Opinia, aprilie 1935 (Anul 31, nr. 8390-8412)

1935-04-02 / nr. 8390

p Ravagiile tuberculozei în ţară 50.000 victime anual — Lupta pentru combaterea flagelului — Situaţia la Iaşi — Activitatea dispensarului local — Adunarea societăţii .Profilaxia tuberculozei" Societatea pentru profilax"a tuberculozei a ţinut ieri adunarea generală anuală. Partiîncipă d-nii prof. dr. Bălteanu, Gr. Coschi, general Cică, dr. Cădere, pr. Vasilevschi, dr. Toma, d-neie Aglaia Hurmuzescu, M. Racovitză, Beller, Caiacu, Ceicovschi, Iosif, Ciurea Ochs, Erbiceanu, Costriş, Botez, d-rele Bărbulescu, Pop, Caragulea, lanovi, Stroeva, etc. Ravagiile tuberculozei D-na Hurmuzescu prezidenta Societăţii, vorbeşte despre mersul tuberculozei în toată ţara şi în special în oraşul nostru. Arată că în România mor anual de această boală 50.000 oameni. Ţara se află în stare alarmantă în ceia ce priveşte tuberculoza, şi aceasta mai ales din lipsă de locuinţe higienice. Pentru stăvilirea boalei in oraşul laţi d-na Hum .Izeseu cere primarului să înfiinţeze cartiere higienice, cu locuinţe bine amenajate pentru populaţia saracă, a târgului, care furnizează cel mai mare procent de tuberculos. Apelează la primar să dispue urgenta înfiinţare a oficiului de assistenţă proectat, mulţumindu-i totodată pentru subvenţia acordată şi cea promisă pentru viitor. „Trebuie să se ştie, a spus d-na Humuzescu, la oricâte tancuri, mitraliere, puşti, ar avea ţara, ţâră oameni sănătoşi care să le plată mâini nu se va putea face nimic. De aceia se impune ca ministerele să prevadă fonduri pentru instituţiile cari au de scop combaterea tuberculozei. Activitatea dispensarului Se ocupă apel de activitatea desfăşurata de dispensarul din Iaşi. S-au făcut in cursul anului 1934, un număr de 5877 consultaţui dintre cari 3205 bolnavi noi. Din aceştia 1903 bolnavi sunt din oraş, 637 din judeţ iar restul din alte regiuni. S'au efectuat 5833 radioscopii gratuite şi 184 radiografii. Un număr de 113 bolnavi au fost internaţi . Sanatorii, 62 trataţi cu pneumotorax. In încheiere mulţumeşte surorilor de ocrotire cari dau un sprijin important, vizitând bolnavii la domiciliu, precum şi tuturor persoanelor cari colaborează la această operă D. ttr. Toma, medicul disteasarului, se ocupă de rolul social al acestei instituţiuni, făcând o dare de seamă asupra activităţii dispensarului pentru profilaxia tuberculozei din Iaşi. Relevă importanţa Ligei naţionale pentru combaterea acestui flagel, arătând că in general se simte o ameliorare a situaţiei, faţă de anii trecuţi, deşi avă un număr extaordinar de bolnavi. Din cifrele prezentate de d. dr. A. Toma rezultă că la 250 mii bolnavi câţi sunt la ţara noastră, numai:« 1500 pot fi internaţi la sanatorii, neexistând mai multe paturi. Un nou dispensar D, dr. Cădere, medicul şef al municipiului, mulţumeşte comitetului societăţii pentru ajutorul ce-l dă serviciului sanitar pentru acţiunea antituberculoasă. Constata că tuberculoza stă pe primul plan în laşi, dând mortalitatea cea mai mare. Anunţă că cel mai târziu laînceputul lunei Mai va lua fiinţă în Iaşi un nou dispensar, care va contribui la opera de combatere a tuberculozii. D. prof. dr. Bălteanu vorbeşte de importanţa unificării conducerii societăţilor de profilaxie in Liga naţională, care a fost pusă sub patronagiul Suveranului arătând să s’au alocat Iaşului fonduri pentru terminarea Sanatorului Erbiceni, care va avea 200 paturi , pentru mărirea Sanatorului Bârnova şi pentru înmulţirea paturilor la institutul de profilaxie din Iaşi. Mai vorbesc apoi Pr. Vasilovschi în numele bisericei şi d-na dr. Costriş, directoarea şcoalei surorilor de ocrotire. Adunarea aprobă raportul asupra gestiunei citit de d-ra Popp. Sunt apoi cooptate în societate d-nele