Opinia, martie 1930 (Anul 26, nr. 6845-6868)

1930-03-04 / nr. 6845

Poliţia a fost sesizată de o îndrăzneaţă escrocherie săvârşită in localitate. D-şoara Senia Roza Leibotici din str. Ghica Vodă 23, a reclamat că In cursul anului trecut a făcut cunoştinţă cu d. Natan Candel din Calarasi—Basarabia şi după puţin timp s-a logodit cu el. In baza unei scrisori comerciale, logodnicul a încasat suma de 100.000 lei şi a plecat la Călăraşi, unde a rămas, fără să mai dea vecun semn de viaţă. In baza informaţiunilor căpătate ulterior, constatînd că a fost victima unui excroc, logodnica înşelată a sesizat autorităţile. Parchetul a Însărcinat pe comisar Stroian, şeful circ. IV sa facă primele cercetări. Logodnica excrocată a fost invitată la comisariat unde a dat o declaraţie asupra împrejurărilor în care l-a cunoscut pe Candel şi cum a fost excrocată. Autorităţile locale vor sesiza poliţia din Calaraşi pentru a cerceta şi eventual aresta pe cel acuzat Încercare de sinucidere Fata Zina Buduleanu din serviciul d-lui Tulie Falie din strada Pomir 11, a încercat aseară să-şi pue capăt vieţii bând o substanţă otrăvitoare. Sinucigaşa a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon şi starea ei inspirând îngrijorări, a rămas internată acolo. Cauzele actului disperat nu se cunosc. Poliţist victima unui pungaş A fost arestat pungaşul Zeilic Leib zis Freim din stradela Moare de Vânt No. 6, pe când era cu mâna în buzunarul unui client la brutăria Klein din str. I. C. Brăteanu. Acelaş pungaş a furat şi suma de 560 lei sergentului de poliţie Negru Teodor. Câteva furturi D-na Mina Leban din str. Ghica Vodă 43, a reclamat poliţiei că aseară în lipsa ei de acasă, răufăcători rămaşi necunoscuţi s-au introdus înăuntru şi au furat bijuterii de valoare. Deasemeni în lipsa de acasă a d-lui Alex. Şuvei din str. Toma Cozma 19, hoţii au furat dintr’un sertar suma de 5000 lei. Dezertor prins Poliţia a prins pe individul Dumitru Panaitescu dezertor din Reg. 13 Inf. El a fost înaintat comenduirii pieţii REP fapte diverse Senzaţională extocherie în localitate . Un logodnic rîmește 100.000 lei și dispare - Teatrul Naţional ORDINEA SPECTACOLELOR Marţi 4 Martie, Crimă şi Pedeapsă, Joi 6 Martie (în folosul săracilor) Periferie. Sâmbătă 8 Martie mat. Niţă, Ruţă şi Lăbuş şi Pufuşor şi Mustăcioară seara Crimă şi Pedeapsă. --Duminică 9 Martie mat. Noaptea Furtunoasă, seara Iluzia Fericirei. Marţi 11 Martie premieră Marşul Nupţial. Examenele de Colpaci de Bîşnîta. romănă, specialitate principală Candidaţii reuşiţi: 1. Bîrdariu Pavid, media 8.71; 2. Cornilă- Şerban George, 8.39; 8. Fierăscu Constantin 8.32; 4. Ionescu Gavril 8.26, Voevidca George 8.26; 11. Bobeşloan 8.14; 6. Georgescu Nicolae 8.07; 7. Solomon Constantin 7.86; 8. Panţuru D. Geore 7.79, Şiorobetea Aureliu 7.79; . Dumitrescu-Pleşuvescu I. 7.78; 10. Dinulescu Aureliu 7.75; 11. Ignătescu George 7.71, Ionescu G. Traian 7.71, Scurtu Vasile 7.71 ; 12. Sioldea Anchidim 7.68; 13. Panaitiu Petre 7.64, Popescu D. Vasile 7.64; 14. Gâlcescu Teodor 7.50, Marinoiu Grigore, 7.50, Tomescu Alexie 7.50. Candidatele reușite:1 1. Crișan Eugenia, media 8.81 ; 2. Cuparencu Livia, 8.36; 8. Cristescu Ecaterina, 8.32; 4. Manoilă Cornelia, 8.29 ; 5. Buzenchi Eliza, 8.25; Drajna Ana, 8.25 ; 6. Leoveanu Angela, 8.21 ; Sfârlos-Cristea Georgeta, 8.21; 7. Marcu Hortensia, 8.14 ; 8. Sterescu T. Jeana, 8.07 ; 6. Teodorescu N. Stella, 8.00; 10. Marinescu G. Olga, 7.96; 11. Banu Maria, 7.93 ; Huidovici Maria 7.93; 12. Ioanițescu Margareta, 7.79; Notopol Elena, 7.79; Tane P. Aurora, 7.79; 13. Pârvulescu D. Elena, 775; Dumitraş Eugenia 771 , Dimitriev Elena, 