Opinia, iulie 1937 (Anul 33, nr. 9070-9094)

1937-07-01 / nr. 9070

Frumoasa serbare a sfârşitului de an la Liceul Militar din Iaşi Eri a avut loc, într-un cadru deosebit, serbarea de sfârşit de an a liceului militar „Gh. V. Makarovitsch", organizată de elevii cursului superior. Serbarea a început printr'o slujbă religioasă oficiată de părintele prof. Neculai Gheorghiu, care a sfinţit totodată şi sala de gimnastică a liceului. După serviciul divin, părintele Gheorghiu a arătat însemnătatea educaţiei fizice pentru tineret. Apoi a început desfăşurarea programului. Corul liceului de sub conducerea d-lui prof. Const. Resachevici a intonat „Imnul Regal". D. col. Ioan M. Stănescu, comandantul liceului militar, a făcut o largă dare de seamă pe anul 1936-37. Au urmat recitări, coruri, muzică admirabil executate, şi apoi s-a procedat la împărţirea premiilor. Premiul „Elev Balaban Traian" a fost acordat elevului Pascaru Ion clasa VI ; premiul „Elev fr. lonescu Ilarie" (1500 lei) a fost dat elevului Cornățeanu Aurel clasa VII. * Clasificarea generală este următoarea : Clasa IV: Cortez Paul I, Broşteanu Gh. II, Lăbuşcă Gh. III. Clasa V: Iareghie Ion I, Trufin Filip II, Popa 111. Clasa VI: Jipa Alex. I, Pascaru Ion 11, Bivolariu 111. Clasa VII: Cornăţeanu I, Aurel I, Streder Sf. loan 11, Ionescu Petrişor 111. Clasa VIII A: Enache Iordache I, Bucur Virgil 11 şi Cotescu Const. 111. Clasa VII I B: Bebulescu Eugen, Buzincu I. 11 şi Gănescu René 111. D. gen. Dumitrescu, directorul învăţământului militar din ţară, luind cuvântul, a adus elogii d-lui col. Ion M. Stănescu, dir. liceului, pentru modul devotat cum a condus acest institut aproape 7 ani de zile. Au mai vorbit d-nii col. Apostolescu, dir. de studii al liceului militar, prof. V. Petrovanu şi elevul Aurel I. Cornăţeanu , după care a luat cuvântul d. col. Ioan Stănescu mulţumind pentru vorbele elogioase ce i s-au adresat. * Seara a avut loc o masă comună în sala de gimnastică, la care au luat parte întregul corp ofiţeresc şi profesoral al liceului, în frunte cu d-nii general Dumitrescu și col. Stănescu, REP. Premiile acordate de Liga culturala şcolarilor şi şcolăriţelor din casă D, prof. N. Iorga şi ceilalţi conducători ai Ligii Culturale, au vizitat ieri dimineaţă monumentele şi bisericile istorice ale Iaşului, emiţându-se diferite propuneri pentru refacerea lor. Dl. Iorga a promis că va aloca un fond însemnat pentru realizarea acestei doleanţe. După amiază a avut loc la Teatrul Naţional un reuşit festival dat de elevii şi elevele şcolilor secundare din localitate şi împărţirea premiilor oferite de Liga Culturală şcolarilor cari s-au remarcat la limba română şi istorie. Cuvântarea d-lui Iorga A vorbit cu acest prilej d. prof. N. Iorga care constată cu satisfacţie că participă la festival un mare număr de ieşeni, in contradicţie cu congresul care nu s-a bucurat de o asistenţă prea numeroasă. Liga Culturală a hotărât să acorde premii tuturor şcolarilor merituoşi, pentru că ele sunt un act de dreptate şi stimulează pe tinerii sârguincioşi. Aceste constatări, a subliniat d-sa le-a făcut nu acum când e profesor universitar, ci încă de pe vremea când era elev de liceu, premiile îi provocau o mare bucurie atunci când te primia după un an de învăţătură. Preşedintele