Opinia, martie 1912 (Anul 9, nr. 1531-1555)

1912-03-01 / nr. 1531

*f i 11 Ante-proectul universitar □ Domnul Arion desara profesorii din Iaşi. Adsissndu-ss Sa cunoştinţa ministrului Arion, că făptui care a indignat mai mult pa profesorii uetiversîtari din Iaşi, este capitalei respectiv Sa bariera, cs sa pune acelor profesori ds a putes fi transferaţi era dreptul la catedrale similare din Bucureşti, în caz de raesuits, ci numai pa bază da concurs, d. Aron a răspuns textul: — La Universitatea din Iaşi sunt prea mulţi profesară ignoranţa Ar SIa nenorocită pentru Universitatea din Bucureşti, să-i vadă transferaţi acî. Qt Mineri, 2 Martie, ora cinci seara, va atîşa joc şedinţă planară Ba clultii,conservator-democrat din Iaşi--şedinţă la care va asista şi d. Take Banescu, şefei partidului. Că a produs mare indignare făptui că ministrul instrucţiunii a cerut directorilor şcoalelor secundare din Iaşi, ca la fiecare trei lunii să trimecţia ministerului chitanţele originale de plata birului fondentor, iar nu borderou cum se trimite acum. Neîncrederea ministrului in directori, a produs indignare. « Telegram» d-lui Arion. Ministrul instrucţiei s’a speriat de discuţiue urmate în sinul marelui co- regiuţ universitar şi a trimis rectorului telegrama ce anced.. Aminarea depunerei proectului pentru cîteva zile, faţă cu timpul înaintat al sesiunei, ar fi inmormtntarea lui, ceea ce simt convins că nu o poate dori Universitatea din Iaşi condusa, ca şi mine, numai de dorinţa de a face o operă utilă şi de progres asupra stării de azi. Voi ţine însă compl ■de toate cererile Iniversităţei, cari vor contribui la scopul urmărit. Nici una din dispoziţiunile proectului nu este imuabilă. Cererile drepte, folositoare şi care nu au in vedere decît scopul ridicării Universităţei, le aştept cu nerăbdare pentru a îmbunătăţi legea. (s.) C. G. Arion Dacă amînarea proectului in chestie pentru sesiunea viitoare ar insaimta, cum spune ministrul, Inmormintaraa acelui proiect, actident cu proiectul administrativ —aminei acesta—treisue considerat înmormlurit. Ministrul, In ceasul de pe urmă „orsa să ţie cont de observațiile ce se vor face —dar n’a voit să fie seamă la timp oportun, făcând sa triumfe vederile d-lui Liţica asupra părerilor profesorilor universitari. Domnul Arian va trebui să lamormirteze proiectul—oricite telegrame jalnice ar adresa rectorului. □ Un nou tren Iaşi Viena. Cu începere de la 18 Aprilie (1 Mai) un nou tren Iaşi Viena, care va face troseul în 22 ore, va fi pus în circulaţie. Plecînd la orele 10.5 dimineaţă din Iaşi, trenul va sosi aproape de orele 2 la Iţcani unde va găsi noul express la Viena, care va fi înfiinţat tot la 1 Mai st. n. cu sosire la Viena a doua zi dimineaţa, ora opt. Plecarea din Viena (gara de Nord) are loc la orele opt fără un sfert seara, cu sosire în Iaşi a doua zi seara la orele 5.55. 