Opinia, aprilie 1922 (Anul 18, nr. 4460-4481)

1922-04-01 / nr. 4460

* SITIE IFORIAŢIUN! * Un fapt elocvent pentru sistemul de interveniţii* şi afaceri care a înflorit “in ţara românească. '99 Din pricina tuturor misiţilor în legătura cu parlamentarii ministreis, nu se mai putea găsi o cameră la hotelurile din Bucureşti. Camerile erau închiriate de misiţi cu lunile şi chiar cu anii. Guvernul actual s’a hotărât deocamdată să pue capăt afacerilor. In special la ministerele de finanţe şi industrie şi comerţ, care sunt sub directa supraveghere alui Vintilă Brătianu, nu mai are acces nici un profesionist de gheşeftari şi intervenţi. Din această cauză, misiţii, au părăsit capitala, eliberând odăile de la hotel. Dovadă că nouiiparlamentari au găsit foarte lesne pe la hoteluri camerile de care aveau nevoe. Aşadar, epoca de aur a gheşeftarilor a luat sfârşit deocamdată. Noui abuzuri şi fraude.— Socoteam că ne aflăm macar la începutul erei când fraudele şi abuzurile vor lua sfârşit. Ne-am înşelat. Ele continuă să fie practicate, imediat ce ocazia se prezintă. In această privinţă este tipic ceea ce prezintă cu podul plutitor de pe Prut, de la Sculeni, de când podul fix a fost luat de curentul apei. Podul plutitor, instalat de pioieri, militari, a devenit un mijloc de speculă. Acest pod nu funcţionează decât când se produce ordinul, iar ordinul nu se produce, decât când este în funcţiune de anume monedă sunătoare. Negustorii de dincoace sau de dincolo au de îndurat mari neajunsuri, de care nu scapă decât plătind. Cazuri tipice sunt povestite de împricinaţi şi nu de puţine ori ieşenii plătesc mai scump carnea, fiindcă vitele ce se aduc la Iaşi din Basarabia spre tăere sunt supuse unei dipuneri absolut ilegale,căci de taxele legale niminea nu se dă în lături. Din cele câte ni se spun oficialitatea a fost sesizată de rapoarte în regulă, din partea autorităţilor locale. Prefectul de judeţ a vestit la rândul său autorităţile administrative superioare. Abuzul continuă însă şi împreună cu el şicanele cele mai mari pentru să ■ leni şi lumea comercială. Noi socotim că d. general Zadik ar putea interveni mediat şi să pună capăt acestui scandal. Avem chiar motive să credem că va fi sesizat de autoritățile comunale din Iaşi. Aşteptăm dar o grabnică mă ■ sură de îndreptare. „ Să publică spre ştiinţa publicului că începând de la 1 Aprilie 1022 taxele telegrafice, telefonice şi poştale interne se modifică în modul următor : 0 scrisoare simplă 50 bani pentru fiecare 20 grame. 0 carte poştală simplă 50 b. Jurnalele 5 ,bani pentru 50 grame. Taxa recomandăreii este de 2 lei. Taxa cartonului mandat 1 leu în care se cuprinde și achitare la domiciliu. Mandatele poștale se admit până la 10.000 lei cu următoarele taxe: Pentru prima sută de lei câte 50 bani de fiecare 25 lei, până la 1000 lei căte 1 leu de fiecare sută peste taxa primei sute, până la 1l0.0O0 lei câte 5 lei de fiecare mie peste taxa de 11 lei a primei mii de lei. Taxele la mandate se vor încasa în numerar iar nu în timbre ca până acum. Pentru mandate telegrafice se mai percepe în plus 10 lei pentru telegramă. Pentru coletele poștale prezentate câte 3 lei de kilogram iar pentru valoarea declarata, câte 3 lei de fiecare 1000 lei până la 10.000 lei, pentru surplus câte un leu de fiecare mie de lei. La telegraf taxa pa cuvânt este de 50 bani. _ La telefon taxele convorbit [ rilor telefonica sunt : 2 lei în interiorul unei Comune, 5 lei în interiorul Județului, 8 lei cu judeţele limitrofe, 10 lei cu posturile din judeţele nelimitrofe. Liberalii se ţin de cuvânt oftenesc mereu !!! ! La Gonsmaloml n' amz’cd din localitate se emhUsasi zvonul, după care unii profesori ar fi încercat să cedârnicească an concert simfonie dirijat de d. Nedball. Amhita o face d. Botez, Inspector. □ Chestia ospiciului dela Socola.