Ligei Cuturale deapănă apoi câteva interesante amintiri din timpul cât a învăţat la Liceul Naţional şi Internat din Iaşi şi mărturiseşte cu multă sinceritate că în câteva rânduri a fost chiar dat afară din şcoală pentru că nu se prea ţinea de treabă. Deasemeni şi în Universitate—spune d. Iorga — eram cât pe aci să fiu dat afară, dealtfel ca şi in cariera politică. Totdeauna am fost însă satisfăcut că după mine a venit cineva lai... prost,— a adăugat d. Iorga. Elevii de atunci — povesteşte mai departe marele nostru istoric — aveau totdeauna pregătite flori pentru profesor, dar nu era obiceiul ca astăzi, ca profesorii să ceară anumite cadouri de la elevi. Ar fi de dorit ca profesorii şi în special profesoarele să procedeze în aşa fel încât legătura dintre dânşii şi elevi să fie cât mai trainica. Şi această trăinicie se poate obţine în mare măsură pe calea premiilor şcolare. Trebue să se acorde şi premii în Universitate, constând din cărţi şi îmbrăcăminte, nu însă din ciomege şi arme. Utilii«!«» cărţii In altă ordine de idei d. prof. Iorga vorbeşte despre utilitatea cărţilor arătând că societatea noastră nu poate alege cartea bună şi rositoare de cea care dăunează sufletului cititorului. N este vorba numai de cărţile pornografice, ai căror autori sunt şi din curată viţă românească, ci şi de aşa zisa „carte zăpăcită", care n'are alegerea cuvintelor şi nici sintaxă. Din nefericire mai toată poezia de acum e scrisă in modul acesta. Trebuie citită acea carte care lasă lectorului ceva util în suflet dar se pune întrebarea cine este menit să aleagă cărţile V... In nici un caz criticii de astăzi, ca de pildă d. Lovinescu, care n'are un pic de talent, şi nici cei ce se minunează în faţa mârşăviilor şi nebuniilor lui Arghez. Alegerea cărţilor bone. Spun unii că profesorii sunt Distribuirea S-a procedat apoi la împărţirea premiilor, listele fiind citite de d. prof. N. Iorga. Iată numele elevilor premianţi: Liceul Oltea Doamna, Costăchescu Rodica, Lăbuşcă Elena, Petrescu Doina, Ştefanovici Georgeta, Dimitriu Matilda, Ionescu Elena, Avicola Carmen, Stara Lidia, Bantaş Suzana, Evstate Magdalena, R. Georgescu, V.Baltag, A. lonescu, V. Buşilă, V. Cazimir A. lonescu, V. Busa, V. Cazimir, O. Papacostea, Ailincăi M., Cornelia Popescu, B. lonescu, T. Sireţeanu, P. Samson, A. Constantinescu, E. Frunză. Şcoala Normală de conducătoare de grădini de copii: I. Oguţa, E. Magda, E. Alatrevici, A. Drebot, S. Beceanu, S. Iliescu, M. Singureanu, MConstantinescu. Liceul de iele Sf. Sava : Zmeu Steluţa, I. Coşbuc, A. Cosma, T. Tanasiu, D. Teodoru, S. Niculescu, şi Elena Toma. Liceul Industrial „Elena Marzescu" : Sofis Ostapovici, Eva Hersa, O. Capatov, M. Viorica, O. Mircea, A. Ionescu, Elena Niculescu, Maria Mocanu. Liceul Comercial de fete : Maria Matei, C. Olteanu, şi Virginia Zaharia. Liceul Militar : Popa Nicolae, Gh. Popa, A. Popa, P. Cortez, Dan Nanu, T. Cazimir, Gh. Vasilache, I. Enache şiBobulescu. Liceul Naţional: Gh. Bucoveanu, I. Vasiliu, T. Coran, M. Andrieş, P. Ionescu, N. Irifan, C. Negoiţă, R. Bădărău, N. Lăpuşneanu, A. Gărneagă, Şt. Hotnog, V. Mărdărescu, V. Dănilă, D. Macovei, V. Stamboliu şi Serghie Doruk, Liceul Internat: Mihail Herovanu, B. Papandopol, D. Nastase, R. Bulandra, S. Şuier, C. Nicoliu, Al. Costinescu, V. Fedeleş, M. Cosmovici, I. Negru, I. Urievici