lupta binefăcătoare pentru triumful ideilor de civilizaţiune şi de progres să înlocuiască incriminările violente şi atacurile personale totdeauna sterpe şi nefolositoare. (Aplauze). Numai această cale patriotică şi înţeleaptă poate conduce ţara şi neamul la glorie şi la mărire. (Aplauze prelungite). Ultime informaţii 9 D. Papadopol, unul din ingineri însărcinat cu studiarea ofertelor pentru apă, a sosit azi în localitate şi a conferit multă vreme cu primarul. Primăria a închiriat un apartament în casa Mavrocordat, pentru biroul inginerilor cari vor conduce și supraveghea lucrările. Șeful acestor lucrări va fi d. inginer Cantacuziono, iar director d. inginer Papadopol. D. Ch. Calmuski a fost numit administrator al domeniilor comunei lași, in locul d-lui I. Miclescu, care trece, pe ziua de 1 Decembre, controlor financiar. Comitetul executiv al clubului liberal din Bucureşti, întrunit eri, a menţinut toate expulzările făcute cu prilejul congresului din Decembrie, combate cu vehemenţă introducerea sistemului de militarizare în şcoalele noastre publice. D. Haret este contra acestui sistem, din motive educative şi chiar financiare, căci introducerea lui în şcoală a îngreuiat bugetul ministerului instrucţiei. Un prieten, sosit din Odessa ne comunică un fapt foarte caracteristic pentru starea spiritelor din însemnatul oraş de port al Rusiei. Un ordin al guvernorului opreşte invitaţiunile la mese, serate etc. dacă, mai înainte, numele celor invitaţi, cari nu poate trece de 6, nu se face cunoscut poliţiei. Poliţia, la rîndul ei, are dreptul de a censura numele invitaţilor sau de a spune că serata nu poate avea loc, cei invitaţi neinspirîndu-i încredere. Delicioasă situaţiune ! La Fălticeni a încetat din viaţă bătrânostru Alevra, cumnatul prietenului nostru C. Isăcescu deputat. Corpul defunctului a fost adus în Iaşi. înmormântarea s’a făcut astăzi. In ziua de 28 i. c. au fost prinşi de către jandarmii rurali, în împrejurimele satului Sineşti, mai mulţi ţigani ai căror meserie ara de a înşela ţărănimea cu farmecele apei de aur. Ei vor fi înaintaţi zilele acestea parchetului. Indivizii Boşta şi Iancu Grauşi, găsiţi vagabondând prin oraş,au fost expulzaţi din ţară în ziua de 28 prin Burdujeni. Ei sunt bănuiţi ca autorii unei crime făptuită în împrejurimile Cernăuţilui. Dri seară s’a ţinut la societatea studenţilor în medicină, adunare generală pentru instituirea noului comitet şi darea de seamă a vechiului, pe anul funcţionarei lui 1905-1906. Ministerul de finanţe a acordat azi un nou termin de o lună, adică până la 31 Decembre pentru retragerea definitivă a monedelor de nivel negăurite. Macedonenii stabiliţi în România, au hotărît, faţă de cruzimele ce se petrec în Grecia, să reînceapă agitaţiunile. Un mare meeting va avea loc în curînd la Bucureşti. Senatul Universitar este convocat pentru mîine seară spre a se pronunţa asupra carerei de autorizare a unei Societăţi studenţeşti din Iaşi „Uniune“ ŞTIRI ŞCOLARE Domnişoara Elisa Coloman, maistră de lucru manual la orfelinatul „Procopie Florescu“ din corn. Tăuteşti, este permutată, pe ziua de 25 Noembrie, la azilul „Elena Doamna“ din Bucureşti. In locul ei e numită d-na Sevasta Alexandrescu. * D. Petru Pomîrleanu, învăţător la şcoala din Popeşti a fost permutat la şcoala din corn. Cosmeşti, judeţul Vaslui. * învăţătoarea Maria Lupu a fost dispensată de conferinţele lunare, de la cercul cultural, din cauză de boală. * Revizoratul şcolar a ordonat tuturor şcoalelor din jud. Iaşi ca toate cărţile întrebuinţate în aceste şcoli să poarte numărul de ordine sau să aibă aplicat timbrul legal. ★ Şezătorile din anul acesta merg progresiv; la ele iau parte soţiile tuturor învăţătorilor, iar parte din ele diriguiesc aceste şezători. * Următorii normalişti institutori, funcţionînd