— Se pare, că chestia desfiinţărei ospiciului de alienage dela Socola, nu e o simplă glumă. In adevăr, după informaţiile culese de unii profesori, ’ se pare că este aproape convenit, ca în pavilioanele dela Socola să se mute Şcoala Militară, iar bolnavi dela Ospiciu să fie trimişi la Costiungeni, lângă Chişinău.# In legătură cu aceasta, d. dr. Parhon, a înaintat un memoriu atât facultăţei de medecina, cât şi senatului Universitar. In acest memoriu distinsul profesor, face istoricul Ospiciului, şi arată că desfiinţarea lui, ar însemna prăbuşirea învăţământului psihatriei şi ar aduce o lovitură Iaşului. Aminteşte de lupta dusă în vremuri de ieşeni şi presa ieşană, pentru construirea ospiciului. D. dr. Parhon a plecat aseară la Bucureşti, d-sa va avea azi o întrevedere cu d. dr. Proca, directorul general al serviciului sanitar şi cu ministrul de instrucţie şi va face toate intervenţiile necesare, pentru a învedeca proectul desfiinţărei ospiciului din Iaşi. „ Pe staa de 1 Acrii nu se va face an şi acesta nici o modficare în circulaţia trenurilor. Se va stabili an nou orar pentru 1 Maia, sau 1 Iunie, în /«■ ?fitard cu trenurile Internaţionale. Se schimbă însă cu începere de la 1 April sistemul acordării de vagoane. Ca misiunea însărcinată cu distribuirea vagoanelor se desfiinţează. Pe viitor vagoanele vor fi distribuite după ordinea cererilor, de directorul regional Nimănui însă nu i se va putea acorda deodată mai mult de cinci vagoane şi numai după executarea primei cereri se va admite 0 nouă cerere şi o nouă distribuţie.• In strada Socola, s-a arestat de câtre comisarul despărţirei a 4-a, pe un basarabean, care avea ascuns în ghete un mic şi fin arsenal de spargere. In ultimele 45 zile, 30 persoane au fost escrocate în localitate prin cumpărarea de pietre false, socotindu le drept bune. Şi zilnic se găsesc oameni, cari se lasă a fi păcăliţi. Ia cursul săptămânei acesteia, încep lucrările pregătitoare, pentru alcătuirea noului budget comunal. „ Comercianţii din localitate proectează redactarea unei întâmpinări în potriva profesului d-lui Suitam, de a muta magazia de mică viteză la Socola. Comercianţii arată ca această mutare arînsemna noi şi mari greutăţi de transport şi urcarea cheltuelilor. fia Astă noapte a încetat din viaţă d-na Rosenbaum, soacra d-lui Moritz Wachtel. la ziua de 2 aprilie ora 4 p. m. va avea Ioc în localul şcoalei Normale da fits „afii. hail Staidsau o producţiuna a elevelor, în folosul bibliotecei lor. „ Prinţul moştenitor al Danemarcei însoţit de logodnica sa princesa“Olga a Greciei, a sosit la Atena. x S-a hotărât ca localurile de teatre şi alte spectacole să nu beneficieze de favoarea viitoarei legi pentru prelungirea contractelor de închiriere. □ Astăzi a sosit în localitate, d. prof. L D. Ștefănescu. D-sava vorbi în astă seară la ora 9nouă, îin Aula Universității, despre „Delji, — sufletul artei eline; Grecia de astăzi“. S’a pierdut Un portofoliu de piele, cu monogramul I. D.; găsitorul este rugat de a’ldepune sau a’l trimete la administraţia ziaruluii. Serviciul Telegrafic şi Telefonic Al ZIARULUI „OPUSI A“ Atentat taris! — contra lui Miliukov — Bucureşti.— Pe când d. Miliukov şeful caieţilor ruşi, ţinea o conferinţă la Berlin un individ a descărcat 6 focuri de revolver strigând : — „Răzbun asasinarea Ţarului“ ! D. Napoleov a fost ucis,iar medicul Firasov a fost rănit. Miljukov a scăpat neatins. Criminalul a fost arestat. Germania nu va primi cererile aliaţilor Declaraţiile d-lui Dernburg. Apelul Ligei Hanzeatice. Bucureşti — Din Berlin ,se anunţă că fostul ministru Dernburg, vorbind într’o adunare policlitică, a arătat că situaţia prezentă recamă necesitatea de a se arăta aliaţilor că cererile lor nu pot fi