Opinia, septembrie 1930 (Anul 26, nr. 6997-7013)

1930-09-03 / nr. 6997

4 IEȘENII NU POT VIZITA grădina publică din str. Ghica-Vodă Se percepe... o taxă de intrare! Utcaz curios petrecut la o grădină publică din centrul oraşului ne-a fost adus la cunoştinţă de către mai mulţi cetăţeni. Şi am avut posibilitatea să ne convingem personal despre veracitatea celor relatate mai jos. * In strada Ghica Vodă se află o grădină publică, amenajată în condiţiuni destul de modeste, dar care ar putea servi destul de bine locuitorilor, şi mai ales copiilor din acel cartier, ca loc de recreare. Şi vechea grădină a Beilicului — cum se numea pe vremuri — a fost totdeauna deschisă, oferind repaus aer curat şi teren de joacă. Dar iată că de câtva timp grădina din Ghica Vodă a fost închisă. Şi am aflat că acest fapt a fost determinat de aceia că vizitatorii... distrug plantele. Chiar dacă motivul acesta ar fi adevărat, totuşi măsura luată este nepotrivită. In cazul invocat ar fi trebuit să se angajeze un paznic pentru grădină, şi ea să rămâe deschisă mai departe.. Dar la grădina Ghica Vodă situaţiunea din acest punct de vedere prezintă şi o altă latură, într’adevăr scandaloasă. Am afiat că intrarea în această grădină este totuş permisă, dar numai anumitor persoane, care în prealabil au grija să „treacă“ pe la domnul grădinar şi să-l „mulţumească" ... Grădina Ghica Vodă trebueşte să fie în permanenţă deschisă întocmai tuturor celorlalte grădini publice, şi mai ales să nu se tolereze încasarea de bacșișuri pentru intrare. Domnul primar al orașului are cuvântul S. S.  Primenirea ansamblului artistic de la Teatrul Naţional Eliminări şi angajări de actori. Ce a hotărît consiliul de administraţie Ieri dimineaţă, după instalarea Consiliului de Administraţie al regiei autonome a Teatrului Naţional, membrii consiliului au fost convocaţi imediat în şedinţă de către d-l Ionel Teodoreanu, directorul teatrului. Constituirea Toţi membrii consiliului sunt prezenţi şi cu voturi unanime d. Ionel Teodoreanu, este ales pre-şedinte, secretar fiind numit d. Niky Lecca.# Prima chestiune pusă pe tapet,e budgetul teatrului până lanuarie 1931. Nu se poate face însă o amplă expunere, deoarece chestiunea este pendinte şi de deficitul ce împovărează instituţia şi de încadrările personalului teatrului. Prima şedinţă ia astfel sfârşit, fură a se stabili ceva precis. Licenţieri şi pensionări Pentru aseară la ora 6-1 Ionel Teodoreanu a convocat a doua şedinţă. .. Iau parte deasemeni toţi membrii. După ce diretorul teatrului ţinea un expozeu prin care arată situaţia scenei ieşene,—după statul nominal pregătit din timp şi în care se arată situaţia fiecărui actor,—încep discuţiile cu privire la pensionări. Se fac mai multe propuneri. Dar la sfârşit sunt scoşi la pensie numai: d-l Vasile Boldescu, secietar, şi d-ra Lucia Popescu, stagiară. Apoi s-a luat în discuţie chestiunea licenţierilor, care a provocat discuţii aprinse. După multe examinări, sunt licenţiaţi următorii artişti: d-nii Ilie Doroşcanu, C. Popescu şi d-na Maria Ghiţescu. Acestora, conform legii, li se acordă salariul pe 3 luni. Restul actorilor rămân încadraţi, urmând a semna contracte cu Regia Autonomă a teatrului. Această şedinţă a durat peste patru ore, ea terminându-se după orele zece seara. Şedinţa de astăzi Astăzi la orele 11 a. m. a început a treia şedinţă a consiliului. La ordinea zilei : discutarea cererilor de angajament şi recrutarea personalului auxiliar. Asistă toţi membrii. La aceste discuţii, ia parte cu vot consultativ şi d-1 Const. Hundei, administratorul teatrului. Noui angajaţi Discuţiile sunt foarte animate, in limita budgetului disponibil, au fost angajaţi soţii Jenny şi Dim. Moruzan, foşti actori la Teatrele Naţionale din Bucureşti, Chişinău şi Cernăuţi.