ca învăţători în jud. Iaşi şi-au luat obligaţiunea, de a urma înnainte în mod efectiv, în învăţămîntul rural, cu condiţiunea de a fi retribuiţi, cu 130 lei lunar: D-ra Dobre Maria de la şcoala din Probota, D. Popovici Constantin şi doamna Eufrosina C. Popovici de la şcoala din Stînca-Cîrpiţi. * Examenul pentru obţinerea titlurilor de învăţători şi institutori definitivi se va ţine cu începere de la 16 Martie 1907. * Orele de cancelarie la revizoratul şcolar au fost schimbate şi anume : în zilele de lucru de la 1|12—5 p. m., iar duminicile şi sărbătorile de la 9 la 12 dimineaţă. Din Bucureşti ni se telefonează că aseară a avut loc, în sala mare de la hotelul Bulevard, prînzul dat de d. şi d-na C. Disescu, ministrul insBucureşti 30 Noembrie. Clerul contra Republicei Guvernul a numit o comisiune care să cerceteze importanţa documentelor ce au fost găsite şi confiscate cu ocazia percheziţiunei făcute la palatul nunciar. Comisiunea a primit însărcinarea de a clasifica în două categorii documentele confiscate şi anume : acele care poartă o dată anterioară numirei Monseniorului Montagnini ca nunciu Papal la Paris şi în acele posterior datate acestei. In cercurile autorizate există siguranţă că din hîrtiile confiscate va rezulta dovada oficială ca Papa Plu X-lea a inspirat clerul Francez să răscoale populaţia franceză în contra aplicărei legei separaţiunei Bisericei de Stat. Expulzarea nunciului Papal in cameră In şedinţa de ori a camerei franceze un deputat al Dreptei a interpelat guvernul asupra expulzărei monsegniorului Montagnini, nunciul papal la Paris. D. Pichon, ministru de externe, a justificat măsura guvernului şi a susţinut ca nunciul Papal s’a făcut vinovat de încercare de a tulbura liniştea Franţiei. Primul ministru Clemenceau a declarat la rândul său că guvernul e decis a proceda cu ultima energie, contra oricărui, pentru a putea asigura buna aplicare a legei separaţiunei. Protestul Papei Papa Piu al X-lea a adresat puterilor Europene un energic protest în contra percheziţiunilor poliţieneşti la palatul nunciului Papal din Paris şi a expulzărei acestuia. Protestul Papal declară că-şi declină orice răspundere în privinţa pătrunderei în publicitate a multor şi interesante documente privitoare la alte puteri decât republica franceză. Furt însemnat La Banca Internaţională din Odesa, s’a comis ori un furt în suma de 40.000 ruble. Furtul s’a făptuit ziua în ameaza mare şi hoţii au reuşit să se facă nevăzuţi. Execuţiune în masă Din rapoarte sosite din Lemberg la Petersburg se constată că în ultimele şase săptămîni s’a făcut în acest oraş 500 de execuţiuni capitale. Luptele în Macedonia Agenţia Havas află din Salonic că în cursul săptămînei trecute o luptă a avut loc între o bandă bulgară şi una grecească. Zece greci au fost ucişi. Camera Presidează d. G. Triandafir. Relativ la afişarea listei candidaţilor la încetăţeniri, deputatul Pescar Toncescu cere, să nu se voteze nici o recunoaştere sau indigenat, pînă Camera nu se va ocupa mai înainte cu proiectul de regulament elaborat, în această privinţă, de d. E. Lahovari. Proiectele financiare ale D-lui T. Ionescu, relative la reducerea taxei de 5 la sută, la reducerea taxei pe vin şi la reducerea impozitului la proprietăţile mai mici de 10 hectare, sunt puse la ordinea zilei. SENATUL D. Gr. Goilav, senator de Botoşani, cere ministerului de instrucţie, să-i pue la dispoziţie nişte dosare privitoare la modul cum se administrează şcolile din jud. Botoşani.ioilav mai cere şi circulările ce s’au lansat relativ la militarizarea şcoalelor. Senatul trece apoi în secţiuni. SECRETUL OUT Orice posesor de Gramofon poate imprima singur voacea sa prin ajutorul noului aparat care se aplică pe orice Gramofon. Costul lei 40. Plăci virgine foarte ieftine. ROMÂNIA MUSICALI FIXKELSTEIN Iaşi — Str. Lăpuşneanu 24 furnisorul tuturor şcoalelor cu note de muzică, viori, mandoline, coarde italiene, şi toate instrumentele muzicale. Dr. A. Steuerman Str. GOLIA No. 13 Medic al Societăţei Fraterna-Păcurari şi al Tramvaiului electric Consult. 