Opinia, octombrie 1926 (Anul 22, nr. 5804-5830)

1926-10-01 / nr. 5804

1,11 VOLA NCIAR STRADA LĂPUŞNEANU No. 44 Ul sosit şi i’a pus in vânAre BEREAZUGA Astăzi şi in fiecare seară renumita orchestră a Fraţilor Lupu „COMERŢUL FORESTIER“ societate ANONIMA română IAŞI- Sediul central str. Ştefan cel Mare 4 (la Banca Româno-Franceză.) Depozit de Cherestea EN-OROS şi EN-DETAIL STRADA UZINEI No. 23 (vad comercial de cherestea de zeci de ani) Bogat asortat cu tot felul de materiale lemnoase, servind prompt extrem conştiincios şi cu preţuri mai eftine ca oriunde. Facem mari înlesniri de plată fără nici o dobândă. Mulţumire Aduc pe această cale, din inimă mulţumiri D-lui Dr. N. P. Balan pentru devotamentul, grija şi priceperea cu care a tratat pe soţia mea, scăpându-o dintr’o formă de malarie tropică neobişnuit de grea. GH. CHIRIŢESCU institutor HAINE DE DAMĂ confecţionate din materialul cel mai bun, lucrate după ultimul jurnal, s-au pus în vânzare cu preţuri convenabile, la magazinul „La Romeo" str. Cuza Vodă 83, casele Baunstein. DE VÂNZARE un automobil nou marca „Foc“, cauciucuri roi, proprietatea D-lui P. Rusovici în condiţii avantajoase. Amatorul este rugat a se adresa D-lui H. Ornstein, P. Iloaie. DE VÂNZARE, o casă în str Ghica Vodă No. 31. Patru odă ei dependinţe. Construcţie nouă. Se poate vzita intre 2-4 p. m. DE ÎNCHIRIAT de la 26 Oct. 1926: 2 prăvălii, 2 camere şi bucătărie, 3 camre şi bucătărie, 4 camere bucătărie şi bac instalat. A se adresa avocat Cristofor Cuza Vodă 42 bis. DE VÂNZARE un loc viran în cel mai bun centru al oraşului în suprafaţă de circa 700 m. p. pe strada Lascar Catargi No. 43. A se adresa la d-l Isidor Juster str. I. C. Brătianu 30 CALAUZA „SPIRITUALA“ Primul Volum, teorii practice, care în scurt timp poate învăţa or cine sigur, Puterea şi Secretele Spirituale şi magnetice. Prin sugestiune vă veţi putea influenţa, devenind energic, sănătoşi, mulţumiţi sufeteşte. Veţi putea influenţa, cuceri, atrage pe cine veţi dori să fiţi iubiţi, stimaţi, respectaţi, etc. Elevii vor putea învăţa uşor, nu veţi fi timizi nici bolnavi de nervi, anemie, etc. 50 lei volumul, Spiritist Savescu, Albinet 37 Iaşi. AVIZ. Şcoala normală „V. Lupu“ are nevoie de circa 2—3 vagoane de grâu. Amatorii sunt rugaţi a face ofertă pe adrsa şcolii. CASELE dinracla Speranţei No. 8, se vând cu srma de Lei 900.000, cheltuelile privind pe cumpărător. Se pot vedea intre orele 2 5 p. m. DE ÎNCHIRIAT două odăi, o bucătărie, viraj , faţă în Str. bluzelor 7 lei . A se adresa str. Trei Erarchi „CAMIONAJUL“ Aduce la cunoştinţa clienţilor săi, că continuă să lucrezi în condiţiile cele vechi, primeşte avizele C. F. R. Transportă mărfurile la destinaţie , achită toate taxele în numee destinatarilor, ca şi în urmă, fără nici o deosebire. DIRECŢIA Tribunalul jud. Iaşi S. I.