11 Delegaţii consiliilor profesorale al celor 4 facultăţi a Universităţii noastre, anume alii profesori Matei Cantacuzino, Dr. Hurmuzescu, Caragiani, Bujor, Bărbulescu, dr. Manicatide şi dr. Leon, s’au întrunit ori la orele 4 după amează la Universitate, pentru a cerceta proectul de lege de reformă universitară al d-lui C. C. Arion. Discuţiunile au durat de la ora 4 pina la ora 1 noaptea şi s’au fixat toate cererile Universităţii din Iaşi. Comisiunea aceasta a convocat pentru astăzi la 5 luni, marele colegiu Universitar, compus din toţi profesorii Universităţei. Modificările ce această comisiune le-a adus proectului d-lui Arion, sunt de aşa natură, în cit din vechiul proect n’a mai rămas nimic nemodificat. Punerea în libertate a avocatului Gheorghiu-Doinaru. Camera de punere sub acuzare a cercetat astăzi dosarul privitor la arestarea avocatului Al. Gheorghiu-Doinaru din Moineşti. Primind apelul prevenitului, s’a ordonat telegrafic punerea lui în libertate. Din depunerea făcută de d. Gheorghiu la instrucţie rezultă, că judecătorul Tinţu vedea cu ochi foarte răi pe avocat, că l’a scuipat de multe ori şi că în ziua incidentului, la un proces, judecătorul a spus avocatului: „d-ta te ai născut în zodia porcului“. Procurorul general a pus concluzii pentru punerea în libertate a d lui Gheorghiu, care va cere acum Curţii de Casaţie strămutarea procesului de la Bacău, pentru suspiciune legală. — O scrisoare a d-lui profesor P. Bujor — Domnule Director, Vă rog să bine voiţi a face următoarea rectificare : în darea de seamă, făcută în numărul de ori al ziarului dv., asupra întrunirii conciliului nostru universitar, văd că s’au reprodus greşit unele păreri susţinute de mine în această întrunire. Mă simt clar obligat să restabilesc puţin adevărul, mai cu seamă că rectificarea cerută se referă la personalul de laboratoare, pentru care am avut totdeauna o îngrijire şi o consideraţie deosebită. N’am combătut dispoziţia din proeetul de lege de a se numi asistenţi f pe viaţă pentru motivul că asistenţii, astfel numiţi, „ar deveni pe lege profesori nişte funcţionari cari se deprindă lua numai leafă cu cît îmbătrînesc« după cum s’a zis greşit în darea de seamă mai sus menţionată. Eu am spus : că singura inovaţie bună în proectul de reorganizare a Invăţămîntului prezentat de d. Arion, e tocmai acea relativă la îmbunătăţirea situaţîei materiale a personalului de laaboratoare. Şi acest prsonal merita, în adevăr, această îmbunătăţire , de rar- - ce azi el nu se mai recrutează, ca ailtă dată, din simpli studenţi cărora li se oferea postul de asistent sau de preparator mai mult ca o înlesnire pentru a-şi termina studiile universitare. Azi, acest personal se recrutează, în mare parte, dintre cei mai distinşi licenţiaţi şi doctori ai facultăţilor noastre. Sunt tineri goţi, prin cunoştinţile şi prin publicaţiile lor, au dat deja probe -min.etr.ICCU aptitudini ştiinţifice. Era dlar o datorie, atit din partea directorilor cjfr şi din partea Ministerului să se îmbunătăţească situaţia materială a acestui personaj, pe care numai dragostea de ştiinţă l-a făcut sa muncească ani de zile cu salarii ridicole de 90 sau 100 de lei pe lună, pe cînd foştii lor colegi de licee, anincipaţi mai slabi decât ei, care au îmbrăţişat alte cariere mai puţin grele, dar mai practice, au azi situaţii materiale mult superioare. Bazat pe aceste motive, consiliul, facultăţii noastre de ştiinţă a cerut, în mai multe rînduri, această îmbunătăţire Dacă atlt eu cît şi ceilalţi colegi, directori de laboratoare, am găsit bună intenţia aceasta din proect, am combătut însă modul cum proectul specifică garantarea stabilităţii personalului de Laboratoare. Ia adevăr, modalitatea acestei