Opinia, februarie 1930 (Anul 26, nr. 6820-6840)

1930-02-02 / nr. 6820

S'au păstrat eparhiei Moldovei jud. Baia şi Dorohoi '' deşi au fost trecute la directoratul administrativ al Bucovinei Am relatat încurcătura produsă de punerea în aplicare a reformei ad-tive, în lumea bisericească a eparhiei Moldovei, deoarece după noua lege, unele comune care aparţineau înainte eparhiei noastre, au fost cedate directoratelor regionale ale Basarabiei, Bucovinei şi Ardealului. Cu ocazia recentei călătorii la Bucureşti , P. S. S. Mitropolitul Pimen a supus chestiunea aceasta forurilor superioare. S-a hotărât ca delimitarea bisericească să urmeze pe cea ad-tivă şi în consecinţă Mitropolia Moldovei a cedat eparhiei Hotinului toate parohiile de peste Prut, iar biserica din celelalte judeţe ad-tivă, vor reveni eparhiilor respective. Datorită însă asiduelor întervenţiuni făcute la centru, s'a obţinut ca jud. Baia (fost Fălticeni) şi Dorohoiul să rămâie tot sub conducerea bisericească a Mitropoliei Moldovei. Astfel, incepând de azi, 1 Februarie, eparhia Moldovei va cuprinde următoarele cinci judeţe Iaşi, Neamţ, Baia, Botoşani şi Dorohoi. Fapte diverse Incendiul din strada I. C. Brăteanu Alte începuturi de incendii Astă noapte la orele 12 jumătate, un puternic incendiu s'a declarat la locuinţa d-lui Pascu Ghetler din str. I. C. Brătianu No. 21 In lipsa de acasă a locatarului. Focul s'a întins repede, cuprinzând lucrurile din cele trei ocăi. Pompierii fiind înştiinţaţi, au venit imediat la faţa locului, reuşind să oprească întinderea focului. Flăcările au mistuit complect mobila şi celelalte lucruri din casă. Ancheta a stabilit că incendiul se datoreşte unei neglijenţe. Locatarul plecând de acasă, a lăsat un ucenic de la atelierul de clopote, care a făcut foc mare într-una din odăi. Câţiva cărbuni căzuţi pe jos au aprins lucrurile din apropiere. Văzând focul, ucenicul a dispărut. începuturi de incendii Un început de incendiu s-a declarat la bucătăria casei d-lui Sue Lanterman din str. Descălecătoare 2. Alte începuturi de incendii s’a declarat la locuinţa d-nei Lucia . Grecoţinu din str. Carol 42 şi la locuinţa d-lui Cap. Mihailescu din str. Lăpuşneanu 10. Toate au fost localizate înainte de a lua proporţii Un om cinstit D. I. Juliţă din str. CuzaVodă 52, a găsit pe stradă suma de 4000 lei. Banii au fost depuşi la poliţie de unde păgubaşul îi poate ridica. Alt somnambul Un sergent de poliţie a prins astă noapte un individ necunoscut care ieşea din beciul casei d-lui D. Schwartzman din str. Sf. Sava No. 10. Nu s-a putut stabili identitatea necunoscutului. Se pare că e vorba de un nou somnambul. Două furturi Fata Liza Ţurcanu din str. Procopiei 12 a reclamat poliţiei că un răufăcător i-a furat toate lucrurile din odaie. Poliţia cercetează pe Aurel Ivănescu din str. Sălciilor 25, prins pe când fura lemne din stația Nicolina. Rep. ----- —i^———----- Tribunalul a arestat pe d. I. Atanasiu șeful magaziei c. f. r. Nicolina in numărul nostru de ori al ziarului am arătat că Judele Instructor al Cap. II Instrucţie, după un lung interogatoriu luat şefului magaziei atelierelor C. F. R. Nicolina, d. I. Atanasiu, l-a pus în libertate. Parchetul însă a făcut imediat opoziţiei, care s-a judecat ieri la Tribunalul secţia I Camera