Opinia, septembrie 1927 (Anul 23, nr. 6082-6107)

1927-09-01 / nr. 6082

A ! ULTIMA ORA Mulţimea huidueşte pe delapidatori Noi cercetări la Monitorul Oficial—Deschiderea caselor de fer—Amestecul unei doamne Bucureşti 31.—In chestia fraudelor de la „Monitorul Oficial“, d-na consilier Enescu şi primprocuror Gică Ionescu au făcut ori după amiază o nouă descindere. S’a deschis casa de fier a lui Petcu Vasiliu şi s’au găsit 600.000 lei. Banii au fost daţi noului casier al „Monitorului Oficial“. Desigilându-se casa defunctului Tomescu, nu s’au găsit acolo decât 600 lei de nivel. * Cercetările instrucţiei se vor îndrepta acum în alte direcţii. Autorităţile primesc numeroase denunţuri. Intre acestea, se află denunţul unui domn Fermo dia Bulev. Elisabeta, care acuză pe Petcu că împrumutându-l cu o sumă de bani, l-a înşelat cu 120.000 lei. Mai e acuzată şi o doamnă funcţionară la Monitorul Oficial şi rămâne să i se stabilească vinovăția.* Cu ooasia descinderii de ieri, o mare mulţime fi-a adunat la Monitorul Oficial şi a huiduit pe delapidatori. *r f Teribila tragedie din Thorn Un impresionant caz de nebunie colectivă Berlin 31.—Intr’un teatru polonez din Thorn s’a produs o adevărată tragedie în cursul unei reprezentaţii. Actorul principal a leşinat în cursul actului al Ill-lea şi în curând a sucombat. Actorul Lascovschi, cel mai bun prieten al mortului, a ieşit în faţa publicului pentru a anunţa nenorocirea. Dar în acel moment fu cuprins de nebunie şi începu să tragă focuri de revolver. Actorul Popovici rănit şi el, a ieşit în stradă şi a început să alerge până ce căzu în Vistula, inecându se. în public s’a produs o mare panică. Au fost numeroși răniți. Mari inundaţii in Ardeal Evitarea unei catastrofe de cale ferată Braşov 30. — In Ardeal au fost ori noapte şi astă noapte mari inundaţii. Terasamentul drumului de fier s’a surpat în apropiere de Şinca Nouă. Prăbuşirea terenului a provocat un gol sub şine, care au rămas la aer. In acest timp, un tren de persoane se apropia și a fost o mare ferire că aputut fi oprit și vreme, altfel înregistram o nouă catastrofă. In chestia optanţilor unguri Viena 31.—Din sursă austriacă se anunţă că Liga Naţiunilor se va ocupa in curând de chestia optanţilor unguri. Se afirmă că d. Titulescu ar fi oferit optanţilor o despăgubire de 2 milioan jumătate lire engleze, dar ungurii cer 9 milioane. Această ştire n’a fost confirmată. . Groaznic accident de automobil la Reşiţa Timişoara 31. — Pe şoseaua Timişoara—Reşiţa, un automobil care ducea echipe de football a uzinelor Reşiţa, s-a resturnat. Sunt 18 răniţi, dintre care 4 foarte grav. ARESTAREA GEN. GAJDA Praga 31. — Fostul Gajda, şeful lor cehoslovaci a fost citat la poliţie şi arestat. Gajda a protestat, dar poliţia n’a vrut să-l libereze. Crahul Băncii Naţionale a Bengaliei Arestarea directorului Londra 31. — Se anunţă din Calcuta că Banca Naţională a Bengaliei (India) a încetat plăţile. Mii de persoane particulare, precum şi o parte din averea statului au fost frustate. Vina e a directorului băncii, care e şi ginerele primului-ministru al Bengaliei. In faţa parlamentului din Calcuta s-a adunat o mare mulţime care a cerut demisia guvernului. Poliţiştii au păzit cu mare greutate intrările. In cele din urmă, directorul băncii a fost arestat. Epizootie costisitoare Sâmbăta de Jos 31— La herghelia din Sâmbăta de Jos s’a declarat o gravă epzootie de tetanos. 