Opinia, februarie 1934 (Anul 30, nr. 8034-8057)

1934-02-01 / nr. 8034

şi acumNIVE/ Masaţi-vă foarte uşor şi e deajuns. Ocupaţia în gospodărie nu iasă alunei nici o urmă. Mâinile Dv. capătă o înfăţişare delicată, catifelată şi dovedesc o bună îngrijire. Vă veţi bucura mereu de aceasta. Crema Nivea pătrunde bine în piele fără a lăsa luciu unsuros. Crema Nivea este neprețuită. Cutii: Lei 16.-------72.— Tuburi: Lei 30.------ 45.— BElEBSDOfiF ci CO. S. A. R. BRAȘOV — Strada Juliu Maniu Se înfiinţează un cămin pentru învăţători Salarizarea suplinitorilor — Mite chestiuni Zilele acestea sta intranit la Bucureşti consiliul general al asociaţiei învăţătorilor din ţară. Ce Iaşi au participat d-nii Gh. Chiriţescu, membru in comitetul central şi d. C. Platon, preşedintele învăţătorilor ieşeni. Un cămin învăţătoresc Conducătorii dăspalimei au hiat in desbatere mai multe chaatiuni importante privind nevoii» învăţătorimei. S-a discutat în special chestiunea »aferisări de către stat,a suplinitorilor şi înfiinţarea unui cămin pentru învăţători, întâlnind pe d. C. Plator, d-sa ne spunei —„Sânt „numeroşi învăţitori bolnavi de tuberculoze, Cari se văd siliţi să stea la catedra, deoarece nu le convine să-şi angajeze suplinitori, întrucât plătind acestora Înseamnă să rămâe el fără mijloace de existanţă şi de tratament. Consiliul general a desemnat o delegaţie, care se va prezenta la audienţă ministrului instrucţiune!, pentru a-i expune ştiinţa şi a cere salarizarea de către stat a suplinitorilor. S’a mai hotărât înfiinţarea unui cămin pentru învăţători, la Bucureşti, unde să poată fi adăpostiţi dascăli din toate părţile ţârii, şi s’a lansat un apel către toţi dascălii prin care li se cere, ca la conformitate cu deciziunea congresului dela Chişinău, să dea câte 100 lei pentru înfiinţarea căminului. In felul acesta st ar putea strânge vre-o 4 milioane Iei, cu cari star clădi un palat frumos. După cât ni se afirmă, parte dintre învăţători şi-au şi îndeplinit obligaţiile, aşa că acest cămin învăţătoresc este pe cale de a se înfăptui.“ Şomajul şi gradaţiile Consiliul general sta mai ocupat şi de problema gradaţiilor şi a învăţătorilor fără posturi. Consiliul a stabilit că se impune înfiinţarea a cel puţin 6000 posturi noui pentru tinerii normalişti. In acest sens a fost redactat un memoriu către minister. Stau mai hotărât intervenţiuni pentru diferite nevoi profesionale. (L zelea âşlim pe brasmnBBW în Judeţul Botoşani Botoşani 31. După rapoartele primite de la Dr. Şipoteanu, medicul şef al judeţului, s’au declarat in judeţul nostru 15 cazuri de tifos exintematic, dintre care majoritatea la Hârlău, Cristeşti şi Calaraşi. In judeţ mai bântuie şi scarlatina, mai ales la Frumuşica, Ungheni şi Deleni. Chestia apei Deoarece s’a constatat că apa din oraş conţine baccili, consiliul de higienă a hotărât să se trimeată la Iaşi spre analiză probe da apa de la rezervorul Bucece?». Se crede că vor fi invitaţi câţiva specialişti din Iaşi, spre a studia problema. Neregulile de la Camera de Comerţ Ieri s-a judecat la continuare procesul neregulilor de la Camera de Comerţ. Dosarele insă fiind la Curtea de Apel din Iaşi, unde inculpaţii au făcut apel in contra jurnalului de respingere a cererii de punere în libertate pe cauţiune materială,— judecarea s’a amânat până la sosirea dosarelor. L. H. MCeiDEMTE de SMM1UŢM Câţiva răniţi grav la Sculeni Scuieni 31.