Opinia, martie 1913 (Anul 10, nr. 1820-1845)

1913-03-01 / nr. 1820

SS Serbările şcolare de gimnastică vor avea loc un Iaşi la 21 Mai pe platoul abatorului. Vor lua parte şi şcolile de fete împreună cu acele de bălţi, aşa că vor participa 1000 de elevi şi eleve. In Bucureşti serbările de gimnastică vor avea loc la 2 şi 3 Iunie odată cu serbările federative. SS Cassa centrală a meseriilor proiectează o schimbare în serviciul medical al corporaţiilor, anume de a acorda medicilor un onorariu fix — mai mic decît cel de acum — iar în plus vizitele la domiciliul bolnavilor plătite, variind după zona de locuinţă a bolnavilor. D. profesor A. Mănescu, delegatul facultăţii de ştiinţă în Senatul universitar a demisionat din Senat. Consiliul facultăţii respective e convocat pentru astăzi în vederea delegării unui alt membru în Senat. Motivul demisiunii ar fi următorul: La consfătuirea preliminară, la care s’au fixat candidaturile, intre cari și a d-luî Mănescu, au participat 28 profesori. La vot însă d-sa a întrunit numai 3 voturi asupra numelui d-sale. S3 Asupra împrejurărilor cari au determinat dărîmarea caselor din strada Cuza Vodă 10—proprietatea comunei — în care se află instalată judecătoria ocolului I şi comisia III aflăm următoarele : Cu ocazia procesului foştilor epitropi ai Sf. Spiridon se ştie că s'a prezentat şi d. Matei Cantacuzino, pentru a lua apărarea celor trei erori. Cu această ocaziune d. Cantacuzino a rămas revoltat de starea localului şi s’a mirat cum a putut să rămînă judecătoria atita vreme într'un astfel de local. Tot atunci d sa a afirmat că nu va tolera o asemenea stare de lucruri şi, reîntors la primărie, a şi redactat ordinul de dărîmare a imobilului, care se află, de altfel, în planul de aliniare, notat spre expropiare. Au şi clădirile soarta lor... S3 Din sursă particulară un amic al ziarului, ne informează cum că distinsul nostru compatriot d. dr. Emil Racoviţă, neobosit cercetător pe cîmpul ştiinţei, ar fi luat lăudabila deciziune de a locui în ţară, pe moşia d-sale Soroneşti, jud. Vaslui, împreună cu soţia şi cu cei 3 copilaşi pe care-i are, între 5 şi 1 jum. ani. D-sa va veni în ţară, regulat în intervalul Mai—Septembrie. D-rul Emil Racoviţă este fiul defunctului patriot Gheorghieş Racoviţă. SS Ministerul de instrucţie a invitat pe învăţătorii, care doresc a contribui la fondul pentru flota naţională, să înainteze ministerului în scris adesiunile lor, fiecare în parte. SS O adresă a ministerului de lucrări publice adresată azi prefecturei judeţului Iaşi, arată modul în care urmează a se face reînoirile carnetelor de identitate, pentru călătoriile cu reducere pe căile ferate din trei în trei luni. SS D. ministru de justiţie a primit demisia d-lui C. Grigoriu, consilier la Curtea de Apel din Iaşi. Se ştie că d. Grigoriu şi-a înaintat demisia din cauză de sănătate. SS Tot în chestiunea furtunoasei şedinţe a senatului universitar pentru recomandarea titularului de farmacologie aflăm că unii dintre d-nii profesori au protestat la minister contra arbitrarei ridicări a şedinţei de către prorector. Au participat la şedinţă următorii d-ni profesori: Em. Riegler, dr. G. Bogdan, V. Negel, G. Thiron, V. Bejan, G. Socor, Em. Pușcariu, G. Demetriade, A. Slătineanu, Amza Jianu, I. Bălăcescu, C. Bacaloglu, C. Parhon și I. Tănăsescu, iar din partea senatuluiuniversitar d-nii: D. Alexandrescu, M. B. Cantacuzino, dr. M. Manicatide, dr. N. Leon, P. Bujor, Ilie Bărbulescu, Aurel Mănescu şi P. Rîşcanu. A doua convocare se va face de către noul rector. SS „Sufixele macedo-şi megleno-romîne, de origine neogreacă“, e titlul unei foarte interesante lucrări filologice, datorită d-lui dr. în litere George Pascu. Aceasta este lucrarea prin care d-rul Pascu se va prezintă la examenul de docenţă ce