7.71, Ionescu Ortansa Constanţa 7.71, Prodan Silvia 7.71, Rădulescu A. Victoria 7.71, Stăcescu Elisabata 7.71; 15. Pavel Iulia 7.69 ; 16, Roşea Mara 7.64 ; 17. Constantinescu P. Maria 7.53 ; 18- Gheorghiu Olga 7.50, Lazi Angela 7.50; 19. Iacovlev Vera reuşită la corigenţă cu media 8.00. Limba franceză, specialitate secundară 1. Scheiner Walter media 8.00 ; 2. Fântânarul Nicolae 7.00 ; 3. Marinoiu Grigore 7.00; 4. Panţuru D. George 7.00, 5. Ploiiinger Abraham reuşit la corigenţă cu 7.00; Candidatele reuşite : 1. Linul Cornelia, media 9. 2. Kein Maria 8.66, 3. Sfârlos Cristea Georgeta 8.00, 4. Rădulescu A. Victoria 7.66, Simon Flora 7.66, 5. Alexe Adela 7.33, Gheorghe Fl. Angela 7.33, Leoveanu Angela 7.33, Ştefănescu Ecaterina 7.33, Tilici Maria 7.33, 6. Stăcescu Elena 7.18, 7. Tomulescu Maria 7.00. Limba latină, specialitate secundară 4. Candidaţi reuşiţi: 1. Pău- Inescu Chesarie ,edia 8,66, 2. Testiban x ledia 8,50, 3. Copa^troiff, 8.33, 4. Panţuru D. George, QT 5. Bubor Teodor, 766; Cai, Zorge, 766; 6. Georgescu V. Ton 7.50; Popescu Al. Alexandru, 7.50; 7. Cosmiuc Eusebie, 7.33 ; Gâlceascu Teodor, 733 ; Sandovici Alexandru, 7.33; 8. Ionescu Gavril, reuşit la corigenţă cu media 8.00; Drăpaca Constantin, 800. Candidatele reuşite. 1 1. Elie Adela, media 800; 2. Sfârlos- Cristea Georgeta, 733. Aceste examene au fost prezidate de d. Prof. I. Rădulescu Pogoneanu. UN BANCHER RECLAMAT PENTRU ABUZ DE ÎNCREDERE de bănci şi comercianţi din Iaşi In tîrgul Vadul Raşcov din Orhei (Basarabia) s-a înfiinţat în urmă cu doi ani Casa de bancă „întrevederea", sub conducerea fostului contabil B. Reichtman. Atunci el a trimis o circulară tuturor băncilor din ţară, rugând să fie ajutat Multe bănci i-au încredinţat incasa, printre care şi două bănci ieşene. Dar după trecerea termenului convenit, Reichtman a uitat să trimită banii încasaţi în numele băncilor. S-au produs mici scrisori particulare şi apoi reclamaţii la parchet contra lui Reichtman. Suma luată băncilor ieșene se ridică la peste 500.000 lei. Văzând că băncile nu-i mai trimit poliţe, Reichtman a inventat alt mod de a excroca pe comercianţi. A înfiinţat un „mare magazin engros universal“. Multe firme din ţară i-au trimis marfă spre desfacere. Intre altele și fabrica „Carmen Sylva“ din localitate, care prin d. Landau i-a trimis mărfuri de câteva zeci de mii lei. Iar în prezent, Rechtman, deși a dat dovadă că a primit mărfurile, refuză achitarea sau restituirea lor. Bancherul necinstit a fost din nou reclamat pentru abuz de încredere. isprăvile criminale ale unui sadic Violează două fete, şi pe una o ucide Două bestiale violuri comise în Satul Nou-Iaşi, au fost aduse la cunoştinţa autorităţilor judeţene. Flăcăul Gh. Vacaş, a venit ieri în casa săteanului Vasile Muraraş, şi găsind pe fata acestuia Natalia în vârstă de 14 ani singură, a încercat s’o violeze. Fata s-a opus strigând după ajutor. Vacaş profitând că nu o auzea nimeni, a violat-o, lăsând-o în nesimţire. După comiterea acestui sadic viol, Gh. Vacaş a fugit, iar la marginea satului întâlnind pe fata Saveta Petrache, a trăntit-o la pământ violând-o şi pe aceasta. Săteanul Muraraş venind acasă şi găsind-o pe Natalia în nesimţire, a transportat-o la spital, unde după câteva ore nefericita a încetat din viaţă. Saveta Petrache s-a prezentat singură la postul de jandarmi unde a reclamat pe criminal. Incepându-se cercetările, s-a constat că făptașul a dispărut din sat. Ancheta este în continuare. Rep. OPINIA REMGIIORII ARESTAI! când vroiau să depue candidaturile la tribunal Uneori se întrece măsura, cu aşa zisele măsuri de ordine. Membrii blocului