* La cele relatate se rezumă activitatea primelor 3 şedinţe ale consiliului teatrului ieşan. S-a mai hotărât însă ca membrii consiliului să primească drept jeton pentru fiecare şedinţă câte 600 lei. Pentru mâine se anunţă o nouă şedinţă.' p. grancea PEDAGOGIA IN ŞCOLI propuneri Interesante PENTRU CONGRESUL PROFESORILOR In vederea congresului profesorilor de pedagogie, care va avea loc la Cluj în ziua de 7 Septembrie crt, primim din partea d-lui Gr. Tabacaru, docent universitar, următoarele propuneri de deosebit interes: 1. —Divizarea catedrei de ştiinţe pedaogice la şcoale normale nu ştirbeşte întru nimic principiul unităţei obiectului. La licee şi universităţi, acelaş obiect este reprezentat prin doi său mai mulţi profesori, fără ca principiul unitaţei să sufere. Prin divizarea catedrei, s’ar face locuri vacante la cei 40—50 profesori cu examenul de capacitate dat şi prin aceasta s’ar întări, iar nu s’ar slăbi şcoala normală. 2. —împărţirea orelor Insă să se facă după alt criteriu de cât: teoria şi practica pedagogică. 3. —In vederea prefacerei şcoalelor Normale şi Liceelor pedagogice, cât şi în actuala stare de lucruri, se cere o revizuire radicală, dacă nu o reformă esenţială a programei analitice a şcoalei Normale şi în special a programei ştiinţelor pedagogice. 4. Şcoalele normale având 7 clase, absolvenţii lor să aibă dreptul să se înscrie la Universitate, şi anume la una din facultăţile de Litere şi Ştiinţe întocmai ca şi seminariştii, cari având 7 clase de seminar, au dreptul să se înscrie la facultatea de Teologie. Este în interesul naţional ca învăţătorul să aiba cultură universitară. 5) In vederea pregătirei ştiinţifice şi profesionale, şcoalele Normale se vor organiza în jurul şcoalei de aplicaţie, înzestrându-se cu un laborator de psihologie şi pedagogie experimentală, muzeu, grădina, bibliotecă, etc. Aşa cum sunt organizate şi întreţinute şcoalele DIRECTORATUL MOLDOVEI îşi va spori activitatea Ministerele ti acordat noul atribuţiunl Se ştie că la Directoratul local a’a alcătuit In cursul lunei trecute un raport, prin care se constata inexistenţa deacentralizării ad-tive, astfel cum a fost ,aplicată* prin noua reforma, precum si haosul pe care această lege l-a adus in administraţia publica. Acest interesant raport, care a fost întocmit de către d. I. Botez, şeful serviciului agriculture, a fost Înaintat confidenţial d-lui subsecretar de stat la domenii, P. Andrei. Şi raportul a format obiectul unui amănunţit studiu, la care au participat şefii birourilor ministerului agriculturei. In urma discuţiilor care au avtt loc In jurul chestiunilor desvăluite prin raportul Directoratului Moldovei, s-a hotărât să se dea dispoziţiuni pentru riguroasa aplicare a legii administrative, iar ministerul să recunoască şi să nu se mai amestece în atribuţiunile Directoratului. Mai mult încă, se vor da noui atribuţiuni Directoratului, pentru ca descentralizarea să poată lua fiinţă. Despre toate aceste lucruri a fost pus în cunoştinţă Directoratul local. Proectele sunt frumoase, dar despre aplicarea lor ne îndoim. Totuș așteptăm să vedem faptele.. t iV 1 A Q h* £.€M S]BM-f ŞÎ JOC întrebuinţaţi Crema Nivea. Căci graţie conţinutului ei de cucerită, care se găseşte numai în Crema Nivea, pătrunde uşor în piele, şi numai o cremă pătrunsă poate să dea un rezultat binefăcător. CREMA NIVEA evită efectul uscărei pielei în aer; întăreşte efectul bronzărei, a luminei şi razelor solare, chiar şi pe vremuri nouroase, şi evită pericolul arsurilor solare. Lumină, aer şi soare şi pe lângă aceasta Crema-Nivea ! Doze: Lei 16 — 34 — 72 Tuburi din cositor curat: Lei 30, 45. „AI NOŞTRI“ LA KARLSBAD Bolnavii sânt în special bărbaţi.