Opinia, noiembrie 1915 (Anul 12, nr. 2607-2630)

1915-11-01 / nr. 2607

I. D. N. Iorga îşi va începa in cursul sâptâmineiviitoare, cursul de istorie, la Universitatea din localitate. Prima lecţie, o va ţine în aula Universităţii. In această lecţie, d. Iorga va vorbi despre «Acordul în trecut intre Franţa şi Romînia. S3 Ieri după amiază d-na Sofia Schwarz din strada Sf. Teodor venind în trăsură la o nuntă în strada Ghica-Vodă se simţi rău şi încetă subit din viaţă. 13 Luni cu trenul de Ungheni a trecut spre Palanca d. baron N. de Flondor, deputat în dieta Bucovinei; d-sa a fost exilat la Tar-Kend, în Tirkestan unde a stat 14 luni departe de ai lui. Eliberarea sa, a d-lui Goga, şi altor 2 fruntaşi romîni se datoreşte în special intervenirei d-lui Take Ionescu pe lîngă d. Pocklevski, ambasadorul rus la Bucureşti care a mijlocit pe lîngă guvernul rus. S3 Aseară membrii Arhivei au ţinut obişnuita şedinţă săptămînală S’a cetit răspunsul ce-l dă dr. Eufr. Simionescu, doctor în litere, criticei ce d. Hotnog a făcut lucrării sale de doctorat despre accentul în cuvintele slave din limba romînească. D. T. Paladi a continuat cetirea interesantului său studiu „De cînd a început, să se scrie românește“. Tinărul scriitor e partizanul părerii că rolul influenţelor străne, catolice, protestante calvine şi Hunte a fost prea mic în îndrumarea curentului de a se scrie româneşte. Partea originală e că motivele au dictat lui Coresi tipărirea Tetra-evanghe- lului în 1560, au dictat încă din anul al 8-lea traducerea Bibliei în 1. germană pe cînd nu era nici o reformă religioasă în Europa. 83 D. Zart, Impiegat clasa doua la depozitul de tutun, a fost avansat clasa întăia. 33 D. N. Chirică, a fost numit în mod provizor, învățător la şc. din Costuleni, în postu al doilea, 38 Astă noapte a încetat din viaţă, Ştilul Zingher, vechiul fabricant de chimicale din localitate. S3 Agenţii poliţiei au arestat astă noapte pe individul Vasile Neculau, care era pe cale să săvîrşească un furt la franzelăria Klein. S3 La facultatea de drept are loc azi alegerea unui decan, în locul d-lui D. Alexandrescu, a cărui mandat expiră. Votarea a început la ora 10 dimineaţă. S. I. P. S. S. Mitropolitul Pimen s-a întors azi în localitate. Astăzi se începe seria conferinţelor didactice, ce profesorii şcoalei Normale „Vasile Lupu“ din Iaşi au hotărît să le ţină în faţa elevilor şi a profesorilor şcoalei. Scopul acestor conferinţi este de a înlesni elevilor putinţa sintetizării ideilor generale din domeniul ştiinţelor şi literelor, dat fiind că în detaliul programelor se revede legătura generalităţilor. Cel întăiu profesor, care s’a înscris să înceapă seria lecţiilor-conferinţei d. V. Todirescu, profesorul de pedagogie. D-sa va trata in 3 lecţiuni despre Teoria Cunoştinţii. Conferinţele se vor ţinea în aula cea mare a şcoalei, şi vor urma regulat în fiecare Sîmbătă de la 5 p. m., în jos. 13 Luni la orele 5 p. m. se întruneşte comitetul cercului didactic spre a-şi alege biuroul şi a procede la lucrări. In noul comitet au fost aleşi dnii Traien Bratu, C. Fedeleş din partea profesorilor Universitari, d-na Laura Zaharia, Gh. Lascar şi Gh. Ghibănescu din partea profesorilor secundari şi d-ra Luiza Stoica şi Lazăr Grecea din partea institutorilor primari. 33 Programul cuprinzînd excepţional 5 Partid care se reprezintă astăzi Sîmbătă 30 Octombrie, două matineuri la 3 şi 54 ore şi reprezentaţie serală, la cinematoaful Pathé-Fréres din sala Sidoli, cuprinde următoarele: Dansatoarea cu Crizanteme, mare drămă modernă în trei acte, a cărei acţiune se desfăşoară în mare parte pe scena marelui teatru din Moscova şi unde vedem jalnicul sfirşit al unei celebre artiste, chiar în timpul reprezentaţiei.