40 de armăsari sunt bolnavi. Dintre ei, au murit 6, de pur sânge englezesc în valoare de 26 milioane lei. S’a cerut telegrafic trimiterea unui profesor de la facultatea veterinară din București. Lordul Rothermere la Paris Paris 31— Lordul Rotermere a sosit ori la Paris. Lagaţia maghiară va avea loc azi o recepţie, când i se vor înmâna cele 24 volume conţinând un milion două sute mii semnături ale supuşilor unguri care cer revizuirea ratatului de la Trianon. In astăseară lordul Rothermere va oferi un banchet membrilor maghiari din conferința interparlamentară. In jurul fugii lui Levine Londra 31.— Levine a declarat ziariștilor că a Întrerupt legăturile cu pilotul Drouhin, pentru că acesta a amânat mereu sborul peste Ocean. Levine a declarat că In trei zile va pleca peste Atlantic cu avionul pentru a bate recordul de distanţă și durată, că „Miss Columbia“ poate sbura 35 ore fără escală. cawMWMlgiJIgggpmaammmmm Fioros atac banditesc Un oomeroiant decapitat Cernăuţi 31.— Un fioros atac banditesc s’a săvîrşit pe şoseaua Cernăuţi-Rădăuţi. Comerciantul Josef Feller a fost decapitat de bandiţi pentru că acesta îi recunoscuse. Cadavrul a fost apoi jefuit. OPI vára Cenuşa lui Sacco şi Vanzetti a fost sechestrată New York 31.O mulţime de 6000 oameni a aşteptat zadarnic sosirea urnei cu cenuşa lui Sacco şi Vanzetti. Târziu noaptea, s-a anunţat că urna a fost sechestrată de un antreprenor de pompe funebre pentru o notă de 4.000 dolari. Parastasul pentru regele Ferdinand Guvernul a Întocmit programul parastasului ce se va ofica mâne joi la Curtea de Argeş pentru regele Ferdinand I şi a fost supus ori aprobărei regenţilor. Concomitent se vor oficia slujbe religioase la Patriarhie şi la celelalte biserici din ţară in prezenţa autorităţilor civile şi militare. Un tren special va pleca cu Iialţii demnitari joi la orele 7 dimineaţa din gara de Nord. * Consiliu de miniştri in trenul care seva Înapoia de la parastasul regelui Ferdinand se va ţine un consiliu de miniştri. Guvernul se va ocupa de chestia fraudelor şi va hotrî o verificare lunară a tuturor mânuitorilor de bani publici. Sinuciderea impresionantă a unui sub-comisar Lugoş 31.Acum câteva zile, poliţia din Lugoş a arestat pe Sorin Rădulescu şi N. Stoenescu, cunoscuţi excroci condamnaţi de mai multe ori. In ultimul timp ei înşelaseră Oficiul pentru vânzarea zahărului, dăindu-se ca reprezentanţi ai acestui oficiu cu nişte bilete de identitate false. Aceste bilete se procuraseră cu ajutorul sub-comisarului Virgil Constantinescu. Eri Virgil Constantinescu a venit la poliţie să se intereseze de soarta celor doi complici ai lui. Aceştia l-au recunoscut şi l-au divulgat ca tovarăş al lor. Virgil Constantinescu a fost arestat şi dus într’o celulă a poliţiei. Acolo Constantinescu a scos din părul din cap, unde o ascunsese, o doză de un gram stricnină şi a înghiţit-o murind imediat. „Miss Columbia“ sechestrat Londra 31. Autorităţile engleze au sechestrat la Croydon aeroplanul „Miss Columbia“ al lui Levine şi i-au interzis să sboare singur cu avionul deoarece la aterisare s-a dovedit că nu este suficient pregătit ca pilot.* Paris 31— Justiţia a primit diverse reclamaţii contra lui Levine. Aviatorul Drouchia care fusese angajat pentru un raid peste ocean a depus şi el o reclamaţie deşi a primit o mare sumă de bani de la d-na Levine. Amânarea deschiderii căminurilor studenţeşti S’a decis că căminurile studenţeşti să se deschidă la 1 Octombrie, din cauza epidemiilor din Iaşi. Studenţii nu se vor prezenta în căminul înainte de această dată. * Depunerea listelor de candidaţi Naţional, - ţărănistă - socialistă şi Frontului Muncei. Astăzi după amiază la orele 2 tura, s-au depus la Tribunalul listele de candidaţi pentru alegerile