garantări — adică examenul de capacitate pentru personalul Laboratoarelor, oocolim şi inutdă şi defectuoasă. Inutiă, pentru că directorul de Laborator, ştie mult mai bine decît oricare actul, să şi recruteze personalul de care are nevoie defectuoasă pentru că, cu examenul de capacitate, se poate uşor întîmpla ca directorul de laborator, fiind majorat de ceilalţi doi membri din comisia examenului de capacitate, să fie silit să primească, ca asistent sau preparator, persoane cu care nu s’ar putea armoniza nici din punctul de vedere, ştiinţific, nici colegial. Laboratorul trebue să fie considerat ca o familie de lucrători. In sinul lui, trebue dar să domnească aceeaşi armonie, ca în sînul unei familii. Directorul fiind responsabil de bunul mers al laboratorului, el trebue să fie responsabil şi de numirea personalului. Noi am cerut garantarea stabilităţii numai prin mărirea salarului, pentru ca personalul bun, deja format, să nu ne părăsească. Nici ţinut director nu ar trece prin minte ideea de a îndepărtă elementele de valoare din laboratorul său. Ori care va fi soarta proectului de lege actual, noi directorii de laboratoare, vom lupta ca să ridicăm din ce în ce mai mult situaţia morală şi materială a personalului nostru de laborator. Aceasta pentru propăşirea ştiinţei în genere şi a învăţămîntului nostru universitar, în special, P. Bujor. □ Domnul Take Ionescu care soseşte Vineri în localitate, va fi găzduit de d. N. Cananău. □ La marea întrunire publică din Bucureşti a opoziţiei unite, vor lua cuvintul domnii: I. I. Ci. Brătianu, Take Ionescu şi C. G. Dissescu. □ Era vorba ca d. dr. Leon, să nu fie confirmat decan al facultăţii de medicină din Iaşi. S’a arătat însă, ministrului, că neconturnarea ar fi prilej pentru o nouă manifestaţie contra d-lui Arion, căci d. dr. Leon, ar fi reales. Ca să evite manifestaţia, d. Arion a semnat confirmarea. După o nouă dispoziţie ghişeurile la administraţia financiară laşi nu sunt deschise de cîte de la orele 12—3. Primim plîngeri întemeiate contra acestei măsuri, căci trei ore sunt insuficiente pentru a satisface interesele unui oraş mare. Cu începere de la 1 Martie d. «‹"• Mihailescu s’a retras de la administraţia ziarului nostru. Prin noul budget, medicilor funcţionari, dependinţi de ministerul de interne, avînd o vechime de 15 ani, li se acordă cîte două gradaţii. Medicii comunali se vor bucura, în afară de aceasta, şi de o diurnă de 90 Iei pe lună. □ Ministerul de interne, a cerut prefecturei de poliţie a comunica prefecturilor de poliţie şi poliţiilor din ţară numele sergenţlor de oraş revocaţi din funcţiune pentru fapte incorecte sau furturi. □ Comisiunea din Iaşi, înfiinţată pentru a lucra în chestiunea defiinitivatelor institutorilor şi învăţătorior, se compune din d. C. V. Praja preşedinte, şi Eracle Popescu şi Lucian Roiu, membri. . . Judiciare..s. Cm proprietarul magasinului „Cristian“ a dat în judecata trib. corecţional pe Herman Polak proprietarul magazinului „Englez« pentru motivele că prin scrisori adresate la diferite case mari comerciale din străinătate, Par fi calomniat în scopul de a-i sdruncina creditul. Procesul a fost fixat la s. N şi sorocii pentru 7 Marte. Curtea ş. I s-a pronunţat astăzi în importantul proces dintre fraţii Diamant şi firma