-a Publicaţie de vânzare No. 7301 din Septembrie 1926 Tribunalul Iaşi S. III. c. în urma adrsei D-lui Jude Sindic No. 1955 I 926, prin Jurnalul No. 6330 I 926, a automat C . pr. Portăreilor laşi, să facă din nu formele de vânzare prin tetate publică a averei irobie a falitului Solomon Barnştein & fiu şi Miu Brau şti , aflată în laşi Str. S . Lazăr No. 36, compusă din edecuri necesare ,la fabrearea lumânărilor, evalute la suma de 13.200 lei şi mobilierul casnic al faliţilor evaluat la suma de lei 4110. Se incunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestei averi, va avea loc în ziua de 2 Octombrie 1926, ora 4 (16) p. m. la faţa loculii de Iaşi str. Sft. Lazăr No. 36, începând licitaţia publică , la suma de 13.200 lei pentru edecuri şi de la suma de 110 lei mobilierul casnic, cu facultea D-lui Jdecător Smola, de a o începe şi de la o sumă mai mică, si rezerva omologărei Tribunalului. Dosar No. 1125925 Preşedinte V. IORGA Portorel, I. Popovici Tribunalul Jud. Iaşi Secţii 111 a Publicaţie de Vânzare No. 7304 din 24 Septmbrie 1926 Tribunalul Iaşi S. 111 a, p in Jurnalul No. 6329 1926, autoriză pe Dl. Jude Sindic, ca să scoată din nou in vâzare prin licitaţie publcă in condiţiunile Jurnalului anterior averea mobilă a falitului Adolf Goldstein de Iaşi str. Col. Langa No. 5, compusă din acole de manufacturi, mobiler de prăvălie, evaluate la suma de 119.805 lei. Se încunoştiinţeaz că vânzarea şi adjudecarea acestui aVeii mobile, va avea loc, la faţa locului, în Iaş, str. Col. Langa No. 5, în ziua de 2 Octombrie 1926 ora 2 p. m. î . p .nd licitaţia publică de la suma de 119.805 lei, evaluată de expert, cu facultatea D-lui Judecător Sudic de a oncepe şi dela o sumă mai mică, sub rezerva omolgărei Tribunalului. Dosar No. 2128 1924 Preşedinte, V. IORGA Portărel, I. Popovici No. 4^ ------------- mg. 30443^ INSERŢIE Primim următoarele: Procedeuri scandaloase In numărul 19 al ziarului local „Sfatul Nostru“ apare sub titlul senzaţional: „Socrul mi - datează ginerelui său 603.000 iei din cassa Camerei de Comerţ fără nici un act justicaţii“ o insinuare care pentru toţi este au cetit cu atervie articolul se desminte de la sine. Pentu lămurirea acelora care nu-şi pot închipui ca unor anumiţi oameni să le lipsească în aşa măsură simţul răspunderii pence scriu, cimn e cazul ,- autorul articoutm sus ciat, ţin să precizez câteva puncte : 1) Din „documentul“ reprodus în ziaul „Sfatul Nostru“ rezult că Şoc. anonimă „Ediliaua“ din Bucureşti a cerut Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi să i se plătească suma de 600000 lei în comptul sumelor ce i se cuveneau.Oricine ştie ce înseamnă o societate anonimă, nu se interesează care persoană anume dintre reprezentanţii Iegali ai Societăţii este semnatarul accidental al unei scrisori. Semnătura angajează Societatea In cazul special suma era reclamată de Soc. Edilitatea pentru lucrări executate şi Dl. Ilie J. Mendelsohn, vicepreşedintele Camerei de Comerţ nu putea refuza acestei Societăţi măcar promisiunea de a i se plăti când vor fi bani disponibili. Lucrările executate trebuesc evident plătite. De altfel din documentul reprodus de Dl. E. B. rezultă ca cererea Soc. „Edilitatea“ făcută la 23 Iunie 1926 a căpătat rezoluţia d-lui Vice-Preşedinte abia la 19 Iulie 1926. Aceasta inseamnă pentru Dl. E. B. rezolvarea si ante pede. 2) Privitor la nedumerirea d lui E. B. petruce