şi Radu Beligan, meniţi să aleagă cărţile. Uneori însă se găsesc şi printre aceştia persoane de genul Lovinescu. Nici părinţii nu pot alege cărţile pentru că nu au de cele mai multe ori cultura necesară , dar nici editorii, căci urmăresc numai interese personale. Liga culturală, împărţind astăzi premii şcolarilor merituoşi îndeplineşte această mişune de a alega cărţile bune de cele nefolositoare, căci această Ligă ţinteşte ca poporul român să nu fie o simplă adunătură de diferite naţii, ci reprezentarea unei rasse sigure de sine, mergând la biruinţă cu sufletul întreg şi cu voinţa tare. premiilor Seminarul Pedagogic: Gh. Nistor, C. Turcanău, T. Nicorescu, P. Manolescu, R. Gheorghiu, I. Nuberg, D. Berbeni. Liceul de băeţi „Alexandru cel Bun" : C. Rascilă, T. Lupu, L. Luca, M. Hărducu, D. Cristea, T. Tudoru şi Const. Negoiţă. Seminarul „Veniamin Costache": Gh. Mihai, Pavel Fica, C. Pricopescu, M. Răguşeanu, C. Căliman, Gh. Conta, Const. Olaru şi Şt. Mihancea. Şcoala Normală de băeţi „Vasile Lupu": I. Mernăuţi, M. Betric, V. Miciuc, P. Giosan, I. Voinea, Gh. Moscu, N. Foca şi N. Colibaba. Gimnaziul „Ştefan cel Mare" : Paul Popescu, J. Dorobean, M. Costăchescu şi Gh. Goruz. Liceul Comercial de băeţi : Gh. Drob. C. Stoianovici, Gh. Hodobrogea, Traian Petrică, Const. Dabija, Gh. Ciubotaru şi Vasile Foca. Gimnazul industrial „V. Mălinescu“: Tatulea Gh., N. Legum, Gh. Ostivcenco, N. Chira, Mizil Vladimir şi Leahu I. Liceul industrial băeţi: Mocenschi Gh., Tudorel D., Iulian Paul, Gheorghiu Ioachim, V. Ciucu, Gh. Gheorghiu şi T. Răduţ. Elevii premiaţi au primit cărţi, ghete, iar elevele fie. A urmat un program artistic, iar seara congresiştii în frunte cu d. Iorga au părăsit Iaşul. H. BURILEANU : După terminarea congresului Ligei Culturale, la ieşirea din sala Teatrului Naţional, d. A. C. Cuza, a luat loc în maşina d-lui N. Iorga — după care, amândoi leaderii naţionalismului, într'o perfectă bună dispoziţie, au făcut o primblare in oraş. „ La munte sau la mare, la ţară sau oriunde veţi pleca, cereţi un abonament la ziarul „Opinia". f OPINIA îndrăzneţ traffic cu bilete de tren descoperit la Roman După o minuţioasă cercetare, organele ceferiste au dat de firul unei afaceri cu trafic cu bilete de tren, care avea centrul la Roman. In urma unei anchete întreprinse discret de către un controlor bucureştean, au fost puşi sub culpă lţii Ghebosu şi Bernard Iosif, de la localul „Bursa" din, Roman care se ocupau cu traficul de bilete. S-a constatat că cefereul avea o pierdere lunară de aproape 100.000 lei. Se crede că sânt amestecaţi în această afacere şi unii mulţi ceferişti. Cercetările continuă. SP. In curând, reîncep lucrările pentru Terminarea cinstincției liceului „Alexandru“ Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat Liceului „Alexandru cel Bun" din localitate, lucrările de tencuială exterioare a întregului local. Efectuarea manoperei a fost adjudecată asupra d-lui Forgiarini, şi va începe chiar de săptămâna viitoare. Pe de altă parte, Comitetul şcolar al liceului va construi din fonduri proprii, o sală de gimnastică, una de experienţe şi W. C.