Opinia, decembrie 1914 (Anul 11, nr. 2344-2365)

1914-12-02 / nr. 2344

S3 In comuna Cotnaria încetat din viată tînărul Gh. Păuleţ. In urma cercetărilor făcute, s’au constatat urme de violentă pe corpul victimei. Sunt indicii că moartea ar fi fost cauzată de maltratarea lui Păulet de către şeful postului de jandarmi Idin Cotnari ajutat de individul Mihail din aceiaşi comună. Ancheta continuă. SS La revizoratul şcolar au sosit livretele profesionale şi secundare pentru notele elevilor. 33 In astă seară Luni 1 Decembrie, are loc o reprezentaţie a cinematografului Pathé Fréres în sala Circului Sidoli, cu următorul program: „Misterele sufletului“ roman înduioşător din luptele vieţei. Montare cu un lux şi bogăţii extraordinare. (3 părţi). Căsătoria lui Aventureanu, scene foarte comice. Datoria unui judecător, dramă într’un act. Tiflis (Transcaucazia), interesante vederi după natură. Noul program viitor se reprezintă Mercuri. În urma succesului extraordinar şi fără seamăn şi după Îndemnul unui foarte mare număr de vizitatori, direcţia cinematografului Pathé-Fréres din sala Sidoli, readuce pentru ultima oară Mercuri 3 şi Joi 4 Decembrie. „MIZERABILII“, monumentala operă a nemuritorului romantier și poet francez Victor Hugo. Se reprezintă opera întreagă continind 9 părți. Francezii si d. Take Ionesco Bucureşti. Administratorul unor societăţi din Saint-Chienne, lîngă Paris, d. Chaigneau, fost inginer şef al corn. Iaşi a adresat d-lui Take Ionescu următoarea telegramă : „Personalul societăţilor pe care am onoarea a Ie administra (aproximativ 1000 persoane), dintre care mare număr soldaţi francezi şi belgieni fabricînd material de războiu, aplaudă declaraţiile d-stră şi speră că în curind Romînia va combate despotismul şi va lupta pentru liberarea Transilvaniei, Alsaciei, Lorenei, Belgiei şi Serbiei“. * Bombardarea localitatei Botom Petrograd.—Flota turcă a început bombardarea localității Batum. ROMANIA Corpul Portăreilor Trib. Botoşani PUBLICATIUNE Noembrie 1914 Conform autorizaţiunei dată de Tribunalul Botoşani prin jurnalul no. 10121 1 914 după cererea d-nei Clara Nessis prin care s’a dispus a se vinde prin licitaţie publică averea mobilă consistind din marfă de manufactură aflată în magazinul defunctului Isak Nessis din Botoşani, Calea Naţională dmnpreună cu portofoliul activ şi aranjamentul prăvăliei precum şi dreptul de locaţiune respectiv. Noi Ioan I. Efrim, Portărel pe lingă Tribunalul judeţului Botoşani, public vînzarea acelei averi şi se invită pe persoanele ce vor dori a o cumpăra ca în ziua de 8 Decembrie 1914, orele zece a. m. să se prezinte în acest oraş, Botoşani, pe strada Naţională, la magazinul defunctului Isak Nessis, cînd urmează a să face vînzarea şi adjudecarea asupra persoanelor acelora care vor oferi preţul cel mai mare, luîndu-se de normă preţurile prevăzute în invitar. Pe cumpărătorii îi va privi taxa de înregistrare cuvenită statului şi acea a fortăreilor.............. . D-ra germanist cunoscind și franceza, romina și piana dă lecțiuni particulare, la un institut in provincie sau la un copil. Cum a fost scufundat crucișătorul „BBrenberg“ Petrograd 13.