urmează a-l trece in cursul lunei Martie şi e tipărită de Academia romînă. SS Relativ la descoperirea cadavrului din Str. Ciurchi aflăm că nici la analiza chimică a organilor defunctei nu s’au găsit indicii de otrăvire. Singura ipoteză care mai rămîne e ca nefericita Mariea Dogaru a murit prin ruperea unei artere din cauza unei spaime mari. SS Consiliul Comunal a fost convocat pentru Mercuri, la orele 3 p. m. La ordinea zilei diferite chestiuni importante, SS Ministerul de instrucţie a aprobat decizia conferinţei profesorale de la liceul naţional cu privire la eliminarea elevului Beram. SS Concursul general de oină s-a fixat la 9 Iunie în Constanţa. Din Iaşi participă liceul internat care a reuşit întâiul în anul trecut şi încă ua din şcoli, după alegere. E5 In ziua de 18 Martie 1913, ora 5 p. m., se va ţine licitaţie în Bucureşti, la ministerul de răsboi, direcţia geniului pentru darea în întreprindere a lucrărilor de construcţia unei infirmerii la liceul militar Iaşi din garnizoana Iaşi, în valoare de 32 mii lei, după deviz. 55 S’au scos la licitaţie, pentru ziua de 27 Martie c., aprovizionarea a 2.220 mc, piatră spartă pentru întreţinere şi noua împietruiri a şoselelor vicinale Iaşi Bârnova-Dobrovăţ şi Trei Sarmale-Niţelea-Bârnova. Valoarea de pe deviz este de lei 19. 988 bani 50. Aprovizionarea a 7 sate mc pietriş şi piatră spartă pentru întreţinere şi nouă împietruiri pe şoseaua comunală Copou- Alee-Podgorie-Păcurari. Valoarea de pe deviz este de 9.955 lei. Licitaţia se va ţinea la ministerul lucrărilor publice şi la prefectura judeţului Iaşi. 55 Concursul de artă decorativă se vor termina Vineri, în Capitală. Tot atunci se va termina şi concursul de istorie. Linul dintre cei doi candidaţi iaşani s’a retras după examenul în scris. S3 „Misterul Camerei Galbene“ e spectacolul care va atrage Sîmbătă seara toată lumea în sala teatrului naţional. 55 D-na Aglaia Rîşcanu, membră în comitetul societăţii femeilor ortodoxe ne roagă să exprimăm mulţumiri persoanelor care au contribuit la succesul serbării organizată de această societate Duminică 23 Februarie în localul şcoalei de fete Al. Lambrior din Iaşi.55 D. General C. Musteaţă, comandantul brigăzii a 10 a de roşiori, va fi scos la pensie, din oficiu, pe ziua de 1 April a. c. 55 Sîmbătă 3 Martie, orele 10 a. m. va avea loc, la cimitirul Eternitatea parastaul de 40 de zile, pentru odihna sufletului fostului Lt-Col. Manolescu Mladian. 55 S’a depus la Cameră proectul de modificare al legii supra înscrierii firmelor. Totodată a fost depus şi proiectul de lege pentru modificarea art. 2, 3. şi 5 din legea de organizare a personalului administraţiei poştelor şi telegrafelor şi telefoanelor, cum şi a serviciilor dependinţe. 55 înscrierile la examele particulare se fac după cum am anunţat. Toate cererile să fie trimise din vreme, mai ales ale elevilor cari cer scutirea de taxă de examen la casa şcoalelor. Cu începeare de la 15 Mart Casa şcoalelor nu va mai primi nici o cerere de scutire. Informaţiuni precise se pot lua şi de la d. Nica, secretarul liceului Naţional. 35 Apele Jijiei, din cauza ploilor au început a creşte ameninţind să reverse şesul dintre Ţiganaşi şi Larga. 55 Şcolare. — D. Teodor Pădure a fost numit ajutor de învăţător la şcoala rurală din comuna Balţaţi-Valea Oilor. — Ministerul de instrucţie cere suplinitori reuşiţi la examenele de învăţători ajutori, sa-i înainteze certificatele medicale de stare de sănătate şi actele de naştere spre a li se putea trimite diplomele de titlurile obţinute. — D-na Emilia Mărgăritescu institutoare a şcoala primară Carol I, de sub direcţiunea d-lui Lascar Matasariu obţinînd un concediu de o lună, va fi suplinită de studentul Gh. Nicolau. 