-uri, absolut necesare bunului mers al şcolii. VAL. Informații vii . Unele persoane ni se plâng, că nu li s'a îngăduit accesul în sala de examinare, la comisia de bacalaureat ce funcţionează la Liceul Naţional. Restricţia aceasta e, într’adevăr, ciudată. Ştim că bacalaureatul este un examen public, nu o probă secretă, cu uşile închise. Deci transmitem organelor superioare şcolare, plângerile primite. Joi 1 Iulie, ora 9 seara, va avea loc în sala Soc. Sport şi muzică adunarea generală extraordinară a Societăţii pentru filmul românesc „Sfera“. x Ministrul sănătăţii, în urma celor discutate la ultima şedinţă a consiliului de higiena din localitate, a cerut autorităţilor sanitare de a veghia la buna stare sanitară a cbricilor din Iaşi. D. Profesor N. Iorga, întovărăşit de congresiştii „Ligei Culturale"*, a vizitat dri dimineaţa Biblioteca Populară „Ion Creangă" din ograda bisericei Golia, fiind primit de d. director R. Suţu. D. Iorga a făcut bibliotecei o importantă donaţie de cărţi, din partea „Ligei Culturale". Artiştii de mine Radu Benigan Un mare talent dramatic Spectacolul teatral de la „Pitoni. E definitiv stabilit şi firesc, că actorul se naşte, nu se fabrică „made în conservator". Conservatorul şlefuieşte, perfecţionează numai pe actori, dar nu-i creiază. Iată de ce în rândurile acestea mă ocup de un tânăr, care nu ştiu dacă a împlinit macar 19 ani, care n'are nici o diplomă eliberată de vreun conservator şi care totuşi—o afirm fără nici un risc—e născut pentru scenă. Pe acest tânăr—Radu Beligan, un strălucit absolvent al Liceului Internat — îl cunosc însă din modeste producţii şcolare din care s'a remarcat nu numai printr'o simplă recitare, ci şi într'un rol de compoziţie, ca cel titular, din „Omul care a văzut moartea" de Victor Eftimiu. Din fiecare nuanţare a vorbei, din cel mai mic gest, făcut mai mult voluntar decât studiat, am putut vedea că Radu Bengan are instinctul dramatic al actorului, care pe scenă e mai natural parcă decât în viaţă. Aceste constatări vor putea fi verificate şi complectate de toţi amatorii de teatru, peste câteva zile, când Radu Bengan va fi protagonistul unei echipe de tinere talente, care va juca pe scena teatrului „Phoenix“, comedia lui Fedor László, „9000 franci recompensă". Am asistat la una din repetiţii, şi l-am admirat pe Radu Benigan, in rolul excrocului internaţional pe care-l creiază cu fineţe şi subtilitate evocându-ţi-l pe marele I. lancovescu, care a fost interpretul aceluiaşi rol, la Bucureşti. Cu ocazia reprezentării acestei piese, Radu Benigan va deveni o vedetă a tinerei generaţii ieşene de actori în spe, şi o certitudine de mare actor în viitor. c. d. Doi ani de la moartea lui C. B. Penel Astăzi se împlinesc doi ani de la moartea lui C. B. Penel, fost artist de seamă al Teatrului Naţional şi profesor la liceul Internat. Figura atât de simpatică şi distinsă a lui Penel nu se poate uita aşa uşor. Rudele, prietenii şi admiratorii lui îl vor comemora astăzi printr'un parastas la mormânt_____________________ x DL Prof. Dr. L. Balld consultă zilnic între orele 5-7. Boli nervoase şi endocrine. Str. Sărărie 100. x înfrumuseţaţi căminul dv. cumpărând obiecte de artă şi bibelouri frumoase importate direct din străinătate de noul magazin „MENAJUL" strada Cuza Vodă 62. „ Reamintim că diverse persoane continuă să vândă ape minerale