primite. Moratoriul admis de Antantă nu este un moratoriu real, întrucât este însoţit de o serie de condiţiuni care anihilează Germania are nevoe de un complect răgaz de 5 până la 10 ani pentru refacerea să economie. Comitetul ligei Hanzeatice a trimis un apel Reichstagului, cerând să nu admită cererile aliaţilor. la cuisul naţional GALAŢI. In chestiunea fraudelor cu cerealele sustrase de la contingent ITM, ancheta a stabilit că cele 20 case de comerţ din Brăila care au obţinut permisuri ilegale de export, au plătit mită în sumă de 20 milioane lei, asigurând un respectabil beneficiu pentu casele de comerț, dar o mare pagubă pentru stat. Noul diverdinte anglo-franceze Bucureşti. Ziarul „Le Matin“ crede a şti că la şediţa de ieri a Societăţei Naţiunelor au fost puse în evidenţă noui deosebiri de vederi între Franţa şi Anglia, privitor la conferinţa din Genua. Franţa voeşte ca Societatea Naţiunelor să aiba preşidenţia asupra conferinţei din Genua, în timp ce Augia crede că este suficient ca Societatea Naţiunelor să aibă numai un rol consultativ. Noui fraude Ia Galati — Implicarea fostului prefect Codru — Qslstt — Ancha'a dos* thl si in localitatea condus la descoperirea da noului mari frauda cu cerealele. Mal multa persoane si msndicoase au fost date pe mdns pachetului, Intre care fl d- Codru« fost prefect averescan d a Covuriui. D. Titulescu la Londra Bucureşti. D. Titulescu, ministrul României la Londra, a fost primit ieri in audiență de regele Angliei, căruia i a prezintat scrisorile de acreditare. □ Cu privire la atacii de eri din strada Lozonski, mai aflăm următoarele: Comerciantul, care a căzut victima agresiunei, ed. lacoa Vexler din Ştefăneşti. Suma ce i s’a sustras e de 43.500 lei. * La Prefectura de Poliţe s’a primit azi o telegramă din Galaţi prin care se arată, că s’au arestat acolo 3 basarabeni, anume Nemien Derderov, Gurman Ghero şi Elanson Chiliet, care deasemenea au escrocat multă lume vânzându-i strasuri drept pietre scumpe. * Cele mai multe victima atât la Iaşi, cât şi la Galaţi, sunt comercianţi basarabeni, care prea avizi de chilipiruri se lasă cu ușwrință escrocați. IA Anglia nu coutribu© — la lista civilă a fex.r®galul Carol — Bucureşti. — Subsecretarul de stat la Externe al Angliei a declarat în Camera Comunelor că ambasadorul britanic din Paris a primit instrucţiuni să comunice conferinţei statelor moştenitoare ale Austro- Ungariei, că Anglia nu va suporta nici o sarcină in ce priveste lista civilă a exregelui Carol de Habsburg. Armistiţiul Bucureşti. — Sublima Poartă a răspuns la nota aliaţilor, înştiinţând că a comunicat in copie, guvernului de Angers, condiţiile armistiţiului turco grec. guvernul turc consideră evacuarea Tracial Ca absolut Indispensabilă pentru siguranţa Turciei. turco-grec Taxele pentru viza paspoartelor Bucureşti. — Pentru viza paspoartelor supuşilor români la legaţiile din Capitală, s’au fixat următoarele taxe : Lei 14o pentru Ungaria. Lei lo 2 pentru Austria, cu durata de 3 luni. Lei 13o pentru Cehoslovacia, pentru dus , şi 26o pentru dus şi ’ întors. Lei 12oo pentru Germania. Lei 66 pentru Iugoslavia. Direcţia generală C. F. R. Bucureşti. — Guvernul pune mari insistenţe pe lângă d. Tancred constanlinascu ca să rlmâe mal departe la directa c. f. r. Ef Insă 'este efefi nlilv hotărât să place. S*»u tăcut demersuri pe lângă d. Pretoria« ca să primească demnitatea de director al căilor ferate, dar acesta a refusat, şi depun acum stăruinţe In acelaş sens pa lângă d. Orghidan, director al anteverstei. Noui trenuri de mărfii Bucureşti. — La direcţia generală a căilor ferate a avut loc ieri o conferinţă a directorilor regionali, discutându se asupra punerei In funcţiune a noui trenuri de mărfi. Libertatea comerţului cu aur Bucureşti. Proprietarii de mine din Ardeal au înaintat guvernului un memoriu cuprinzând doleanţele lor. Guvernul a dat memoriului o rezolvare favorabilă, admiţînd deplinalibertate a comerţului cu aur. Conferinţa Dunărei Bucureşti.