Opinia, martie 1927 (Anul 23, nr. 5929-5955)

1927-03-01 / nr. 5929

naim csa amânarau Irftt^tifrelor franco-ruse Paris 28— Din cauza unui conflict ivit între d-nii Litvinov și Rakovski, ambasadorul sovietelor la Paris a anunțat amânarea începerii negocierilor francoruse pentru luna August. Alegeri parţiale la Franţa Paris 28.— In departamentul Sarthe au avut loc alegeri parţiale pentru tre locuri da deputy (doi socialişti şi un radical-socialist aleşi la senat). A eşit în frunte lista moderată, cu 36,5oo voturi. Lista radical-socialistă a întrunit 24,000 voturi; lista social stă lo,ooo voturi; lista comunistă 5ooo voturi. In chestia chiriilor Bucureşti 28.—Proprietarii urbani au ţinut eri o întrunire publică in sala „Dacia“. In acelaş’ timp s’au Întrunit şi chiriaşi la sediul Ligii lor. O delegaţie de chiriaşi se va prezenta mâna d-lui general Averescu. O staţiune clandestină de radio face propagandă monarhistă în Austria Viena (Ceps). Deja de o săptămână funcţionează la Viena o scaune clandestină de radio care face propagandă monarhistă prin prelegeri speciale şi concerte. In ziua de 24 Februarie staţiunea a trainms imnul monarhist interzis „Gott Ehafte“. De urmale acestei stațiuni care are o capacitate destul de puternică, încă nu s’a putut da. Vot de Încredere în ministrul de interne Iugoslav Belgrad 28.—Ministrul de intene d. Maximovici s’a apărat în scupcina, apărându-se de toate acuzaţile ce i s’au adus. In apărarea lui a vorbi şi un deputat agrarian croat, care a fost imediat exclus din partid da către d. Ştefan Rădici. Scupcina a votat încrederea în ministru cu 152 voturi contra 134. D. Mussolini şAlbanejii D. Mussolini aplică metodele fasciste şi în politica externă, acolo unde se poate. Albania, care nu-i mult mai mare decât un judeţ, şi ca întindere şi ca populaţie, era predestinată să cadă victimă a exerciţiilor imperialiste ale Duei lui. Astfel, zilele acestea, d. Mussolini a internat pe toţi acei albanezi aflători pe teritoriul italian, care au refuzat să subscrie o declaraţie de recunoaştere a pactului italo-albanez. Căpeteniile albaneze în frunte cu episcopul Noli, au depus o plângere la Liga Naţiunilor, şi la guvernele marilor puteri, proteste împotriva procedeelor guvernului italian. Complot, bolşevic in Ungaria ► Budapesta 28.— Un complot bolşevic cu complicaţii în mai multe oraşe a fost descoperit de către poliţie. In fruntea complotului se afla fratele fostului comisar al războiului din timpul guvernării lui Bela Kulm. S’au operat până acum 50 de arestări.,__ Şedinţa Camerei de Comerţ Discuţia bugetului Membrii Camerei de Comerţ, s-au întrunit azi în şedinţa de continuare, sub preşedinţia d-lui C. Cerchez, preşedintele Camerei. Şedinţa se deschide la orele 11 şi jumătate. D. Hie Mendelsohn vorbeşte în discuţia generală a budgetuui,cerând economii, pentru a nu se distruge capitalul camerei de comerţ. Se opurie la sporirea subvenţiilor, pentru operele de binefacere. D. Georgescu crede că o parte din budgetul cheltuelilor s’a votat, — rămâne ca la rest, să se mai facă economiile ce se impun. Vorbesc in această chestie d-nii Popovici, Zamfir, Em. Lupu, Einhorn. Se naşte o discuţiune, cu privire la procesul intentat de societatea „Edilitatea“. D. Mendelsohn se plânge că comisiunea de verificare lucrează cu uşile închise,pe când d. Popovici susţine că această comisiune a arătat de la primele cercetări, că Camera de comerţ a fost încărcată cu 800.000 lei. Din nou se naşte un viu incident. D. Cerchez, învinueşte pe d. Mendelsohn, că d-sa a fost acela care a sporit datora Camerei şi deci nu ar avea autoritatea morală, de a frmula acuzări. D. Ungur cere închiderea discuţiei. D. Isac Moscu,vici zice că d. Mendelsohn n’a