Vasilevschi, Costriş, Volanschî, Hefler, Iosif, Andonic, Stroeva, şi d-ra Bărbulescu. La Încheierea şedinţei d-na Hurmuzescu a mulţumit tuturor pentru concursul acordat, solicitându-l şi pentru viitor. Z. Dessmond Denunţ contra unei cafenele din Iaşi Poliţa locală a primit din partea inspectoratului general de poliţie o interesantă adresă. Prin nota oficială se arată c£ „ mai mulţi cetăţeni ai raiului“ au trimis ministrului de interne o scrisoare colectivă în care se precizează că cafeneaua „Rusia“ din str. Victor Place se practică jocul de barbat. Cetăţenii sânt prinşi în murajul acestui joc şi se întâmplă uneori că perdi până la ultimul banca au cu ei. Poliia ieşană va cerceta cazul şi va referi inspectoratului general de poliţie din Bucureşti. Ad. ajutorarea săracilor "din parohia „Cuvios sa Para sehe va" din Tg. Frumos Duminecă trecută — după terminarea serviciului divin— părintele N. Dărângă paroh al bisericii, „Cuvioasa Paras eheva*' de Tg. Frumos, a făcut o dare de seamă asupra activităţii comitetu ai asociaţiei femeilor creştine din parohia Sfinţiei sale şi care comitet e compus din d-nele: Orlanda Andriescu, Ecaterina Dimitriu, Eugenia Dabija, Sevastiţa Fotescu, Viorica Bănulescu, Natala Popa, Aglaia Ciobanu, Elena Bălteanui, Emilia Darcaschin, Profira Ciobotariu, Natalia Munteanu şi Natalia Poenariu. A spus Sfinţia sa că comitetul a donat anul acesta, pâna n prezent suma de lei 4082 , din cari s'a ajutorat mai multe familii sărace, 4 copii dela şcoala primară de loseţi, 3 dela şcoala prmară de fete şi 4 copii dela grădina de copii mici din localitate, mulţumind doamnelor din comitet pentru musca depusă în acest scop şi rugându-le în acelaş timp de a continua opera de ajutorare sub a sa conducere ca şi până n prezent. Astenix Tenul iritat de vânt şi de frig se înfrumuseţează repede şi admirabil întrebuinţând Crema Miraculoasă preparatul Farmaciei Dr. A. Ratianu laşi, str. Cuza Vodă 4 Această minunată cremă albeşte şi catifelează pielea distrugand petele şi coşurile de pe obraz. Se trimite contra rabur., ori unde s’ar cere. ■ De ce ești ap voinică ? Spuse falei nenea flkd„ ~ flt să fim tu la anu.. ■ De vei%&mm£ße®ami. I . I irirrminhk cu încredere neîmbrecului întăriilor VffPLfOlIC Doctor D. Beceanu Din vin vechi cu Wahga vmmine. com ekiisvorde 5a OPINIA Intr'un număr trecut al zaru Iui, ana relatat despre oferta făcută Spîridonîei de către un hotelier din Capitală, care se obligă a cors'ruî la Slănican mare hotel. .Epitropia a trimis oferta la Ministerul Sănătăţii, cu rugă»mintea de a o studia ţi a se vedea dacă e cazul să se face apă lucrările de construcţie. Zilele acestea d. ing. O. Kiesar, şeful serviciului technic al Spiridoniei, s-a reîntors de la Bucureşti cu răspunsul favorabil. Totodată clasa a adus şi planurile, privitoare la construcţia acestui faimos hotel, care va avea şase etaje şi 120 camere. Clădirea va mai cuprinde un restaurant, un cazinou cu jocuri de noroc, săli de dans sală de biliard, o bibliotecă, precum şi o sală mare de sport. Camerile vor fi înzestrate cu băi, calorifer şi apă, iar mobilierul va fi făcut la cele mai renumite fabre din ţară. Ventilaţia aerului din camere, in special în sălile de joc, se va face de aparate, de un sistem cu totul nou. Actualmente se stoară un plan, după care se va face o legătură subterană între acest hotel şi cazinoul central din Slănic, dând astfel posibilitate vizitatorilor de a nu mai merge pe afară în caz de ploaie. Tunelul va fi betonat şi iluminat, asemănător celor din Occident. Este prima construcţie de acest fel, care se face în ţară. După devize, întreaga lucrare va costa peste 18 000.000 lei şi se speră că în doi ani faimosul hotel va fi terminat. Clădirea va fi exploatată de constructor timp de 18 lui, după care va deveni proprietatea