— Luna de miere, scene comice.—Cel mai nou număr din Pathé-Journal cu telegramele însufleţite de pe fronturile de luptă.—Victima Concurenţei, comedie. — Şuviţa de păr, scene h umoristice. Cel mai nou numâr din Ziarul Războiului, etc., etc. Mîine Duminecă 1 Noembrie două matineuri la 3 şi 5% ore şi reprezentaţie serală, cu program nou: Demascat sau Protecţiune ascunsă, film parizian în 4 acte mari.—Tindală indian, scene foarte humoristice. — Cel mai nou număr din Pathé Journal.—Ziarul războiului cu telegramele însufleţite de pe toate fronturile de luptă, etc., etc.! Programele viitoare vor cuprinde intre cUl616 1 Dama cu Camelii. In rolul Mare d-ra Francesca Bertini. M-me la Présidente cu d-ra Frai Bertini.—Yvonne cu d-ra Francesca tini.—Victime pour l’Idéal cu d-ra cesca Bertini. — Don Pedro Carus d-ra Francesca Bertini. Concesiune exclusivă de reprezi acordată pentru Romînia, Serbia și Malia. ■ 1 52 No. 2 din revista istorică T. Codrescu va apare în cursul săptămînei viitoare, cu un interesant sumar. Intre altele se va da spiţa Bădărăilor cu începere de la 1500 încoace. •1 Consiliul comunal se întrunește azi la ora 0 după prînz, avînd mai multe chestiuni la ordinea zilei. 53 Din cauză de reparaţie, şcoala din comuna Glăvăneşti, a fost închisă pe 5 zile. 53 Direcţiunea serviciului mişcărei a comunicat oristaţiunilor, că se reîncep încărcările cerealelor pentru export, în ordinea înscrierilor făcute, după ce bineînţeles s’au obţinut autorizaţii de la comisia de export, încărcările vor fi mai active pentru cerealele dirijate la Căineni, întrucît acest punct este mai deblocat de mărfuri. Pentru celelalte puncte de frontieră, încărcările se vor face cu precauţiunea de a evita îngrămădiri de cereale. 11 Ministerul de interne a înştiinţat azi prefectura de judeţ, că consilul de miniştri a prohibit exportul seminţei de floarea soarelui şi orice uleiuri derivate din această seminţâ. 51 Mîine are loc la abator o expoziţie de mînzi. Se vor distribui premii la crescători, de către ministerul de domenii, judeţ şi comună. La ora 10 dimineaţa reprezentanţii autorităţilor, cari vor distribui premiile, se vor aduna la abator, într’un pavilion mare, amenajat pentru acest scop. ŞCOLARE. — Următorii normalişti cu diplomă de învăţător, au fost numiţi pe ziua de 1 Noembrie a. c. învăţători cu titlul provizoriu în Jud. Botoşani: Ionescu Gh. la Semincea postul II, Dimitrie Const. la Slobozia-Secătura post cu 120 Iei, Constantinescu V. la Vlădeni- Brehueşti post cu 120 lei, Brodan C. V. la Fîntînele-Cocorăşti post I cu 120 Iei, Diaconescu Const. la Albeşti-Lătrăreni post I cu 83 Iei, Apostol Const. la Lunca-Zlătinoaia post 11 cu 120 Iei, Andriescu I. V. la Necşani-Teioasa post cu 120 lei, Sava Ion la Bărbuleşti-Rencăneşti post I cu 120 Iei, Fasolă Dumitru la Calarasi post IV cu 80 lei. ^ — D-ra Beatrice Dogaru învăţătoare la Cepleniţa-Iaşi, a fost detaşată la şcoala de fete No 1 9 Iaşi, la catedra d-nei Rozalia Ghibănescu, in concediu. La Cepleniţa s’a numit supl. Elena D. Creţescu. O— D-ra Elena Lelescu fie, în litere, a fost numită pe 15 Octombrie institutoare supl. la şcoala de fete din Mihăileni-Dorohoi, joc vacant. — D-na Maria D. Stancu institutoare la şcoala de băeţi Tg. Ştefăneşti şi d-ra Elisabeta Costinescu de la şcoala de fete Tg. Ştefăneşti, au fost transferate una în locul alteia.