Opinia, octombrie 1930 (Anul 26, nr. 7023-7047)

1930-10-03 / nr. 7023

* Se suprimă căminurile şcolare şi universitare 6 miliarde economii la toate ministerele. 1 miliard economii la departamentul instrucţiei Relatăm pe scurt, — după comunicările unui parlamentar ieşan — ceia ce se proectează a se face pentru acoperirea datoriilor care apasă asupra ţării şi cari vor necesita mari economii, reduceri, suprimări etc. in bugetul general al ţării, pe ziua de 1 ianuarie 1931. Se cifrează la 6miliarde, suma economiilor pe cari trebue să le facă toate ministerele. In ultimile consilii de miniştrie au avut loc şi in care obiectul principal a fost discuția asupra alcătuirii noului buget cu suprimările și reducerile ce vor trebui neapărat făcute, s'a evaluat exact pentru fiecare minister in parte, care va fi cifra economiilor ce se vor face. La fiecare minister, deja s'a întocmit planul acestor reduceri. Printre altele, la ministerul cultelor şi instrucţiunii publice, vor trebui aălcate suprimări şi reduceri, în sumă de aproape un miliard Iei, şi în cazul acesta, după cum ne asigură acel distins deputat guvernamental ieşan, cu începere de la 1 Ianuarie 1931, nu vor mai fi trecute în bugetul ministerului instrucţiunii alocaţiile pentru întreţinerea internatelor şcolare, ale căminurilor de tot soiul etc. Vor rămânea mai departe însă, numai internatele şcolilor normale şi seminariilor din ţară. Chiar în decursul acestor trei luni, Octombrie, Noemb. şi Dec. 1930 trebuesc făcute la ministerul instrucţiunii economii in sumă de 300 milioane lei, din care cauză ca prim început pentru realizarea lor, s'au tăiat câte 10 la sută din capitolul materialelor didactice, de la toate şcolile, instituţiunile pendinte de acest minister şi de la Universităţi. Aceste sunt informaţiunile exacte pe care, repetăm, le deţinem de la un distins parlamentar, ieşan, REP. X LA FONDATIILE PALATULUI ADMINISTRATIV s’a găsit intrarea în tunelul secret Chipul scandalos cu a fost reconstruit palatul Lucrările de refacere a Palatului Ad-tiv, continuă cu asiduitate, iar în ultimele zile aceste construcţiuni au fost intensificate prin mărirea numărului echipelor de muncitori. Concomitent cu înaintarea lucrărilor, cu prilejul săpăturilor și sondajelor în terenul din jurul palatului, s-au făcut o serie de descoperiri și constatări foarte interesante. Cum se fură milioanele... Pe lângă cazurile fără precedent în istoria arhitecturei, de construcţiuni de ziduri fără temelii, s'a stabilit că toate fundaţiile din jurul palatului sunt adânci numai de 40—50 cm. ; şi ce este mai surprinzător, aceste temelii sunt mai înguste, decât zidurile pe care le sprijină, cu 20—40 cm. In modul acesta, s’a calculat, de-a lungul perimetrului întregei clădiri s-a furat peste 500 m. c. beton, ceea ce ar reveni la circa un milion lei. Și încă un fapt interesant: „betonul“ din care sunt construite vechile temelii ale palatului, este de o calitate atât de inferioară, încât am avut prilejul să ne convingem personal, se sfărâmă cu mâna ! Şi măsura de înlocuire a acestor „temelii“, a venit în ultimul moment. Fundaţiile vor fi consolidate prin înlocuirea lor cu altele de beton rezistent, şi adânci de 6—8 metrii, şi care lucruri sunt pe terminate, astfel că rezistenţa monumentului clădirei va fi