muncitoresc fuseseră convocaţi ieri la sediul din str. Sf. Lazar, pentru ca propunătorii şi candidaţii să plece la tribunal spre a depune candidaturile în alegerile municipale. Poliţia a oprit accesul in sală, deşi Constituţia garantează libertatea întrunirilor. Când muncitorii au vrut să se întâlnească in altă parte, ei au fost împresuraţi şi arestaţi. Şi astfel Blocul muncitoresc nu-şi poate depune lista in alegeri. Sistemul acesta de a înlătura un adversar, o fi practic, dar inadmisibil, mai ales pentru un regim legalist şi democratic. * In legătură cu aceasta, primu un protest al Blocului, în care muncitorii se plâng că au fost bătuţi şi în stradă şi la poliţie. Astăzi dimineaţă a fost arestat cu tămbălău și Bibi Braunstein, care nu era deloc amestecat în candidaturile blocului. DONAŢIILE P. S. episcop Visarion al Hotinului In semn de recunoştinţă pentru seminarul „Mitropolitul Veniamin“ din Iaşi, în care şi-a făcut întâia pregătire preoţiască, preasfinţia sa episcopul Visarion al Hotinului, a dăruit acestei şcoale—precum am anunţat — suma de 300.000 (trei sute mii) lei, fond perpetuu, din al căruia venit anual să fie ajutat un seminarist sărac şi silitor, de preferinţă din judeţele eparhiei Hotinului, adecă din Bălţi, Hotin sau Soroca. Iar facultăţii de teologie din Bucureşti, în care şi-a făcut pregătirea teologică superioară, P. S. Episcop dăruieşte prin societatea de asigurare pe viaţă „Adriatica“, din Triest (Italia) sucursala Bucureşti, un fond de 500.000 (cinci sute mii) lei, din al căruia venit, să se deie sprijin material unui student monah, în internatul teologic din Bucureşti. INFORMAŢIUNI : Convocarea Corpului Didactic. „ Toţi membrii Cercului Didactic din Iaşi sunt cu insistenţă invitaţi a se întruni mâine Marţi orele 6 p. m. în saloanele Cercului din str. Lăpuşneanu, spre a lua cunoştinţă de adresele asociaţiunii centrale a profesorilor secundari din ţară, No. 143 şi 144, şi a discuta chestia reorganizării învăţământului secundar în legătură cu examenele de bacalaureat, cum şi a dispune ţinerea congresului general în Iaşi, dorinţa arătată de Centru. La clubul lupist din localitate, s'a ţinut ieri şedinţă plenară şi s'a discutat cartelul electoral cu partidul liberal şi cu U. E. ÎL in alegerea de la Trtunicipiu. Cartelul a fost ratificat în unanimitate. Tanarul student ieşan d, Ioan V. Enache, ne trimite o scrisoare prin care ni se plânge că, la festivalul de ieri de la Ateneul Tatarasi, a fost bruscat şi insultat de d. Colceag, casierul Ateneului. Transmitem celor în drept această plângere. Astăzi a fost adus la regiunea de jandarmi individul Gh. Păun, care este autorul mai multor furturi comise în judeţul nostru. Societatea „Ghiaţa“ în dorinţa de a veni în ajutorul populaţiei sărace de la periferie, a înfiinţat un depozit de distribuţie a produselor lăptăriei, chiar la fabrică, unde fiecare îşi va putea procura aceste produse, cu preţuri de engros. Fapta vorbeşte de la sine. „ Asociaţia artiştilor instrumentişti din Iaşi a luat fiinţă săptămâna trecută, în localitate, sub preşidenţia d-lui N. Theodorescu directorul Conservatorului, d. prof. A. Ciolan dirijor, d-nii Gh. Ionescu şi I. Avram consilieri, M. Praşcu casier şi C. L Constantinescu secretar. In numărul de mâne vom publica un articol amănunţit, privitor la această frumoasă acţiune. x Ni se relatează că administraţia comunală locală, nu achită ordonanţele de plată către furnizori, decât dacă acele ordonanţe au fost în prealabil scontante, la o mică bancă, de a cărei soarta se intereseaze, unul dintre ajutorii de primar. x Preotul C. Pralea de la parohia Păuşeşti, a încetat