— O delegaţie a guvernului din Praga a plecat spre Bucureşti pentru a participa la conferinţa Dunărei care se deschide Duminică în Capitală. Uşurări pentru comercianţi Bucureşti.— Direcţia generală a vămilor a dat o circulară punctelor vamale prin care se îngâdue ca acei comercianţi care, din diferite motive, nu pot ridica la fmal mărfurile, să aibă dreptul a a face declaraţiuni de depozitare, în limitele spaţiului din magaziile statului, fiind scutiţi de plata taxelor urcate de amenzi şi de sancţiunea scoaterei forţate a mărfurilor in vânzare. O nouă arestare — a nam fost deputat averescan — Bucureşti. — In urma cecertărilor parchetului de R Vâlcea, a fost arestat preotul Ion Tomescu, fost deputat averescan, iaeinuitds trafic de influenţă şi excro ■ cherie. Undufarei HeTr de la tribunalul Braşov Bucureşti. „ In chestia falsurilor şi sustragerior de acte de la tribunalul Braşov, procurorul general de Tg. Mureş a interogat ieri , pe doi redactori de la refracţia ziarului „ Adevărul“ ■ din Ardeal, pe fostul pro- curor Ion Hozan, pe Erma, directorul parchetului şi pe acuzatul Ion Daianu. Dl. Morris Mayer para va, vizita zilele acestea oraşul nostru este o distinsă personalitate în toate cercurile engleze. Cu prilejul prezenţei d-sale la noi, o sa va face la marele meeting de Duminică un expozeu asupra importantelor chestiuni care interesează în cel mai înalt gra întreg iudaismul. Adânc întristatele familii: M. Wachtel, J. Apter, I. Einhorn, A. Diamand, Mathilda Rosenbaum, Heinrich Rosenbaum, W. Dinerman, D. Horovitz, Alex. Einhorn, M. Lindenberg, Aristeanu, Streitman, J. Seitler, M. Pineles, M. Weiler, Moritz, Arnold şi Abram Rosenbaum, şi Ana Summer aduc lacunoştiinţă încetarea din viaţă a prea iubitei lor . Amalia Rosenbaum înmormântarea va avea loc Vineri la ora 2 p. m. Cortegiul va porni de la locuinţa decedata, str. Lăpuşneanu No. 32. Aceasta ţine loc de orice invitaţie. Adânc întristaţii: Medic maior Berman Tenenbaum cu soţia şi copii, Isidor Tenenbaum cu soţia, Moritz Tenenbaum cu soţia şi copii, Sophie Marcus cu soţul şi copii, L. Herman Tenenbaum fiu, Jetty Pohl cu soţ şi copii precum şi familiile . Ghellberg, Emil Schwam, Dulbergher, cu multă durere anunţă perderea prea iubitei lor mamă, soacră, bunică. Leia Tenenbaum în vrâstă de 73 ani decedată în urma unei grele suferinţă şi roagă pe toţi prietenii şi cunoscuţi a lua parte la înmormântarea care va avea loc Vineri 31 Martie ora 2 după amează. Cortegiul va porni de la locuinţa defunctei din strada Apeduc 28. Teatrul SI do la Compania lirică română „LEONARD“ Joi 3o Martie Dragostea Coripei Vineri 31 Martie Farmecul imul Vals Sâmboti 1 April Voevodul Ţiganilor Duminică 2 Aprilie matineu ora 2 jum. p. m. FETIŢA OLANDEZA Duminică ora 9 seara ultima reprezentație de adio LILIACUL CROITORIA Josef Pascal Str. C. Negri 63 Caută un maistru specialist pentru a conduce atelierul. De vânzare casele din strada Sărăriei 42, compuse din doua apartamente din care unul liber la vânzare. Se pot vedea zilnic la orice oră afară de 1—4 p. m. A se adresa la proprietarul acelor case, etajul de jos. Teatrul LI1YC Trupa Israelita de operete şi comedii AS KEN AS , cu concursul primadonei Elsa Creisler şi al tenorului B RINZLER, va juca Vineri 31 Martie Halm în America Sâmbătă 1 Aprilie MATINEU ora 4 p. m. isitul SOLDAT Sâmbătă 1 Aprilie I H I i I II I SEARA ora 9 1 Al fi II 1 U Ib Preţuri populare: Loja jos 86 lei, sus 56 lei, rezervat 20 lei, Stal 15 lei, Balcon 6 lei cu taxa cu tot. Orchestra sub conducerea d-lui B. SEGALL Impresar H. Braunstein