Opinia, februarie 1916 (Anul 13, nr. 2680-2700)

1916-02-02 / nr. 2680

I Tipografia H. Goldner mnism V SS Flăminzirea Iaşului.—Consiliul comunal s’a întrunit sâmbăta seară, în şedinţa extraordinară, sub preşidenţia d-lui Gh. Mârzescu, primarul oraşului. Consiliul comunal s’a ocupat de chestia plinei şi a cărnei. D. Mîrzescu arată că Iaşul se găseşte într’o plină criză de făină. Populaţia nu se simte mulţumită de măsurile ce le ia zilnic administraţia comunală, dar situaţia devine din ce în ce mai grea. Toate steruinţele puse pe lingă morari, de a aproviziona oraşul cu făina necesară, n’a dat nici un rezultat. Toate morile lucrează numai pentru export. Azi oraşul se alimentează numai prin concursul Băncei Iaşului, şi a moarei Lichiardopol.Aceste însă sunt măsuri provizorii. Morarii susţin că nu pot vinde făina pe preţurile maximale, deoarece agricultorii refuză să le vîndă grîul pe preţul maximal stabilit. Trebue dar să proceadă la oarecari măsuri pentru aprovizionarea comunei, căci altfel oraşul se va vedea lipsit de pline. „Situaţia insă ln general — zise d. Mârzescu—trebuie să se termine. Cu proprietarii au dreptate şi atunci să se încurce preţul griului, sau dacă nu să li se aplice şi lor rigurozitatea legei excepţionale şi nu numai celor mici şi nevoeşi". Declaraţia această a primarului a fost primită cu largi aplauze. * Trecînd la chestia cărnei, Mârzescu descrie situaţia ca şi mai gravă. Pelingă exportul legal, prin contrabandă s’au frustat unele judeţe, aşa că iţi se mai găsesc vite pentru Iaşi, azi au devenit concurente la cumpărarea de vite. Administraţia comunală şi-a făcut datoria, şi încă din anul trecut, a cerut oprirea exportului şi o mai mare privighere pentru a înfrâna contrabandele. Azi situaţiae foarte anevoioasă şi lipsa de carne va fi din ce în ce mai mult simţită. Pentru a evita o catastrofă, primarul cere autorizarea consiliului, de a realiza împrumutul votat încă de anul trecut de 200.000 lei, pentru aprovizionarea oraşului cu făină şi vite. D. dr. Demetriade, într’o cuvântare frumoasă, arată toată munca ce depune adminisitraţia comunală pentru a feri oraşul de o catastrofă şi arată toate măsurile ce le ia pentru a nu permite o speculare a traiului. Consiliul, în unanimitate, exprimă mulţumirele sale primarului şi administraţiei comunale şi votează împrumutul cerut. SS LA CAMERA DE COMERŢ.—Sîmbătă seara a avut loc adunarea generală a membrilor Camerei de Comerţ. Asistă la această şedinţă d. Chriss, ca reprezentant al ministrului de comerţ şi d. V. Iamandi, ca reprezentat al guvernului. D. Th. Jellea, preşedintele Camerei, a făcut o expunere a situaţiei economice, în legătură cu activitatea Camerei de Comerţ, arătînd că această Cameră s’a ocupat de toate chestiile, a făcut la timp toate intervenţiile, şi dacă unele n’au obţinut rezultatul dorit, aceasta nu se poate atribui Camerei. D. Constanţiu, se ridică în potriva faptului, că ministrul de Comerţ, neglijează Iaşul cu desăvârşire şi nu ţine in seamă dezideratele acestei Camere. D. Chicoş, reprezentantul ministerului, spune că toate doleanţele Camerei de Iaşi se studiază la minister şi dacă unele întârzieri se arată, aceasta e din cauza aglomeraţiei de lucrări. D. Jellea, crede că zisele d-lui Constanţiu nu au avut de scop a jigni pe ministru, ci numai în dorinţa de a se accelera rezolvirea dezideratelor Camerei. După o discuţiune, la care iau parte mai mulţi membri, se votează o moţiune, prin care se cere o sumă de măsuri, spre a se da o satisfacţie şi cererilor comerciului iaşan. Adunarea mai votează pe Ungă moţiune şi un număr de deziderate propuse de d. Constanţiu, printre care ca mărfurile să fie importate numai de specialişti, înlăturîndu-se intermediarii,— cerealele să fie exportate numai în schimbul de compensaţie. Ei Teatrul Domniţa Caragea.