ieri din viaţă. Accident de automobil PE STRĂZILE CAPITALEI Bucureşti 4.Un grav accident de automobil s-a întâmplat ieri pe Calea Văcăreşti. Maşina în care se afla inginerul inspector Mironescu împreună cu alte patru persoane, derapând brusc, s-a răsturnat în mijlocul drumului. Călătorii au fost prinşi subt roţile maşivei. Dintre toţi, cel mai grav rănit este inginerul Mironescu. Victimele au fost transportate la spital. Alegerile săteşti. Astăzi dimineaţa au venit la prefectura de judeţ alte rezultate de la alegerile celor 21 de asociaţii săteşti din judeţul Iaşi. Pocreaca 242 guv. 150 lib. Au intrat 6 consilieri naţ-ţăr. şi 4 lib. Sineşti 354 guv. 205 lib. 8 consilieri naţ.-ţăr. 4 lib. Mironeasa 220 guv. 95 lib. 6 consilieri guv. 4 lib. Perieni 294 guv. 143 lib. 8 consilieri naţ-ţăr. 4 lib. La aceste patru comuni primarii şi ajutorii de primari sunt naţional-ţarănişti. x NUMIRE. D. Lázári Ovidiu fost pretor a fost numit şef de birou, în ultimul loc vacant în serviciul internelor de la directoratul Moldovei. x Mâine are loc la vama locală licitaţia pentru mărfurile căzute în rebut x Cuziştii candidează la comună.— Ieri a avut loc o întrunire a Ligei Creştine în sala Bejan, la care au vorbit d-nii A. C. Cuza, Bejan, Foişor şi alţii. S-a hotărât ca liga să lupte în alegerile comunale, depunând astăzi sau mâine lista de candidaţi. D-nii Petrovici şi V. V. Haneş, deputaţi, au fost ieri în localitate.___________________ Complectaţi din timp BONURILE care VA LIPSESC la librăria SOCEC şi la toate chioşcurile de ziare . Comuna Cristeşti din jud. Botoşani, a fost declarată contaminată de scarlatină. In ultimele zile s’au declarat acolo zeci de cazuri de scarlatină. Un incendiu a distrus casa locuitorului Neculai Torobanţă din com. Movileni-Iaşi. Focul a luat naştere din neglijenţa unui copil al acestuia. x Legiunea de jandarmi a înaintat coloniei de muncă din Răducăneni, pe individul Gh. Moraru care evadase de la acea colonie. x Mitropolia noastră a fost înştiinţată din Capitală că P. S. SMitropolitul Pimen a fost reţinut de către medici trei zile în casă, pentru a-şi restabili complect sănătatea, in urma accidentului suferit acum câtva timp în gara locală. Aspirin tablete sessttra durerilor! Fiţi atenţi la crucea "BAYER"! cz x n.uuucuu. sectet a a condamnat la 5 ani închisoare, 5 ani interdicţie şi 3000 lei amendă, pe elevul C. Constantinescu de la şcoala comercială din localitate, care a încercat să falsifice bancnote de 1000 lei. Tribunalul aconfirmat mandatul de arestare a lui D-tru Cazacu, autorul crimelor de pe malul Bahluiului. Concubina lui Eftimia Melnicof a fost pusă în libertate. Din cauza lipsei de lemne, şcoala primară de fete „Al. Lambrior“ nu mai funcţionează de aproape 8 zile, elevele fiind trimise in fiecare zi acasă. Abonaţii ziarului „Opinia“, participă la premii, fără să mai fie obligaţi a detaşa bonurile de premii. Doctorul BRENER specialist mamoş, boli de femei, consultaţii de la 2 până la 4 p. m. ECOURI — Sâmbătă 15 Martie a. c. are loc Balul mascat, costumat şi necostumat al Asoc. Hakoah in saloanele Sfatului Negustoresc. Biletele la Fabrica de umbrele Kaufmah str. Ştefan cel Mare 21. La junghiuri, gripă, răceli, dureri de picioare, întrebuinţaţi funcţiunea „Carmelita" Depozit : Farmacia Polak, str. Ştefan cel Mare. „ROMLOC“ Fabrică Românească tip Locomotive şi Vagoane S, Secţia Maşini de morărit BRAŞOV Constreşte ca specialitate: Curăţătorii combinate Aspiratoare Eureka Maşini cu manta de şmirghen Filtre pentru praf Ventilatoare Plansichtere (site plane) Maşini de griş Centrifugale Burate etc. Postamente de fer şi din stejar cu