—Cu ce se ocupă femeile.— Scene nostime la graniţă ARM nmtuuaeA franceză Vichy Celestins Gută — Diabet — Artritism EEIMSNA A Cin U£ URIC mnmmmmmiyn mmmm Şcoala primară şi profesională de fete cu drept de publicitate „DAVID HERZENBERG“ STR. ANASTASIE PANU No. 11 Având un curs primar complect cu 4 clase şi un curs secundar profesional cu 5 ani de studii şi un an de practică, aduce la cunoştinţa populaţiei că înscrierile se fac zilnic în cancelaria şcoalei între orele 10—12 a. m. şi 3—5 p. m. COMITETUL Restaurantul şi Berăria „BRAGADIRU“ Brafea Unirei Aduce la cunoştinţa Onor. Publicului Ieşan şi Onor. Clienţilor ce doresc să mănânce la Restaurant că începând de azi oferă abonamente lunare cu preţuri foarte reduse cum şi corfele de abonamente cu 30 feluri 500 lei inclusiv pâinea. In acest scop am amenajat sala de jos unde am redus simţitor preţul la vin şi bere pentru a fi convenabil abonaţilor. Cu stimă Stănică Cojocaru Cam 10 la sută din vizitatorii Karlsbadului sunt români. Având în vedere însă că aici se adună persoane din toate naţiunile Europei şi de peste oceane, acest procent este destul de mare. Peste tot auzi româneşte. 7000— 8000 inşi, din toate părţile ţării, formează o „insulă românească“ şi pentru a li se servi interesele Statul român a înfiinţat un Consulat. E drept, acei de la Consulat nu prea ştiu limba cehă şi explicaţiile ţi le dă exact pe dos ... oricum însă sunt foarte servia bili.* Care o fi cauza că un număr atât de mare de români, trec graniţa şi vin la Carlsbad, nu vom analiza acum ; vom reaminti doar în treacăt că la noi sunt cei mai mulţi suferinzi, în proporţie cu numărul locuitorilor, şi că staţiunile balneare de la noi din ţară, deşi excelente ca emanaţii de ape chimice, termale, etc... sunt însă prost administrate. Apoi guvernele, nu dau nici un ajutor eficace pentru înzestrarea staţiunilor noastre, mulţumindu-se doar, guvernanţii, să-şi ia cât mai curând concediu şi să-şi facă cura în străinătate. E interesant însă modul cum îşi fac îndeobşte ai noştrii cura la Karlsbad. „Ocupaţia“ femeilor Bolnavii, în majoritatea cazurilor sunt bărbaţii, diabetici, suferinzii de ficat sau rinichi sunt îndreptaţi aici spre vindecare, iar femeile, cu spiritul lor de sacrificiu (...) îi întovărăşesc. Ajunşi aici, sorb apa prescrisă, cutreerând străzile şi admirând marele vitrine aranjate cu mult gust. După două-trei zile femeile capătă gust de cumpărături şi degeaba se căznesc bărbaţii să le explice că preţurile afişate, sunt în coroane şi nu în lei, deci revine de 5 ori mai scump. Femeile nu renunţă la „chilipiruri“ şi în scurt timp, odaia de locuit e plină cu pachete şi pacheţele de tot felul. Cumpărăturile sunt apoi „udate“ la Imperial, căci acolo stă ministrul nostru d. Mihai Popovici. Astfel, îndeobşte, vizitatorii rămân aici, în scurt timp, fără parale. Mai aleargă omul după împrumuturi, pe la cunoscuţi şi în cele din urmă e nevoit să scurteze timpul de cură şi să plece acasă. Scene la vamă La graniţă, degeaba face „femeia“ ochi dulci, căci vameşul e neînduplicabil şi răvăşeşte prin lucruri de ţi-e mai mare milă. După ce dă deoparte o cantitate însemnată de obiecte, mai părându-i-se că cucoana prea... s’a îngrăşat la băi, o pofteşte jos şi după un sumar examen corporal, constată că doamna temânduse probabil să nu răcească,... s’a învelit cu şease feţe de mese noi, nouţe, de mătase!.. Obiectele sunt bineînţeles confiscate ; omul nostru este supus la amendă, i se încheie proces verbal şi astfel îşi termină... curat... * Sunt alţii care cad în extrema cealaltă. Aceştia cred că e suficient că au venit la Karlsbad şi astfel îşi vor recăpăta sau menţine sănătatea. Nu mai consultă nici un medic ,taxele de consultaţii fiind foarte urcate, beau apa la întâmplare şi amestecă din tote sursele. Aceştia fac într’adevâr ,economie, dar în schimb riscă, în cele mai multe cazuri, să plece mai bolnavi de acum au venit !... JAD.  