Opinia, februarie 1908 (Anul 5, nr. 352-376)

1908-02-01 / nr. 352

Ultime Intonai * Consiliul superior al armatei , D. Bagdat, consilier la curtea de casaţie, numit membru al comisiunei superioare agricole, a declarat ieri că din stadiul legii focmelelor agricole s’a convins că această lege trebuie fie modificată, căci aşa cum este ticluită legea, este absolut inaplicabilă. Chestiunea numită noilor inspectori agricoli na putut fi încă rezolvită. Din 423, lista a fost la început redusă la 200. Din 200 a fost redusă la 100 și apoi triajul a redus lista la 60. Chestiunea este a se mai putea reduce această ultimă listă la jumătate. Cu această ocazie au început trcasările între membrii comisiunei superioare, din cauza candidaţilor susţinuţi. D. Th. Rossetti ar voi să aibă cuvîntul hotărîtor, ceea ce a jignit foarte mult pe d. P. Foni, care a declarat că ie gata să demisioneze. NV 'ar fi dat nimic surprinzător de a vedea pe d. Poni candidînd din nou la alegerea senatorială de la 9 Martie. ® Cu începere de la 1 April serviciul general de siguranţă al Statului va capata o mare estindere şi va căpătă o direcţiune aparte, cu totul independentă de ministerul de interne. ® La serviciul apelor s’a terminat întocmirea tabloului de lucrările ce se vor face in cursul anului acesta pe linia Timişeşti-Iaşi. „ Camera, în şedinţa de ieri a votat proiectul prin care se recunoaşte societăţei de binefacere „Moldova» din Iaşi, calitatea de persoană morală şi juridică. D. Gheorghe Sturdza Miclăuşeni a telegrafiat d-lui Carp că nu poate primi şefia de onoare a partidului Carpist de la Roman, în care şefie fusese decretat de către d. Carp. f) Casa rurală.—Cu ocazia discuţiilor ce se urmează în sinul delegaţiilor pentru proiectul de lege al casei rurale, se produc zilnic mari neînţelegeri, care învederează tot mai mult deosebirele de vederi ce există în partidul liberal. D. Sturza s’a plîns amar în contra modului cum s’a reuşit a se imprima principiile pe care se bizue acel proect, şi în contra modului cum s’au ales delegaţii. Astfel d-sa a însărcinat pe d. Robescu ca în secţia a 111-a să fie ales delegat d. Basile Missir, şi cu toate aceste a fost ales d. Georgel Mărzescu. Eri a izbucnit o nouă neînţelegere. D. Anton Carp în numele d-lui Sturdza, a cerut modificarea articolului privitor la administraţia casei în sensul ca acea administraţie să fie compusă dintr’un guvernator, numit de guvern—şi doi directori—unul numit de guvern şi altul de acţionari. Delegaţii n’au voit să admită aceasta modificare şi discuţia a durat aseară pînă la ora 7 fără să se fi ajuns la vr’o înţelegere. D. Take Ionescu, şeful partidului conservator-democrat, se află astăzi la Brăila, la ceremonia celebrărei căsătoriei d-rei Marie Suliotti. „ Membrii societăţei artistice şi literare «Arhiva“, au decis în şedinţa de aseară, ca banchetul pe care-l vor da în onoarea d-lui A. D. Xenopol, să aibă loc în seara de Sîmbătă 16 Februarie. La el vor lua parte toţi membrii societăţei. A doua producţiune a elevilor conservatorului va avea loc în cursul lunei Martie. Pentru ziua de 1 Aprilie viitor, toţi soldaţii bacalaureaţi din întreaga ţară, vor fi concentraţi la şcoala de ofiţeri în rezervă de lîngă Bucureşti, pe intervalul de 6 luni. „ Aflăm cu părere de rău că d. profesor universitar I. Caragiani se află de cîtva timp suferind. ® In postul de contabil al casei de economie din Păcurari, a fost numit d. Lascar. D Intre primarul comunei Iaşi şi acel al comunei Roman, a intervenit o transacţie privitoare la alimentarea acestui de pe urmă oraş din cantitatea de apă ce va avea laşul din izvoarele de la Timişeşti. Din cantitatea de 