Opinia, februarie 1939 (Anul 36, nr. 9554-9577)

1939-02-01 / nr. 9554

V/4 TO&CHIS Biblioteca de împrumut la LIBRĂRIA LIGII CULTUrAle eri după amiază a avut loc la Teatrul Naţional serbarea patronului liceului militar "G-ral de divizie Gh. V. Makarowitsch". A asistat un public numeros: ofiţeri din garnizoană, profesori şi elevi şi eleve de la şcolile din localitate. Dintre personalităţi am remarcat pe d-mui gral Iliescu cu d-na, insp. g-ral Moldoveanu de la Ministerul Educaţiei Naţionale, prof. Tibiru Crudu comandant străjeresc, prof. August Scriban, Dinu Cerchez şeful de cabinet al d-lui Rezident regal, av. Rodoş, etc. Programul lericalului a fost deschis cu Imnul Regal şi Tatăl Nostru, intonate de corul liceului, după care d. col. Gh. Urziceanu—directorul Liceului Militar—a ţinut o caldă şi documentată cuvântare oazională, ocupându-se de viaţă şi operă, celor trei prinţi ai bisericii creştine: Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur, care sunt patronii simbolici ai culturei şi ai bătrânei şcoli de educaţie militară din Capitala Moldovei. Tot eri şi-a prăznui patronul vechea şcoală ieşană, Seminarul „Venlamin Costache", de sub pricepuna conducere a părintelui Ioan Negoiţă. Dimineaţă s-a oficiat un serviciu divin in capela şcoalei de către un sobor format din preot prof. univ. Velru Iordăchescu, preoţi proh Domnose, Tudorache şi diaconi Panţiru şi Gheorghiţă. Răspunsurile au fost date Au urmat recitări : elevii Mironescu Tr. (cl. Vil), Ion Pascariu (cl. Vili) şi M. V. Popa (cl. Vlt), producându-se cu frumoase poezii. Orchestra liceului a executat cu măestrie câteva bucăţi muzicale, viu aplaudate. Au fost admirate apoi: ansambul de gimnastică, executat de elevii cl. 4 şi 5, sub conducerea d-lui prof. Tică Andrei, sărituri la saltea, executate de elevii claselor 1—4, sub conducerea d-lui prof. Lupan St. Octavian şi sărituri la aparate, executate de elevii cl. 48, sub conducerea d-lui prof. Bârsan N. loan. Elevii claselor 5—7, dirijaţi de d. prof. Oct. Lupău, au executat frumoase dansuri naţionale. ţw Festivalul Liceului Militar, a impresionat profund asistenţa, prin varietatea şi corecta prezentare a programului. Merit ce se răsfrânge asupra conducătorilor şi a elevilor acestui liceu, care sunt model de disciplină, de admirabilul cor al şcoalei. S-a oficiat un parastas pentru ctitorii şcoalei, foştii directori şi foşti profesori decedaţi. La ora 11 a4 a desfăşurat o frumoasă producţie şcolară, la care dl prof. Eugen Timpoc a ţinut o interesantă conferinţă cu subiect religios. Au urmat coruri, recitări şi dansuri reuşite, executate de elevi. ®®S3S CONST. D. LAZAR Serbarea Ucetilic Militar de la Teatrul National Solemnitatea de la Seminarul „Veniamin Costache” OPINIA x Părinţi ! Aduceţi copiii la „Scala să vadă „La Răspândire" (Carrefour), pentru a învăţa ce înseamnă onoarea şi dragostea pentru mai mari! Azi la „Scala“. Trei şcoli ieşene şi-au sărbătorit eri patronul !Schlerinsraatrafesiele la Şcoala Morsaiala „V. iupu ~ Festivaieţi Ficewlial Militar ti© la Teafrtal MafloraaF. — Pafrortol Seminarului ^Veniamin Costacae Intr’o atmosferă de adevărată înălţare sufletească, şcoala normală „V. Lupu“ vechea instituţie moldoveoească care numără 80 ani de la intemeere şi-a sărbătorit ori patronul. Dimineaţa in prezenţa întregului corp profesoral şi a elevilor s-a oficiat in capela şcolii de către Pr. I. Solomei profesor de religie. Si Liturghie răspunsurile fiind date de către corul şcoalei. Deasemeni s-a mai oficiat şi un parastas pentru pomenirea directorilor, profesorilor şi elevilor decedaţi. După amiază în prezenţa unui numeros şi select puplic, in sala de festivităţi frumos ornată a avut loc o frumoasă şi reuşită serbare. Au participat d an: prof. C. Meissner, fost ministru, prof. V. Petrovanu directorul şcolii, avocat Mihăiţă Borcea, prim ajutor de primar, prof. Băleanu inspector şcolar, prof. Gr. T. Popa, prof. pr. Cicerone Iordăchescu, prof. univ. Ştefan Bârsănescu, prof. univ. M. David, prof. univ. Emil Diaconescu, prof. G I. Baciu, col. in rez. Vasiliu, prof. Raianu, prof. A. D. Atanasiu, maior Dragu, prof. Berescu, prof. Ilarion, dr. Pintilie, prof. Bejenaru, prof. Radu Manoliu, prof. V. Costinescu, maior Bogdan, prof. pro I. Solomei, prof. Polcovnicu, prof. I. Dimitriu, prof. C. Costinescu, prof. Bejenaru, dr. Drăgan, dr. Cădere, pr. Rotaru, pr. Manole,V. Nistor, pr. Andriescu, prof. Lungu, etc. Deasemeni se aflau prezenţi foştii absolvenţi ai Şcolii Normale şi elevii. Serbarea a fost deschisă cu ceremonialul strajeresc ridicîndu-se Pavilonul Nalional. A urmat apoi raportul, rugăciunea, deviza străjerilor şi Imnul Regal, după care a vorbit d. prof. V. Petrovanu di rectorul şcolii. D-sa