—In ziua de 25 Februarie va avea loc, în sala teatrului Naţional, reprezentaţia teatrului Domniţa Caragea. D-ra Xenopol a dat acest nume, teatrului în care se vor juca numei piesele scrise de femei, fiindcă Domniţa Caragea acum un veac a întemeiat şi clădit cel întâi teatru în Bucureşti. Se vor reprezenta trei comediii originale scrise de d-ra Adela Xenopoli.* Strigoiul, — Doctorul Plapomaru La Slănic. In acte d-ra Clrjă va spune poezii de d-ra Xenopol. Preţurile: loja de 4 persoane 20 lei, loja de 6 persoane 25 lei, stal I 3 lei, stal II 2 lei, stal III 1 leu, Balcon I 2 lei, balcon II 1 leu 50 be. Galeria 1 leu. Parte din bilete se vor depune la Agenţia Thalia (Maximovici), Trecătoarea Banu. SS Sîmbătă s-au întrunit la Comisiunea Centrală de import d-na dr. Str. Cerkez, dr. Racoviţă, farmaciştii" Nicolau, Gerota Konya (Iaşi), d. D. Z. Furnică autor delegat al societăţei «Centrala» şi d. inspector general sanitar dr. Cazacu, spre a stabili produsele farmaceutice şi articolele de drogherie ce urmează să fie importate. B5 Toţi Instrutorii din Iaşi şi-au retras aderările la noua societate generală a corpului didactic, înfiinţat la Bucureşti sub influenţa oficială. Retragerea aceasta se consideră ca o manifestaţie împotriva proectului de suprimare a proectelor. gg Parlamentarii ieșeni pleacă mîine seară la Bucureşti, în vederea redeschiderei parlamentului, ce are loc Mercuri. SS Camera de comerţ, în adunarea sa generală de Sîmbătă, a votat budgetul Camerei pe 1916, aducînd o nouă îmbunătăţire. SS In prezenţa d-lui Tomida, prim ajutor de primar şi al comisiunei speciale, s-au tras azi la sorţi, la Primărie, obligaţiunile împrumuturilor comunale de 13 milioane şi de 1,793,000 de lei. S’au tras la sorţi din ambele împrumuturi 2104 obligaţiuni şi suma de 104,000 de lei. SS In noaptea de 28 c. s’a aprins şi ars 3 girăzi şi 5 stoguri de fin, proprietatea d-lui Solomon Ştirce din Bodeni. Focul a luat naştere din neglijenţa oamenilor ce lucrau la facerea baloturilor în acea staţie. Fîrîul a fost asigurat lasocietatea „Naţională“. Pagubele sunt de 8,9 mii de iei. gg Dl. N. Peptu, revizor şcolar din Va.iiii, demisionat idiri postul de revizor şi-a reluat catedra sa la şcoala de băeţi No. 6 din localitate. SS Ministerul a acordat un concediu de 1 an, d nel Ecaterina Darie maestră la lucrul manual de la şcoala din PoduIloaiei. SS Comercianţii care vor săimporte mărfuri din străinătate, trebuie să înainteze cererile lor Camerilor de comerţ în circumscripţiile cărora se găsesc. Cererile trebuie trimise cel mai tîrziu pînă la 10 Februarie c. 55 S’a aprobat regulamentul de exploatare a pădure! Cristeşti Ţuţora, pendinte de Comuna Ţuţora, Judeţul laşi, proprietatea d-lui Mihail D.Sturza. S3 O misiune sanitară rusă, compusă din 47 persoane, medici, surori de caritate şi agenţi sanitari, a sosit azi dimineaţă în localitate, venind din Bulgaria, unde a fost reţinuţi ca prizonieri un timp îndelungat. Fiind liberaţi în urma unui ordin special al guvernului bulgar, sanitarii ruşi au