—Ultima victorie navală a Angliei a pricinuit un entuziasm general. Escadra britanică, urmărind crucișătorul german „Nürnberg“, l’a somat să se predea. „Nürenberg“ refuzînd, s’a apărat pănă cînd a fost scufundat. * Viena 12. — „Daily Mail“ din Londra află din New-York că escadra engleză a ajuns pe crucișătorul german „Nüren OPINIA Sanatoriul ,81-Salaria a fost Dr. TZAICU, str. Zmău No. 3, Iaşi complect reorganizat. Direcţie nouă. Hydrotherapie. Electricitate. Examen de singe. Urine. Secţia chirurgicală sub conducerea profesorului Or- Amza Jisnu. Secţia medicală ca laborator pentru examene de urină, stage etc. Preţuri moderate, îngrijirea bolnavilor nu va lăsa nimic de dorit. Pacienţii au libertatea de a-şi alege d-nii medici curanţi. Dr. Leon Şeptelici-Andricşi Clinica Veterinară Iaşi, strada Păcurari 138, Iaşi DIRECŢIA Dr. D. BUZ UNCHI Boale interne şi externe , operaţiuni de mica şi marea chirurgie. Se primesc animale bolnave in pensiune: animale mari 3 lei pe zi, animale nici 2 lei pe zi. Se practică vaccinaţiuni contra turbării, jigodiei la râni şi dalacului (la toate animalele). Anexa : Atelier special de potcovărie normală şi pathologică; aplicarea rațională a cauciucurilor franceze şi ruseşti. Comunicat oficial austriac — Lupta de la Limanova — Viena 1312.—Oficialul din 13112 zice : In Galiţia ruşii au fost înfrînţi lîngă Limanova şi siliţi să se retragă. Urmărirea duşmanului e în curs.— Toate atacurile ruseşti pe frontul de luptă au dat greş. Forţele noastre cari au înaintat dincolo de Carpaţi au continuat urmărirea energică a duşmanului, dînd mai multe lupte. Neusandek a fost luat azi după amiază. Trupele noastre au intrat în Gribov, Gorlice şi Zmigrad Comită- Huşii 1st Carpaţi Berlin.—După ştiri austriace, încercarea ruşilor de a trece prin trecătorile Carpaţilor a fost dezastroasă pentru dînşii. Ei se retrag. Eri s’au făcut £000 de prizonieri. Trupe spre operarea Egiptului Constantinopol. — Ştiri sosite din Egipt vestesc că luna trecută au trecut prin canalul de Suez 30 vapoare cu trupe australiene pentru Franţa. Ştiri italiene anunţă că aceste trupe au rămas pentru apărarea Egiptului. Iul Zemplin e complect liberat de duşmani. Situaţia în pădurile din Carpaţii de răsărit, situate departe de luptă, este favorabilă nouă. Duşmanii nu au putut nicăeri câştiga mult teren. La sud, pe creasta munţilor, trupele noastre ţin trecătorile, iar în Bucovina valea din Suceava. In Polonia de miază-zi n’a fost nici o luptă. La nord de Lowicz aliaţii noştri au continuat cu succes atacurile lor în contra poziţiunilor bine întărite ale ruşilor. berg“ după o urmărire foarte zbuciumată. Escadra engleză care sa scufundat cuprindea crucișătoarele cuirasate „Shannon“, „Achilles“, „Cochrave“ și „Natal“. Ora 3 p. m. Comunicat francez Paris—(Prin telegrafia fără fir de la Turnu-Eifel). Ziua de 29 noembrie a fost relativ calmă.Trei violente atacuri ale germanilor de sud de Ypres au fost respinse. — Francezi s au progresat la nord -est de Pont-a-Monson. LOTERIA București. — Azi a avut loc tragerea d. Vl-a a loteriei Regatului Român. Au cîștigat: 150.000 lei No. 13,979. 80.000 Iei No. 31,412. 3000 Iei No. 15728, 59004. 2000 lei No. 12265, 30551, 50860 19038, 22409. 1000 Iei No. 4279, 9384, 15573,43591 6214, 7611. * Serviciul telegrafie şi telefonic al „Opiniei Pierderile de la Lodz — 150.000 ruşi morţi, răniţi şi prizonieri — Berlin, 30 Noembrie.