Grünspan şi fiul, pentru reziliarea contractului de arendă a moare proprietatea d lor Diamant. Curtea, admiţind apelul acestuia a pronunţat rezilierea, condamnînd pe Grünspan la 3000 lei daune şi 30011 lei cheltueli de judecaţi, 22». Vineri, 2 Martie, la curtea s. I, procesul Vernescu-Fischer pentru reziliare de contract pe baza legei trustului. Vor pleda domnii :■ Tske Ionescu, Al. I Javara, Vasile Musir, Matei Cantaevozino și V. Dimitriu. — Procesul Natan Wachtel a fost pledat ori pînă sub seară cînd tribunalul a respins cererea de chemare la interogator a d -ului Bogdan, amînînd continuiarea dezbaterilor pentru Marţi 11 Martie. — Curtea de Casaţie s. 111, a judecat ori recursul doamnei Sofia Petrescu, sora def. locotenent Petrescu , căreia Curtea de Iaşi nu i a recunoscut pensia, deoarece divorţul de prima soţie a lui petrescu n'a fost transcris. Curtea a respins recursul, rămănind ca pensia primei soţii să fie anulată. — Tribunalul s. NI a confirmat astăzi mandatul de arestare al lui I. Baciu, falsificator de monezi, şi al lui I. Gr. Petrescu, deţinut pentru un furt cu efracţie. — La 2 Martie, la sala Curţii se va judeca apelul lui Gh. Popovici, un bătrîn în vrrstă de 70 ani, care a atentat la pudoarea fetei Sofia Vaidas, în vrîstă de 12 ani şi jumătate. Trib. Botoşani a condemnat pe Popovici la un an închisoare. — Pentru 18 Aprilie a fost amînatâ astăzi judecarea falimentului Kahane și Briess. — D. E. R. Tuffli a depus astăzi jurămînt de avocat. OPINIA NOTIFICARE Onor. GredSţiului Funciar Urban Iaşi Subscrisul Fiorin Sion, avocat din Iaşi, procurator prin substituire a d-lui P. V. Sion avocat din Iaşi, al d-lui inginer Gh. Sion domic. Bucureşti strada so-ţii Voivozi 3 bis, pe baza procurelor legal, de Comisia I Iaşi sub No. 2222 din 1911 şi 337 1 911 aut. de judec. 6 Bucureşti, în numele mandantelui meu şi pe baza calităţii sale de administrator provizor al interdictei maice, Agafia Sion, în baza Sentinţei Trib. Roman No. 386 | 910, publicată In Monitorul Oficial sub No. 180 | 910, vă notific că, deoarece bonul No. 20005 a 1000 lei cu cupoanele începînd de la 1 Ianuarie 1912 şi propietatea maicei Agafia Sion, fiind perdut, furat sau distrus, să fie proprită plata acestui bon şi a cupoanelor sale începînd cu acel de 1 Ianuar 1912, cum şi a oricărei operaţiuni ce s’ar face cu ele, deoarece este proprietatea deplină şi exclusivă a maicii Agafia Sion , iar găsindu-se în miinele altor persoana să fie nule, Cuponul ultim de 1 Iulie 1911 a fost încasat la Credit. Funciar Urban Iaşi. Pentru orice declaraţiuni sau comunicări in această privinţă, facem alegere de domiciliu la d. avocat P. Sion str. Banu 10, din lași. Făcută în cinci exemplare, F. Sion □ Debitul Badareu aduce la cunoştinţa onor. clientelei că, cu începere de la 1 Martie produsele fermelor se vînd cu puţuri reduse. La debitul A. Badareu s’a redus preţul laptelui dulce : O a 40 bani Litru 30 „ Brînză de vaci proaspătă 0.60 Unt pentru cafea 5.60 Smîntînă dulce 2.40 Oule proaspete 7 — De asemenea, cu începerea de la 1 Martie, s’au pus în vânzare vinuri naturale cu preţuri populare şi anume : Vin alb vechiu pentru masă 0.80 Vin alb vechiu 1.00 Vin negru vechiu 1.00 Vin alb superior 1.20 Vin negru superior 1.20 Vin Cotnari 1.60 Vin Bordeaux 1.60 Vin