asigurată. Câteva descoperiri interesante Cu prilejul săpăturilor din ultimele zile, s’au făcut câteva însemnate descoperiri în pământul din jurul vechiului palat domnesc. Astfel, în dreptul bolţilor dela aripa stângă a clădirei, s’a descoperit la o adâncime de circa 5 metri, un vechi schelet omenesc, despre a cărui provenienţă nu se ştie nimic. Osemintele sunt înegrite de vremuri, ele datând de peste un secol. Să fie un mormânt al vreunui curtean sau ascunzătoarea unei taine încredinţate pământului? Mister!.. Mai departe, în aceiaşi regiune a palatului, s’a dat de o construcţiune masivă de piatră: sunt ziduri colosale din vechiul palat Gospod, care contrastează ironic cu cele ale palatului actual. „Tainiţa“ palatului In fine, pe ziua de ieri, o nouă descoperire a fost făcută, în timpul săpăturilor dela aripa dreaptă a edificiului, în dreptul bolţilor de la intrarea în Tribunal. La o adâncime de 4—5 m, s-a găsit tunelul secret, îndreptat spre mănăstirea Cetăţuia, despre care noi am vorbit pe larg cu prilejul unei anchete prin catacombele Iaşului, pe care am întreprins-o în cursul anului trecut. Astfel a ieşit la lumină canalul subteran de o construcţie impunătoare, şi care face legătura între vechiul palat domnesc şi mănăstirea de pe dealul Cetăţiei, „tainiţa“ prin care câţiva Domnitori ai Moldovei, aflaţi un impas mare, s-au strecurat din calea duşmanilor... Alte lucrări După terminarea consolidării fundaţiilor palatului, se vor începe lucrările de refacere a acoperişului clădirei, care va fi renovat în întregime, pentru ca pe viitor ploaia să nu mai pătrundă prin birourile instituţiuniilor instalate aici. Numai plăcile de ardezie dela faţada acoperământului nu vor fi înlocuite, ele aflîndu-se încă în bună stare ! Astfel după ce toate aceste construcţiuni vor fi terminate, monumentalul Palat Ad-tiv al oraşului nostru, va putea fi socotit —cu drept cuvânt— printre bijuteriile arhitectonice ale ţarei noastre. S. SOR. . Transpiraţia la picioare nu numai câ e un adevărat chin, dar vă distruge ciorapii şi încălţămintea. Pudrând zilnic cu Formul, realizaţi o adevărată economie. Depozit: Farmacia Pollak, str. Ştefan cel Mare. Deschiderea cursurilor Conservatorului de muzică dri dimineaţă s’au deschis cu deosebită solemnitate, cursurile la Conservatorul de muzică din localitate. Solemnitatea aceasta, obişnuită la fiecare 1 Octombrie, când se redeschide şcoala, s’a remarcat şi prin faptul că fostul director dr. N. Theodorescu a transmis direcţia şcolii, noului director al Conservatorului, d. Mircea Bârsan. Serviciul religios a fost oficiat de părintele C. Vuza, de la Mitocul Maicelor. Corul Conservatorului, sub conducerea maestrului Antonin Ciolan, a acompaniat minunat serviciul religios. După săvârşirea slujbei, păr. Vuza a ţinut o inimoasă cuvântare. D. N. Theodorescu, fostul director, a anuţat retragerea sa de la direcţia şcolii, aducând mulţumiri colegilor săi şi comitetului şcolii, care i-au dat un concurs preţios în timpul celor 6 ani cât a funcţionat ca director şi vrând noului director să conducă şcoala în împrejurări mai fericite, pentru progresul acestei vechi instituţiuni ieşene. D. Mircea Bârsan noul director, vădit emoţionat, după ce face un scurt istoric al Conservatorului, enumeră proectele pentru viitor, pe care va căuta