55 Astă noapte nişte răufăcători au isbutit să spargă zidul şi să intre în băcănia lui Zalman Fischler din Tîrguşorul Păcurari, turînd mai multă marfă. Fiind simţiţi pe cind operau, au fost siliţi să fugă. Comisarii dispărţirei l a arestat pe Tanase Teleagă, bânnit de autor. — O altă încercare de a prada via Stocker, a avut loc astă noapte, dar hoţii au fugit după ce s’a tras asupra lor un foc de revolver. — La moara d-lui Granspen, din str. Lişman, cîţiva hoţi au încercat să intre şi să fure grâu din magazinul de depozit. Păzitorul morei însă i-a simţit şi ei s’au făcut asemenea nevăzuţi. 55 Economice.—Piaţa mondială e staţionară. Ştirile tendenţioase date de unele ziare, n’au influenţat aproape de loc. Bursa Bucureştilor în ultimul timp se arată satisfăcătoare. In afară de evenimentele politice, ceia ce influenţează asupra situaţiei generale economice este şi starea sămănăturilor, care mai nicăirea în Europa, nu e prea mult promiţătoare. (America se prevede că va da cantităţi mari de porumb). 55 Cu începere din luna Martie grupupurile emigranţilor evrei vor pleca din nou în fiece săptămînă, prin punctul Burdojeni. In cursul ernei grupurile plecase lunar. 55 Astăzi a avut loc la oficiul stărei civile, cununia d-lui prof. Ath. Th. Theodorini, fost director al Conservatorului cu gentila şi simpatica d-ră Jeana Harţa. Martori au fost d-nii inginer Al. Tocilescu şi C. Buţureanu, inspector şcolar. 55 Doamna Eleonora Bilciurescu a fost numită inspectoare a şcolilor profesionale, din ţară. 55 Dl. profesor Slătineanu a depus la serviciul sanitar superior raportul privitor la incidentul dintre d-nii Dr. I. Manolescu şi d. dr. Buzenchi medic veterinar. Faptul că s’a dat delegaţiune d-lui dr. Slătineanu şi nu unui domn inspector veterinar se ’ crede că răspunde unei dorinţe exprimată de cătră autoritatea comunală iaşană care a intervenit la ministerul de interne în acest sens. 55 Universitate.—In ziua de 13 Martie va avea loc o serată intimă, organizată de centrul studenţesc. — Următoarele conferinţi seminariale, se vor ţinea în cursul lunei Martie. — Domnişoara Gisella Kleiner studentă a facultăţii de litere îşi va dezvolta în ziua de 15 Martie, conferinţa asupra operelor literare ale lui Schiller, în asistenţa d-lui prof. Traian Bratu. — D. Dăscălescu îşi va continua expunerea lucrării sale asupra lui Hajdeu ca istoric, la viitoarea şedinţă seminarială a dlui prof. Ilie Birbulescu. — Domnişoara Natalia Mărgineanu, va dezvolta la 20 Martie, la d. profesor Petru Rîşcanu, lucrarea sa despre viaţa parlamentară în Roma, în timpul republicei. 55 D-nii Mihail Tomida şi Calistrat Hogaş, au fost chemaţi la ministerul instrucţiunei în interes de serviciu. 55 Preotul Dărîngă din Tg.Frumos a cerut ministerului să-l sprijine întru înfiinţarea unei biblioteci populare în acel tîrg. 55 Preşedintele cercului cultural din Glăvăneşti, d. Titu, a recomandat casei şcoalelor pentru a fi premiaţi, pe învăţătorii I. Corlat din Borşa şi I. Tanase din Vlădeni pentru meritele dovedite cu prilejul serbărilor organizate de cerc. 55 D. inspector şcolar loan Vîrlănescu, va face mîne. Vineri dimineaţă ancheta şcolară din Costuleni. 55 Cu începere de mîine, 1, Martie, cursurile tuturor şcolilor primare vor începe de la oarele 8 dim. şi vor dura pînă la 11, iar după amiază de la 3—5. 55 Ministerul instrucţiei a ordonanţat gradaţia d-lui Gregore Tăutu, învăţător din Uricani. 55 Revizoratul şcolar a înaintat ministerului de instrucţie un tablou de toate şcolile de adulţi din judeţul Iaşi, care au funcţionat în cursul acestui an. 55 In conferinţa de Sîmbătă a inspectorilor şcolilor primare se va hotărî definitiv, dacă se va aplica sau nu, cu începere din acest soi, oraşul de dimineaţă. 55 Judiciare.