de Consiliu. D. Atanasiu a fost aparat de d. C. Toma. Tribunalul după o scurtă deliberare, a arestat pe şeful magaziei. Acesta a făcut apel la Camera de punere sub acuzare, ce se va întruni azi. în înimele zile ale săptămânei viitoare, vor începe interogatoriile comercianţilor ieșeni, pe care Parchetul i-a denumit şi cerut să fie ascultaţi în legătură cu aceste fraude. „ Cu dragoste sinceră şi cu premiul cel mare al „Opiniei“, vom putea face faţă împrejurărilor. Un protest al studenţilor evrei In urma regretabilelor incidente de la institutul de chimie din Iaşi, a fost sezisată Asociaţia generală a studenţilor evrei, cu sediul în Bucureşti. Dar aceasta a refuzat să ia atitudine. Atunci, un grup de studenţi evrei a redactat un protest contra agresiunelor de la Iaşi, cerînd sancţionarea actelor de violenţă pe care mereu le tolerează şi chiar le încurajează toate guvernele. Protestul cere o acţiune viguroasă pentru normalizarea vieţii universitare şi încetarea metodelor reacţionare care păgubesc interesele întregei studenţimi, şi ale ţării. Numai într’o singură zi protestul a obţinut peste 100 semnături. Adeziunile continuă. DISPARIŢIA UNEI TINERE FETE Autorităţile poliţieneşti au fost rugate să pue în urmărire pe tânăra fată Maria Horschi de 17 ani, din str. Crucei 137. Fata a dispărut de la domiciliul părintesc, de două zile. Ea este înaltă, blondă, faţa albă, ochi albaştri. Mea unui filantrop Farmacistul D. Hertzenberg David Hertzenberg a fost în viaţă un luptător. Intăia luptă îndîrjită a dat-o pentru a-şi valorifica dreptul de a fi proprietar de farmacie, ce i se contestă, pe motivul, că nu era încetăţenit S-a rezboit, cu miniştri, cu organizaţii întregi, dar la urmă a învins şi dreptatea i s'a recunoscut. A doua mare luptă, a dat-o în vremuri, cu epitropia spitalului israilit, pentru ca din colegiul medical, să facă parte şi fratele său doctorul Hertzenberg care era medicul cel mai popular, din acea vreme. David Hertzenberg, cu ajutorul presei de atunci, a reușit dar din nefericire doctorul Hertzenberg n'a dăinuit mult, murind prea devreme, de febră tifoidă, contactată în execiţiul doctrinei, David Hertenberg, a continuat să lupte, reuşind să construiască şcoala din str. Anastasie Panu, ce poartă numele său. A complectat, acum în urmă şcoala, cu o bge sistematică. A luptat, pentru introducere, prin concurs, de noi medici la spitalul israelit, spărgând zidul chinezesc, ce ani de zile înconjurase această instituţie. Ultima luptă, a dat-o în preajma comunităţii israelite, — lupta ce s’a enervat, mai mult decât celelalte, — dar pe care boala a întrerupt-o. Şi acum David Hertenberg, se repausează în liniştea eternă, dorită de dînsul în ultimile zile, — lăsând regrete la toţi acei, cari l‘au cunoscut.* Corpul defunctului va fi depus astă seară la Şc. Steaua (str. Anastasie Panu), de unde mine va porni cortegiul funebru. Dan. M I N F O R x Căsătorirea divorţaţilor.— La Mitropolie s’a primit o adresă din partea Sf. Sinod prin care se dau dispoziţiuni în legătură cu căsătorirea văduvilor prin divorţ. In conformitate cu hotărârea Sinodului, înainte de săvârşirea* căsătoriei religioase, preoţii vor trebui să se intereseze despre situaţiunea civilă a tinerilor, şi în caz de divorţ sâ se ceară actul de pronunţare a desfacerei căsătoriei religioase de către Chiriarhul local, fără de care este oprit a se săvârşi a doua căsătorie, CONCURSUL DE FRUMUSEŢE.