Opinia, martie 1920 (Anul 16, nr. 3852-3877)

1920-03-01 / nr. 3852

« 3§? Reformarea partidului libel. — Un mare număr de parlamentari liberali, în frunte cu d-nii N. N.Săveanu, C. Banu, I Simionescu, Gr. Vasiliu, I. Micescu, Ionescu-Quintus etc. au început o vie acţiune pentru reformarea partidului liberal şi scoaterea lui din actualul făgaş alhaitelor absolutiste. Se va înainta d-lui Brătianu un memoriu cu următoarele deziderate : a) Să nu se mai angajeze politica şi atitudinea partidului prin voinţa unuia singur şi a doi trei din jurul Său fără să fieconsultat şi partidul. b) Să dispară orice ocultă. Acceptăm ca fotografiile acelora care reprezintă un depărtat trecut azi să fie puse în sala cluburi dar să nu se mai impună influenţa lor în acţiunea partidului. c) Să se stabilească raporturi mai apropiate între partid şi massele poporului de care s-a ţinut departe. d) Să fie bine ştiut că partidul liberal nu var mai putea guverna singur şi deci va trebui să se gindească la colaborarea cu alte grupuri, pe bază unui program adînc democratic. VS Sîntem rugaţi a dezminţi informaţia cu vădită intenţie calomniatoare, din „Un rea“ şi „Mişcarea“ de aseară, cum că d. P. Constantinescu-Iaşi ar fi fost în comuna Vlădeni, satul Borşa, instigînd pe ţărani împotriva proprietarilor. D sa nu numai că n’a lipsit de multe luni din oraş, dar nici nu cunoaşte acele localităţi, unde imaginaţia bolnavă şi poliţistă a pomenitelor ziare l’a văzut. Procedee incalificabile. Concursul de capacitate pentru gimnastica continuă. A ai a’a terminat prima probă orală. A doua începe mâne. Cu începere de mîne, şi în mod provizor trenul de călători Iaşi- Galaţi va circula numai de 3 ori pe săptămină. Examenul de capacitate pentru Dept, a început azi, în localul Universitaţei. D. Matei Cantacuzino demisionînd juriul a fost compus din dnii Iulian Teodorescu, preşedinte, Ghristofor şi Petroviei, membrii. Se acreditează din nou ştirea că diaida ar fi reuşit să obţie un imprtant împrumut pepiaţa englez. Gh. Gheorghiu, inspector special al şcoalelor normale, a fost delegat strîngerea şi coordonarea materialului trebuitor proectului de descentralizare a ministerului instrucţiei şi unificarea învăţământului. »§. In cursul serei de ieri nişte hoţi au pătruns în locuinţa d-lui avocat Moţet, unde au furat mai multe lucruri. Astă noapte s’a efectuat o razie în tot cuprinsul oraşului. Au luat parte ofiţerii şi agenţii de poliţie şicompania de jandami pedeştri. La ora 2 nopţile d. Lohan Prefect de polţie a primit raportul raziei a cărei rezultat a fost: arestarea a 5 pungaşi reputaţi, un mare număr de dezertori, mai mulţi soldaţi, fără permise şi 35 prostituate clandestina. La Liceul Militar s’au întrunit eri reprezentanţii autorităţilor militare şi civile, pentru a discuta modalitatea serbărei ce se va da în onoarea invalizilor f de războiu. S’a stabilit ca programul să fi« alcătuit de țări* id. goleaţi Tall««. O radiogramă din Londra anunţa că guvernul japonez s’a pronunţat pentru încheerea păcii cu Rusia sovietică. #? D. Matei Millo, ispector agricol al jud. Suceava, a fost pus în disponibilitate pentru 1 April, spre a-şi regula drepturile la pensie. W D. Mihai Imbru a fost numit director al arestului preventiv din Piatra- Neamţ. ^ D. Ştefan Scarlat a fost numit director general pe Ungă secretariatul de serviciu pentru salubritatea publică din Cernăuţi.