sosit în România prin Ramadan şi azî, cu trenul de 12, s’au înapoiat în Rusia. v @ Mine Marţi, la orele 2 luni, după prinz, va avea loc la Teeatrul naţional, matineul anunţat in folosul societăţei „Colonia şcolară11. Se va reprezenta piesa Fîntîna Blanduziel. Zoiaşul şi-a dat Inttlnire la acest matineu. S3 Inceplnd de la 1 April învăţătorii şcoalelor primare rurale, pentru culturele făcute de dînşii pe grădinele şcolare şi trenurile de practică cu ajutorul elevilor vor fi scutiţi de taxele de verificare periodică. SS Poliţia a reuşit să aresteze pe individul Ioan Btanciu urmărit pentru mai multe furturi. SS Astă noapte la ora 4 şeful secţi de jandarmi rurali Gh. Bogdan, din comuna Mogoşeşti venindi în oraş cu o copilă a sa ce era bolnavă pentru a o interna în spital, copila a murit pe drum. Dr. Marcel Peldlman dentist fiind desconcentat a sosit în localitate şi şi-a reluat ocupaţiile. SS Poliţia a arestat astă noapte pe cărciumarul loan Mititelu şi pe sergentul loan Popovici din regimentul 13 infanterie că au bătut în mod crund pe individul Nicolai Goroş de la atelierul C. F. R. dindu-i şi o lovitură de cuţit la cap. Pacientul a fost internat în spitalul Istrailit. SS Sîmbătă seara, 30 Ianuarie, a avut Ioc balul organizat de societatea studenţilor evrei, sub patronagiul mai multor doamne. Succesul a fost deplin şi s-a aplaudat mult producţiunea artistico-literară care a precedat balul. Venitul net e de aproape două mii lei. SS In ziua de 20 Februarie ce se va da cu concursul celor mai de seamă artişti de la noi, un concert de gală în sala Ateneului din Capitală spre a se veni in ajutorul incendiaţilor din Paşcani. Regina Maria a binevoit a acorda acestui concert înaltul său patronaj, şi-l va onora cu prezenţa sa. SSD-nii farmacişti şi droghişti sunt invitaţi ca cel mai tîrziu pînă în ziua de 9 Februarie c. să înainteze comisiunei centrale pentru import cîte-un tablou alfabetic de toate produsele farmaceutice de care au absolută nevoe în timp de 6 luni, indicînd cantităţile pentru fiecare articol in parte. SS Sîmbătă 6 Februarie la orele 8 luni seara, va fi în localul «Cercul avocaţilor» din Capitală, prima agapă colegială din acest an, la care vor lua parte şî un însemnat număr de avocaţi din provincie. SS D. Tomida prim ajutor de primar, s’a întors azi din Dobrogia, unde s’a dus însoţit de d. Georgescu, directorul Abatorului, pentru a face cumpărături de vite necesare consumaţiunei Iaşului. Zilele aceste va sosi în localitate un prim transport de vite. _______ IS Pierderile franceze.—Sa ştie că In Franţa nu se publică numărul morţilor de pe clmpul de războiu cum se obişnueşte în Germania şi Austria unde ziarele publică, morţii şi dispăruţii cu numele, gradul în armată şi arma din care fac parte. Graţie Insă mici unei polemici dintre Adolphe Brisson,cunoscutul critic teatral al ziarului „Le Terns“ şi Alphonse Frank directorul teatrului parizian „Gymnase“ s-a putut afla că pînă acum sunt 800.000 familii franceze în doliu ceea ce însemnează cel puţin 800.000 soldaţi morţi. Brisson e una din acele personalităţi pariziane care,ştie multe, aude multe şi numai în focul polemicei divulgă un mare secret. Polemica de care vorbim a luat naştere in urma reprezentărei unei comedii foarte hazlii a lui Alphonse Franck căruia Brisson îi spune : «Momentul rău ales pentru a face glume cu două înţelesuri şi a ni se istorisi cancanuri clnd la graniţa noastră curge un fiu de singe şi 800 000 familii franceze sunt în doliu“. Bulgarii au ocupat Elbasan Sofia.Cartierul general anunţă : Trupele bulgare au ocupat Elbasan. Populaţia a făcut trupelor o primire călduroasă. Dezminţire Berlin.