cererea soc. „Edilitatea“ prin care reclama sumele ce i se cuveneau n’a fost însoţită de acte justificative observ următoarele: Precum îndeobşte se obişnueşte, achitarea lucrărilor de construcţii se făcea pe bază de situaţii de lucrări intocmite de arhitecţii diriginţi ai lucrării, care împreună cu actele justifictive se aflau în dosarul Camerei de Comerţ. In acel timp Camera de Comerţ datora societăţii suma de circa 2 milioane şi deci în drept era societatea a-și reclama bani pe baza acelor ce se aflau în dosarul Camerei de Comerț. Mai observ că adresa în chestiune a fost semnată de mine numai pentru că succesorul meu la Soc. Edilitatea, Dl. ing. Traian Siadbei nu primise încă procura legală. De fapt eu nu mai eram în serviciul societăţii. Acestea sunt faptel?, şi opinia publică îşi va da verdictul asupra procedeurilor scandaloase întebuinţate de Dl. E. B. autorul articolului incriminat. Ing. I. Carmanovici Rezultatul chetei pentru Cantina Şcolară Comitetul Societăţii „Cantina Şcolară“ din Iaşi aduce cele mai vii şi mai ca, de mulţumiri Onor, Publicului Ieşan pentru dragostea cu care a răspus la cheta din ziua de Duminică 26 Septembrie. Mulţumeşte de asemenea Doamnelor şi Domnilor Directori de şcoli primare pentru concursul dat, precum ş drăgălaşilor copii, care s’au ostenit pentru colegi lor săraci. La această chetă s’a adunat suma de 54000 lei în felul următor : 1. Şcolile, primare de fete . No. 1 „Carmen Sylva“ 6228 lei; No. 9 „Al. Lambro“ 4720 lei; No. 8 „P. Râşcanu“ 3647 lei ; No. 7 „Btera Doamna“ 2886 lei; No. 5 „Hriman Nicoară“ 2886 lei ; No. 4 „Principesa Maria“ 2 40 Li;tso. 3 „P. Polii“ 1916 lei ; No. 11 „Socoli“ 1823 ie'. N2 „Regina Eisaba“ 1352 lei ; No. 10 „L Buliu au“ 1063 lei; No. 6 „Ana Costa Chunbach“ 707 ie. N2). Şcolile primare de băeţi : No. 8 „V. Adamaih.“ 5765 iei; No. 1 „Frei Erarhi“ 5618 i; No. 7 „Ch. Asah.“ 4630 lei; No. 5 „V. Axanau“ 2091 lei; No. 9 „M. Cotăpiceanu“ 1846 lei ; No. 4 „V. Conta“ 1394 lei; No 6 „Cost diie Negri“ 1346 ei ; No. îl „Socola“ 1273 Di ; No. 3 „Cuza Vodă“ 879 lei şi No. 10 „Princepele Ferdinand 2003 l.i. Jefuirea bisericei din Ciurea In satele din jurul comunei Jurea se strângeau de cât timp parale pentru ridicarea unei biserici în Satul Nou. Banii strânşi erau puşi într’o casetă in biserica din Ciurea. Dar răufăcătorii au prins de veste di acest lucru şi au plănuit o lovitură, care n a întârziat de a fi adusă la îndeplinire. Astfel în cursul nopţei trecut mai mulţi indivizi au spart uşa de la biserică. Au aruncat pe jos câteva coane, sfărâmândude. Apoi au jefuit caseta de suma de 150.000 lei. Deasemenea au luat şi câteva obiecte preţioase. Jandrmii cercetează, î Alte transferări în învăţământul secundar regiunea Iaşi Au fost transfraţi în învăţământul scundar regiunea Iaşi, următorii pofesori : Filipov Vladimir la liceul din Bălţi, la geografie. Nichita D-tin de la Vaslui la şcoala comercială din Iaşi, la istorie. Miron D-tru, prof. da. franceză şi latină, la Iaşi. Pană C. dela Paşcani transferat la Iaşi, prof. de fizico-naturale. Petrescu C-tin transferat de la Chişinău