& D. Adrian Brudaru, magistrat stagiar la judecătoria Tg. Frumos, ’’a fost înaintat ajutor de judecător la acelaş ocol. Subscriitorii Cooperativei de Consum „Toma Cozma“ sunt rugaţi a se întruni în Adunare Generală pentru constituire Duminică 29 Februarie a. c. ora 3 p. m. In localul Casei de Economie »Prevederea“ din curtea bisericei Toma Cozma. Pe ziua de 1 Martie d. Bossie Codreanu a fost numit director regional c. f. r. pentru Basarabia și d. inginer Vernescu pentru Bucovina. Cu aceasta descentralizare la căile ferate s’a făcut’un pas înainte. "4. Senatul Universitar s’a întrunit aseară sub preşidenţia d-lui Iulian Teodorescu. S’a votat budgetele căminurilor studenţeşti. Sumele necesare vor fi introduse în budgetul general al ministerului de instrucţiune. D. Halippa a fost vizitat la Chişinău, de către d. dr. profesor Danielopol din Bucureşti. D-sa a confirmat în totul diagnoza pusă de profesorii ieşeni, d-nii Becaloglu şi Rigler. CSI Comisarul de siguranţă Gheorghe Leahu anchetîndpe indivizii Neculai Chitic şi Alecu Tudor, a stabilit pînă în prezent că ei sunt autorii furturilor de la D-na Maria Popovici din str. C. A. Roseti No. 45, găsindu-se parte din lucrurile furate, care s’au predat prejudiciatei, de la Dr. Heinrich Briceaner din str. Sf. Lazăr 62 de unde s’au furat haine și rengiuri în valoare de 2-3000 lei precum şi de la Bernard Fişier din str. Sf. Lazăr 64 de unde s’a furat o şubă mare de astrahan, haine şi lenjuri. Furturile au fost comise în Decembrie 1919, iar lucrurile fuseseră vîndute cu 630 lei unui cafengiu din Bacău, unde s’a intervenit pentru a le ridica şi trimite aci. Cercetările contiuă. Comitetul Uniunei Sindicatelor comerciale şi Industriale a convocat pentru Duminică la orele 3 după prânz o mare întrunire publică în localul Camerei de Comerţ. Se vor discuta toate chestiunile de seamă şi de actualitatece frământă comerţul eşan. 9. In curând va reapărea marea revistă ieşană „Viaţa Romînească“. Apariţia ei este precedată de un Prospect-Album al cărui conţinut —un rezumat analitic al trecutului revistei, ilustrat cu potretele tuturor scriitorilor, caau făcut succesul ei, și cu aie noilor comi laboratori—va interesa" pe toți jiubitoriliteraturii române. Acest prospect-album, tipărit în zeci de mii de exemplare, va fi distribuit gratuit tuturor abonaţilor vechi precum şi acelora cari ar vor să se aboneze. Doritorii îl pot obţine adresîndu-se Administraţiei Revistei „Viaţa Romînească“ str. Lăpuşneanu No. 33 Iaşi. Luni 1 Mart curent, la secţia IlI-a a tribunalului, se vor vinde prin licitaţie publică casele situate în str. Şoseaua Arcu No. 55. Informaţiuni se pot lua în str. Lascar- Catargiu No. 27. Direcţia Generală C. F. R. intenţionează sporirea tarifului de călători, cu punerea în aplicarede la 1 Aprilie curent. Preţul biletelor urmează a fi ridicat cu 250 îa sută pentru cl. 1, 200 la sută pentru clasa ÎI şi 150 la sută pentru cl. Hi a. Sperul «e va aplica la tariful «xin te»t la îfli. W Societatea Studenţilor farmacişti.