Opinia, mai 1934 (Anul 30, nr. 8108-8131)

1934-05-01 / nr. 8108

!Dimineaţa când sa sculat era sărac, aproape ros de mizerie !Dar spre seara a fost omul cel mai fericit1 din lume Pentru prima oară Loteria de Stat distribue următoarele câştiguri mari : MILIOANE 3 MILIOANE 2 MILIOANE CÂŞTIGURI a 1.000.000 lei !n cel mai fericit cas puteţi câştiga 13.000.000 iei. TRAGEREA LA: 3 Ş! 4 MAI E vorba de un biercismar, harnic, cinstit, încă tânăr, care lucra din zori şi până seara târziu, fără să poată totuşi să -şi agonisească puţină stare. Primind acum câtva timp o comandă pentru o pereche de ghete, a lucrat la ele câteva zile. Era sigur că vor ieşi bine şi că-i vor fi plătite cu 700 lei, bani de care avea nevoie numaidecât. Dar când a venit clientul şi a încercat ghetele, nu i-au încăput pe picior. — Nenorocită zi ! şi-a spus bietul om. Insă la ora două după amiază, cismaru s'a pomenit că intră în atelier un reprezentant al corseturii la care juca: — Domnule, lozul dumitaie a câştigat 5.000.000 Iei inchipuiţi-vă fericire . Aşa e norocul ! Vine tocmai când nu te aştepţi, dar vine numai dacă ştii să-i ieşi în cale. Dacă vrei să stai în calea norocului, cumpără un loz la Loteria de Stat. Intr’fl singură zi,poţi să spulberi toate grijile şi să devii milionar» LOTERIA * DE STAT NOROCUL vă iesă în cale şi vă îndreaptă paşii spre Locaşul NoroculuiIAŞIStilai cel mare No. 36 pAUTOMOBIL! puteţi avea CUMPĂRÂND IMEDIAT UN LOZ LA COLECTURA NOROCULUI BANCA EM.MAICOVIC! IAȘI /TR.ȘTEFAN CEL MARE 15 LA BUCUREŞTI dependeţi la HOTELUL CONTINENTAL Calea Victorei 56 (vis a-vis de Teatrul Naţional) CONFORT MODERN — — SERVIC IM IREPROŞABIL Preţuri extrem de reduse. IMPOTENTA Bărbaţii neputincioşi, slăbiţi de vârstă, exces sau boală la orice vârstă, se vindecă repede prin ungere cu lichidul „BUWEGEN“ care nu atacă stomacul, rinichii, inima, ca preparatele luate prin gură. Analizat, experimentat, aut. de Onor. Minis. Sănătăţii. Nu aşteptaţi agravarea boalei! De vânzare la Farmacii şi Droguerii Lei 380 flaconul. Literatura lămuritoare trimite sub discreţiune contra mărci pentru răspuns. Reprezentanța Buwegen, Str. Brezoianu No. 56 Bucureşti I. Impresii din Finlanda (Continuarea primulua tor ce a dat posibilitatea micii naţiuni finlandeze, care numără numai 3 şi jum. milioane locuitori, ca să-şi creeze un stat atât de ordonat şi atât de solid de poate fi invidiat de mulţi. Nopţile albe ale Finlandei Un fenomen original în Finlanda sânt nopţile albe, care fac o impresie neobşnuita vizatorilor străini. Aproape nu există deloc întuneric. In timpul nopţi se poate ceti, scote din pagina la scrie şi se poate lucra orce, fără lumină artificială, ca şi în timpul zilei. Finlandezii spun: „Acum noi dormim puţin ; avem destul timp să dormim iarna, când nop ile sunt lungi, iar gerurile mari“. In timpul nopţilor albe, Suomi este şi mai frumoasă, şi mai enigmatică. Fiecare lucru pare a trăi o viaţă intensă, a eshică; totul are parcă o altă culoare şi un alt sens decât la noi. Mulţi şi-ar închipui că nu e posibil a duce o viaţă normală în aceste împrejurări. Finlandezii consideră însă aceste nopţi albe ca o adevărată binefacere, ca un îndemn spre muncă liniştită şi continuă. In timpul nopţilor albe, străzile Helsinkului nu sunt luminate ; lumina