la Iaşi, prof. de drept. Bucenchi Leila dela Folticeni la Bălţi, I. română. Placă Magdalena dela şcoala prof. Botoşani la şcoala comercială Botoşani, la matematici. Slîga Emanuel, dela Paşcani la Tg. Frumos, la desen şi estigrafie. Tanase V. dela Vaslui la Dorohoiu, ca prof. de fizico-chimice. ÉP Pentru artişti, pictori şi muziciani Recomandăm tuturor artiştilor, pictori sculptori, muziciani, şi în genere oricărui artist dornic de cultură interesanta şi instructivă lucrare a scriitorului Jenan H. Eulenberg, întitulată „Alte Siluete literare şi Artistice“ apărută în atelierele „Vaţa Românească“. Volumul acesta conţine următoarele eseuri: Pictori: Watteau, Rubens, Goya, Rembrandt, Raffael, Michel Angelo. MuzicianiChopin, Offenbach, Bach, Mozart, Verdi, Şrahms, Haydn, Beethoven, Literaţi: Caideron, Walt Whitman, Hans Sachs, Swift, Petrarca. M-rnz di S’äel, Kotzebue, Halevy, lens P. Iacohsen, R. Voss şi Petőfi. Alte Celebrităţi: Kant, Napolion, Frederic Cel Mare, Lassalle, Bismarc. Volumul „Alte Siluete Literare şi Artistice“ care obţine un strălucit succes de librărie, având peste 320 pagini text, nu costă decât 50 lei. Comenzile librarilor se vor adresa la Tipografia „Albina“ Str. Seulescu No. 9 Iași. Activitatea sportivă la Roman Roman.— In ultimii ani, sportul a luat o mare dezvoltare la Roman. Graţie priceperii şi chibzuinţei unui reputat medic d. căp. A. Dragoş, Romanul se poate astăzi mândri cu o echipă dintre cele mai bune din Moldova. Am crezut necesar să întreb pe d. căp. Dragoş asupra progreselor făcute în sezonul acesta, lată relaţiile D-sale: — „O. N. F.-ul din local tate, a avut până in ultimul timp o activitate prea puţin cunoscută da marele public. Ca iubitor de sporturi in primul rând şi ca membru la O. N. F. In al doilea rând, am încercat să înjghebez o echipă de football reprezentativa oraşului, care să mai ridice moralul sportiv al concetăţenilor noştri. Încercarea mea a fost încoronată de succes, fapt ce se poate vedea cu uşurinţă din rezultatele matchurilor disputate în actuala sesiune. Sperăm că sacrificiile morale şi materiale făcute în această direcţie să şi aibă ecoul crespunzător în massa marfui public şi să asigure Roma-?uurii un presigiu sportiv, echivalent cu cel cultural cunoscut de multă vreme“. iiloreanu / Jud. Iaşi contaminat de scarlatina ORAŞUL AMENINŢAT DIRECT Declaraţiile d-lui dr. C. Vasiliu, medicul primar al judeţului. „ Ia numărul de ori al ziarului am redat situaţia sanitară a oraşului, conform declaraţiilor d-lui medic şef dr. Tănăsescu, întrucât starea sanitară a judeţului este mult mai Îngrijitoare, ne-am adresat d-lui dr. I. Vasiliu, distinsul medic primar al judeţului nostru, care a nevoit să ne facă o largă expunere, întocmai. * Comunele contaminate de scarlatină Tabloul sanitar de la 10 la 20 Septembrie arată că următoarele comune sunt contaminate de scarlatină: Podul Iloae, Dumeşti, Epureni, Bărnova, Leţcani, Sineşti, Brăeşti, Bucium, Sculeni, Curea, Scobinţi, Hermeziu, Buceşti, Vlădeni, Cotnari, Lungani, Miroslava, Tg. Frumos şi Bailaţi. La Epureni este un caz, Bârnova 2 