—Căutînd a micşora importanţa înfrângerilor suferite de ruşi, comandamentul rus răspîndeşte în presa neutrală ştirea că, cu ocazia evacuărei oraşului Lodz, ruşii n’ar fi pierdut nici un singur soldat pe cînd germanii ar fi avut pierderi colosale. Faţă de această ştire se constată oficial că cu ocazia evacuărei oraşului într’adevăr nu s’au cauzat perderi de nici o parte, ruşii retrăgîndu-se din Lodz noaptea in ascuns şi neobservaţi, fără luptă. Această evacuare a fost însă rezultatul luptelor precedente de 3 zile. In aceste lupte ruşii au suferit perderi colosale, cauzate în special de artileria noastră grea Tranşeele ruseşti părăsite erau literalmente umplute cu cadavre. In nici una din luptele de pînă acum ale armatei noastre dela răsărit, nici în bătălia sîngeroasă de la Tannenberg, trupele noastre nu au păşit peste atîtea cadavre ruseşti ca în luptele din jurul oraşului Lodz, de la Lowicz şi în special între Pobianice şi Vistula. Cu toate că trupele noastre erau agresorii pierderile germane au fost cu mult mai mici ca cele ruseşti. In contrast cu ruşii, în special, am pierdut mult mai puţini morţi. De exemplu, cu ocazia spargerei liniilor ruseşti, efectuată de corpul 25 de rezervă german, trupele noastre nu au pierdut decît 120 morţi, ceea ce constituie faţă de circumstanţe un număr infim. Semnificativ pentru inamic este şi faptul că numai pe o înălţime la sud de Lutomiersk (la vest de Lodz) am găsit nu mai puţin de 887 de ruşi morţi pe cari i-am îngropat. Perderile totale ruseşti pot fi evaluate destul de precis după proporţia luptelor de mai înainte. In luptele ultimilorpatru săptămîni pierderile lor, inclusiv cei 80.000 prizonieri luaţi de noi şi transportaţi de calea ferată în Germania sunt cel puţin 150.000 mii de capete, pe cînd de partea noastră, în acelaş timp n’am pierdut nici a patra parte a acestui număr. (Comunicat oficial. Ofansiea sirbilor Austriecii continuă să se retragă — Niș 13 I 12—In ziua de 11 trupele noastre au continuat să urmărească pe dușman. Toate încercările austriacilor de a le opri au fost zădărnicite. Trupele noastre înaintează dincolo de linia Mocra-Gora-Zavlaka-Dobri va fi mai continuă să gonească trupele înfrînte. In direcţia Belgrad-Mladenovatz trupele noastre înaintează cu succes şi duşmanul se retrage la sud-est de Obrenovatz. De pe restul frontului nimic de semnalat. In decursul zilei de 11 am mai făcut prizonieri pe toate fronturile 7 ofiţeri şi 2188 soldaţi; am capturat 2 drapele, 16 tunuri de cîmp, 7 tunuri de munte, 3 obuziere, 1 mitralieră, 5 afete de tun şi o mare cantitate de muniţiuni de artilerie, chesoane, trăsuri şi bărci pentru pontonieri. Un articol al d-lui Take lonescu . Bucureşti.—D. Take lonescu publică în ziarul La Roumanie, un articol sub proprie semnătură, prin care dă un nou răspuns contelui Andrassy. Intre altele d. Take lonescu scrie: „Ei bine, să ne fie permis să învăţăm pe d. Giolitti şi sfi aducem şi noi o altă dovadă, necunoscută încă. In Mai 1913, cordele Berchtoîd a însărcinat pe ministrul Austro-Usigeriei la București a comunica guvernului român căruia sirbii și grecii s’au adresat pentru ajutor că în cazul unui eventual atac din partea Bulgariei Austro-Ungaria va apara Bulgaria cu arma în mină. Oesa e® mssstmnă ofi a spus Raininldi că esieși a aliata Austro-Ungariei, va fi atașată dacă se va opune la zdrobirea Sörösei. Contele Andrassy poate găsi acest document la Ballplatz. La sântissterul nostru de externe mă va găsi deoarece nota a fost cetită unui singur ministru şi acesta, ce nu era ministru da exsera®, a dat un est-fel de răspuns In ci prințul Fiîrstenberg, om foarte Inteligent șl foarte fin« ‘n’a mal eeilt-o aseluSa sărata î-a fost adresată In primul rlnd.