19.000 metri cubi comuna Iaşi va ceda zilnic Romanului 4000 metri cubi şi va plăti, comunei noastre, timp de 50 ani, cite 50.000 lei anual. Intre Timişeşti şi Sabaoani va fi aşezat un turn, de unde se va porni cantitatea de 4000 metri cubi apă spre Roman. Convenţia aceasta va fi ratificată, de ambele consilii comunale, în cursul lunei Februarie. D. Take Ionescu, şeful partidului conservator-democrat, a trimis d-lui C. Cantacuzino-Paşcanu, şeful conservatorilor din Roman, următoarea telegramă ca respuns la aderarea romaşcanilor: Rog arataţi la toţi mulţumirile mele şi spuneţi-le că nu uit că în momentul alegerei mele de şef al partidului sunt deputatul Romanului. Se ştie că un număr de cetăţeni, publicişti şi literaţi din Bucureşti, au adresat o petiţie M. S. Regelui, apelînd la clemenţa Suveranului pentru graţierea d-nei Vasiliu-Sion. M. S. Regele a binevoit a recomanda petiţia d-lui ministru al justiţiei, care , la rîndul său, s’a adresat d-lui pro- curor general de Iaşi cerîndu-i informaţii asupra trecutului şi starei civile I a d-nei Vasiliu. • Examenul pentru înaintarea pe loc a învăţătorilor din circumscripţia Iaşi, nu se va începe decit Luni 4 Februarie. Examenul se va ţinea la Universitate. „ De poimîne, Sîmbătă, va începe strămutarea birourilor epitropiei și Spiridon din vechiul local, în noua clădire a ospătăriei „Iordache Popovici“. Actualul local al epitropiei va servi după cum am spus, pentru lărgirea spitalului. @ D. Gh. Neculau proprietar din jud. Botoşani, a cerut I. P. S. S. Mitropolitului încuviinţarea de a se călugări, alegîndu-şi ca metanie mănăstirea Slatina. Noua şcoala înfiinţată de puţin timp în oraşul nostru pentru studiul limbilor vii după sistemul „Berlitz“ a prins rădăcini. Un mare număr, în special doamne şi elevi din cursul superior liceal, urmează cu asiduitate. Cele trei limbi esenţiale : engleza, germana şi franceza par de o potrivă atrăgătoare pentru iaşani. Regretatul Iancu Catargi a murit la Nancy şi nu la Paris, cum s’a anunţat ieri din eroare. A murit subit în sala de conversaţii a şcoalei, în care venise să instaleze pecopila sa. Este probabil că corpul detunatului va fi adus în Iaşi. Judele ocolului III a aplicat ieri sigilii pe averea regretatului. Se zice că la o brigadă silvică a epitropiei Sf. Spiridon s’ar fi constatat niste nereguli. E vorba de delapidarea unei suma de bani. Dăm ştirea sub rezervă, cu atît mai mult, cu cît că epitropii încă n’au fost avizaţi de acest fapt, descoperit de cîte va luni. @ Universitare.—S’a făcut cunoscut candidaţilor la examenul de licenţă în filologie modernă, că acel examen se va ţinea în ziua de Marţi 5 Februar orele 4 p. m. — D. P. P. Negulescu îşi va relua astăzi joi la orele 4 cursurile de filosofie modernă, cu studenţii de la secţiunea filosofică. — Cursurile de Arheologie pentru studenţii anului preparator vor reîncepe astăzi joi la orele 4 și un sfert p. m. „ In astă seară are loc la societatea Solidaritatea întrunirea pentru alegerea comisiunei de control. @ Consiliul comunei Iași va fi chemat să voteze deschiderea unui credit de 300 mii lei, care va servi pentru repararea și facerea din nou a unor strade ai căror pavaj e stricat. Judiciare.