comunale ale naţionalţărăniştilor şi socialiştilor şi Frontului Muncei. Lista naţional-ţărănistă—socialistă are în frunte pe d-nii Alfons Herovanu, prof. dr. Râşcanu, Leon Gheler, M. Jacotă, M. Isac Moscovici, V. Petrovanu, Virgil Ionescu, Gh. Colcea. Urmează apoi d-nii Titus Lapteş, I. Rang, Carol Diimer, I. Bivolaru, I. Trofin, V. Axinte, Max Rubinsaft, Rubi Rohr, Avram Zeilic, E. Simovici, LGh. Dragoi etc.Jj Lasfârșitul listei candidează d. N. Costăchescu. D. dr. Weisselberg fruntașul socialist n’a putut candida pentrucă a fost omis de pe listele electorale. * Pe lista frontului muncei, a Blocului Muncitoresc și Meseriașilor candidează d-nii: O. Mărgărint, ’Const. Petrea, I. Niculi, Const. Topală, V. Sider, Sami Moscovici, Cojocariu Gh. Leonte, H. Weiss, Leon Mihailescu, Gh. Parfenie, Gh. Calcic, Ștefan Constantinescu etc. * Lista cetățenească n'a fost încă depusă. Până acum nu s’a luat o hotărâre definitivă. D. N. Petrea se opune atât la depunerea unei liste cetățeneștiaverescane, cât și a unei liste pur averescane. Termenul de depunere a listelor expiră Sâmbătă 3 Septembrie. P. ""^sssssssbebsbssSBBDSSSMSSBSSBSBSSsssbssb» CONFERINŢA DE LA CASA ŞCOALELOR Bucureşti1.—Azi dimineaţă a continuat la Casa Şcoalelor conferinţa d-lui ministru al Instrucţiei Angelescu cu prefecţi de judee. S’au stabilit măsurile ce urmează a se lua pentru intentensificarea construcţiilor şcolare. Patru cazuri noi de scarlatina Febra tifoidă In scădere in ultimele două zile s’au mai declarat patru cazuri noui de scarlatină în străzile Pădurii 4, Vasile Conta 32, Cucu 2 şi unul in corn. Poeni. Bolnavii au fost internaţi la spitalul de izolare. * Un caz suspect da febră tifoidă s’a declarat In str. Anastasie Panu. Bolnavul a fost izolat. * Laboratorul Bacteriologic al spitalului de izolare a comunicat astăzi Serviciului Sanitar alte 14 rezultate ale analizelor de apă, din diferite puncte ale orașului. Deasemeni si Serviciul Apeor a inaintat un raport asupra cișmelelor defecte care au fost reparate, cerând a se lua noi probe de apă. * La dispensare elevii vin in număr mare spre a face injecţii contra tifosului, căci altfel nu sunt primiţi In şcoli. * După cum se vede epidemia de febră tifoidă este In scădere. In ultimele zile nu s’au mai declarat decât cele trei cazuri anunțate Sâmbătă. Rep. INFORMAŢII . Astăzi dupa amiază, partidul naţional-ţarănesc a depus candidatura d-lui N. Cananău la alegerea de senator de la consiliile comunale şi judeţene. Candidatura a fost susţinută de şapte consilieri din judeţ. Direcţiunea Liceului „Internat“ din Iaşi, face cunoscut tuturor elevilor acestui liceu că conform hotărârei consiliului sanitar, nu vor fi primiţi în şcoală dacă nu vor dovedi că sunt inoculaţi de două ori cel puţin contra febrei tifoide. Asemeni vor trebui să dovedească cu certificate în regulă că nu vin din locuri contaminate de scarlatină. Direcţiunea Gimnaziului „Ştefan cel Mare“ Iaşi, aduce la cunoştiinţâ, că de la 1 Sept. vor începe inscrierile pentru fiecare clasă şi vor ţinea până la 8 Sept. Examenele de admitere în clasa 1 se vor ţine între 10—15 Sept. Examenele de corijare se vor ţine între 10—15 Sept., iar cele particulare de clasa 111-a integral şi corijări vor începe tot in ziua de 10 Sept. Taxa şcolară la ordinare, este de 3000 lei, iar la paralele între 3000 şi 6000 Iei. La înscriere, părinţii vor trebui să prezinte jumătate din taxă. Orfanii de războiu, dacă sunt promovaţi şi vor prezenta acte doveditoare, vor fi scutiţi de taxe. Elevii corigenţi sau repetenţi, fie orfani de războiu, fie fii de