—„Pe dealul ce duce spre cimitirul israelit, o săniuţă sta răsturnat sub un podeţ. Tinerii Andrei Scribcenco şi Neculai Tcaciuc s’au ales cu picioarele fracturate. Alţi 6 tineri aflători In săniuţă, au fost răniţi mai uşor. Cu o zi înainte, au fost serios răniţi în accidente de bob tinerii Budanţov, Ers Nampic, d-rele Sofia Zabidis şi Zofia Verescul. D. plutonier Dobre, şeful postului Sculeni, a interzis acest sport periculos. El. Krelman chivalent in limba noastră. (In paranteză vă pot spune că nu are corespondent perfect). Este Însă destul că-' găsiţi in orice Dicţionar al limbii noastre (Vezi Şăineanu, Candrea Adamescu, etc), ceea ce înseamnă că, deşi străin de origine, cuvântul este adoptat. D-stră însă, întrebându-mă cu semnul combinat de întrebare şi exclamare (?!) dacă nu-i găsesc echivalent, vă exprimaţi prin asta mirarea ironică, dacă nu chiar indignarea, că eu, profesor de Română, îi întrebuinţez. Şi iată în ce eroare vă aflaţi. Ca neologism şi termin tehnic ce este, cuvântul „aportul" nu este întrebuinţat îitr’un limbaj poetic (l-ar putea, totuşi, impune vre-un poet mare in cine ştie ce expresie deosebită...) Intr’un articol de ziar in , intr’o discuţie teoretică el e foarte la locul lu*', ba chiar obligator în anumite domenii. D-stră insă credeţi că orice cuvânt strein, care nu e intrat în limbajul poetic,— este condamnat în orice fel de stil. Vedeţi dar că trebue să vă reuniţi mirarea ironică — şi sâ aliaţi ceva care, în orice caz, nu vă strică. Şi fiindcă-i vorba de limbă, iată vă propun o problemă: să cercetaţi de ce cuvântul oscilează e greşit întrebuinţat de d-stră când spuneţi că „magistratul oscilează" şi e corect întrebuinţat de mine când scriu că d-stră oscilaţi. E un exerciţiu folositor, pe care-l puteţi repeta şi cu alte cuvinte.* Dar discuţiile de felul acesta sunt cu totul inutile pentru problema care le-a provocat. Ele privesc forma și unele amănunte fără însemnătate. De aceea am și dat articolului acestuia titlul general de „Alături de chestia salarizării". D. Demetrescu a voit să arate că n’a spus lucruri pe care le-a spus. Am fost silit să dovedesc că le-a spus, — chiar dacă a făcut-o fără să vree... Cititorul mă va erta pentru timpul pe care am fost nevoit s- o răpesc. In fond, d. Demetrescu recunoaşte în totul şi datele şi cifrele şi concluziile mele că nu trebuiau făcute categorii de salariaţi, provocându-se, cum zice d-sa, „ întemeiate şi mari, nemulţumiri". O putea face şi fără să mai revie cu un răspuns in care voind să lămurească, mai rău se încurcă, şi care aduce în discuţie atâtea lucruri streine de chestiune ca, de pildă, doctoratul avocaţilor, „sfinţii la Ierusalim“, părerile cutăruia despre Procedura civilă, etc. etc. Cu sau fără articolele de sale afirmaţia mea, dovedită şi răsdovedită că, dela războiu încoace corpul didactic e nedrept salarizat, că s’au creat categorii favorizate da funcţionari şi această ticăloasă întocmire bugetară, dăunătoare bunului mers al treburilor publice este rezultatul debandajei financiare şi al dezechilibrului social, — rămâne la picioare. Şi acest adevăr, recunoscut de unii prin tăcere, alţii prin scrisul lor — e singurul lucru ce interesează. M. Carp P. S. Ca şi d. Demetrescu, d. magstrat Traian R. Scriban mi-a răspuns zele trecute, tot... alături de chestiunea salarizării. Deoarece nu aducea nimic nou, nu i-am mai răspuns. Din toţi cei care au scris în chestiune, d. Scriban are situaţia cea mai ciudată: recunoaşte nedreptatea, dar o aprobă până la restaurarea finanţelor ţării... Dacă ar face parte din categoria nedreptăţită, gestul său ar fi eroic. Dar d. Scriban face parte din cea