—In procesul Pomîrla în care curtea de apel secţia II a’a pronunţat ieri, decisia s’a dat cu majoritate de patru contra unul: domnii president Sofia— şi domnii consilieri D. Grigorovici, C. Grigoriu şi C. Buzdugan — au fost pentru primirea apelului, în sensul anunţat de noi, iar d. consilier G. Sturza, făcînd osebită socotinţă, a fost pentru respingerea tuturor apelurilor. — D. procuror general lucrează la întocmirea unui raport în afacerea Ciulei, in baza rechizitorului primului-procuror şi ordonanţei judelui instructor. Raportul va fi remis ministrului justiţiei. — Tribunalul s. NI a amînat astăzi atît procesul referitor la cererea de despăgubire ce-au făcut-e moştenitorii conductorului Stîngaciu, cît şi acel privitor la despăgubirele ce Ie cer erezii lui Breabăn care a fost sfâşiat de urşii prinţului Sturza. D. procuror general a inspectat ieri penitenciarul din Iaşi. Tocmai cînd se afla în grefă, a venit acolo şi d-ra Vasiliu elevă in clasa l-a a Externatului,a cărei mamă se afla deţinută în penitenciar, condamnată la 5 ani închisoare. Nenorocita copilă, pe care marea nenorocire a întrerupt-o de la studii şi o sileşte să lupte, cu slabele ei mijloace, pentru graţiarea mamei ei, a făcut apel la bunele sentimente ale înaltului magistrat, ca să obţie prin cuvîntul său hotărîtor, graţiarea pentru care s’a intervenit la M. S. Regele. D. procuror general a vorbit şi cu deţinuta şi a promis că o va avea în vedere. Bucureşti —Criza în guvernul liberal, provocată deosebirea de păreri, în chestia proiectului casei rurale, între domnii Sturza şi Brătianu, ia acum un caracter mai serios. Imitînd exemplul d-lui Sturza, care nu mai vine la Cameră, nici d. Brătianu nu mai vine la Cameră. Ambii miniştri nu comunică între ei. D. Sturza cere să se lichideze situaţia, ca să se ştie cine e şeful partidului liberal. Bucureşti.—Se dă ca sigură numirea d-lui N. Săveanu, actualul prefect de Putna, în postul de secretar general al ministerului de interne. Bucureşti.—Cîrciumarii din Capitală continuă să se agite. In întrunirea ce au ţinut’o ei aseară, au hotărît ca Duminica viitoare să ţie o nouă întrunire publică. Craiova.— Printre foştii junimişti din localitate se observă de cîteva zile un curent favorabil d-lui Take Ionescu. Se afirmă ca ei ar fi hotărît să se ralieze la politica d-lui Take Ionescu şi să se înscrie cu toţii în clubul conservator democrat. In onoarea d-lui Take Ionescu Bucureşti.—In cercurile Carpiştilor se vorbeşte că d-nii Al. Marghiloman şi N. Filipescu ar avea de gînd să plece Duminică la Craiova, spre a împiedeca pornirea partizanilor d-lui Carp de a trece La partidul conservator democrat, Bucureşti.—Astă noapte a murit subit Paul Stătescu, fost prefect al judeţului Ilfov , fost prefect al poliţiei Capitalei şi fost prefect de Covurlui, Craiova.Aseară la orele 7 a avut loc la clubul conservator democrat o mare întrunire. S’a discutat asupra congresului ce are loc Duminică în Capitală şi s’a decis să ia parte o delegaţie de 200 membri ai clubului. La această întrunire a luat parte şi dl. N. Popp, care a fost primit cu mare entuziasm. D-sa a declarat că e un fervent adorator al d-lui Take Ionescu şi admiră foarte mult politica inaugurată de fostul ministru de finanţe. Numiri Ploeşti.—Duminecă, 16 Februarie, va avea loc in oraşul nostru o mare întrunire a conservatorilor democraţi de aci. La această întrunire va lua parte di d. Take Ionescu, în onoarea căruia se va aranja cu acest prilej, un banchet. Bucureşti. — In consiliul superior administrativ, ce se înfiinţează prin noua lege de reorganizare administrativă, se dau ca sigure numirile d-lor.Nicolaescu şi Luca Eleferescu, ca membri, iar ca preşedinte un consilier de la înalta curte de casaţie, probabil d. Manolescu-Rîmniceanu, Bucureşti.— Consiliul superior al armatei a fost convocat pentru Sîmbătă 2 Februarie, la orele 9 dimineaţă, sub preşedinţia d-lui general Averescu, ministru de resboiu. Intrunire la Bîrlad Bîrlad.