—Dia Petrograd se anunţa, că Sturmer a dezminţit zvonul despre o remaniare ministerială. In Anglia remaniarea lui Sasonoff a făcut o bună impresii.• Merele de2 In Belfort Berlin.—Comunicatul francez pe ziua de eri anunţă că Belfortul a fost de ctteva ori bombardat cu obuze grele. Se pare deci, că s’a izbutit a se pune tn poziţiune tunurile 42. Atitudinea Rominiei Colonia. — „Kölnische Zeitung11 află că „Gorfere dela Sera'S ocupînduse de atitudinea Rominiei, arată că Rominia Îşi pune întreaga el existenţa un jea. La un rezultat norocos ar ctștiga totul, In cazul unei Infrtngeri ar perde totul- Intrarea României In războiu azi, ar însemna o sumă de 50 la sută la câștig. România nu trebue învinuită da lipsă de curaj, dacă esttă. Constantinopol. — O foae turcească afirmă că cercurile germanofile nu sunt satisfăcute de politica Romîniei şi că slăbiciunea Suveranului român produce o foarte rea impresie în cercurile bine informate. Ziarul, după ce se ocupă mai larg de atitudinea României, adaugă : „Se asigură totuşi că mai îinsinte de a se ajunge aci, Puterile Centrale ar fi foarte dispuse, să se Infeleagă cu Romînia şi că In acest scop s’au Început tratative. Puterile Centrale s’ar mulţumi cu o neutralitate binevoitoare şi ar acorda Rominiei oare cari compensaţii“. Berlin.—„Rjeci“ scrie : Raportul senatorului Krasonikov despre turburările din Mai face o impresie penibilă, deoarece din el reiese, că primarul Moscovei Adrianov s’a pus cu capul descoperit, in fruntea plebei care a comis jafurile. Adrianov va fi tradus pentru aceasta în fața justiției. _______ 81 Astă-seră Luni 1 Februarie la cinematograful Pathé-Fréres, din sala Sidoll, programul nou care se va reprezenta cuprinde: Răzbunare teribilă, scene dramaticoteatrale, escelent redate.—Hoții de copil roman contimporan în două părți mari.— Triumful Dreptăței, splendid roman într’un act, artistic interpretat. — Triest, (port la Adriatica) Austro-Ungaria. Interesante şi pitoreşti escursiuni.—Cei doi rivali, comedie engleză interpretată de simpaticul humorist Bunny. Mâne 2 Februarie, reprezentaţie serală cu program superb. SS Mine 2 Februarie cu ocazia hramului Catedralei Sf. Mitropolit, soc. deralui «Ocrotirea* îşi va începe seria conferinţilor publice în sala corului mitropolitan în prezenţa I. P. S. Mitropolit. Primul va vorbi Păr. Cicirone Iordăchescu despre Bazele şi valoarea sentimentului religios. Conferinţa va fi însoţită de producţiuni muzicale ale d-lui T. Burada, profesor şi ale corului mitropolitan. începutul la ora 3. p. m. SS Bibliografie.,,Primitive* este titlul unui mic volum de poezii tipărite de B. Luca, mult apreciatul poet craiovean. E o nouă culegere de puternice inspiraţiuni, puţine la număr, dar de un cuprins viguros, original şi de o formă impecabilă. — „Războiul Popoarelor“ de d. Gorun editura Herz, No. 16 şi 17. Aceeaşi editură „Astra“ No. 9 redactată de d. Gorun. — A apărut „Absolutio“ anul al II No. 1, cu următorul sumar: Mucenicii, del. Ludo.—Rugăciunea lui Ben-Habib de Rodion.—«Pericolul studenţesc», de Const. D. Botez student. Pe urmele Vrahiei de E. V. Verdictul, de Hop-Frog. D. Duca reformează, de Cowboy. Quadrupia victorioasă de V. Perticari. Ziua supremă de Goldur. Laşitate semită de un student. Preţul 10 bani. Redacţia str. Sf. Andrei 61. 