cazuri, Sr.eşi 4, Brâeşti 1, Erbovri 1, Scuteai 1, Ciurea 6, Scobinţi 2, Bteeşi 3, Vlădeni 2, Conari 1, Luni gsni 3, Miroslava 1, Tg Frumos 3 ş. B rit iţi două cazuri Toate aceste căzu i au fost izolate. Iaşul ameninţat — „Anul acesta—continuă d. dr. Vascu—vom avea o epidemie foarte mare care produce j irg ij irare deosebită. Dar cauza epidemiei de scar■atină din judeţ este ameninţat şi laş. Şi iată pentru ce ţaranii nu declară cazuril , aşa că noi trebuie să le descoperim cu foarte mare greutate şi mai ales că acum intrăm in iarnă, că ţăranii aş-a mai lovim şi în combaterea Dar pe lângă când bolnavii n de alte greutăţi epidemiilor. In primul loc ne treiem jloace de transport căci situaţia de astăzi este foarte deficilă Bolnavii sunt transportaţi căruţa fărâ mgi o altă plâsurâ de cât cu însoţirea guardulu comunal. Ori In modul acela boala se întinde căci în drum bolnavul contaminează toate satele pe unde trece. In al douilea rând ne trebuesc infermerii in toate reşedinţele de comună. Deasemenea ducem lipsă şi de agenţi sanitari. Astăzi n’avem decât 32 agenţi sanitari la de comuni. Şi totodată n’avem macar o etuvă pentru tot judeţul,— aşa că nu se poate evita întinderea boalei prin haine, aşternut etc. Chiar acum vrelo două zile, un sătean în a cărui casă s'a declarat un uaz de scarlatină, a vândut nişte haine unui telor din Podul Iloae, şi după două die s’a îmbolnăvit de ’scarlatina o copilă de a negustorului. Autorităţile administrative nu dau poncuru la lupta cu i epidaurile—cinuă d. dr. Vaailiu—mei continuă d. dr. Vaailiu—medicii noştri nu au concursul autorităţilor administrative. Am ridicat această cheste în ultimul consiliu de higienă şi d. prefectte judeţ a promis că va lua măsuri. Din rapoartele primite rezultă că în majoritatea comunelor din judeţ localurile şcolilor sunt neîngrijite nefiind pi ruii măcar văIn oraş scarlatina se va întinde mai mult In oraş vom avea mai multe cazuri de scarlatină pentrucă sătenii aduc cu ei microbul,— mai ales că comunele Miroslava, Bărnova, Bucium contaminata sunt in apropiere de oraş. Pentru a evita o intindere a boalei se impun măsuri severe. Comunele au fost declarate contaminate. Dar nu-i deajun.s. Trebue măsuri de contaminare ca la... alegeri. Adică la fiecare barieră să fie postaţi jandarmi care să nu permită intrarea în oraş de ent a sătenilor care vor prezintă bilete de la medicul respectiv. Altfel, dacă nu se ia aceasta măsură, scarlatina ameninţă Iaşul. Epidemia de febră tifoidă Şi d. dr. Vasiliu închee expunând situaţia epidemiei de febră tifoidă. Trei comune Ciurea, Ţuţora şi Cotnari sunt declarate contaminate de fubră tifoidă. In ultimele zece zile s’a mai declarat un singur caz în comuna Ţuţora. Insă această epidemie este mai puţin Ingrijitoare. L. Paul. D-ra Souia, dela teatrul Athénée, spune : „Un ten de o frăgezime naturală e suprema frumuseţe a femeei. El trebue întreinut cu «Săpunul Cadum“. Efectul Săpunului Cadum se armonizează cu funcţiile pielei, căci spuma lui abundentă scapă porii de orice necurăţenie şi redă tenului toată frăgezimea lu . O redăm . Ca la alegeri...