făcut nici o incriminare, ci a cerut numai o chibzuială. D. Fred Şaraga, regretă că o discuţiune serioasă se banalisează prin discuţiuni personale şi afirmaţni gratuite. D. Leon Reiser,vice-preşedinte, zice că se pierd zile cu discuţiuni personale. Rostul Camrei de Comerţ, este de a se ocupa exclusiv deteresele comerciului. Socoteşte că budgetul a fost bine Întocmit, iar pentru palatul Camerei este o operă bună, pentru care se cuvin laudei lui N. V. Ştefăniu şi fostei Camere. b. Cerche, z ce că d-sa n’a ridicat nici o chestie personală, — ci a relevat numai că datoriile dă nuesc din trecut. Discuția e închisă, îa fine. * S* intră în ordinea de zi—votarea cheltuelilor. D. Chiuică cere o subvenție pentru biserice dela cimitirul Sf. Vasile. Ss aprobă 50.000 lei. D. Vineș cere o sumă mai mare pentru restaurarea bisericei Sf. Ilie. Chestia se amână. Se aprobă 25.000 lei ca subvenţie pentru spitalul de copii „Dr. Ghelerter“. Se votează pentru asociaţile de presă suma de 80.000 lei. D. general Popovici cere o subvnţie pentru şcoala de Bele- Arte. La aceasta, d. Zavalide afirmă, că ministerul nu aprobă subvenţii la şcoalele statului. Se acordă şcoalei 25,ooo lei. Se acordă 124.000 lei ajutor pentru d. N. V. Ştefăniu fostul predinte al Camerei de Comerţ, D. Fred Şaraga, laudă actele de mărânimie făcute azi de Camera de comerţ. Ca o complectare a acestor acte de dreptate, să se acorde un sprijin pentru restaurarea mareui spital evreesc. Camera aprobă 100.000 lei. La statul personalului, d. Georgescu cere desfiinţarea conduciosului. D. Cuchez dă lămuriri cu privire la organizarea corpului de funcţionari la Camera de Comerţ. Se sporesc unele salarii. D. Gugui cere o urcare şi la personalul de serviciu. D. Gugui, ajutat de d. Moscovici, e satisfăcut. D. Fred Şaraga cere reintegrarea d-lui Negrescu, fost funcţionar. Şedinţa se ridică la ora 20* 1I* Cum sevaap'ica taxa ad-valorei Decizia primăriei.—Acţiunea comercianţilor Se ştie că in ultima şedinţă Consiliul Municipal a votat taxa ad-valorem, în jurul căruia s’a făcut atâta discuţie. Decizia primăriei arată că pe ziua de 1 Ianuarie 1927 se înfiinţează taxa asupra valoarei mărfurilor intrate şi eşite din oraş, produsul căreia va fi exclusiv întrebuinţa pentru refacerea oraşului, neputându-se mandata din acest fond decât cheltuelile pentru pavaje şi canaluri, şi în nici un caz plată de personal. Dar pentru a simplifica pe de o parte formalităţile iar pe de altă parte, spre a se satisface ceinţele comercianţilor şi industriaşilor, s’a aprobat ca încasarea acestei taxe să se facă pe greutatea mărfurilor transportate, după un tarif stabilit.* Iată câteva puncte din acest tarif: Ţesături: lână 16000 lei taxă pe vagon. Matase 20 pe kg. Bumbac 1 1 up kg. Ferări 600 lei pe vagon, pălării 3 hi kg., porcelanuri 2000 lei vagonul, sticlărie fină 2000 lei vag. sticlărie brută 1000 lei vagonul, cherestea, lemne pentru construcție 600 lei vag., fruct 1000 Iei, hârtie, cărbuni 500 lei vag., cereale 600 li vag., colonial 1000 lei vag., încălţăminte 8 lei kg., droguri, vopsele 1000 lei vagonul, bere 600 lei vagonul, sprt 2000 lei vag., lemne de Dc 50 lei vag., zahar 5oo lei vagonul etc. Insă comercianţii tot nu sunt mulţumiţi contra modului cum s’a mse is taxa în buget. In consecinţă se anunţă o acțiune comună a Camerei da Comerţ şi Statului N.gustorecc. Sa vor convoca câteva mari Întruniri publice. P. Avalanșă Paris 28 — La Chambery , avalanșă de zăpadă a acoperit un detașament militar. Trei soldați au dispărut. O nouă loterie pentru sinistraţi Premii în valoare de mai multe milioane Comitetul pentru ajutorarea sinistraţilor de sub înaltul patronaj al M. S. Regina Maria, a organizat o nouă loterie pentu întreaga ţară. Premiie vor fi un număr de 3719 valoarea lor Începând de la 400 lei până la 2.500.000. Preţul unui bilet a fost fixat la 25 lei. Tragerea loteriei piatru întreaga ţară se va efectua la Bucureşti in ziua de 11 Septembrie 1927. IN CHINA Londra 28.