Spiridoniei. V. G. Rzfef httema de spiaiine siriină din str. Cuza Vodă No. 51 (vis-a-vis de mag. Tempo) care vinde cu preţuri derizot în mărcile cele mai renumite Bally, Fiti, Ewo, Carmen, Popper şi Herman Hirsch O construcţie monumentală la Slănicui-Moldovei Cercetarea ţiganilor de la Socola Am relatat in numărul trecut al ziarului, încăerarea dintre două tabere de ţigani, aproape de şesul Ţuţorei. In sarcina lor se pun numeroase jafuri şi omoruri care le-ar fi comis in diverse o raţe din ţară. Se crede că unii ţigani din cei arestaţi ar fi şi autorii omorâți gardianului public Cojocaru din Iași, fapt întâmplat acum vreo doi ani. Cercetările continuă. Ajutorarea sinistraţilor de la Scuteni Groaznicul incendiu de la Sculeni este dacă viu în amintirea tuturor. Autoritateajudeţeană a asigurat că va obţine sprijinu centrului pentru refacerea gospodăriilor distruse. Dar şi iniţiativa privată ţine să-şî spună cuvântul. Instituţiile israelite ieşene: „Comunitatea“, „B’aei Britul", „Uniunea evreilor români", „Ahva“ etc. au instituit un comitet care va strânge ajutoare pentru sinistraţi de la Sculeni. S-au alăturat iniţiativei şi o seamă de personalităţi. Astăzi, Luni, în localul „Briei Buţh“, va avea locprima consfătuire în vederea activităţii ce va începe demo odată.  Durerea de bătături te enervează şi te indispune. Remediul fl găsiţi în preparatul „ANTICALUS1 soluţie şi pomadă care alină durerile şi desfiinţează bătăturile. Depozit Farmacia Dr. Ratianisti. Cuza Vodă 48. Un regal artistic Concertul Const* Botez Violonistul C. Botez s'a prezintat apusean, atât prin impecabila tehnică și muzicalitatea ‘pregnantă, cât și prin programul deosebit de frumos pe care l-a executat. Pe DL Const. Botez de mult nu ne*a fost dat să-l ascultăm intr'o atât de bună fermă. A întrecut orice aşteptare. A executat cu multă strălucire concernul „de major“ de Vivaldi Kreiser, sonata 3 de Rich şi Palme de E. Chausson, programul a mai fost complectat cu bucăţi de Dvorak Kreisler Gossec şi Ries. D. Botez posedă cheia magică cu care se deschide poarta de aur a gloriei. Un delicios şi delicat acompaniament la pian a dat d-şoara Mariana Cătuescu, cunoscută publicului de la noi şi apreciată pentru remarcabilele sale însuşiri. Suntem nerăbdători să o vedem in cadrul unui eveniment muzical care să-i evidenţieze toate resursele artistice. gbi e cunoscută în vizită la Iași Două ieșence urmărite Vineri 5 Aprilie ora 9 seara, va avea loc in sala „Phoenix* ‘ din localitatea, concertul dat de artista cu renume mondial, D-ra Chatele Grober, din ansamblul teatrului „Habimah“. Ea va fi prezentat publicului eşan de către cunoscutul poet evreu din Bucureşti, Dl. Iacob Steinberg. x Epitropia Sft. Spiridon a reclamat parchetului pentru delicte silvce pe locuitorii Gh. Curdea, Dumitru Moraru, V. P. Cărăuşu şi P. Noure din Voineşti. izhiui. Stanonescu la Iaşi Programul vizitei d-un profesor Mihail Manoilescu, în oraşul nostru, s-a desfăşurat ieri, Duminică, după cel anunţat. In cadrul festivalului Cercului Studenţesc din Iaşi, reuşit pe deplin, d. Manoilescu a conferenţiat despre Naţionalismul economic*. Conferinţa a întrecut toate aşteptările intelectualităţi i işene şi vom face o dare de seama intr'un număr viitor. La ieşirea din sala Sidoli, studenţimea şi toată asistenţa numeroasă ce a populat sala până la ultmul joc, a făcut o călduroasă manifestare de simpatie pentru conferenţiar. Societatea inginerilor a oferit la „Corso" un dejun în cinstea preşedintelui lor d. Mihail Manoilescu. La ora 5 p. m. d-sa a vizitat Blocul pensionarilor unde i s-a făcut o extrem de călduroasă primire. A asistat şi d. C. Meisner, membru de onoare al Blocului. Inimoase cuvântări au ţinut d-nii C. Meisner, Victor Munteanu preşedintele Blocului pensionarilor, d. Maior