favorizată... Ca atare, sfătueşte pe cei nedreptăţiţi să se resemneze. Şi asta înseamnă la d-sa că a scris CU simpatie pentru profesori... De ce a mai răspuns, nu vad. Căci, întrunit nu de d-ca atârnă salarizarea, ce rost are să ne asigure din nou că... are să fie bine şi tot românul are si prospereze, fiindcă... „Viitor de aur ţara noastră are?.. Sau ce ne interesează că d-sa, unicul desigur în România, are încredere în toţi oamenii noştri politici, de la care aşteaptă (şi, fireşte, n’are nici o grab 11...) îmbunătăţirea soa-tei profesorilor ?.. Căci, dacă ar fi să discutăm serios, l-am întreba : De care nu tocmai oamenii politici ne-au creat nouă, profesorilor, situaţia nedreaptă de acum ? Cine să îndrepte? Doar... tot vorba lui Conu Leonida „Treaba Stului, domnu’e, el ce grijă are ? Pentru ce-1 avem pe el? E datoria lui să îngrijască"... M. C. Artistul Carussy la Iaşi In cursul săptămânal viitoare va avea loc la Teatrul Naţional o reprezentaţie extraordinară dată de artiştii noştri, cu concursul eminentului artist O. Carussy. Ieşenii cunosc prea bine pe artistul Carussy care a făcut stagiuni întregi la Iaşi, în faimosul ansamblu al operetei „Grigoriu” precum şi in alte diferite companii teatrale, — aşa că vor avea acum prilejul să-l revadă şi să-l aplaude intr'una din frumoasele şi Înveselitoarele sale creaţiuni. Vom anunţa la timp data şi titlul piesei. OPINIA Doamnele din Iaşi şi balul presei Pentru bufetul Balului Presei au donat variate specialităţi : D-nele Elena C. Meissner, Irina general Ionescu, dr. Lucia I. Borcea, Ecaterina V. Petrovanu, S. colonel Irimescu, Al. Gavrilescu, Mariana Cs. Racovitza, Virginia Gheorghiade, Aneta P. Bogdan, Elena C. R. Ghiulea, Liliana O. Popovici, Marian Iordan, C. Rusovici, I. cp. Anghelescu, dr. Smilovici- Wratislavius, M. Axinte, farmac. Adace, dr. Frühiing, M. Comnanitzt'b (școala de menaj), dr. Weisselberg, Comarovsky, ■ Jenny col. Argesanu, Malvina Finaling, av. H. Gherner, Elena Balmuș, Fl. Marcovescu-Teleajen, I. Florescu, Herovana, Sandina R. Stan, M. Florian, av. Apotecker, Amalia dr. Peckelraar, Paulina, Talmaciu, J. Em. Macovici, Anny Braeschy, Lily Berg, dr. Ficher-pupescu, Marioara Davidoglu, Ana dr. Cazac Averbuch, avocat B. Marcur, Renée Steig, Ana dr. Guelman, avocat Ida Taler-Lazarovici, Natalia Profir, Florica av. Marcovici, Klepper, I. Jister, Sabina Marcovici, Holzman, Margot, Betty Peritz, Pineles, Kunovici, M. Sane, R. Landau, tag. Goldenberg, Nacht etc. etc. Mulţumim din nou pe această cale gentlelor doamne, al căror talent culinar va putea fi apreciat de cei ce vor participa la balul presei. D. controlor financiar Const. Lazăr a avut durerea de a-şi pierde o soră. Transmitem sincere condoeințe. O STUDENTA MEDICINISTA încearcă să se sinucidă prin otrăvire O impresionantă sinucidere a unei tinere studente mediciniste s-a întâmplat azi dimineaţă in localitate. E vorba de d-ra Maria Vasiliu din anul II-lea al facultăţii de medicină din Iaşi, in etate de 19 ani, care locueşte la domiciliul părintesc din Şos. Nicolina 151. Astăzi dimineaţă, d-ra Vasiliu imediat ce sta sculat din somn, şi-a preparat o soluţie de otrava compusă din bromural, noctual şi un alt toxic, dizolvate în titan puternic acid. Apoi a încuiat uşa ce corespundea cu odaia pârnţilor şi a înghiţit băutura otrăvitoare. Cuprinsă de dureri fata a început să ţipe. Membrii familiei au forţat uşa şi au pătruns în camera studentei. Maria Vasiliu a fost transportată cu ajutorul „Salvării“ la spitaal Sft. Spiridon, unde a