8—10 a. m. 2—4 p. m. practică : Vaccinări şi feevaccinari ISAu eşit de subt tipar şi se află de vânzare la principalele librării din ţară următoarele publicaţii ale d-lui Gh. Ghibănescu profesor şi deputat. 1) Surete şi Izvoade vol. 1. Iaşi 1906. Dacia preţ 6 lei 2) Ispisoace şi zapise vol. I. Iaşi 1906, Dacia preţ 4 lei. 3) Şcoli Normale din iniţiativă particulară Iaşi 1906 Dacia preţul 1 leu. Volumele 2 şi 3 din Surete şi vol. 2 din Ispisoace vor apărea în cursul acestei luni. TEODOR PISOSKI , AVOCAT —- 6, Strada llnirei — Ore de consult: 4—7 p. m. TEATRUL NAŢIONAL Reprezentaţiile Doamnei JANE HADING Vineri 1 Decembrie 1906 FROU-FROU Comedie în 5 acte de H. Meilhae şi Halevy de la Academia Franceză. Sâmbătă 2 Decembrie 1906 După cererea generală le Maître de Forges Piesă în 4 acte şi tablouri de G. Ohnet. In care piesă celebra artistă a creat rolul D-rei Clara de Beaulieur şi din care rol a făcut una din cele mai superbe sale creaţiuni. Preţurile Locurilor: Fotoliu de orchestru (primele 4 rînduri) 14 fr. Stal I (Banca 5—9) 10 fr. Stal II (Banca 9-14) 6 fr. Stal III (Banca 14—18) 4 fr. Celelalte rînduri 3 fr. Balcon I-iu 4 fr. Celelalte rînduri 3 fr. Galerie 2 fr. Loja de 4 pers. 50 fr. Loja de 5 şi 6 pers. 60 fr Loja de Balcon 16 fr. Biletele se găsesc la Agenţia Teatrală „Thalia“ Th. P. Maximovici. En FONTE INOXYDABLE Etrisc , of 50 c. Raymond GARIEL 2ter, final ne la Mfigisseris, PARIS GRILLAGES , etc. Envoi france de l’Album sur demande codeine ToluZed SIROPUL D'ar?! ZED are pentru casa principală Codeina şi Tolu; el inlocueşte Pasta Zed şi poate fa ntrebuinţat pentru a îndulci ceaiurile şi laptele copiilor sau bolnavilor; el mai are avantagiul a nu presents câtuşi de puţin inconvenientele vătămătore ale opiului,, Foloseşte de minune în contrairritaţia railor, peptului şi ale pulmonilor, a tus*rl°r învechite, bronchitelor, tusei maguresei, catarrhelor, insomnielor, etc. fsrl*, tirada ZZ, Dreapt şi la diverteHuimmE Ultima Oră Serviciul telegrafic social al „ Opiniei“ Cereţi renumitele CONSERVE „STAICOVICI CALITĂŢI SUPERIOARE — PREŢURI IEFTENE De vînzire la tocite magazinele de Coloniale din ţară —Depozit general: Str. Regală —____________ NUMAI LA Fotografia artistică WEISS Piaţa Unire! (Oţel România) Iaşi se poate căpăta fotografie ideală. 5 Lei, 12 fotografii platinotipie. Restaurantul TANASACHI Din nou instalat cu tot confortul marelor restaurante europene serveşte onor. sale clientele cele mai delicioase mâncări. Serviciu ales şi prompt. Restaurantul e deschis noaptea. jBucatorie speciala__Pentru artişti reducere. Cu începere de la 21 Noembrie, în fiecare seară |D-ra Natalie Neagu Pasajul Maca- Vilacros. Calea Victoriei 32. Bucureşti. Rodii şi Confecțiuni. BROSSE aTAP! 3 parise : 14. for. R.GARIEL. 2‘"quai de la Mégisserie PARIS Envoi fragice du Catalogue S. HAIFLEE Capelă de dame Orchestră admirabilă. Iași,—strada Ștefan-cel-Mare— Iași. Casă fondată în 1880 Vinde bilete de vapor pentru America cu preţulde 230 lei traseul Iaşi—New- York. Vapoare din cele mai solide şi mai repezi Durata traseului 6—7 zile Aseminea primesc spre expediare la America bagaje şi mărfuri cu ►ö reţtri ieftene E. HEROVANU AVOCAT şi-a mutat biroul în strada Ştrean-cel-Mare, casele episcopiei catolice. Ore de consult: de la 3 la 6 seara. Casa S. HAIFLE-tt Vinde losuri de ale LOTERIEI REGATULUI ROMÂN PE CLASE CI.I 1.50 Lei 3.00 « 6.00 « 12.00 « Casa Hăifler fiind fondată în anul 1880, onor. public, o poate onora cu încrederea sa. 7. %V. un los Str. Ștefan cel Mare 33. (î