—Aseară, la orele 8, în localul hotelului Bristol, a avut loc o întrunire a conservatorilor democraţi din localitate. La această întrunire au asistat şi d-nii: dr. Şabner Tuduri, Anton Davidoglu, fost profesor universitar şi Gh. Taşcă. întrunirea a fost prezidată de d. Take Juvara. Au vorbit d-nii: VasileSimionov, Anton Davidoglu, Gr. Patriciu şî T.lamandi, care au explicat cauzele rupturei, arătînd în acelaş timp noua organizaţie politică a d-lui Take Ionescu. S’a procedat apoi la constituirea comitetului şi au fost aleşi d-nii: T. Iamandi, preşedinte, V. Simionov, Anton Davidoglu şi Take Juvara vice-preşedinţi; Em. Ghinescu, casier, şi Ionescu, şi Gh. Drăghici, secretari. In urmă s’a expediat o telegramă de devotament d-lui Take Ionescu. Contra acţiunei franceze Madrid.Ziarul „Imparcial“ critică acţiunea franceză în Maroc pe care o socoteşte neautorizată de actul din Algesiras. Tactica franceză va excita tot mai mult ura marocanilor. Ziarul arată că drepturile francezilor şi spaniolilor nu sunt de fel analoage . Spania voieşte numai să trăiască în pace cu regiunile învecinate, dar nu vrea să sporească influenţa sa în Maroc printr-o politică de aventuri. Proiectarea unui atentat Constantinopol.—Depeşi din Van spun că s’au descoperit acolo în biserica armeană un mare număr de lăzi conţinînd puşti, cartuşe şi dinamită. Soldaţii scoţînd din biserică lăzile confiscate au fost atacaţi de revoluţionarii armeni. O luptă serioasă a îsbucnit atunci, în cursul căreia soldaţii ar fi făcut ca dinamita să explodeze. întreg cartierul a sărit în aer şi chiar împrejurimele au suferit stricăciuni pe urma groaznicei explozii. Numărul ucişilor ar fi mare. Dieta frlandeza Helsingfors.—Agenţia Westnik comunică următoarele: Seziunea dietei a fost deschisă; guvernatorul general al Finlandei a urat bună venire deputaţilor în numele împăratului. Preşedintele dietei a răspuns spunînd că poporul finlandez aşteaptă cu nerăbdare realizarea reformelor. Preşedintele spune că încă de la închiderea ultimei seziuni a dietei s’au produs evenimente care au produs vie nelinişte în populaţia finlandeză. Unul din posturile cele mai înalte a fost încredinţat unei persoane care a contribuit mult la introducerea din nou în ţară a regimului care fusese revocat cu atîta generositate de împărat, în urma manifestului său din 1905. Preşedintele închee exprimînd sentimente de omagiu şi devotament pentru împărat. Delegaţiunea austriacă Viena.—La delegaţiunea austriacă urmează discuţia asupra budgetului afacerilor străine. Baernreither urmează a expune faţă comentariile presei străine că in privinţa programului economic al baronului d’Aehrenthal în Balcani, nu este vorba nici de cum de o politică de aventuri, ci de o politică pacinică şi civilizatoare în peninsula balcanică. Această acţiune trebuie să fie susţinută prin tratate de comerţ cu statele balcanice. Programul de la Muerszteg rămâne baza statornică a politicei noastre dcanică. Oratorul recomandă studiul condiţiilor economice sociale şi culturale Macedoniei ca amelioraţiunea condiţiilor vieţei şi populaţiei macedonene ar influenţa în mod favorabil acţiunea reformelor în această LA MAGAZINUL Fraţii PALLINGHER A SOSIT un mare transport de lengerii pentru dame ..... Trusouri complecte PÎNZARII FINE Dormitoare, Sufragerii Saloane, Birouri 0 Expoziţie de 40 odăi Complecte fiecare alt model; tot ce este mai nou şi frumos cu preţuri foarte eftine. Dormitoare complecte de Bronz paturi, Noptiere, Layabouri etc. A tot ce este mai bun GALERIE DE BRONZ extra fine (nu subţire) de la 20 lei fereastra complectă în loc de 35 lei. Bonne Femme, Brise Rise, Perdele Portiere etc. Magasinul HIRSCH str. Lăpuşneanu 38 ANXENOIU Se aduce la cunoştinţa d-lor acţionari ai Casei de Scumpt şi Împrumut din Iaşi, că pentru a putea