Laboratorul de Analize Dr. Beceanu execută în cele mai perfecte condiţiuni Analize complecte de Urină. La cerere se pun la dispoziţie vase speciale pentru colectat urina. . INFORMAŢIUNI . Dispariţia unui director de bancă.— D. Marcel Kelerman, directorul sucursalei din Soroca a „Băncii Basarabiei“, a dispărut El n’a luat niciun ban din cassa băncii, înainte de a fugi insă, a împrumutat câteva sute de mii lei de la diverşi prieteni. Dispariţia directorului băncii din Soroca este pusă in legătură cu o aventură de ordin sentimental. D. colonel Ştefânescu, de la inspectoratul de jandarmi, a reclamat poliţiei că trecând ieri pe strada Elena Doamna, împreună cu d-nii let. col. Jipa şi maior Verner, au fost stropiţi cu noroi de maşina No. 565 Iaşi, care mergea cu viteză prea mare. A fost arestată femeia Tinea Mihai, care a fost surprinsă cu mai mulţi indivizi, în curtea teatrului naţional, săvârşind acte de dragoste nepermise în public. Au fost înaintaţi poliţiei indivizii Ţugui Petru, Ţugui Ţinea şi Gh. Zaharia din localitate, care fiind în stare de ebrietate, provocau scandaluri pe stradă. D-na Maria Bogonos din str. Salciei a reclamat poliţiei că trecând aseară pe strada Crucei, din curtea d-lui inginer Mirovschi, a ieşit un câne care a trântit-o la pământ, rupându-i hainele şi rănind-o. „ Am primit din nou numeroase plângeri contra felului cum se face eliberarea cărţilor de cetăţeni la primărie. Solicitanţii sânt mereu tărăgănaţi, sunt diverse pretexte. Astfel, pentru carnetul respectiv, cetăţenii aleargă zile întregi şi cheltuesc bani pentru fotografii elegante, căci cele simple „e la minut“ nu sânt acceptate. Primarul Iaşului d. Petre Bogdan ştie oare de toate acestea ? x In seara zilei de 6 Septembre va avea loc o mare serbare în grădina Copou, în scopul strângerii de fonduri pentru aviaţia Iaşului. Serbarea se va desfăşura într’un cadru grandios şi se prevede astfel o mare afluenţă de public. x Doctorul BRENER specialist mamoş, boli de femei, consultaţii de la 2 până la 4 p. m. ECOURI . Cel mai sigur şi mai rentabil plasament se face actualmente prin cumpărări de efecte româneşti în condiţiunile cele mai avantajoase la BANCA EMANOIL MARCOVICI, Iaşi, str. Ştefan ce Mare 15. D. Prof. Doctor I. Tănăsescu, s-a reîntors in localitate şi a reluat consultaţiile in cabinetul d-sale din str. Coroi No. 4 bis. x D. Dr. H. Apter medic dentist, reîntorcându-se în localitate şi-a reluat consultaţiile in cabinetul d-sale din str. Lăpuşneanu 82. x D. Dr. Max Ochin întorcându-se in localitate şi-a reluat consultaţiile în cabinetul d-sale din str. Bărboi No. 17 bis, în orele 11—12 dim. şi 31/1—8 p. m. Act de mulţumire Subsemnatul Locot. Ebner Nicolae din Iaşi str. Sărăriei No. 12 bis, aduc pe această cale, viile mele mulţumiri Domnului Profesor Dr. Hortolomei pentru reuşita operaţiei făcută soacrei mele. Deşi la o vârstă destul de înaintată, totuşi a fost salvată de la o moarte sigură, Lt. N. EBNER Tribunalul Jud. Iaşi s. 3-a Publicaţie de vânzare No. 7890 din 30 August 1930 Tribunalul Iaşi 8. 