—Primim din partea unui student In farmacie consideraţninile de mai la vale, cărora le facem loc în coloanele ziarului nostru, întrucît reprezintă linele vederi juste şi care interesează lumea farmaceutică. In fine şi un grup de studenţi farmacişti, au crezut indiferent cura, că e nevoe de organizare. Dacă pînă azi, atît studenţii din provincie, cît şi cea mai mare parte din Iaşi, nu au răspuns apelului, e că societatea nu e aşezată pe adevăratele ei temelii, organizaţia însă e absolut necesară. .I. Şi întradevăr, cercetînd statutul, scopul ei imediat este: ridicarea nivelului cultural al studentului. Se uită însă statutul că ridicarea nivelului depinde de starea materială, de timpul liber, de condiţiile higienice în care trăeşte studentul. Ori, cea mai mareparte dintre studenţi au salariul între 500—600 Iei lunar, fără casă şi fără masă. Scumpetea excesiv de mare de azi nu-i îngădue să se aprovizioneze cu materialul instructiv. Dar presupunând că ar face sacrificii muncind câte 13 ore zilnic (în provincie şi mai mult făcând şi noaptea de serviciu) ii rămâne oare timpul liber de citit ? Acea jumătate de ziliberă cui să o dedice mai întâi ? Higienei, aerului liber (având în vedere atmosfera farmaciei sau cititului ? Iată clar cum scopul săgetăţei antrenează : mărirea salariilor şi reducerea orelor de muncă. Astfel stând lucrurile, gruparea îmbracă haina sindicatului, indiferent cum o vom boteza noi. Mai departe, gruparea trebuind să cuprindă nu numaistudenţii cari îşi urmează cursurile, ci toţi salariaţii titraţi , licenţiaţi, elevi, asistenţi, urmărind apoi şi îmbunâtăţiri economice imediate, deşi ea rămâne culturală, nu-şi are raţiunea de a fi sub tutela universităţei ci autonomă. Ca mijloace de a ne creea fonduri pe lângă cotizări pentru bibliotecă, pentru ajutorarea studenţilor nevoiaşi, pentru apariţia unei eviste,pentru ajungerea ţelului, iată puncte cari ar trebui insrise în program. 1) Uniformizarea salariilor după oraşe, după poziţia farmaciei, după vechimea salariatului. 2) Orice angajare şi concediere prin sindicat să se facă plătind atât studentul cât şi patronul o taxă, proporţională cu suma angajată. 3) îndepărtarea netitraţilor şi altele. Sperăm că în urma acestora onor comitet sau va trebuia sa introducă modificările necesare, sau îl avertizăm să nu vorbească în numele tuturor studenţilor farmacişti. * ESB La brigadade siguranţă din localitate s-au făcut următoarele înaintări: D. Botez „Grigore, şeful siguranţei locale, a fost numit cu titlul de comisar special cl. II-a. D. Mihail Roşeţeanu a fost înaintat comisar special ci lil-a. D. Filip Brăileanu a fost înaintat comisar special ajutor cl. I-a iar d. G. Apostolescu, comisar special ajutor cl. 1l-a. D. Pînzaru Teodor, agent permanent la poliţia Iaşi, a fost numit subcomisar cl. Ill-a la poliţia gărei Paşcani , oraşul Soialist*, care apare mâne, cuprinde articole de Romain Rolland, Eugen Regis, L. F. Colledion, P. Constantinescu-Iaşi, precum şi ştiri socialiste şi sindicale." * UNIVERSITARE. — D-soarele şi d-nii studenţi basarabeni sunt invitaţi a se întruni Duminică 29 Februar a. c. ora 2 p. m. în amfiteatrul de Zoologie. — D-nii studenţi care doresc a ocupa o bursă la secţia Chimie Industrială sunt rugaţi a înainta o petiţe d-lui profesor C. Otin pînă la 1 Martie a. c. — D-nii studenţi care doresc să plece la vară în Franţa (Grenoble) sunt fugaţi a întocmi listele cu