să le făptuiască, cât vor permite mijloacele, cu ajutorul puternicilor zilei şi al bunilor ieşeni. Elevilor le recomandă muncă serioasă şi disciplină. * La această solemnitate, au luat parte întreg corpul profesoral al şcolii, în frunte cu fostul şi actualul director, nouii profesori ai Conservatorului d-ra Alice Teodorescu (clasa de piano) şi d. Rabega (clasa de canto), d. Rudolf Suţu din partea comitetului şcolar şi un public numeros. Rep. : Cu „Coricol“ înlăturaţi, fără dureri, bătăturile. Depozit : Famnacia Polak, str. Ștefan cel Mare. OPINIA Consfătuiri sanitare pentru prevenirea epidemiilor D. dr. Bulău medicul şef al oraşului, împreună cu d-l Prof. Mironescu membru în comisia bolilor sociale, au convocat pentru Sâmbătă la ora 5 p. m. pe toţi medicii de circumscripţie din oraş, şefii dispensărilor antivenerice, precum şi pe medici specialişti în această ramură, la o consfătuire în amfiteatrul bolilor sifilitde de la spitalul Sf. Spiridon. La această consfătuire va lua parte şi d. dr. Cazacu inspector genaral sanitar. Se va discuta modalitatea aplicării nouei legi sanitare, în ce priveşte bolile venerice. Pentru a se putea lua cât mai eficace măsuri împotriva febrei tifoide, va avea loc zilele acestea o altă consfătuire a medicilor de circumscripţie, la serviciul sanitar al oraşului în prezenţa d-lui dr. Bulău. La această consfătuire se vor decide măsuri de control atât asupra laptelui, cât şi asupra tuturor alimentelor. De asemenea se va discuta şi modalitatea aplicării controlului sanitar asupra tuturor vânzătorilor de alimente. Astfel, toţi brutarii, lăptăresele, vânzătorii de fructe etc. vor fi obligaţi să se prezinte cât mai des la serviciul sanitar spre a li se controla sănătatea.* Pentru prevenirea tifosului, dl dr. Bulău va lua deasemenea măsuri ca toate instituţiile industriale, publice, comerciale etc. să-şi oblige funcţionarii să se vaccineze împotriva febrei tifoide. Măsura aceasta s-a luat şi la toate şcolile. S’a cerut ministerului ca să trimeată serviciului sanitar local o cantitate însemnată de bilivaccin. * Asupra provenienţei tifosului d. dr. Bulău ne declară următoarele : — In ultima jumătate de lună, s’au produs 6 cazuri de febră tifoidă. „In urma recentelor analize făcute, nu s'a putut stabili că tifosul s-ar datora apei de băut. Credem că puţinele cazuri ivite provin de la purtătorii de microbi, sau dela diferite produse alimentare aduse din târguri contaminate. Sunt convins că foarte curând vom învinge definitiv epidemia de febră tifoidă. Am luat măsuri şi Împotriva scarlatinei. Dealtfel faţă de anii trecuţi, numărul bolnavilor de scarlatină este foarte scăzut." Cu aceasta, d. dr. Bulău şi-a terminat interesantele declaraţii. M. SAVENEANU INFORM A Rectoratul Universităţii din Iaşi, din cauza zvonului ce circulă de câteva zile cum că prin noul buget din ianuarie 1931, se vor desfiinţa căminurile studenţeşti, (din cauza marilor economii bugetare ce se vor face la toate ministerele), a expediat astăzi o adresă urgentă ministerului instrucţiunii, cerând lămuriri întrucât acest svon este sau nu întemeiat. Cazul C. Toma—Taşcu Pucerea. D. C. Toma, secretarul general al partidului liberal de sub conducerea d-lui George Brătianu, (care după cum se ştie la o ultimă întrunire a partidului ce a avut loc in