—Mâine dimineaţă are loc în sala prefecturii de judeţ concursul de frumuseţe pentru alegerea nouei „Miss Iaşi“. Seara la orele 10 se va da rezultatul concursului la balul din sala „Sfatului Negustoresc“ unde se va proclama „Miss Iaşi”. Ultimele înscrieri pentru concurs se primesc mâine dimineaţă la secretarul juriului. „ Comisia delegată de Consiliul facultăţii de medicină se va întruni Luni seara, pentru a discuta proectul de reformă a legei invăţământului superior. D. Al. Ştefănescu, inspector general administrativ, a primit însărcinarea sa ancheteze incidentele electorale de la Roman şi să stabilească dacă prefectul are vreo vină. Avocaţii Medicii Inginerii Magistraţii Ofiţerii Profesorii Ziariştii Demnitarii Artiştii Funcţionarii Studenţii Comercianţii Industriaşii Bancherii Liberalii Naţ.-Ţărăniştii Averescanii Lupiştii Iorghiştii şi-au dat întâlnire cu toţii mâine Duminica seara la balul frumuseţii din elegantele saloane ale „Sfatului Negustoresc“ unde vor participa toate candidatele la concursul de frumuseţe şi se va proclama oficial „Miss Iaşi 1930“. „ Poliţia cercetează reclamaţia introdusă de d. C. Ifrim din str. Tataraşi, contra d-lui farmacist Buccinschi. Acesta s’a obligat să vândă reclamantului un pian luînd şi un aconto de 20.000 lei. Acum (după cum susţine d. Ifrim) nu-i mai restitue nici suma, nici nu se ţine de obligaţia de a-i da pianul. D. dr. C. Bart a fost numit asistent definitiv la laboratorul de bacteriologie de pe lângă facultatea de medicină din Iaşi. Prin scoaterea unui oblon de la prăvălia comerciantului Const. Croitoru din AleiaCopou 3, hoţii au furat sticle cu băuturi spirtoase, ţigări, tutun, mezeluri, un ceas şi 15.000 lei. FILANTROPIE—Grupul „Toimchei Zeikeinim“ invită pe toţi membrii, precum şi pe toţi acei ce se interesează de bunul mers al grupului, de a lua parte la solemnitatea distribuirea efectelor la Azilul de Infirmi de pe lângă Spitalul Israelit, ce va avea loc mâine Duminică 2 Februarie ora 3 p. m. Comitetul A T IUNIDouă donaţiuni de câte 100 mii lei pentru seminarul Veniamin şi o biserică din Neamţ Mitropolia noastră a fost înştiinţată despre importantele donaţiuni făcute la două instituţiuni religioase din eparhia noastră. Prima donaţiune de 100 mii lei este făcută de către P. S. Episcopul Visarion al Hotinului, seminarului Veniamin din Iaşi, cu ocazia patronului acestei instituţiuni de cultură bisericească. Fondul acesta va folosi la întreţinerea copiilor săraci. O altă donaţiune de 100.000 lei a fost făcută de către d-nii: prefect Gh. Isăcescu şi deputat Gh. Măcărescu (Neamţ) pentru construirea unei biserici la parohia Răcăciuni din acel judeţ. Sunt gesturi demne de imitaţie. CONVOCAREA MEDICILOR.—D-nii medici, membri ai Asociaţiei generale a Medicilor în Iaşi, sunt rugaţi a se întruni Duminică 2 Februar a. c. ora 5 p. m. în localul Cercului A. M. I. pentru alegerea comitetului Filialei Iaşi pe anul 1930, cum şi pentru a discuta, dacă faţă de noua împărţire administrativă a ţărei şi faţă de faptul că Iaşul este centru universitar cu facultate de medicină, ce deserveşte şi Basarabia şi Bucovina, nu e timpul, ca, fără a se retrage din Asociaţia generală, medicii să se constituiască în o nouă Asociaţie din Moldova, Bucovina şi Basarabia, cu sediul la Iaşi. Aceasta fiind a 2-a convocare, conform statutelor, alegerea comitetului filialei pe 1930 se va efectua cu orice număr de membri prezenţi. * Expoziţi.