Costandache vice-preşedinte, care a cetit şi adresa prin care d. profesor Manoilescu a fost proclamat membru de onoare proteguitor al Blocului. La toate aceste cuvântări, d. Manoilescu a răspuns printr'« Conferinţă asupra însemnătăţii organizaţiilor profesionaie, despre drepturile pensionarilor in legătură cu legea armonizării salariilor, operă realizată de d-sa şi acea concepută de dasa a armonizării pensiilor, încă de pe tinapu când era subsecretar de stat la Finanţe. Făgădueşte tot sprijinul şi in această realizare a armonizării pensiilor. Numeroasa asistenţă a pensionarilor, intr'un entuziasm mişcător, a făcut o călduroasă manifestare acestui fiu al Iaşului, d. profesor Mihail Manoilescu. HLIG« Informapi e Toţi d-nii pensionari, cărora „li s'au făcut reţineri in luna Martie, sub motiv de greşeli In .* calcul din 1933, sunt rugaţi a se prezenta la Blocul pensionarilor, pentru a lua cunoştinţă de Intervenţia ce s’a făcut la casa pensiilor pentru apărarea drepturilor lor. * Bonurile de premii din seria 59-a se preschimbă zilnic la administraţia ziarului .Opinia* între 4—7 d. a. Cetitorii din provincie sânt rugați să trimeatâ bonurile din imp, adăugând 7 lei în mărci poştale. D. Em. C. Vasiliu, şeful biroului de moravuri de pe lângă chestura locală, cercetează un caz interesant. Din parea poliţiei Galaţi a sosit dosarul unei afaceri din care reesă că în acel oraş fetele Elena Grosu şi Sprinţa Spoleanschi s’ar fi ocupat cu ademenirea de minore. Fetele acestea —„tinere de 19-20 ani— sânt din Iași ; aşa se precizează în actele din dosar. Căutate în localitate, Elena UE ÎNCHIRIAT 3 camere, antreu, bucătărie și magazie, sobe de teracotă, apă și canaL Str. N. Ganrea 28, etaj proprietar L. Gheorghiu, visibil 11—5 (17. _______ Grosu n’a putut fi găsită, însă s'a putut da de urma Sprintei Spolîanschi. Ea are un dosar special la biroul de moravuri al poliţiei. Dânsa domiciliază la Iaşi in str. Eternităţii. In ultimul timp însă a dispărut din localitate. Se fac cercetări pentru aflarea şi arestarea ei. In legătură cu această afacere a fost arestat și un anume Pincas Roitman din București. Rep. DE ÎNCHIRIAT două apartamente frumoase, imobil nou în str. Bil. Talpalari (centru). A se adresa Păr. Tîncaea. Pour ms mss dames! Au „CĂMILA“ Toutes Ies articles de la Parfumerie de luxe trés bon marché. DE VÂNZARE Imobilul si terenul situat in str. A1cu 14—16 (unde se află instalat Soc. de telefoane) în total sau în parcele. A se adresa D-lui Ciugulescu Romulus, strada Sft. Lazăr 53 Iaşi. Cursurile de Iimba Engleză se predau Lunca şi Joia între 6—8 p. m. la şcoala de băeţi No. 2 „Carol I“ strada Toma Cozma, înscrierile continuă. Ia râie vinde magazinul de STR. CUZA VODA 11 (vis-a-vis de Preţ. de Petiţie) la militari, funcţionari şi pensionari, îmbrăcăminte, stofe, mătăsuri, lenajuri, manufactură, galanterie, încălţăminte, etc. x FULGARINE, renumitele mantile de cauciuc, culori alese, preţuri fixe depozit ner raanenMa^jjFANH^ASIO^ Mulţumire publică Pe această cale ţin să aduc viile mele mulţumiri d-lui Docent Dr. Gh. Plăcruţeanu, fata Casei Asigurărilor Sociale, pentru operaţia la care am fost supus, find tratat cum devotament părintesc. Totodată ţin să mulţumesc d-lui Dr. Dobrescu, D-rei Cazan, precum şi Întregului personal. M. HIRSCH Str. Sadoveami 22 POŞETE ultimele creaţiuni au sosit la magazinul „Sursa* Dr M. Fost asistent la dinteile Prof. Dr. Grossmann şi Dr. Halle din Berlin Beli şi Operaţiuni de Ars, Gât şi Utrechi ELECTROTERAPIE laşi, Ştefan cel Mare 68 (msek Daniel) Consult 3—6 p. m. Unde ne putem îmbrăca elegant şi eftin? Numai la renumitul atelier de croitorie de comandă La Cavalerul Parisian Str. Cuza Vodă 7 (m-am de fostul locaş al Chesturei) Execuţie modernă — — Preţuri convenabile