Dobrogea, a primit senzaţionala declaraţie că d. Taşcu- Pucerea fruntaşul liberal viniilist, ar fi adresat cuvinte jignitoare faţă de persoana M. S. Regelui Carol II), — a primit ori dimineaţa o telegramă urgentă din partea d lui Taşcu-Pucerea, prin care-i cere ca in 24 de ore să-i răspundă dacă-şi menţine sau nu declaraţia făcută la întrunirea ce a avut loc şi care-l priveşte personal pe d. Pucerea. D. Toma a răspuns tot telegrafic, aseară, menţinându-şi in totul declaraţiile ce le-a făcut. — Răspuns regal.— La telegrama trimisă ori de către d. Mircea Bârsan, noul director al Conservatorului de muzică, M. S. Regelui. Suveranul a binevoit a răspunde următoarele: „M. S. Regele a binevoit a mă autoriza, să vă transmit înaltele sale mulţumiri pentru sentimentele de devotament şi urările aduse de d-voastră, din partea corpului profesoral al Conservatorului de muzică şi artă din Iaşi. Secretar particular al M. S. Regelui (ss) Dimitrescu . Eri a intrat în vigoare noul tarif vamal întocmit în urma convenţiei comerciale între Franţa şi România. Prin această convenţie s’au redus simţitor tarifele vamale la multe articole de provenienţă franceză: brânză, lacuri, încălţăminte, piei, ţesături de tot felul, articole farmaceutice şi chimicale, precum şi... parfumeriile franceze, de care nu ne putem lipsi. Tribunalul secţia I a judecat ori nu mai puţin decât 22 procese de divorţ Toate aceste procese au fost judecate în fond şi admise. D. dr. Vasiliu, medic primar al judeţului, a plecat azi la Tg. Frumos, într-o anchetă cerută de ministerul sănătăţii. Tribunalul local a declarat ieri în faliment firma „Furnica“ din Str. Ştefan cel Mare, şi societatea Alteret Burăh din str. Cost. Negri. x Azi dimineaţa la sinagoga din str. Hagi Lupu înainte de rugăciunea de „Misof* rabinul Gutman a ţinut o interesantă predică, asupra însemnătăţii zilei de astăzi. x Pentru o fată.—Parchetul de Vaslui a fost informat de o crimă fioroasă. In toiul unei certe, flăcăul N. Radu din Laza-Vaslui, a aruncat întro fântână pe rivalul său D-tru Craiu. Cauza certei este deja o fată pe care ambii flăcăi o iubesc. Fata însă iubea pe Craiu, ceia ce a provocat gelozia lui Radu. Săteanul C. Blănariu din Ciurea, trecând ieri cu căruța pe str. Palat, a fost ajuns de vagonul No. 44. Căruţa săteanului a fost sfărâmată. A T I U N ! x Furt. — Comerciantul Moise Marcovici din str. Păcurari 102, a reclamat poliţiei că aseară între orele 6—8, în timp ce se afla la sinagogă, necunoscuţi, rupând un belciug de la uşa din dos, i-au furat o şubă de blană fină, mai multe bijuterii şi bancnote a 600 lei. x Maşina 209 trecând eri cu viteză pe str. Tătăraşi, a dat peste copiliţa Clara Herşcu din str. Tataraşi 60. Copila a fost internată la spital. x Un sergent de poliţie a găsit aseară mai multe cârpe aprinse în casa băcanului Bereu Maier din str. Moara de Vânt 84. Cum nimeni nu era acasă, sergentul de poliţie a forţat uşa şi a stâns cârpele aprinse. D. profesor Vasile Cireş, de la gimnaziul „Ştefan cel Mare“ din Iaşi, urmând a se retrage la pensie o dată cu sfârşitul acestui an şcolar, roagă pe foştii săi elevi de la liceul din Focşani, seminarul „Veniamin“ şi gimnaziul unde funcţionează, să-i adreseze scrisori referitoare la activitatea sa şcolară şi rezultatele apreciate de ei, mai ales din