lua parte la adunarea generală din 10 Februar 1908, trebue să depună la sediul societăţii acţiunile cu zece zile înainte. ADMINISTRAŢIA. Cabinet pentru Dentistică şi bol de gură D. Pekelman & Dr. med. M. Pekelman S Alexandri 3 Casele (Hălăceanu) De inchiriet chiar de astăzi, una cameră mobilată sau nu, cu sau fără pensiune, lumină electrică. Iar de la 23 Aprilie 1908 : Un apartament compus din 4 camere, osebit atenanse, grajdiu, remize, magazii şi altele, şi un apartament compus din 3 camere, şi atenanse, toate cu instalaţiune de lumină electrică, cu grădini spațioase. A se adresa la proprietar: ILIE I. COCIA Strada Bucşiniscu No. 15 Iași. Larma se caută în aren£ wk indwiw dă cu începere de la orice dată sau chiar de la sft Gheorghe a. c. Adresa: C. Păun farmacist Biserica Barnovschi, I ULTIMA ORA Serviciul telegrafic special al „ Opiniei Bucureşti 81 Ianuarie Criza la liberali Numire probabilă Agitaţia cîrciumarilor Junimiştii din Craiova Desperarea carpiştilor Moartea lui Paul Stătescu Craiovenii la congres OPINIA . Astăzi Joi e ultima seară a noului program la Teatrul Circ Sidoli (Cinematograful Pathé Freres). Pentru cea de pe urmă dată va rula pe pînză Miss Love Fuller, scenele comice şi cele instructive, admirabilele vederi însufleţite din Stokholm etc. Mâne vineri 1 Febr. Program absolut nou. Ministerul de interne a pus în vedereprefecture de județ, că deoarece diferite cereri ale sătenilor cu privire la constituirea islazurilor comunale nu pot fi luate în cercetare de comisiunea superioară agricolă, decît după alegerea comisiunilor regionale, să ia măsuri ca toate cererile de asemenea natură ce vor fi adresate să se păstreze la prefectură şi înaintate la timp numitelor comisiuni. Extrădarea lui LefF.—Autorităţile din Monte-Carlo au făcut cunoscut ministrului de justiţie al Romîniei, pe cale diplomatică, că a admis extrădarea fostului bancher ieşan Iosif Leff, care a şi fost pornit prin Tirol şi va fi predat autorităţilor noastre la frontiera Predeal. Ministrul justiţie a înştiinţat despre aceasta autorităţile judecătoreşti din Iaşi şi s’au şi dat ordine ca odată sosit la Predeal, Leff să fie dus la Iaşi, provincie. D. Kramatz declară că în străinătate se dă a se înţălege că politica noastră ar urmări nişte tendinţe personale, pe cînd asemeni tendinţi nu le avem. Nici în Austria, nici în Ungaria nu s’ar afla vre-odată o majoritate care să susţină o politică agresivă în Balcani. Totuşi, a continuat oratorul, după părerea mea acţiunea reformelor în Macedonia ar putea fi stînjenită dacă s’ar cere în momentul de faţă de la Turcia o concesiune de drum de fer, căci o asemenea cerere ar putea aduce o atingere prin faptul că ar fi de natură a împiedeca un procedeu mai energic în aplicarea acţiunei de reformă care ar putea deveni periculoasă. D. Kramatz termină spunînd că aşteaptă ca ministrul afacerilor străine să facă declaraţiuni asigurătoare cum că nici acordul nostru cu Rusia, nici buna înţelegere a monarchiei cu celelante puteri, în chestia reformelor din Macedonia, nu ar putea suferi o atingere prin proectul creărei unui drum de fer pănă la Salonic. D. Seleger socialist se plînge de tratamentul suferit de lucrătorii austriaci în România, căci spune oratorul socialist, guvernul român expulzează pe toţi lucrătorii austriaci care se află amestecaţi în chestiuni de salarii. Baronul D. Aerenthal, ministrul de externe respunzînd constată cu mulţumire că aproape toţi oratorii au adoptat principiele politicei monarhiei. Camera şi Senatul Bucureşti.—Camera n’a ţinut şedinţă publică, căci deputaţii au trecut în secţiuni. De asemeni şi la Senat nu s’a lucrat, decît în secţiuni.