3-a prin Jurnalul No. 1930, a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să efectueze toate formele de vânzare prin licitaţie publică a portofoliului, proprietatea falitului Uşer Uşerovici, domiciliat în Comuna Podul Iloaei Judeţul Iaşi, evaluat de dl. Jude Sindic, la suma de 4.700 lei. Se încunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestui portofoliu, va avea loc în Camera Sindicatului Falimentelor Trib. Iaşi, în ziua de 22 Septembrie 1930 la ora 14, începându-se licitaţia publică dela suma evaluărei, sus indicată, cu făcultatea D-lui Jude Sindic de a o începe şi dela o sumă mai mică, sub rezerva omologărei Tribunalului. Dosar No. 47930 Președinte, s. v., N. T. Buzea Portărel, V. Stănescu DE ÎNCHIRIAT eventual de vânzare în stradela Albă 4, două apartamente, parter și etaj a câte 6 camere, antreturi, hol, baie, antenanșe, sorie teracotă, parchet, confort modern, curte mare, grădină, poiată și pivniţă cimentate. A se adresa la ziar sub S. DE ÎNCHIRIAT 5 camere, antret, odaie pentru baie, 4 subsoluri, pivniţă, apă și canal, lumină electrică. Strada Vasile Conta 15. DE ÎNCHIRIAT o cameră mobilată cu intrare separată în str. Păcurari 14. DE ÎNCHIRIAT in str. Armeană No. 3, o casă compusă din 3 camere, bucătărie, antreu, apă, canal. Deasemenea una cameră mobilată, cabinet de toaletă, intrare separată. DE ÎNCHIRIAT IMEDIAT un apartament, 4 odăi, antreu, bucătărie şi atenanse; curte şi grădină. Un apartament, 2 odăi, bucătărie şi atenanse; curte şi grădină. Un depozit pentru lemne de foc cu autorizaţie de funcţionare. A se adresa str. Sft. Lazăr 11 bis. DE VÂNZARE şi de închiriat în str. Muzelor No. 18, casă mare, renovată, cu apă, canal, lumină electrică, 12 încăperi, antrete, pivniţă, atenanse. Pentru condiţiuni, a se adresa la D-na Ghiulea str. Bărboi 6, zilnic între orele 8—12 dimineaţa. PRACTICANT şi băiat de prăvălie se caută. A se adresa str. Mutu No. 6, vis-a-vis de Uzina Tramvai. PIEROUT un portmoneu cu 600 lei şi diferite acte comerciale precum şi buletinul de populaţie eliberat de Biroul Populaţiei Iaşi. Găsitorul este rugat a-mi trimite buletinul, reţinându-şi banii. In orice caz îl declar nul şi fără valoare în mâinile oricui. RADOMIR RACHICI Comerciant, Piaţa Sf. Spiridon Doctor A. DASCAL BOLI DE COPII ŞI INTERNET VENERICE ŞI SIFILIS ! Tratament radical al plenoragiei acute şi cronice, al sifilisului la toate perioadele boalei. Băi de lumină. Raze Ultraviolete. Consult: 8-10 a. m. şi 2-8 seara Iaşi, str. Cuza Vodă No. 42 vis-â-vis de Camera de Comerţ de aplicaţie, nu sunt nici pe de parte şcoale model, nu pot fi exemple pentru şcoalele primare, de unde să pornească directive de activitate şcolară şi culturală. Şcoala de aplicaţie nu mai poate să fie o anexă neglijată a şcoalei normale, lăsată la discreţia unor comitete neînţelegătoare, aşa cum este atăzi nu-şi poate îndeplini menirea ei. 6.—Pentru pregătirea suficientă a profesorilor şcoalelor normale superioare, pe lângă fiecare Universitate, trebuie reluată în discuţie propunerea formulată de d. S. Mehedinţi în 1918, căci actualele seminarii pedagogice nu corespund cerinţelor ştiinţifice şi didactice, cât şi scopului pentru care funcţionează. Dr. Gr. Tabacaru Docent Universitar Profesor de Pedagogie Consiliul judeţean IgF3TM3TM J J K JlRJi Ml în sesiune extraordinară Consiliul jud Iaşi a fost convocat in sesiune extraordinară, pe ziua de 10 Septembrie. In această sesiune care se va deschide Miercuri 10 Sept la ora 5 după amiază şi care va dura cel mult două zile, se va proceda la judecarea contestaţiunilor făcute împotriva fixărei cotelor adiţionale la drumuri pe anul 1931, şi se va hotăărâ asupra înfiinţărei unui iarmaroc în apropiere de gara Rediu-Iaşi. Valul de căldură vă măreşte înzecit chinurile provocate de transpiraţia la picioare. Cu pudra Formul chinurile dispar.. Depozit: Farmacia Pollak, str. Ștefan cel Mare.