anii 1920, 27 şi 28. Aceste scrisori vor fi publicate întrun volum, care se va trimite gratuit la toţi acei care vor contribui la realizarea lui în felul mai sus arătat Scrisorile vor fi adresate la domiciliu, în strada L C. Brătianu 49. O delegaţiune a soc. funcţionarilor comerciali din localitate, s’a prezentat astăzi dimineaţă la Directoratul local, cerând directorului regional, aplicarea orarului legal la magazine și respectarea repausului duminical. Li s-a promis că de mâine se va intra în legalitate. Rămâne să vedem dacă totul nu se va reduce decât la o platonică promisiune... DISPOZIŢII pentru încorporarea tinerilor cu termen redus In conformitate cu ordinul M. St. Major. 1) Tinerii recrutaţi în cond. art. 522 R. ce se repartizează la artilerie şi cavalerie, urmează a plăti şi taxa pentru cal a cărui valoare este de 10.000 lei. 2) Acei tineri care doresc să facă serviciul militar în trupele călări, plătind taxa de cal, vor nainta cerere Cercului de Recrutare până la data de 13 octombrie cel mai târziu pentru a fi înaintate Marelui Stat Major spre aprobare. 3 Pentru artilerie se va repartiza din absolvenţii din trecut ai Şcolilor Politehnice din cel cu facultatea de Ştiinţe, electrotehnică, secţia orală şi modernă de liceu sau liceul actual unificat 4) Tinerii cărora Marele Stat Major le va aproba cererea, vor depune taxa indicată pe seama Ministerului Armatei (Serv. Recrutărei) cel mai târziu până la data de 1 Noembrie iar la încorporare vor prezenta resipisa de consemnarea sumei. Celor ce nu vor fi admiși in școli, li se va restitui taxa depusă. Telegramă A sigurarea „ANCOHA“ IAŞI, str. Lozonsky No. 16 bis La tragerea de amortizare lunară ce a avut loc dri 1 Octombrie 1930, a eşit la sorţi între altele şi poliţa No. 73500 Tarif Cam asigurare încheiată la Decembrie 1929 a D-lui loil Herşcovîci din Iaşi str. Văduvelor No. 1 câştigând suma de: Lei 50.000 (cincizeci mii). Rugăm achitaţi suma cuvenită fericitului câştigător Direcţiunea „ANCORA“ Bucureşti IBBKHMHW—MBaa—«■—— CATIFELE IMPRIMATE Culorile şi Desemnele cele mai moderne pentru rochii, s’au pus în vânzare de către Vechiul Magazin „LA GHEMUL ROŞ“ Depozitul Central de Ciorapi Centrala Iaşi, strada Cuza Vodă No. 50 Sucursala „ „ I. C. Brătianu No. 189 Care vinde cel mai eftin din Iaşi La Marele Magazin de Hlănuri I. M. KUNOVICI Strada Ştefan cel Mare in rând cu Luca P. Niculescu şi Cocoşul de Aur s’a pus în vânzare un mare transport de Blănărie, de tot felul, veritabile din Londra, Paris și Lipsea. Prețuri mai eftin ca oriunde. Iscoala Comercială Superioară de băeți „M. KOGĂLNICEANU" din Iași, strada Rosetti 8 Se primesc înscrieri la toate clasele. O veste bună pentru elegantele din Iaşi Zilele acestea s’a deschis de Iaşi, str. Cuza-Vodă 83 (Palatul Braunstein) o sucursală a marei făbrici de mătăsuri „GALLIA“ Soc. Anon. din Bucureşti* Pentru ca cetitorii noştri să-şi poată da seama de importanţa acestei fabrici, trebuie să arătăm că „Gallia“ este creiată in România de către un important grup de fabrici franceze, cu renume mondial în lumea modei femenine. Aceste făbrici, dintre cele mai vechi pe piaţa Lyonului şi cari lansează moda în Franţa şi de aci în toată lumea, au creiat în Bucureşti una dintre cele mai moderne făbrici de ţesături de mătase din Europa. Organizaţie