— D. C. Teodorescu instit. la şc. de băeţi No. 3 Roman, a fost numit pe 1 Noembrie director al şc. de meserii din acel oraş în locul d-lui I. Romanescu, rechemat la catedra sa din Roman. — Au fost aprobate spre funcţionare şcolile de adulţi din Tg. Pungeşti—Vaslui şi Vlădeni—Iaşi. — A fost transferat pe 1 Noembrie învăţ. C. Idriceanu de la şc. din Poiana Juraşcu—Roman la Dămieneşti-Roman. — D ra Elena A. Moroşanu, instit. din Bucovina a fost numită supl. la şc. de băeţi No. 1 Botoşani, în locul d-lui C. Iordăchescu concentrat. — D-raManşa Perial a fost numită supl. la şc. din Hudeşti—Dorohoi, in locul d-lui I. Alexandrescu, detaşat la obştea din Dorohoi. — Au fost numiţi în jud. Dorohoiu pe 1 Noembrie, învăţători cu titlu provizoriu, următorii normalişti: Pogoreanu C., Lunca-Molniţa, Panaintescu Gh., Dersca Cindeşti, Cosma Angelo, Buda-Sodineşti, Aloise Gr. Vasile, Brăeşti-Poiana, Buzenchi Ion, Cotuşca, Boz Constantin, Bivolu-Mare, Ilucă I. Const., Avrămeni p. II, Teodorescu D., Ionăşeni, Rota Eugen, Pomîrla, post. III. — Petru Cherica, normalist, a fost numit pe 1 Noembrie învăţător cu titlul provizoriu la şcoala din Costuleni-Iaşi, post. II cu 80 lei. Au fost numiţi suplinitori pe 1 Noembrie în jud. Roman , Const. Hristescu, Hîndreşti, Teodor Simionovici, Slobozia, Vasile Popovici, Săbăoani, Natalia Manoliu, Prăjeşti, Nec. Spiridon, Ţuţeanu din Vale, Elena Georgescu, Marmureni, Emilia Coajă, Pideşti, Valeria Bogza, Muncelul de Sus. In judeţul Dorohoiu.—D. Benea,Cuza- Vodă, d-ra Ana Frunzeti, Popeni, d-ra Maria Andronic, Şipoteni, I. Răchiţanu, Puţureni. — Preotul Const. Leonte de la biserica «Ziua Cruce» Iaşi, a fost aprobat de Minister, să predea religia la şcoala de fete No. 6 Nicolina-Iaşi. A fost transferat pe 1 Noembrie: d-ra Eugenia Gavrilescu de la şcoala Siminicea-Botoşani la Hălăuceşti-Roman, post. III, care se ridică la 120 lei, d-ra Virginia Munteanu de la Tudora-Botoşani la Tg.Bucecea, care se ridică la 120 lei. D ra Verdeş este numită învăţ, la Tutova. D-ra Alice Şerban instit. şc. de fete No. 2 Dorohoi se transferă la No. 1 de fete, Dorohoiu în locul d-rei Elena Alexandrescu, care trece în locul celei dintîiu. Chestiunea Dardeneleior Înaintarea guvernului englezDizolvarea Camerei grecești Norddeutsch. — (Prin telegrafic ţări fir). Se comunici oficial din fitosa: Camera a fost dizolvată. Heile alegeri au fost fixate pentru ziua de liissembrie stil noi. Vapoare scufundate Paris.—Prin Norddeutsch. — Prin telegrafie fara fir. Un submarin german a scufundat vaporul de poștă francez „Franca“. * Londra.—Prin Nordeutschi. Vaporul britanic „Carmin“ a fost scufundat. Vaporul de transport „Mardian“ a fost atacat în Marea Mediterană de un submarin german. Vaporul nu s’a scufundat şi un corp de trupă dezorganizat încearcă un atac, cum a fost de pildă acel de la Monastir, unde bulgarii victorioşi au respins în mod sîngeros şi au reuşit să înainteze victorioşi dincolo de Prilep. După alte ştiri, neconfirmate încă, cavaleria bulgară ar fi intrat în Priscina. Pe frontul de luptă din orient Berlin.—La grupa Hindenburg şi a principelui de Bavaria, nimica important de semnalat. La grupa Linssingen am respins în primele ore ale dimineţei un atac rus la sud de calea ferată Kovelzarm. Am luat 4 ofiţeri şi 230 solldaţi. In chestia scufundareii unui vapor Polthu,—(Prin telegrafie fără fir). Preşedintele Wilson a intervenit pe lîngă ambasadorul Italiei din Statele- Unite, ca să obţină şi să transmită la Wasinghton toate lămuririle cu privire la scufundarea vaporului «Ancona». Mari transporturi Norddeutsc.