zilei pare să se fi oprit pentru vecie asupra oraşului, care îşi ridică mândru clădirile sale masive, originale. In timpul nopţii Helsinki este mai frumos poate decât ziua şi nu fără temei finlandezii şi-au nmit capitala lor „Zâna Nordului“. Prin sateie finlandeze Satele finlandeze sunt fermecătoare şi par adevărate plaiuri din poveşti. Casele sunt construite în special din lemn vopsit cu o culoare cărămizie şi sunt împodobite cu reliefuri albe şi flori. Nu numai in oraşele, dar şi in satele Finlandei se poate vedea înalta cultură a acestei ţări. Cultura nu este aci deloc superficială, ci îşi are adânci rădăcini sufleteşti. Ea este solidă şi izvorâtă parcă din nevoile populaţiei de a lupta şi a înfrunta condiţiunile dificile ale naturii nordice, care aduc numeroase dificultăţi în calea populaţiei. Vizitatorii cercetează satele finlandeze cu un interes neobişnuit şi admiră munca agricultorilor, cari luptă pentru fiecare petic de pământ împotriva apei şi a pietrelor. Sunt lucruri interesante şi demne de admirat nu numai în oraşele finlandeze, dar şi în satele culturale ale Finlandei. Pretutindeni s-au văzut urmele unei sârguințe și unei hărnicii pilduitoare de care Finlanda poate fi foarte mândră. opinia mm pnaumtimuLui O comisie tre anchetă In afacerea Skoda In şedinţa de Sâmbătă a Camerei, s'a discutat afacerea Skoda. D. Virgil Madgearu spune că prin această afacere s'a urmărit compromiterea partidului naţional-ţărănesc, amestecându-se şi numele d-lui Iuliu Maniu. Acuză pe generalul Amza Ştefănescu că a deslănţuit această campanie şi a provocat sinuciderea generalului Sică Popescu. D. Magdearu cere să termine odată cu această afacere şi să fie pedepsiţi atât vinovaţii cât şi calomniatorii. D. Pamfil Şeicaru, în interesul bunei înzestrări a armatei, propune o anchetă parlamentară, care să nu se restrângă numai la contractul Skoda, ci să cuprindă toate contractele de furnituri de armament din ultimii 14 ani. D. dr. Lupu, des întrerupt de majoritari, critică guvernul liberal că n'a făcut lumină până acum în afacerea Skoda. D. Ed. Mirto arată că vizita pe care a făcut-o la uzinele Skoda din Cehoslovacia n’a adus lămurirea misterului. Cere să se clarifice cazul odată pentru totdeauna. D-nii Constantinescu-Bordeeni, in numele partidului georgist si I. Petrovici, din partea partidului gogist, se asociază la cererea unei anchete parlamentare. D. ministru Xeni răspunde că guvernul admite ancheta, dar numai cu privire la contractul Skoda. Adunarea deapoi comisia deansemnează chetă. D. Xeni citește mesajul regal de închidere a parlamentului.* LA SENAT d. dr. Angelescu citește mesajul de închidere a corpurilor legiuitoare. In luna iunie va avea loc o sesiune extraordinară a parlamentului, pentru a se vota bugetul. declaraţiile d-lui Dinu Brătianu la consfătuirea majorităţilor După închiderea parlamentului, a avut loc o consfătuire a majorităţilor. D. Dinu Brătianu a declarat că în calitate de şef al partidului liberal, are datoria să stabilească solidaritatea şi legătura între guvern şi partid. In această privinţă a precizat că partidul acordă tot sprijinul guvernului Tătărescu, pentru a-şi înfăptui programul. In ce priveşte chestiunea reîntregirii partidului, d. Dinu Brătianu a declarat că în ultimul timp gruparea georgistă a avut o atitudine obiectivă, ceia ce i-a creiat posibilitatea unei apropieri de partidul liberal. D. N. Soiveanu a răspuns în numele majoritarilor, asigurând pe şef de tot devotament. Ziarul „Curentul“ susţine că zilele acestea va avea loc o întrevedere între d-nii Dinu şi Gheorghe Brătianu. Prăbuşirea unei case la Chişinău Chişinău 30.