“ D. Take Ionescu continuă relevînd nelealitatea Austro-Ungariei Situaţia pe toate fronturile de luptă Coltano. (Italia).—Prin telegrafie fără fir. In Belgia situaţia e neschimbată. Un atac al germanilor la sud de Ipres a fost respins. In Franţa situaţia neschimbată. Artileria franceză a pricinuit pagube mari, în unele puncte, germanilor. In Prusia orientală nimic nou. In Polonia de Nord germanii s’au retras în unele puncte în regiunea Mlava. La Lowicz şi Petrokov atacurile german au fost respinse. In Galiţia la sud de Krakovia ruşii au capturat 2000 de prizonieri. In Galiţia occidentală şi Carpaţi austriacii au obţinut importante succese. In peninsula balcanică, austriacii continuă retragerea spre Sabatz. In direcția Belgradului continuă lupte nedecise. In imperiul otoman debarcarea turcilor a fost respinsă la sud de Batum. In Transwall a fost găsit cadavrul generalului Beyers, capul rebelilor. La Berlin se confirmă pierderea a patru crucişătoare şi se dezminte pierderea lui „Dresden“. In a zecea zi de tragere a clasei a VI-a, loteria în curs a căzut îa colectură noastră principală, recunoscută de toată lumea ca cea mai norocoasă, ciştigul de: Lei 70,000 pe No. 19181 Vindut de filiala noastră din IAŞI, Str. Ştefan cel Cfare fia. 8 Afară de cîştigul de mai sus ara putut achita onor. noştri clienţi în cursul actualei loterii : Lei 100,000 pe No. 46985 „ 75,000 pe No. 53163 „ 50,000 pe No. 52606 Lei 25,000 pe No. 43795. Lei 15,000 pe No. 522 Lei 15,000 pe No. 714. Lei 10,000 pe No. 3098 Lei 10,000 pe No. 7458. Lei 10,000 pe No. 46891 şi nenumărate ciştiguri a lei 5,000, 3,000, 2,000 etc. etc. etc. Tragerea clasei a Vl-a continuă până la: 22 Decembrie st. n. şi ţinem la dispoziţia onor. public ultimele lozuri norocoase ale acestei clase : 1/8 numai lei 22.50 1/4 lei 45. 1/2 lei 90. 1/1 lei 180. ROB. TH. SCHRODER BUCUREŞTI Centrala : Calea Victorii No. 97 Sucursale Calea Victoriei 50, Calea Griviţei 96, Str. Lipscani 72. IAŞI : Str. Ştefan cel Mare No. 8. BOTOŞANI: Calea Naţională 203. BRĂILA: Str. Regală 4. CRAIOVA : Str. Unirii 71. CONSTANŢA: Piaţa Independenţei 24. GALAŢI: Str. Domnească 14. PLOEŞTI: Str. Basarabilor 1. i Comunicat german Nordeutsch (Germania). — Prin telegrafie fără fir. Marele cartier general comunică: După ce ofensiva franceză a eşuat la 28 Noembrie la Apremont şi est de Saint-Michel, francezii au început ieri un atac pe un front mai larg, prin Feroy, Saint-Michel, Pont-à-Mousson. Rezultatul acestui atac a fost că Francezii au pierdut 600 prizonieri, numeroşi morţi şi răniţi. Pierderile noastre se evaluiază la 70 de răniţi. Pe celelalte părţi ale frontului a fost linişte. In Polonia de nord am continuat operaţiunile luînd mai multe poziţiuni ale inamicului. Am capturat 10.000 de prizonieri şi 43 mitraliere. In Prusia orientală şi în Polonia de sud nici o schimbare: cherche, maison frangaise ou alle- UM mande, boune familie,depréférence mahoa frangaise ou bien celle d'un professeur frangais du Lycét, comme pension pour une fillette de 16 ans; on délre qu’rlle tegoive une instruction et education supérieure dans la maison. Sous chiffre „1000u offres._______ »*S*3e«0iHEFI