artificiale sub numele de Borviz, căutând prin aceasta să facă confuzie cu Borvizul de Borsec. Atragem respectuos atenţiunea publicului consumator să nu se lase înşelat. Reprezentanţa Iaşi PIERDUT chitanţa de garanţie No. 980 / 931 eliberată de Societatea Comunală de Electricitate Iaşi. O declar nulă şi fără valoare în mâinile oricui s’ar găsi. Th. Pogonar, avocat __________str. Aurora Iaşi CENTRU COMERCIAL — Cuza Vodă, închiriez 2 odăi pe depozit de mărfuri. A se adresa la ziar sub Ing. L. PREDAU SECȚIUNI pentru admiteri, capacitate, corijări, etc. curs secundar. A se adresa la ziar sub „preparator". DURERI de CAR, $ ORICÂT DE CHINUITOARE, a, jg ORICÂT DE GRELE if v ALUNGĂ IMEDIAT S N O V A L Antinevralgic cu.efect sigur gl#. S* nevârdimâîor. farmacii curii originale. Balaeolog confirmat Dr. AL. FĂCLIERU-Fleier Medic şef de Spital îa București consultă la Ostile Vatra - Dernei Str. Reg. Ferdinand No. 40 DOCENT DOCTOR GH. Chirurg primar Boli chirurgicale și de femei Cons. 3—-5 p. m. Aleia Alexandri 5 Cf .Scalari — cu plafonul L descoperit — Astăzi până Duminică inclusiv dela orele 3 p. m. Sâmbătă şi Duminică dela orele 10 dim. UN FILM DE MARI PROPORŢII PARIS , cu HARRY BAUR şi RENNE ST. CYR Al doilea film , mai tare ca Bengali, mai emoţionant ca Brigada 41 rănicerii cu FRED MAC MORAY şi JEAN PARKER JURNAL PARAMOUNT cu ultimile actualităţi Complectare muzicală Technocolor unTYP Mzi la 2 premiere de egală valoare Triumful muzical al stagiune Balada Orfanului cântat de copilul minune în vîrstă de 9 ani Boby Breen- Wiliane Osborne. Al doilea film ELEPHMITIBOV Grandios film de junglă a cărui filmare a durat 2 ani. Complectare: Silly Simphonie şi Jurnalul Century, cu ocuparea oraşului Bilbao. DOCTOR A. Aftersuamura consultă boem de copii BODS FWY&RNE Tratamente cu raze ultraviolete intre orele 2—8 p. m. Strada I. C. Brătianu 30 colţ cu str. G. Enescu Doctor G. PARKON STEFANESCU Medic primar al Spit Socola Boale nervoase şi ale glandelor cu secreţiuni interne METABOLISM BAZAL Cons. 2—4 p. m. Strada I. G. Duca No. 16 DOCTORUL R. DAMSKER Medic de Spital Str. Cîlaica Vodă Ap. 38 între 7-9 şi 3-6 MEDICINA INTERNA Boli de inimă— plămâni—rinichi DOCTORUL OTIDIU CURDESCU consultă şi operează de: Nas, gât şi urechi dela orele 4—7 p. au tr.I.G. Duca (Muzelor) 3 Dr. M. Avram Medic de Spital Consultă și operează Boli Chirurgicale, Boli de teme Mamos Consult. 3—7 p. m. str. I. C. Brătianu 120 STRANDUL IAȘILOR TARIF Intrare Generală—10 minute, canotaj Basin, plajă, garderobă, dușuri, aparate de gimnastică, etc. pentru copii, elevi şi studenţi cu legitimaţie Idem, pentru maturi Basin, plajă, etc. pentru copii, elevi şi studenţi cu legitimaţie, abonament cu 10 numere Idem, pentru maturi, abonament cu 10 numere Canotaj, 1—4 persoane, Va oră Garanţie restituibilă lei 20 Canotaj, 14 persoane, o oră Garanţie restituibilă lei 30 Popicărie, pentru o echipă compusă din oricâte persoane, 12 oră Popicărie, idem pentru o oră Şeful echipei nu plăteşte intrare. Timbrul aviaţiei de lei 1 la biletele pinâ la lei 20 exclusiv şi de lei 2 la biletele de la lei 20 în sus, se plăteşte seperat. Ștrandul este deschis de la ora 7 dimineaţa până după miezul nopţei. ‘ ~"M UNISTRAŢIA lei5 lei 15 lei 20 lei100 lei150 lei 20 lei 30 lei 30 lei 50