— In localitate sunt deschise următoarele expoziţi de pictură: D-ra Ancotz în sala „Viaţa Românească“ din str. Alexandri. Panciu în sala Braşcu din str. Lăpuşneanu. Ercu în sala Lupu Nuţă din aceiaş stradă. Lilian Qall în sala Gabrovenschi din strada Lăpuşneanu. D. ministru Costăchescu a sosit astăzi dimineaţă în localitate unde va rămâne până dupa alegerile judeţene, însoţit de d. V. Petrovanu, d. Costăchescu a plecat in judeţ, spre a vorbi la întrunirile din Şipote şi Andrieşeni . Şezătoare Astăzi Sâmbătă 1 Februarie ora 8 lumi, seara va avea loc in Sala Palatului Camerei de Comerţ o şezătoare literarăartistică a cercului cultural „Ronetti Roman“. Biserica Todireşti-Vaslui, a fost jefuită, furându-se covoare şi banii din cutia milei. In legătura cu acest furt, este urmărit un oarecare Ion Cenuşă, paraclisier la această biserică. ( Doctorul BRENER specialist mamoş, boli de femei, consultaţii de la 2 până la 6 p. m. 1) Redacţia nu răspunde de cele publicate în această rubrică, şi roagă pe toţi membrii societăţii, ca şi pe toţi acei care l-au cunoscut pe vrednicul şi neobositul luptător pentru toate chestiunele de interes general, să participe la înmormântarea care va avea loc " Duminică 2 Februarie 1930. Ceremonia funebră va începe la orele 2 d. a. precis în holul şcoalei care-i poartă numele. Corpul didactic al şcoalei primare şi profesionale de fete „David Herzenberg“ are nemărginita durere de a anunţa pierderea neaşteptată a scumpului şi veneratului său Preşedinte David Herzenberg încetat din viaţă după o scurtă şi grea suferinţă. Cortegiul funebru va porni de la şcoala care poartă numele, şi căreia i-a închinat tot sufletul şi toată activitatea sa. Vechiul magazin „GHEMUL ROŞ“ Depozitul Central de Ciorapi Centrala Iaşi, strada Cuza-Vodi No. 50 Sucursala „ „ I. C. Brătianu No. 189 care vinde cel mai eftin în Iaşi A pus în vânzare transporturi mari de pânzeturi pentru Lingerie de damă şi anume: Opal imprimat, ultima creaţiune Parisiană, Toile Tarare, Pouplinuri, etc. Pânză, lăţimi speciale pentru cerceafuri. Atenţiune ! Prosoape pluşate calitate superioară Lei 90 bucata. ECOURI — Toate elevele şcoalei David Herzenberg, atât cele de curs primar cât şi cele de curs profesional sunt obligate a se prezenta numaidecât la şcoală Duminică ora 8 dimineaţa. — Asociaţia Culturală a Femeilor Evreice redeschizând ciclul şezătorilor săptămânale, invită membrele şi publicul la conferinţa cunoscutului publicist din Cernăuţi Dl. dr. Manfred Reifer, director al ziarului „Neue Jüdische Rundschau“,care va vorbi despre „O lume care dispare“. O pagină din luptele religioase. Conferinţa va avea loc Duminică 2 Febr. ora 4 juni. In Sala Organizaţiei Zioniste Palat 2. — TINERETUL înscris in societatea ,,OR CHADAS“ este rugat a se întruni mâne Duminică dimineaţă la ora 11 jum. la locuinţa d-lui dr. Emanoil Ştein Strada Costache Negrii 25. Pot lua parte şi persoane care vor să se înscrie In Secţia