numele studenţilor pe facultăţile respective şi a se înainta de urgenţă d-lui student N. Popa. »V Cinema ELISABETA. — Astăzi Sâmbătă se reprezintă în matineuri şi seara a 5-a serie , din Noua Misiune a lui JUDEX, omul providenţial. Această serie, penultima, se reprezintă până Marţi se la 2 Martie inclusiv. Mercuri 3 Martie a 6-a şi ultima serie din Judex. in curând: CERCUL ROŞ. ¥£ Noul împrumut intern va fi lansat la 25 Martie ca norocoşii cîştigători la clasa 6-a a Loteriei Statului a cărei tragere va avea loc la 17 cor. să aibă posibilitatea unui plasament atît de avantagios. La „Providenţa“ unde se vor primi subscrierile la împrumut se mai găsesc un număr restrîns de bilete de loterie. BANCA MOLDOVA IASI Aduce la cunoştinţa publica, că a reintrodus serviciul de CARNETE de ECONOMIE, în mod regulat, se primesc depuneri de la 5.5 lei In sus, în toate zilele de lucru, între orele 10—11 a. m. și 3-4 p. m., iar Sâmbătă numai dela 10-12 a. m. Cameră mobilată cu antreu separat, se găsește de închiriat în str. Trei Erachi No. 4 UNTURA DE PESTE NORVEGIANA Joleumricini a sosit un mare transport la Industriile Chimico- FARMACEUTICE SOCIETATEA ANONIMĂ IAŞI. — STRADA C. NEGRI NR. 45. — IAŞI OPINIA ■B-migraf figa an Jiang Serviciul telegrafic = şi telefonic ==". AL ZIARULUI „OPINIA" Pacea cu Rusia — interpelare în Cameră. — Declaraţia d-lui st. Rop. — Bucureşti.Din şedinţa de ieri a Camerei, d. Dimitriu, deputat basarabean, a interpelat guvernul asupra propunerilor de pace ale Rusiei sovietelor. D. St. Rop, preşedinte de consiliu ad-intar3m, a dat un răspuns evaziv şi s’a ferit să precizeze. D-sa a declarat că nici un delegat special n’a fost trimis la Varşovia, dar ca în Capitala Poloniei, se află d. AL Fiorescu, ministrul Romfalei, care a primit instrucţiunele necesare. D. Pop a terminat declarînd că guvernul este circumspect şi că va şti sa şi facă datoria. Aetregerea de pe Tisa Vacanţă Bucureşti.—Operaţiunile de retragere a trupelor noastre pe linia Clemenceau continuă în perfectă ordine. Se crede că pînă mine seară întreaga operaţiune va fi terminată. Un comunicat al Ligei Poporului Bucureşti. — Ziarul „îndreptarea“ publică un comunicat al Ligei Poporului în care este atacat guvernul şi acuzat că se cramponează de putere, nevoind a lăsa locul unui guvern cerut de împrejurări şi indicat de ţară. Bucureşti.— Cu toată senioritatea situaţiunei, in raport cu politia externă, Parlamentul a luat astăzi vacanţă pentru zece zile. „ Fabrica de ţesătorii »Bucovina“ Iaşi str. Elena Doamna 58, reîncepând activitatea, are confecţionate în depozit „TALEISIM“, diferite mărini şi calităţi, precum pânză de casă, pânză pentru uniforme, bluze pentru dame, şaluri şi diferite ţesături de lână şi bumbac, care se vând cu preţuri convenabile. CAMIONETA FORD nouă, de vânzare. A se adresa la Banca Moldova. Parlamentară Interimatul Finanţelor Bucureşti. — Titularului finanţelor încă n’a fost numit. D. Mihail Popoviti ««urtură să feţi« isUrmatfti. SE CAUTĂ de o mare instituţie financiara din localitate o dactilografă bună, un ajutor compabil şi un funcţionar, absolvental şcoalei comerciale superioare sau ai liceului. Se preferă cei cu cunoştinţa la limba franceză. A se adresa la Agenţia de Publicitate I. Orănişteanu str. Ch. Mârzescu 17. • LA ATELIERUL DE CROITORIE CALMAN MAYER Str. Alexandri 10. Se vinde de ocazie UN FRAC complect, în perfectă stare. DE VÂNZURE, deocazie o cupeu nouă, o caretă, o șea de damă. Se pot vedea în fiecare zi, între orele 12 și 2 p. m. la moara „Raiul“, Taxier.“ PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa celor intereaţi că acest depozit are de tăiat şi fasonat în pădurea Tatarişi, Judeţul Suceava, la 1015 kilometri depărtare de gările Lespezi şi Dolhasca circa 10-15000 steri lemne de foc. Cei ce voesc a se angaja ci aceasta lucrare sunt rugaţi a depună orele la acest Depozit In termen de ce! mult 10 (zece)zile dela publicarea prezentei. Condiţiunile tăierei se pot vedea la acest depozit şi se va executa sub supravegherea ocolului Silvia, spre a fi în coformitate cu regulile de tăiere prevăzute în instrucţiuniie de exploatare ale pădurilor statului Directorul Depozitului Regional Subsistenţă Corpul IV Armată Adm. Căpitan DUDESCU s’a găsit un carnet de identitate pe numele de Neculau GHeorghe şef de tren.— A se adresa la Agenţia de Publicitate I. Brănişteanu str. Mârzescu 17. 3 -4 camere spaţioase cu lumină electric, se caută. A se adresa la Agenţia de Publicitate I, Brănişteanu, str. Gh. Mîrzescu 17 sub S. PRIMA SOCIETATE de ECONOMIE — DIN URBEA IAŞI — CONVOCARE Domnii membri ai „Primei Societăţi de Economie“ din Urbea Iaşi, sunt convocaţi în adunare generali de DUMINICĂ 29 FEBRUARIE 1920 ora 2 p. m. în localul propriu al Societăţii din strada Ştefan cel Mare. La ordinea zilei sunt următoarele chestiuni: 1) Raportul comitetului de administraţie asupra mersului afacerilor societăţi în cursul anului 1918—1919 şi aprobarea bilanţului. 2) Raportul comisiunei de control referitor la gestiunea aceluiaşi an. 3) Descărcarea comitetului de administraţie de gestiunea acelui an. 4) Alegerea unui membru în comitetul de administraţie, care va fi tras la sorţi în şedinţă, conform statutelor. Membrul eşit la sorţi poate fi reales.’1 5) Alegerea comisiunii de control, conform statutelor, pentru verificarea gestiunei pe timpul de la 1 Septembrie —31 Decembrie 1919. 6) Votarea budgetului Societăţei pe anul social 1919 1920. 7) Admiterea recompensei şi fixarea sumei şi fondului de unde ea urmează a se acorda D-lui Paul Ballo fost casier al societăţei, potrivit votului adunăriei generale extraordinare din 19 Octombrie 1919. 8) Chestiunile ce se vor ivi in cursul şedinţei. *) Preşedinte, V. I. RADU. *) Intru cât după experienţa anilor trecuţi s’a constatat că nu se poate întruni la prima Convocare numărul de membri, nici capitalul cerut de statuie, se va considera aceasta ca valabila pentria a doua Convocare ce va da l.,. Duminică 7 Marte 1920, când se vor lua hotărâri cu orice număr de membri vor fi prezenţi. Aceasta a doua întrunire se va ţine în localul societăţei de Gmnastică din strada Şcoalei de Arte în ziua arătată mai sus la orele 2 p. m. Domnii secietari sunt rugaţi de a veni la adunarea ca prezentul raport, aceasta pentru a se uşura formalităţile de înscriere şi votare. X înştiinţare Subsemnatul M. Gropper, face cunoscut tuturor persoanelor, cu care seaflă în legături comerciale, că II pot găsi în tot timpul zilei la Farmacia dr. N. A. Racoviţă, strada I. C. Brătianu 19, Mauriciu Gropper farmacist