—Un proces destul de interesant prin persoanele cari a jucat rolul de împricinaţi, s-a desfăşurat ori înaintea secţiei a Il-a a tribunalului Iaşi. In urma unei altercaţii ivite între d. Filip Apostol, judecător şi d. Ştefănescu, institutor la şcoala primară „Principele Ferdinand“, ambii au apelat la instanţele judiciare. Judecîndu-se ori în apel la secţia a II-a a tribunalului, a fost condamnat d. Ştefănescu la 1000 de lei despăgubiri şi 500 lei amendă pentru loviri cauzătoare de incapacitate de lucru iar d. Apostol la 100 de lei amendă pentru loviri simple. La tribunalul secţia IlI-a s’au amînat cererile de declarare în stare de faliment a următorilor comercianţi: C. Ciobanu, B. C. Bereu, H. I. Goldner, G. Kodîr, S. L. Weisman, E. Vornicu, H. Marcovici şi I. Schwartz. — Secţia I-a a Curţei de Apel din Iaşi a judecat astăzi în apel, cererea de punere sub interdicţie a d-lui Al. Morţun, mare proprietar din judeţul Roman. In urma unui testament făcut în favoarea unui fiu natural al d-lui Morţun, cîteva rude apropiate şi printre care se numără şi apelantul de astăzi d. Gh. Clopoţel au cerut tribunalului de Roman punerea sub interdicţie a d-lui Al. Morţun. Tribunalul respingind cererea, procesul a venit în apel înaintea Curţei noastre de Apel care în urma unei eloquente pledoarii a d-lui Matei Cantacuzino şi Bogza avocati din Roman, s’a respins cererea făcută de apelanţi de a se admite proba cu martori şi a respins ca nesusţinut apelul. — La s. II a Curţei de Apel se va judeca mîne contestaţia făcută de d. Veniamin Costache contra deciziei Curţei de Apel din Iaşi, în procesul cu d-na Ana Tataru. 55 Neîntrecutele filme daneze, al căror privilegiu de reprezentare este concesionat numai teatrului cinematografic Pathé-Freres din sala Circului Sidoli, rulează regulat pe ecranul zisului cinematograf. In noul program de astă seară joi se reprezintă «Fiicele Căpitanului“ o splendidă şi incomparabilă desfăşurare a cărei acţiune se petrece în mare parte în plin aer şi în largul mărei Nordului. Rolurile sunt interpretate de ansamblul artistic al scenelor scandinave. Sunt apoi cuprinse în noul program de astă seară Joi •• Din domeniul electricitatei, experienţele lui Franklin,"^paratonerul etc. Atena, capitala Greciei. Scene şi vederi de escursiuni. Trio Hamelin. Scene artistice de varieteu. Din poznăriile lui Willy, scene foarte comice. S’a intercalat în programul de astă seară Joi: Vocea Pădurei, piesă splendidă în două părţi. Darul de serbătoare (două acte) etc. etc. etc. Noul program viitor se reprezintă: Vineri 1 Martie cu un splendid film danez. Duminecă 3 Mart, 2 matineuri (la 3 ore şi 5 3/i) şi reprezentaţie serală cu program nou duminical. La al doilea matineu se va readuce : Micul Jack sau „Ultima zi a unui condemnat la moarte“ după Jules Clarette. Tramvaiele electrice din Iaşi aduc la cunoştinţă ca sînt cîteva locuri vacante de conductori şi manipulanţi. Condiţiunile de admitere: 1) Etatea pînă la 30 ani. 2) . Satisfăcut legea recrutărei. 3) Certificat de 4 clase primare, 4) Certificat de bună purtare, 5) Garanţia 200 lei. Ofertanţii se pot prezenta Direcţiunei în fiecare zi între orele 10—12 a. m. Prin firele Telegrafice şi Telefonice Bucureşti 23 Februarie im legt de organizare al armatei In chestia diferendului D. Daneff la București. — In cercurile diplomatice, se asigură, că nici o știre positivă nu se va putea afla din Petesburg, înainte de finele lui Martie stil nou. Aceasta din cauză, că trebue să treacă un timp, până ce ambasadorii, obţinând toate lămuririle şi documentele necesare, vor fi puşi în situaţie de a începe mediaţiunea. De la consiliul superior al agriculturei Bucureşti,D. Petru Poni, a fost pus din oficiu, în retragere, pentru limită de vrâstă, din postul de preşedinte al consiliului superior al agriculturei. Bursa pe ziua de azi Bucureşti.