Tineretului. — Dr. L Segal Caritas, specialist în boli de ochi, reintorcânduse din străinătate, Clinica bolilor de ochi din str. Vovidenie 11, a fost dotată cu cea mai modernă instalaţie de ionizaţie şi Phototerapie oculară (Metodă nouă din Paris). SPECTACOLE — Ultimele 2 zile Sâmbătă 1 şi Duminică 2 Februarie se mai reprezintă la Elysée formidabilul program : Extraordinarul succes Paris-Girls cu Suzy Vernon Doamna fără Voal ... cu Lyl Dagover şi Gösta Firman precum şi Pat Patachon Excursionişti—Film Gaumont prod. 19 30. Publicul este rugat a veni din vreme spre a avita aglomeraţiile de la Casă. Mult întristaţii: Sabine, soţie, Carol, Bertha Herzenberg cu copiii; Marcu, Lydia Herzenberg cu copilul; Roza Herzenberg cu copiii ; Rachela Herzenberg cu copii, fraţi şi cumnate; familiile Lieberman, Girard şi Gelberg precum şi nepoţi şi nepoate, au nemărginita durere de a aduce la cunoştinţă moartea iubitului lor David Herzenberg Farmacist. Maior în rezervă ofiţerul „Coroanei României“ şi altor decoraţii, decedat în ziua de Sâmbătă 1 Februarie, ora 5 dimineaţa. Ceremonia funebră va avea loc Duminică 2 Februarie ora 2 d. a., cortegiul pornind de la Şcoala „Steaua David Herzenberg“ Ste. Anastasie Panu, unde se află depuse rămăşiţele pământeşti. Aceasta în locul oricărei alta înştiinţări. Comunitatea Israelită Iaşi aduce la cunoştinţă încetarea din viaţa a fruntaşului evreu David Herzenberg fost preşedinte al Secţiei Culturala şi roagă întreaga populaţie evreiască a orăşului să asiste la înmormântare care va avea loc mâine Duminică 2 Februarie, ora 2 d. a. Cortegiul va porni de la şcoala „Steaua“. Comitetul Societăţii filantropice „Steaua“ şi al şcoalelor primare şi profesionale de fete „David Herzenberg“ cu adâncă îndurerare aduce la cunoştinţă încetarea din viaţă a preşedintelui său David Herzenberg INSERŢIE 1) Dl Av. C. Vasiliu va vorbi despre: „Aspecte şi orientări în viaţa publică şi politică“. Poetul Lesnea, Dl Mr. Guttman artişti şi artiste de la Teatrul Naţional, precum şi câteva elemente valoroase ale Conservatorului de arta dramatică, vor da concursul pentru reuşita programului artistic. Va urma muzică şi lectură. Intrarea liberă. Domnule Director, Relativ la o notiţă din ziarul Dv., vă rog să binevoiţi a publica că n’am tăiat niciodată o vacă moartă, ci, după cum se constată din certificatul eliberat de d. Medic veterinar primar al Judeţului, cu No. 102 din 30 Ianuarie şi certificatul Primăriei Copou No. 127 din 1 Februarie, vaca tăiată de mine a fost vie şi a fost tăiată în mod reglementar, după ce s-au făcut constatările de rigoare. Deasemenea am plătit și taxele la timp. Informatorul Dv., a fost indus în eroare de către un rău voitor, pe care, desigur că îl voi demasca la timp. HAIM L. IACOB Com. Copou PLAN SERIOS ă învioraţi muşchii obosiţi cu frncţiunea „Carmelita“ .. Depozit: Farmacia Polak, str. r . Ştefan cel Mare. OPINIA 5 fiHE ETIC“ fedore pentru ferestre şî uşi, contra răcelei, prafului şî apei Evitare de curente latente primejdioase. Economie 50 la sută de combustibil pentru încălzit. Numeroase lucrări executate în localitate, printre altele Palatul justiţiei - PATENTAT IN TOATE ŢĂRILE EUROPENE Reprezentanţa pentru toată ţara BIROU DE CONSTRUCŢII Ing. A. KLEPPER PIAŢA UNIRII