rămas internată. Medicii i-au făcut spălături stomacale, însă tânăra nu şi-a revenit şi se află într-o profundă stare de somnolenţă. Se dau însă asigurări că studenta va scăpa cu viaţa. Asupra motivelor, care au îndemnat-o pe d-ra Maria Vasiliu să recurgă la gestul disperat, familia relatează că e vorbă de bunele nemulţumiri cu caracter şcolar. Studenta s’a prezentat acum câteva zile la un examen, la facutatea de medicina, însă n’a obţinut nota necesară şi a fost respinsă. Studenta a lăsat o scrisoare adresată părinţilor. Nst. x Contra durerilor musculare, articulare, sciatice de natură reumatică sau gutoasă, întrebuinţaţi Frantzbrandwein Mentocormic Dr. Rătianu aprobat de Consiliul Sanitar Superior. Alină durerile redând buna dispoziţie. Depozit Farmacia Dr. Rătianu Iaşi, Cuza-Vodă 48. Mâine 1 Februarie Jimbele Saloane ate Sfat. Negustoresc Ceai Dansatii - prolongs organizat de Sec. Stud. în farmacie de sub preşedinţia de onoare a d-lui Prof. Dr. ALEX. IONESCU-MATIU Bufet Corso, 2 muzici, Tombola gratuită % 09TEBJtiZ0 a 0GSCfplS m STR. LAFUŞNEANU (colţ cu str. Banu) o mare expoziţie de covoare, unde se va găsi un bogat asortiment de covoare orientale veritabile şi indigene în toate dimensiunile. ______preţuri avantajoase Comercianţiii Industria!... când veniţi laBucureşti, cumpăraţi registre pentru contabilitate, cartoteci şi orice materiale pentru biroul de la singura sursa ieftina SOCEC & Co.. S. A. -a 2 Filme Şlagăre mondiale cu Lei 15 plus aviaţia intrarea g-rala. Grand Hotel imemi Marele tenor KARL JJKEN, SIEGFRIED ARNO, Lucie Englisch şi Gretl Theimer în opereta vieneză. Al doilea film: SCflUbeVtS F^ÜMÍii03ÍP€Siim (Serenada primei iubiri. — Ultimul Journal compiecteaza bogatul program. Sâmbătă şi Duminică dim acelaş program numai cu LEI 8 nus aviaţie intrarea g-tă. B~~N F O ~RM M 71 M JV 1 x Toţi parlamentarii părăsesc azi Iaşul, pentru a lua parte la solemnitatea deschiderii parlamentului. x Direcţia generală c. f. r. anunţă că in ziua de 5 Februar se va ţine la Bucureşti un examen de şefi de gară pentru trenurile rapide şi accelerate. La acest examen vor candida numai acei ce au 4 clase de liceu, cu serviciul militar făcut. Un nou carte In laşi. In timp ce se duce lupta pentru desfiinţarea cartelurilor cari au scumpit viaţa şi au zugrumat libertatea comerţului, s’a încheiat la laşi un cartel pentru scumpirea tablei. Aceasta In vederea nouei campanii de lucru. Comercianţii de ferărie vor fi siliţi a se aproviziona de la aceiaşi sursă, neputând vinde masa cu preţ redus, ca pină acum. Chestiunea va fi idilă in desbaterea Camerei de Comerţ. D. Silcer, membru în consiliul de higienă, ne declară că în multe case, pentru a evita mirosul apei clorinate, se amestecă apa cu piatră acră. D-sa roagă pe d. dr. Cădere, de a-şi spune cuvântul autorizat în această privinţă. D. Avram Hercovici din str. Gălăţeanu, a cerut înfiinţarea unui sechestru judiciar pe veniturile imobalelor din str. Cucu I4şi Gilăţeanu 14, proprietatea d-nelor Sura Izrael, Dvoira David şi E. Ghitia. Iarăşi nereguli fiscale. La administraţia Financiară se cercetează cazul funcţionarului Vasile Panait. Acesta încâtând pensiile pentru câteiva pensionari le-a trecut în carnet câteva luri de ban, pe care le specifica că sânt reţineri, insă el şi le însuşea. Deocamdată, slujbaşul fiscal a fost pus în disponibilitate, urmând să fie înaintat parchetului. Bal.— Sâmbătă 24 Febr. va avea loc in saloanele Statului Negustoresc un frumos bal dat de Asociţia funcţionarilor de bancă, birou şi transport. Se pregătesc surprize amuzante. E-a fugit nevasta.