Tămăios 2.00 Clonel Tămâios 2.40 Toate calitățile de vinuri superioare se vînd cu litru și în sticle înfundate. ULTIMA On Bucureşti 29 Februarie Alegerile In Dobrogea Bucureşti. Consiliul permanent administrativ, a opinat, pentru modificarea articolului 5, din legea privitoare la drepturile politice a dobrogenilor, în sensul ca alegerile să fie facute la reşedinţele judeţelor şi nu a plăşilor. D. Marghiloman va depune un proect de lege în acest sens. BUDGETUL GENERAL : : '• i 1 București.—La Cameră a început azi discuţiunea asupra budgetului general al statului. Vorbesc d-nii Ianovici, Bacalbaşa şi probabil că va lua cuvîntul şi d. P. P. Carp, pentru a răspunde la criticele, formulate de d. Costinescu prin unele articole în ziare. Noi proecte de legi Bucureşti.—D. Marghiloman, Ministru de interne, a depus azi la Cameră, proectele de legi, prin care autoriză comuna Galaţi a contracta un împrumut de 1.500.000 lei, şi altul prin care comuna Iaşi este autorizată a percepe o taxă de 3 la sută asupra patentei fonciate, pe imobilele situate în străzile canalizate. Greva şcolarilor Agram.—Greva şcolarilor din cursurile superioare s’a sfirşit ori însă a fost reluată azi. S’au asociat la grevă şi elevii din clasele primare. Greva a fost provocată de decizia corpului profesoral din Vincorce de a esclude pe toţi şcolarii care contrazicerii exprese au vizitat în corpore cu drapelul o reprezentaţie de teatru. «Jurâmlntul noului cabinet Madrid.—Regele a primit jurămîntul depus de noul cabinet. Vapoare italiene In archipelag Constantinopol.—Poarta posedă imformaţii indirecte care fac a se crede că două vapoare de război italiene sunt in archipelag. Se crede că o acţiune este iminentă în contra insulelor din Archipelag. Ministru de războiu, marină şi interne au deliberat după prinz sub preşedinţia ministrului de externe. Ministrul de Războiu a conferit şi cu marele vizir Poarta a primit informaţii despre concentrarea de forţe militare ruse în regiunile Kars şi Erevan. Totuşi cercurile oficiale cred că nu sunt concentrări derijate contra Turciei. Ministerul de Interne publică un apel lansat de musulmanii care reşed in Germania cătră musulmanii din toată lumea Invitind pe Turcia a stârni în luptă contra Italiei. Reorganizarea păcei Constantinopol.—Ziarele publică de- DJ şi care reprezentaţii din Beruf, Aleppo, Ierusalim, Moszul, Diarbifcir, Bethes, Damasc şi Jaefe, precum şi din alte oraşe, declară ca respinsă lucrarea, orice idee de pace bazată pe cedarea Tripolitaniei şi Bengazului către Italia. Toţi italienii care reşedeau în Iabanon au părăsit ţara în urma decretului de expulzare. Retragerea d-lui T. Rădulescu Bucureşti.—D. Th. Rădulescu, directorul Casei de Depuneri, a fost pus în retragere, pe ziua de 1 Aprilie, spre a-şi regula drepturile la pensie. Impacarea de peste munţi Arad.—D. Stere, publică un articol în „Românul“, prin care zice, că prin felul cum românii din Transilvania au ştiut să stabilească perfecta lor unitate de vederi şi au câştigat recunoştinţa tuturor românilor. Tot eri a avut loc un banchet, pentru serbătorirea împăcărei. S’a oferit d-lui Sterea o ramură de măslin, în argint, iar d. Th. Mihali l’a asigurat de recunoştinţa tuturora. Ciocniri intre mineri şi poliţie Berlin.