—In str. Nicolaevski s'a prăbăşit în pivniţă imobilul de la Nr. 152, proprietatea d-lui Scheersohn. In această clădire locuiau d-nii cpt. Mazilu, meseriaşul Nudelman şi comerciantul Catenco. Din fericire victime omeneşti nu s'au înregistrat. Din cauza surpării, au plesnit ţevile şi apa a năvălit în stradă. Proprietarul casei a fost dat în judecată, pentru neglijenţa ce a provocat prăbuşirea clădirii. im suspină la Se urmăreşte obţinerea averei unei milionare sechestrată într'un Sanatoriu din benin Chişinău 30.Un caz extraordinar s a înregistrat în localitate. Acum câteva luni, milionara Maria Topor, în etate de 70 ani, a plecat la Berlin pentru a-şi căuta de sănătate. Zilele acestea s-a prezentat d-lui avocat Gheorghiu, care administrează averea d-nei Topor, avocatul Benicher din Berlin cu o împuternicire din partea milionarei și autentificată de un notar public, prin care se arată că poate lua orice sumă. Astfel, avocatul berlinez a reușit să încaseze dela avocatul Gheorghiu suma de 500 mii lei și lucruri de valoare. Avocatul Gheorghiu, bănuind insă că la mijloc nu e lucru curat, a plecat la Berlin, pentru a vedea ce este. Dar n'a putut să pătrundă în sanatoriu, deoarece i s'a spus că bolnava nu trebuie să fie tulburată. D. Gheorghiu crede că există o organizaţie, care vrea să puie mâna pe averea considerabilă a clientei sale şi în acest scop i se administrează substanţe speciale, spre a i se anihila voinţa. Se pare că Bemicher nici nu e avocat. S'a prezentat însă în această calitate, spre reuşi în excrocherie. Ceea ce e mai interesant faptul că Bernicher dispărut din Chinău şi transmis d-lui Hirsch, consulul german, dreptul de a lucra în numele său. In această calitate, d. Hirsch a deschis o acţiune de vânzare a unei moşii a milionarei. O fiică a d-nei Topor, domiciliată la Odessa, neprimind de mult veşti de la mama ei, a cerut lămuriri la Chişinău, întrucât împuternicirea avutului german, e atestată de către consulatul nostru din Berlin, avocatul Gheorghiu a intervenit la ministrul nostru de externe, rugând să se cerceteze cazul. COR. accidentul tragic al unuia care făcea pe fachirul Chișinău 30. In spitalul „Regina Maria“ a fost internat un oarecare V. Ghernard, care se ocupa cu fachirismul. Acesta prezenta grave leziuni interne. După cîteva ore de chinuri, bolnavul a sucombat. S-a constatat că numitul a făcut experienţe de fachirism com. Străşeni. Jandarmii comunei i-a cerut să înghită sabia sa, ceea ce Ghernard făcut. El s-a ales cu leziuni grave, care i-au provocat moartea. „ Astă seară, la orele 7 are loc şedinţa comitetului Sindicatului ziariştilor profesionişti, la noul sediu din str. Banu 1, nr Informaţii X Ziua muncii.