funcţionari publici nu vor fi scutiţi de taxa şcolară. Nici o operetă, ca „ESCADRONUL 3“ n’a obţinut atâta succes. Pretutinderea a ţinut afişul săptămâni întregi. Se reprezintă azi la Cinema Select şi Sidoli. * ECOU — Dr. Louis Mendel Dentist, reîntorcându-se în localitate a reluat consultaţiile strada Lăpuşneanu, LICEUL STATIZAT de DOMNIŞOARE al Societăţii ortodoxe Naţionale*69 IAŞI,—Strada Lascar C .targi 22 . Curs liceal după programa şcolilor de fete gr. II, Pro-fesoare străine pentru limbi moderne. înscrierile în clasa I-a se fac fără examen de admitere. Preţul externatului: curs interior — 9000 curs superior — ÎIOOO (PLATA în 3 RATE) Înscrierile se fac în fiecare zi intre orele 9-12 a.m. si 4-7 p.m. Onor. Societăţii de asigurare „REGINA MARIA“ IAŞI şt Subsemnata Pincu Haaa domiciliată In Iaşi, str. Nicolin No. 13, vă aduc pun aceasta viile mele mulţumiri pentru modul curant cum ar fi procedat la lichidarea şi achitarea poliţe No. 30, in valoare de Lei 100.000 (una sută mii meie de martaji---------------- _ Mulţumindu-vă pe această cale, vă asigur că voi recomanda tuturor, caor. Soc. Dv. ca una ce dă dovadă de mult culanţă şi promptitudine. Cu deosebită stimă ANA PINCU asm Renumita ţigla de turda Cel mai eftin şi cel mai durabil material de acoperit clădirile, neavând nevoie de reparaţii şi întreţinere niciodată, se găseşte de vânzare la Marie Depozite de Cherestea ale Soc. „Moldova Forestieră“ nîîvVî* vis-a-vis de Uzina Tramvaiului şi Str. Palat No. 84 bis (lângă Podul Roş) Singura reprezentanţă a Fabricelor de Ţiglă din Arieş Ghiriş Turda. Se livrează en detail şi en gros. Se primesc comenzi de vagoane complect pentru orice staţie din Jud. Iaşi. Vindem Cherestea cu 100 lei la metru cub mai putin ca oriunde.I i întristaţii: Ecaterina soţie, Nicu şi Viorica fii, Anton şi Maria Duduica frate, Maria Zotta soacră, Dimitrie şi Ecaterina Duduica nepoţi, Mihai şi Glicheria Iordanian cu fiii, Cumnaţii şi cumnatele Constantin şi Zenobia Stamboliu, Colonel Paul Zotta, Constantin Zotta şi Elena Matasaru, cu copiii lor, precum şi familiile Tălmăcescu şi Nechita au durerea de a face cunoscut încetarea din viaţă, după o grea suferinţă, a scumpului ier ECOURI — Organizaţia Sionistă şi Comisariatul Fondului Naţional Evreesc din focalitate, fiind sezizate că se plasează în oraş statuiete a fruntaşilor sionişti etc., aduc la cunoştiinţa publică că plasarea acestor statuiete se face de către o întreprindere particulară cu care nu au nimic comun sus zisele organizaţiuni. Totodaă aducem la cunoştiinţa că pentru orice informaţii şi vărsări de bani în legătură cu Organizaţia Zionistă şi Fondul Naţional se va adresa direct la biroul nostru din str. Cuza-Vodă 83 et. II, deschis zilnic între orele 9—12 a. m. şi 4—6 p. m. Toţi acei care vor face încasări în numele nostru trebue să aibe mandat din partea noastră cu ştampila Organizaţiei Sioniste sau a Comisariatului F. N. E. — înscrierile la şcoala primară de băeţi „Cultura“ str. Gh. Mârzescu se fac zilnic între 10—12 şi 3—5. — Banca Uniunea Română, Societate Anonimă, aduce la cunoştinţa publicului, că începând de la 1 Septembrie a. c. Cassa este deschisă de la orele 9—12 dim. şi 3—5 d. a. Neculai Duduica decedat in ziua de 30 August ora 10 a. m. Corpul este depus în capela cimitirului Eternitatea. Înmormântarea va avea loc Joi 1 Septembrie ora 4 p. m. MAGAZINUL UNIVERSAL Iași, str. Gh. Mârzescu 34 - Iași Este bine asortat în vederea sezonului de toamnă și iarnă cu tot felul de mărfuri necesare pe care le vinde cu PREȚURI CONVENABILE și plătibile în rate lunare.