—Ştiri din Spania anunţă, că în ultimul timp trec prin Gibraltar spre Mediterană numeroase vapoare-bazarete engleze. Judecind după greutatea vaselor, se crede că ele transportă muniţiuni şi trupe. Situaţie Sârbilor grav primejduită B-Pesta. — Armata bulgară a forţat pe întregul front trecerea Horswei. Vierna. — „Reichspost“ află din Sofia, că situaţia slrbilor pe frontul bulgar e din ce In ce mai disperată. Retragerea în unele puncte a devenit o adevărată fugi. Ici colo a ajuns si ajungă la port Sunt Inşi 22 persoane ucise, 50 răniţi şi 30 dispărute. Un protest al Statelor-Unite Viena. „Agenţia Reuter telegrafiază că guvernul Statelor-Unite a trimis Angliei o notă prin care contestă acesteia dreptul de a sechestra mărfuri destinate ţerilor neutre şi a vizita vasele de motiv de a contesta dacă nu se face cumva contrabandă de războiu. Statele Unite cer dreptul de a exporta mărfurrile de care au nevoe statele neutre. Ofensiva contra SERBIEI Sofia.— Comunicatul oficial din 29 curent: Operaţiunile continuă a se desfăşura cu succes. la valea Moravei am luat în gara Syumis 5 locomotive şi 107 vagoane încărcate cu muniţiuni arme şi alte materiale de război, iar în gara Alexinovatz 100 vagoane cu muniţiuni şi tutun. * Berlin. — Urmărirea a fost continuată. La sud de linia Krajlevo — Trestina, prima creastă a înălţimelor a fost trecută. In valea Kusina, la sud-vest de Krujevatz trupele noastre au înaintat pănă la Dagsy. Mai spre est s’a ajuns la Robare şi Robera-Prsiep. Pe ziua de ieri am făcut prizonieri 1700 sîrbi și am luat 11 tunuri. Socolei). A se adresa la D. AA. Cădere, str. Carl Lueger, 13. , Dr. Lucia-Leon BORCEA Medic secundar La Maternitate SOLI de FETER şi FIBER! Consultaţii 50 V p. m. strada IfinasAliigan bp. 3. Pirdat Subscrisul Nahmet Nasralah persian, văcsuitor de ghete, domiciliat in Iaşi, strada Zugravilor No. 7, am pierdut biletul de liberă petrecere No. 2056 eliberat la 12 Aprilie 1915 de Prefectura Poliţiei Iaşi şi valabil pînă la 9 Martie 1916. Declar nul acest bilet în mina oricui se va găsi, solicitind eliberarea unui alt bilet de liberă petrecere. Nahmet IVasrulah 3 odăi și bucătărie la etaj De vinzare superior, recolta I Pi®ÍÍt®ÍÍiÍl *** cas®*cu intcrisactuală, din via mea dela Vișan (Piscul I 11 e3AfA3i*8 Ci,l a vl.dă A -43, se adresa la proprietar. n Berlin.—„Vossische Zeitung“ primeşte din Amsterdam următoarea ştire : Lordul Berenaford interpelează guvernul asupra următoarelor chestiuni dar fără a primi răspuns: „Ştie guvernul că: 1) trupele noastre de la Dardanele nu mai pot avansa ? 2) că aceste trupe vor trebui dizolvate din cauza bolilor ce bîntite pritre ele ; piuă acum o mie de soldaţi au fost scoşi din rinduri din cauza bolilor ; 3) că numai lipseide mutaţiuni a armatelor duşmane se datoreşte starea staţionară de piuă acum ; 4) e sigur că nu vom putea împiedeca transporturi prin Bulgaria spre Turcia ; 5) că nu putem avea nici o speranţă ca să ajungem la Constantinopole ; 6) că în anotimpul de faţă legăturile cu ţărmul sunt de multe ori Întrerupte săptămlni Întregi. „Dacă Germania ajunge la Constantinopole“ zice Beresford, „toată Asia îi se deschide. Lucrurileui se arată de jur împrejur negru“. ■4 Ceea ce Odolul distinge îndeosebit de toate cele alte mijloace de curăţire ale gurei e remarcabilul său efect de durată, care după toată probabilitate e de readus la aceea, că Odol se suge oarecum la clalirea gurei în dinţii şi mucoasa gurei, impregnînd întrucîtva aceasta şi acoperind cavitatea gurei cu un strat microscopic subţire dar des, care ’şi manifestă efectul încă îndelung de ceasuri după ce s’a spălat gura. Acest efect de durată nu se găseşte la nici unul din preparatele cari vin în consideraţiune în genere pentru îngrijirea zilnică a gurei şi a dinţilor. El dă aceluia, care întrebuinţează zilnic Odolul, siguranţa, că gura sa e păzită îndelung de ceasuri contra efectului materiilor de fermentaţiune şi provocatorilor de putrefacţiune, cari distrug dinţii.