— Camera de Muncă anunţă că mâne 1 Mai fiind zi de repauz duminical toate întreprinderile industriale şi magazinele vor fi închise. Cu executarea acestei dispoziţiuni au fost însărcinate autorităţile poliţieneşti. Inspectoratul Muncii a primit azi o telegramă din partea ministerului de resort, prin care este invitat să anunţe conducerea şcoalelor industriale şi de ucenici din oraş, ca mâne după-amează profesorii şi elevii să serbeze la câmp ziua muncii. Aceste şcoli, mâne nu vor ţine cursuri. „ Durerea de bătături te enervează şi te indispune. Remediul îl găsiţi in preparatul „ANTICALUS“ soluţie şi pomadă care alină durerile şi desfiinţează bătăturile. Depozit Farmacia Dr. Ratianu str. Cuza Vodă 48. Marca depusă. Călătoria prin Finlanda formează pentru cei din Europa Centrală, o adevărată descoperire, o schimbare continuă de impresii noui, o cercetare a unei lumi absolut noui. Şi această lume devine pentru noi tot mai aproape, având în vedere perfecţionarea mijloacelor technice de comunicare. Căci dacă călătoria cu vaporul dela Tailin la Helsinki durează 4 ore, cu aeroplanul acest drum este efectuat numai în 25 de minute. De ex. dela Praga la Helsinki drumul poate fi făcut cu aeroplanul numai în timp de 7-8 ore. O vizită în Finlanda e plină de învăţăminte şi de impresii care de care mai frumoase și mai profunde. IIV ELEV de şcoală primară înjunghie pe un coleg O agresiune sălbatică s-a înregistrat la şcoala primară No.11 din Buzău. Elevul Mihăescu din clasa II-a era în ceartă cu colegul Nomescu din clasa IlI-a. Sfada a degenerat în bătaie. La un momentdat, Mihăescu a scos un briceag şi l-a înfipt în spatele lui Nemescu Victima, cu o rană adâncă, a fost transportată la locuinţa părinţilor. Se fac cercetări. latchuri de fooi-Iiall Textila M. W. - Fulgerul 13-0 Eri la ora 10 dim. s'a disputat matchul între grupările de mai sus, terminându-se cu un mare scor de 13-0 în favoarea Textilei. La ora 3 d. p. : Unirea C. F. R . (Pașcani)« Concordia 2-0 (1-0) s'a terminat în favoarea Uniriștilor. Cele două penaltice acordate pentru Concordia au fost slab bătute și prinse de portarul Unirei, D-l Bude a arbitrat corect. La ora 5 d. p. Victoria C. F. R.»Generala 2-2 (1-1). Acest match a fost mai interesant decât primele, deoarece Generala s’a prezentat într'o formă bună, aducând astfel egalarea cu puternica echipă Victoria C. F. R. Arbitrajul d-lui Stavăr imparţial. Mâine 1 Mai, sărbătoarea muncii, va avea loc un match amical între grupările Vietina şi Macaby. Credem că va fi un match interesant, Macaby fiind la formă. M. A. Şedinţa senatului universitar In şedinţa de Sâmbătă a Senatului Universitar s'a adula cunoştinţa decanilor şi delegaţilor facultăţilor ieşene că Ministrul Instrucţiei a trimis rectoratului o adresă, prin care înştiinţează că s’a dispus convocarea consiliului inter-unvversitar pentru luna Mai. De asemenea anunţă că va depune în parlament proectul de lege, prin care societăţile studenţeşti, chiar dacă sunt persoane juridice, dar nu sunt admise de rectorat, sunt desfiinţate. Senatul a decis că dacă până la 15 Mai nu ,are loc Consiliul interuniversitar, să se convoace marele colegiu pentru alegerea unui nou rector. Până atunci rectoratul va girat de d. prof. Traian Bratu. Un ser contra cancerului descoperit de un medic romăn . Se anunţă din Cetatea-Albă că medicul român Mihai Smolinski ar fi inventat un ser contra cancerului. Se precizează că experienţele făcute până în prezent ar fi dat rezultate mulţumitoare.