este dintre cele mai îngrijite, întrunind laolaltă instalaţiunile cele mai moderne existând astăzi, cu personalul technic francez de absolut primul rang. Pe de altă par e fabrică „Gallia“ lucrând cu materiale de cea mai fină calitate, produce toate articolele pe cari le lucrează şi făbricele franceze, lansând aceleaşi mătăsuri, în calitate absolut egală, in acelaş timp în care sunt lansate la Lyon. In plus preţurile de vânzare en detail sunt egale preţurilor din Franţa. De acest lucru se vor putea convinge numeroasele noastre cetitoare cari vizitează Parisul şi cari cu siguranţă vor deveni cliente ale fabricei „Gallia". , Sperăm că această veste va produce bucurie cetitoarelor noastre,cari din cauza tarifului vamal prohibitiv pentru mătăsuri nu au avut de mulţi ani ocazia să poarte mătăsuri adevărat franceze, atât în calitate cât şi în gust. A. 4995 ECOURI x Sâmbătă 4 cor, ora 3 p. nava avea loc un festival literar organizat de elevele şcoalei „Ort“ în localul şcoalei, str. Mârzescu 26, la care poetul Isac Horovitz din America va citi din operile sale pentru copii. X In curând poetul Isac Horovitz va conferinţia despre „Educaţia modernă evreească“. x Un vayon complect asortat în diferite confecţiuni străine pentru domni, dame şi copii, se află depozitat de curând de către fabrica Confecţia -Viena la Magazinul „HIGH-LIFE” din strada Lăpuşneanu No. 44. Marfa a fost pusă în vânzare cu preţul de fabrică. ÎNCHIRIERI DE ÎNCHIRIAT pe etaj, în Impas 40 de Sfinţi No. 6, lângă Invalizi, un apartament modern, compus din 6 camere parchetate, baie instalată, sobe de teracotă, spălătorie, camară, pivniţă, magazie mare pentru lemne, eventual garaj și curte. A se adresa la proprietară la parter, intra orele 2 și 5 la aceiaş adresă. DE ÎNCHIRIAT la str. Sărărie No. 86, un apartament compus din 4 odăi cu antret, bucătărie aparte, beci, magazie, având instalație de baie, apă și canal, curte separată. Casele sunt complect renovate în interior, sunt libere chiar de acuma. DE ÎNCHIRIAT de la 26 Oct. în str. Hotin No. 4, două apartamente compuse unul din două şi altul din trei camere şi bucătărie, cu lumină electrică, cămară şi pivniţă. A se adresa Preotul Gh. Petrovanu, Biserica Sf. Theodor. DE ÎNCHIRIAT la str. Vasila Alexandri No. 4, un apartament compus din 8 camere și bucătărie, liber de la 26 Octombrie. APARTAMENT LUXOS confort modern, 4 camere, bucătărie, odaie de bae, spălătorie, odaie de servitori, beciu, sobe, teracotă, mozaic şi uleiu, Tăutu No. 15 lângă Lascar Catargiu, Vizibil de la 11 — 12 şi 4—5. DE ÎNCHIRIAT un apartament compus din 3 camere, bucătărie, paravan de sticlă, parter, faţada in stradela Golia, având instalaţie de apă, canal şi lumină. A se adresa la proprietar Jaques Calmanovici, str. Cuza-Vodă 1517. DE ÎNCHIRIAT în str. Asachi No. 6, un apartament de 3 odăi cu un geamlâc, intrări separate și eventual bucătărie, liber imediat. Vizibile între orele 2 5 p. m. DE VÂNZARE un plano Bösendorfer și altele. DE VÂNZARE și de închiriat in str. Muzelor No. 18, casă mare, renovată, cu apă, canal, lumină electrică, 12 încăperi, antrete, pivniţă, atenante. Pentru condiţiuni, a se adresa la D-na Ghiulea str. Bărboiu, zilnic între orele 8—12 dimineaţa. PREDAU lecţii curs secundar inferior. L. Feldsohn strada Anast. Panu No. 75.