—Wolft’bureau afli din Esser, că eri şi ’szi s’au produs dezordini în basenul Ruhr greviştii batjocorind,i aruncind pe minerii, care voiau sa lucreze. Poliţia a trebuitt să tragă săbiile de mai multe ori. Funcţionarii de la căile ferate Bucureşti.—Personalul in fe- rior al căilor ferate, a înaintat deputaţilor şi senatorilor un memoriu documentat, prin care arată neajunsurile de care sufăr şi cer o îmbunătăţire a Sofiniei lor. Noui consilieri federali Berna.—Adunarea federală a ales pe d. Louis Perrier directorul biroului internaţional pentru apararea proprietăţii intelectuale ca consilier federal în locul d-lui Comtesze. D-naEcatsrits A.tiftitany, a adresat Tribunalului Ilfov, secţia comercială, o cerere rectificativă a cererei sale făcute în conformitate cu legea titlurilor la purtător distruse sau furate, şi prin care cere a se scoate din lista scrisurilor Primei Societăţi de Credit Funciar Romăn din Bucureşti, titlul de una mie lei sub No. 21885 şi cuponul cu No. 48305 de la un litru de 5000 lei, ce din eroare se trecuse în lista titlurilor ce i-au fost sustrase. Casele din strada Carol No. 20. Sunt de vînzare, sau de închiriat de la 23 Aprilie a. c. Imobilul cuprinde 6 camere sas, 7 la atenante, grajd, şuri, 2 pivniţe, hambar, grădină şi gheărie. A se adresa la d. Garabet Manea, proprietar, str. Carol No. 16. Inginer X. GAIŢA Iaşi—28 str. Cuza Vodă 28-bsi (zisă şi str. Golia 28) 1) —Apă—Canal—Closete contra îa gheţarul- Băi hygienice etc. 2) Instalaţie de Electricitate-Motoare—Telefon -Sonerii, etc. 3) Devize—Consultaţiuni gratuite. 4) Condiţiuni de plată foarte avantajoase. 5) Atelier special pentru reparaţiuni. 6) —Proiecte - Supravegheri fie Construcţii. Vile —Hoteluri, etc. 7) Se deplasează şi in provincie cu preţ modest. 8) Referenţele cele mai feme la dispoziţie. Dr. J. BEENDE Fost timp de 2 ani asistent în clinicele celebre ale Profesorilor Lsăpsid (Dresden),). Bumm (Berlin), Franthal (Breslau). Spada ist în Boale de Femei M A M 9 S Ho. 12 Strada Mitropoliei Ho. 12 Consultaţiuni 9—11 a. m. 2—5 p. m. VIZITAŢI EXPOZIŢIA de — Mârăişoare — Cu preţurile cele mai reduse LA MAGAZINUL DE BIJUTERIE ŞI CEASORNICĂRIE LAZAR IOSEF din piaţa CUZA-MODA în casele marelui otel Continental. Magazinul e asortat de curînd ca frumoase articole din streinătate, ca inele, cercei, brăţări, broşe, lanţuri, etc. cu preţurile cele mai modeste. Isidor Rosenthal — Strada Unire! Ho. 11 — Face cunoscut onor, clientele, că primind un mare şi frumos asortiment de stofa din cele mai renumite fabrici, se recomandă a executa orice comandă prompt şi în cele mai bune condiţiuni. Deviza acestui atelier fiind croiala sublimă şi preţul moderat. Desfăcîndu-mă de mai multe moşii am de vînzare: boi, cai, oi, toate ţelurile unelte agricole, cară, etc. precum şi sămînţă de orzoaică. Luînd în exploatare pădurea Deleni a d-lui Grigore Ghica, am de vînzare toate felurile de material lemnos ca haragi şi manele de stejar, material pentru doage, lemne de foc, etc. Amatorii se vor adresa ca oferte la subsemnatul unde vor primi informaţiuni event, bilete de vizitare. Froim Fischer str. Seulescu 15 Administrator de moşie după o practică îndelungată, cunoscînd bine agricultura şi gospodăria, caut loc de preferat moşii cu întinderi mari. A se adresa la ziar sub adresa Agricultor