— έn Peking se anunţă că armatele lui Ceang So Lin continuă a trece fluviul galben In drum spre poziţiile cantoneze. . Spaniolii atacați e în Marco Paris 28.— Din Rabbat se anunță că noi ciocniri s’au produs în regiunea spaniolă a Riffului. Soldați spanioli s'au refugiat la posturile franceze. Chestia Nicaragua New York 28. — Președintele Coolidge a declarat ca acțiunea Angliei care a trajins un crucişator In Nicaragua, nu este un motiv de obiecțiuni din partea Statelor Unite. catastrofă aeriană Buenos Aires.— Două aeroplane americane s’au ciocnit in plin sbor şi s’au aprins. Ambii piloţi au fost carbonizaţi. INFORMAŢII . O taxă de asistenţa socială.— D. dr. Vasiliu, medicu- şef al judeului, a propus d-lui prefect „Axinte să se introducă taxa de asistenţă socială de 100 Lid . cap de familie. Nevoia acesor taxe este justificată prin mărirea personalului sanitar al judeţului şi pentru luarea de măsuri contra epidemiilor. Chestunea va f pusă in discuţiune n consiliul judeţean. x A furat o pâine. — A fost arestat locuitorul P. Caralău din str. Frumoasă 25, pentru că a furat o pâine de la cârciumarul Leibovici din str. Ştefan cel Mare. x PUNGAŞ PRINS - Am relatat istrăvile banci de pungaşi şi spărgători Feodor Egorof. Am relatat deasemenea că Tribun lul II, a confirmat mandatul de arestare a lui Egorof. Mai rămăsese neprins ultimul complic* Andrei Danuţov, care s’a refugiat In Tighina. In urma unei circulări date de d. comssr Vasiliu şeful Brigăzii de Urmăriri, Danuţov a fost arestat şi adus ori în localitate. El va fi înaintat azi Parchetului. Membrii sectorului Mitropoliei al partidului naţional-ţărănesc, au fost convocaţi în şedinţă plenară pentru Marţi 1 Martie, la orele 8 jumătate seara. La această şedinţă va participa şi fruntaşii organizaţiei centrale. BISERICEŞTI.— I. P. S. S. Miropolitul Pimen a sosit aseară în localitate. — Pentru Joi 3 Martie crt. a fost convocat consiliul Eparhil al secţiei ad-tive, având a se rezolva diferite chestiuni. Şedinţa va fi prezidată de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen. — Ministerul Cultelor a aprobat Împărţirea parohiilor din oraşul Dorohoiu, aşa după cum s’a decis In Consiliul Eparhial. — Ministerul a confirmat numirea următorilor funcţionari în cancelara mitropolitană: Pr. Petrea Mnole. In postul e şef de birou, în locul devenit vacant prin înaintarea d-lui C. Romano. Pr. Mihai lonescu în postul de şef de birou, în locul d-lui On Ciohodaru, retras. D-nii Const. Fiorescu şi I. Ncolau In ponturi de impiegaţi. D. Al. Gheorghiţă, fost funcţionar la Curtea de Apel din Iaşi, in postul de şef de birou. — Ministerul a aprobat hotărârea Consiliului Eparhial al Mitropoliei Modovei, ca satul de colonişti dintre staţiile Cucuteni şi Movileni, să fie alipit la parohia Româneşti (Iaşi). BIBLIOGRAFIE- In No. 2 din „Vitrina Literară“ colaborează Mihai D. Ralea, Adrian Pascu, C. Soteanu, G. Spina, Ioan Difu, Giordano, Enric Furtună, C. Deleanu, S. L. Sandrea, B. Mayr, I. Belfert, Anton Gurgu, M. S. Săveneanu, Ion Poiană, I. S. Răhl, Cliglon, Cronici, recenzii, revista revistelor, şi lumea literari. Desene şi ilustraţii de Ross şi Dragoş. Reproduceri după maestrul Băncilă. In memoria d-rului N. Grigoriu.