—In urma ştirilor liniştitoare din centrul Europei, bursa din Bucureşti a fost fermă azi. Aceiaşi constatare s’a făcut şi la bursele din străinătate. Turcii vor să încerce o eşira din Adrianopol Constantinopol. — Se afirmă, că Sucri-Paşa va încerca din nou o eşire din Adrianopol. El va fi ajutat de trupele din Ceatalgea. Impacarea între junii şi liberalii turci Bucureşti. Ştiri sosite aci, din Constantinopol, arată, că o împăcare a intervenit între junii turci şi partidul liberal, în aşa fel că se va constitui un nou guvern comun, care să aibă ca îndatorire încheiarea păcei. Testamentul lui Gh. M. Filipescu Bucureşti. — La Tribunalul comercial s’a deschis azi testamentul lui Gh. M. Filipescu, care a lasat o avere de 8 milioane. Lagatar universal e d. N. Filipescu, Ministru de domenii. Testatorele roagă pe Principesa Maria să primească drept amintire frumosul parc şi castelul din Copăceni. Eforiei spitalelor civile îi lasă două imobile şi moşia Sapaca din judeţul Buzeu. Ministerului de culte lasă un imobil din Calea Victoriei şi 300.000 Iei în numerar, în scop de construcţiuni şcolare. Marea sa bibliotecă o lasă Academiei. Testamentul mai prevede numeroase legaturi pentru rude şi cunoscuţi. Consiliul de miniştri Bucureşti.—Aseară la orele 5, s’a ţinut un consiliu de miniştrii, sub preşedenţia d-lui Titu Maiorescu. Consiliul a terminat discuţia cu privire la proectul de reformă a legei pensiilor militare. Apoi consiliul s’a ocupat şi a terminat discuţia cu privire la proectul de lege asupra reangajaţilor, ce se va prezenta parlamentului zilele aceste. După noua lege, plutonierii reangajaţi se bucură de mari avantagii, iar anii de pensie se reduc la 42 de la 46 ani. Consiliul nu s’a ocupat de chestiile externe. Noua lega militară Bucureşti.—La ministerul de războiu, se lucrează actualmente la noua lege a reorganizărei armatei. După această lege serviciul militar, pentru toate armele, va fi redus la 2 ani de zile. Prin noua lege însă dispar toate privilegiile şi dispensele de pînă acum, aşa că serviciul militar îl vor face toţi tinerii, fără nici o excepţiune. Sofia.—Doctorul Daneff va pleca zilele aceste la Petersburg, pentru a lua parte ca delegat al Bulgariei, la conferința ambasadorilor. Medalie pentru serviciiisanitare București.—La ministerul de interne, s’a cerut o medalie, ce urmează a se da acelora cari se vor distinge pe tărîmul higienei publice, în combaterea epidemiilor și artele de acest fel. Medalia poartă în efagie portretul M. S. Reginei, îngrijind pe un rănit. Sănătatea Papei Roma.—Ziarul „Obsservatore romano“ declară că Papa s’a făcut bine. Proiectele militar© germane Berlin. — Miniştrii statelor confederate au deliberat ori şi azi sub preşidenţia cancelarului despre proectele milităreşti, despre mijloacele de a acoperi cheltueli trebuincioase, care au fost aprobate în unanimitate. Chestia diferendului româno-bulgar Aproape 600 de cetăţeni bulgari din Silistra, Balcic şi împrejurimi vor sosi diseară la Sofia spre a stărui pe lingă guvern să nu consimte la cesiunea acestui ţinut. LOTERIA Azi s-a efectuat tragerea clasei a IV-a a Loteriei Regatului Român. Au cîştigat: 20.000 lei No. 42,307. 10.000 lei No. £7138. 3.000 lei No. 21,888. 4.000 lei No. 633. 500 lei No. 41063, 44905, 19018, 51060, 55097. ÂMUHClU Lucrătoare care ştiu să lucreze ciorapi la Handstuckmaschine ( maşini manuale de împletit) găsesc de lucru continuu şi contra unei plăţi bune la fabrica de tricotaje „Moldova“ Şoseaua Naţională. Specializat la Paris şi Berlin în boalele de Gură, Gît, şi UresSii esofagoscopia, bronschoscopia, electrolisa Consult. 9—12 a. m. şi 3—5 p. m. Strada Ştefan cel Sfera Io. 47 vi'a-â-vis de Mitropolie De închiriat în strada Gh. Mîrzescu No. 17. A se adresa la dl. Max H. Goldner în acele case, etagiul de sus. Petersburg ■*