pietre franceze pentru porumb. Maşini speciale de arpacaş. Transmisiuni, Elevatoare, Snecuri. BIROUL DE VÂNZARE.ROMLOV“ S. A. R„ Bucureşti / 3 Str. Lascar fratarp 11 Noua Societate a Atelierelor „VULCAN“ S. A. Bucureşti VI., STRADA HONZIG Instalaţiuni complecte de mori automate Devize şi planuri, la cerere Ingineri specialişti stau la dispoziţie cu totul gratuit. TGIGtsratsna Asigurarea „ANCORA“ Direcţiunea Regională IAŞI, Str. Lozonschi No. 16 bis La tragerea de amortizare ce a avut loc Sâmbătă 1 Martie 1930 au eşit la sorţi între altele şi următoarele poliţe de asigurări populare şi anume : Poliţa No. 81284 a d-lui Vasile C. Russe! conductor de tren la G. F. R. din IAŞI str. Zugravilor No. 78 (care a plătit numai prima rată) câştigând suma de Lei 30.000.— (Treizeci mii) — şi Poliţa No. 16190 a d-lui Moise Davidovici Manufacturist din VASLUI câştigând Lei 20.000. (Douăzeci mă) Rugăm dispuneţi imediata achitare a sumelor de mai sus, fericiţilor câştigători. .Direcţiunea Soc. „ANCORA“, Bucureşti Criza dictează preţurile Pieţei la Maguscinum „CONSUMUL ORIENTAL“ STRADA LĂPUŞNEANU No. 6 SE VINDE: Untdelemn Olea şi Fleming dublu rafinat pentru mayoneza şi sălăţi etc. Lei 3® Litrul Săpun de rufe veritabil Cocoş, f. bun Lei 30 kgr. Cacao Holandeză bună Lei 80 kgr. Deasemenea la toate mărfurile am redus preţurile. Vinuri din viile: Preşed. Winkler, CoL Dr. Irimescu, Pricsor Cădere, Ulrich, Zamfirescu, începând de la Lei 30 Litrul, încercaţi şi vă veţi convinge. O bună ocazie pentru fiecare înlăturarea crizei se face prin mărirea consumului. Consumul în timpurile actuale de criză se măreşte oferinduse clienţilor mărfuri de calitate bună cu preţuri cât mai eftine. Datorită ridicării concordatului preventiv şi în dorinţa de a mări rulajul (vânzarea) stocului de mărfuri cu care este aprovizionat magazinul de încredere Carol Kratenstein „La mâna de aur“ str. I. C. Brăteanu, este în măsură a vinde un bogat asortiment de stofe bărbăteşti, pânzeturi toate lăţimele, mătăsuri toate culorile etc. precum şi orice articol de galanterie cu preţuri ce desfid orice concurenţă. Vechea firmă Kratenstein nu face aceasta ca o reclamă pentru a atrage clienţi, ci invită onor public de vizita magazinul spre a se convinge că într’adevăr preţurile sunt mult mai reduse ca la desfaceri. Fiecare deci să profite de această rară ocazie cu toată criza prin care trecem. PIERDUT cartea de identitate eliberată de Baroul Iaşi. O declar nulă şi fără valoare în mâinile oricui s'ar afla. Avocat M. BERCOVICI „SPIRITIST“ Prezicător SAVESCU Strada STANCA No. 15 (din str. I. C. Brătianu, prin str. Mârzescu) în ROMÂNIA singurul este Prezicător documentat, care pr© zice perfect prin ivenția sa în calculul „CIFRELOR“ orice afacer serioase la persoane serioase, descoperă orice mistere sufleteşti din viaţă şi dă toate lămuririle necesare pentru orice interes sufletes, căsătorii, boale orice fel, comercial, furturi atât cât e posibil desigur. Dă lecţii de sugestiune şi magnetizm pentru nelinişti sufleteşti, familiare, duşmănii, cuceriri în dragoste, căsătorii afaceri şi altele. Cine crede în mod serios, iar nu după reclame mari. Discreţia sigură, toată ţara prin scris. Consult: 9—12 şi 3—7 luni Duminică până la 4. DE ÎNCHIRIAT în Stradela Bărboi No. 7, două camere, bucătărie, cameră de bae cu closet de faianță, camară pentru lemne, grădină.—Separat o cameră mobilată. — Vizibile de la 1 jum. 4 jum. d. a. DE ÎNCHIRIAT eventual I DE VÂNZARE un apartament compus din 5 camere, o bucătărie, situat în strada Zugravilor No. 14, liber de Sft. Gheorghe ; a se adresa la Magazinul Englez str. Lăpușneanu No. 39.