— Consiliul de higienă, convocat pentru Sâmbătă seară, a suspendat şedinţa In semn de doliu pentru pierderea d-rului Neculai Grigoriu, fostul medic şef al judeţului nostru. La redeschidere, s’au relevat meritele d-rului Grigoriu, luâdu-se hotărârea să se d pună şi din partea judeţului, o coroană pe sicriul defunctului. La înmormântare vor participa toţi şefii autorităţilor locale. Moartea d-rului Grigoriu a produs o vie impresie în tot oraşul şi judeţul. wmmmm RADIO-AMATORI LEI 230 BECUL KREMENIZKI A. 11 şi A. 14 găsiţi numai la SECŢIA RADIO A BIROULUI TECHNIC E. NAGLER & I. R. WEISS Iaşi str. Păcurari No. 3 . Se află sub presă volumul : „Poliţia rurală şi legea pentru infiinţarea goarzitor comunali, precum şi «egtdlajmntul agenţilor auxiliari ai poliţiei rurale şi legea privitoare la majorarea cifrai amenzilor judecătoreşti şi la modul încasării lor, întocmit de d. Vasile Spacovici, sub prefectul judeţului Iaşi. Sâmbătă 26 Februarie a avut loc în târgul Corneşti (Iaşi) o întrunire a ligii naţionale creştine. Întrunirea a fost prezidată de d. deputat Zelea Codreanu, luând cuvântul şi 5 studenţi din Iaşi. SPECTACOLE Cinema Sidoli prezintă astăzi cea mai recentă apariţie cinematografică „Ajutor ! Sunt Milionar !...* Film parizian cu reputatele forţe scenice Koline, Charles Vanel, Hélène Darly, Madeleine Guitty etc.E o supraproducţie de primul ordin, achiziţionată cu enorme cheltueli şi sacrificii. Totuşi preţurile locurilor rămân aceleaşi obişnuit reduse, pentru a nu Împovăra şi mai mult enormele greutăţi de traiu, prin cari trecem astăzi. Preţurile sunt următoarele : Parter şi Loje 24 lei. Funcţionari 19 lei (în aceleaşi locuri), Elevi în uniformă 12 lei, Balcon 12 lei. Copii şi militari 8 lei. JLT In veci nemângâiaţii: Octavia soţie, Cecilia şi L. Col. Dr. Cerbulescu şi Lucia şi Dr. Bidescu fiice şi gineri, Nina şi Sanda nepoate, Eliza Stoian, Elena Col. Şolcăiescu, Natala şi F. Pana surori şi cum ..at şi Anastasia şi C Stoian vrei frate şi cumnată precum şi familile Moroianu, Stoianovici, Steiner au durerea a anunţa piederea prea scumpului for soţ, fată, socru, bunic, frate şi vâr Dr. Jacques Goldner Şef de lucrări la Facultatea de Medicină Boli interne, Boli de copii Iaşi, — strada Mărzezcu , cons. 2—4 p. m. Specialist în boli de copii şi sugaci ] Numai cu 150 lei se execută în mod ireproşabi orice ramă culoarea mobile mărime naturală, în mahon frasin, nuc, aurit, metal etc. Asotiment bogat 120 modele, numai la DOCTOR Tr. Mihailespre asistent universitar chirurg secundar gynecolog la spit. Maternitatea BOLI DE FEMEI, GENITOURINARE-SIFILIS Str. Lăpușneanu No. 18, etaj Telefon No. 164 Consult. 1—3 DOCTOR 1SUD AVSAH dela clinicile din Pavia, Milano și Genova BOLI INTERNE, SIFILIS, VENERICE Cons. 8—10, 3—6 Pentru săraci gratis Bui. Ferdinand (str. Gărei)ll DOCTOR L HEITEL MALOS De la clinicile din Berlin, Viena Frankfurt Boli de femei şi naşteri Str. Săulescu 2 (alături de Biserica Talpatari) Consultaţiuni 3—6 p. m. Pentru săraci gratis zilnic. DOCTOR IN MEDICINĂ M. WECHSLER Specializat în Franţa în ARTA DENTARA Boli de gură şi de dinţi Consult. 9-12 şi 2-7 p. m. IAŞI, Str. Ştefan cel Mare 13 Casele Leon Mayer DENTISTUL Fr. Crünberg după o practică îndelungată şi-a deschis institutul dentar Strada Cuza Vodă No. 1 (vis-a-vis de Farmacia Jelea Halta Sărărie) Execută toate lucrările de proteză şi chirurgie dentară Preţuri moderate Consult. 9—1 și 3—7 T jgm|y® m ®M8$T£$Ti®* TUIâ * Ti Wj Jgtt 'O Păună si vindică în scurt imp ISttSEAlA. CATARURI. IA8INGITI. DURERI 01 6At jge ayw.1 io toate farmtel« a ftpftp.«» COLONEL ALOIHOBUSIS! în etate de 66 ani decedat In urma unei scurte darui de suferinţe in ziua de 27 Februarie 1927, inmornjântirea va avea loc Marţ 1 Martie ora 3 d. m. Cortegiul va porni de la locuinţa defunctului Str. Palau, 7 bis. DOCTORUL H. MURSI Str. Cizmăriei No. 17 (PIAŢA HALEI) Consultă zilnic între orele 8—11 a. m. şi 2—5 p. m. pentru Boli Interne Sifilis şi Genito-Urinare