4 Un procedeu simptomatic vonatra f*SN8$£i 0 in speralita germană. Dacă a mai servit la copii li se oferă 80 lei lunar, dacă trebue inițiată li se oferă 50 lei. La ziar. Iminent ataca j contra SALONICULUI Situaţia In Grecia. •• Declaraţiile d-lui Gunaris. I Berlin.—Agenţia Reuter anunţă: La Salonic au sosit noi trupe cu multă artilerie. Se află de asemenea că germenii educ şi ei puternice contigente şi artilerie grea. Berlin.—Se află din Paris, că ziarul „Petit Parisien“, anunţă că consulii Bulgariei şi Turciei au părăsit Cavala. Aceste dovedesc că ofensiva contra Salonicului este iminentă. Viena— Din Salonic se anunţă, că trupele bulgaroaustro-germane adunate în regiunea Monastir şi în Tracia bulgărească se ridică la 300,000 de oameni. Lucrările pentru restabilirea liniei ferate de pe Vardar au fost terminate. Aseminea a fost reparat tunelul Demir-Capul. Pe linia Veles- Strumnița, complect restabilită, s’au adus tunuri grele. In regiunea Santo, germanii au adus artilerie de cîmp. Berlin.— Din Atena se anunţă, că guvernul grecesc a fost înştiinţat oficial, că un detaşament de cavalerie italiană a debarcat la Corfu. Francezii închid drumul spre Corfu prin reţele de strmă. Francezii au aşezat pe insula Vido tunuri grele. Berlin. *— Din Atena se anunţă, că directorii ziarelor quadrupliste „Otomon“ şi ,,Macedonia“ au fost condemnaţi la cîte 15 zile închisoare, pentru că au publicat ştiri false despre lupte între greci şi bulgari. Frankfurt—Ziarul „Frankfurter Zeitung“ află din Ittena, că Venizelos a hotărît a sa retrage cu desăvîrşire din viaţa politică. Berlin—Agenţia Havas află din Atena că Camera a votat încrederea în guvern cu 262 voturi din 272 votanţi. _____ ____ . •4 §' w .Cu privire la situaţia Greciei, Iaris a declarat: — „Vom părăsi neutralitatea atunci clnd interesele naţionale o vor cere. In Martie 1915 n’am părăsit neutralitatea fiindcă aşa o cerea interesul naţional. Nu e Încă momentul a se pronunţa cu privire la sentimentul istoric a politicei Greciei. Apoi Gunaris a încheiat : „—Guvernul trebue să menţie mobilizarea şi dacă mai tărziu vream Indiciu va arata posibilitatea demobilizării, vom analiza atunci eventualitatea.* Frankfurt.— „Frankfurter Zeitung“ află din Atena, că o comisiune specială, sub preşedinţia lui Gunaris, din care fac apoi parte şeful statului major, şeful siguranţei şi amiralul şef, au fost însărcinaţi cu supravegherea ordinei interne. Printr’un raport, guvernul a cerut ■‘proclamarea stărei de asediu în toată ţara şi înlocuirea guvernatorilor civili prin militari. Regele a aderat la aceste măsuri. gv . De arendat Moşia MIŞEŞTI-MILAEŞTI din judeţul IAŞI, proprietatea Leonida Galoschi în Întindere de 1.450 fălci se dă in arendă de la 23 Aprilie 1917, avind o casă de locuit cu două etaje, 3 cofere, 2 standoale, 1 hambar mare de cărămidă, un caz mare cu peşti şi o moară, de apă cu 2 pietre pentru măcinat. A se adresa la proprietar în Iaşi str. Carol 15. De vinzare vila mea depodgoria Vişan, comuna Bucium, întindere de 4 hectare, avind 3 hect., plantate cu viţă americană pe rod de 7 ani. Casă, pivniţă, făntină cu apă bună Ungă casă, depărtare de oraş , oră. O vînd chiar de acum. Doritorii a se adresa d-lui inginer Gh. Constandachi la noul său domiciliu A Victor Cristofor AVOCAT Str. Cuza-Vodă 42 bis Girant 1. Breabăn