— D. Leizer Maer din str. Smârdan 50, a reclamat justiţiei ca soţia sa Rachela a părăsit căminul conjugal, luând cu dânsa toate lucrurile casnice. Soţul crede că aceasta s-ar fi refugiat la o rudă de a ei din Bucureşti. LUCIUR D. Brănişteanu Asistent Universitar —Medic de Spital— Boli interne (Roentgen-diagnostic) Consult: 2-5 şi după rendezvous. Str. V. Conta 18 A sosit din lume pentru un timp scurt cel mai mare Prezicător şi Ghicitor NICOLAI care a petrecut centrele cele mari din lume ca Jakobam, Tokio, Burma, Bombai, Calcutta, Afganistan, Ierusalim A.ecca, etc. GHICESC toate boalele interne şi externe, cumpărări, vânzări, comerţul, negustorii, serviciuri, funcţiuni, mutaţii vinzări, furturi, judecăţi Ghicesc în cărţi străine, palmă, zodie şi spirite şi pe fotografia fiecărei persoane dispărute sau moartă. Conversaţie : romînă, rusă, italiană, polonă şi ungară. Scrisori de mulţumire, certificate şi autorizaţii oficiala stau la dispoziţie onor. pubna. Consultaţii de la 8-12 a. rru şi 1-6 sara. Primesc numai o singură persoană, bărbat, femeie sau 2 domnişoare. Adresa: str. Tatarasi 11 la curte. Firma la poartă, vis a vis de Paşchelea, lângă Comisia V tramvai Abator TAXA 20 LEI Informaţii . Magazinul „Ghemul Roş" roagă onor. clientelă să-şi facă cumpărăturile începând de dimineaţă, evitând astfel aglomeraţia la vayonul special înfiinţat pentru 10 zile eftine. Se aduce la cunoşcuţi d-nelor că la Şcoala Profesională Sft. Sava se găsesc 10 rochii de bal costumat din cele mai alese modele. Se pot vedea în fiecare zi de la orele 2 6 p. m. Preţurile excepţional de reduse de la 4011 lei. x Degeraturile dispar complect cu Periolin, întrebuinţând acest remediu imediat ce le-aţi simţit. Preparatul farmacistului Werner-Iaşi. 3 x Încălţăminte specială pentru patinaj şi Sky, găsiţi cu preţuri moderate la Cartea Românească. x Mijlocul cel mai sigur Si uşor pentru a scăpa în mod definitiv de bătături este BASTURIN. In flacoane originali de găsit la Farmacia Dr. D. Beceanu, Piaţa Halei. AIENŢIUNEl Noutăţi »a Lamee, flori de Stras, Buci©» toate garnituri pentru Rochh, cu preţuri excepţionale. La „Mercerie" Marca Solomon. AUR, argint şi bijuterii de ocazie cumpără cu preţuri bune Ceasornicăria „Moldova“ Cuza Vodă 42._____________ CAUT platzagent tânăr şi serios. Oferte scrise la ziarub „Energic M. L.“. S’au ordonat cercetări. x Bancnotă falsă de 1000 lei.— Casierul Băncii Naţionale a descoperit ori o nouă bancnotă falsă de 1000 lei. Bancnota a fost prezentată de d. Haim Iancu din str. Ghica-Vodă, care a adus-o spre schimbare. Cazul a fost adus la cunoştinţa parchetului care a început cercetări. Pr. N. Savin parohul bisericei Sft. Gheorghe Lozonschi, a făcut apel în contra sentinţei jud. Ocol. I prin care a fost obligat la plata sumei de 4 mii lei ca onorar de avocat d-lui C. Faur. Staţiunea Meteorologică Agricolă Gogoala şi Buletin Meteorologic din 30 ianuarie 1934 Temperatura aerului la 8 ore elimineată — 4.5 grade. Temperatura minimă absolută în cursul nopței — 4.7 Temperatura maximă absolută a zilei precedente — 1 Presiunea atmosferică la 8 ore dim, în milimetri 767.5 Apa căzută în ultimele 24 ora în miimetri 0.5. . Zăpada căzută în ultimele 24 ore în centimetri. 1. Grosimea stratului de zăpadă ce acopere solul în c. m. 12. Prevederi de timp.— Presiunea atmosferică In scădere, temperatura va creşte, timpul se va menţine umed cu cerul acoperit şi timp liniştit. Şeful Staţiunei, 1. flfl)