a spus printre altele: Cuvântul d-lui V. Petrovanu In această zi de mare sorbitoare,pentru şcoala noastră, gândul cel dintâi se îndreaptă către conducătorul statului, către îndrumătorul poporului, al culturii şi şcoalei, către M. S. Regele Carol al ll-lea. Şcoala Normală „V. Lupu“ plină de bucurie când vede dragostea cu care ieşenii o Înconjoară, participând într-un aşa c de impresionant număr la serbarea patronului său, şi aniversarea celor de al 83-lea an de existenţă, prin glasul meu vă exprimă salutul cel mai din inimă, cel mai plin de recunoştinţă. Suntem bucuroşi să salutăm pe reprezentanţii autorităţilor, îndeplinindu-ne datoria de a mulţumi şi acelor şefi de autorităţi care din împrejurări independente lipsesc de la această Înălţătoare manifestaţie: prof. Petre Andrei, ministrul Educaţiei Naţionale, P. S. S. Mitropolitul Nicodem, Comandantul Corp IV Armată şi g-ral M. Negruzzi Rezidentul Regal al Ţinutului. Ţin să subliniez în mod deosebit, prezenţa în mijlocul nostru a veneratului şi prea onoratului fost profesor şi director al şcolii „Vasile Lupu, d. C. Meissner. La şcoala aceasta, d. Constantin Meissner a săpat brazdă adâncă, care nu se va şterge niciodată, a croit un drum pe care cu toţii mergem şi nu ne abatem. Vă asigurăm de aceiaşi dragoste profundă ce stă în sufletul dvs. pentru şcoală, aceiaşi dragoste dăinueşte la sufletele noastre pentru fostul director, dl. C. Meissner. Şcoala normală „V. Lupu" este bătrână căci împlineşte 83 ani. E bătrână ca ani, dar tânără ca suflet. Prin corpul său profesoral şi prin elevii săi ea este mereu tânără. Ca recunoştinţă din partea şcolii vasiliene pentru dragostea ce ne-o arătaţi azi, vă mulţumim prezentându-vă în faţă dv. o frântură din munca noastră şi stilistul nostru. D. Const. Meissner îşi exprimă emoţia adâncă ce o simte la auzul cuvintelor frumoase ce i-au fost adresate. „E adevărat că dacă sufletul meu foarte bătrân e legat de vre-o instituţie, e legat de această şcoală". In încheere d-sa îşi exprimă toată dragostea pentru directorul şcolii d. prof. V. Petrovanu, pentru corpul profesoral, pentru elevi, urând ca acest focar de cultură românească de pe culmile Copoului să meargă mai departe în continuă propăşire. Cuvântarea d-lui insp. şcolar Băleanu D. prof. Băleanu inspector şcolar a vorbit in numele Ministerului Educaţiei Naţionale, şi a d-lui general M. Negruzzi, Rezidentul Regal al Ţinutului Prut. D-sa a început prin a face un scurt istoric al şcoalelor româneşti, care odinioară funcţionau pe lângă mănăstiri şi unde se puteau înscrie numai feciori de boeri pentru a putea deveni funcţionari de cancelarie. Mai târziu a luat fiinţă şcolile special creiate pentru îndrumarea fiilor de săteni. Astfel a luat fiinţă şcoala vasileană din Iaşi, care a dat până acum elemente bine pregătite pentru a ocupa cu demnitate locurile de conducere ce li s-au încredinţat. Adresându-se elevilor de profesor Al. Băleanu, le-a spus să fie mândri câ sunt elevi ai şcolii Normale Vasile Lupu, că un director ca d. prof. Vasile Petrovanu care timp de 30 ani a muncit pe ogorul culturii pentru propăşirea neamului nostru românesc. Desa a Încheiat cu urări la adresa M. S. Regelui Carolii, a Marelui Voevod de Alba Iulia, a d-lui prof. Petrovanu şi întregului corp profesoral al şcolii vasiliene. Producţia şcolară A urmat apoi conferinţa d-lui prof. I. Stoian care vorbit despre: „Estetica poeziei populare". In urmă s'a deslăşurat un bogat program artistic, format din coruri executate de elevele şi elevii şcoalei primare de aplicaţie, „Const. Meissner", conduse de către micuţa elevă Linca Velicu care a atras atenţia întregii asistenţe. Corul mixt al şcolii sub conducerea eruditului profesor C. I. Baciu a cântat frumoase bucăţi. Unitatea ansambluri, şi calitatea vocilor ne face să spunem că este singurul cor mixt din cuprinsul acestui Ţinut, care oricând poate rivaliza cu cele mai bine pregătite ansambluri corale. Fanfara şcolii sub conducerea d-lui cpt. Policarp a executat un pot-pouri naţional, după cere orchestra şcolii dirijată de d. prof. R. Podlovschi, a executat o serenadă şi un pot-pouriu naţional, sfârâind un deosebit interes. Serbarea s’a încheiat cu demonstraţii străjereşti şi jocuri naţionale executate atât de maestru de elevii şcolii de sub conducerea destoinicului prof. Corneliu Gheoghu. Vizitarea şcolii La sfârşitul serbării întreaga asistenţă condusă de d. director V. Petrovanu a vizitat muzeele de ştiinţă naturale şi agricol al şcolii. Deasemeni s’a vizitat frumoasa şi bogata expoziţie străjerească precum şi admirabila expoziţie de lucru manual, toate de sub conducerea d-lor prof. C. V. Oescu, C. Velicu şi Şiler. Masa colegială La ora 8 a avut loc masa colegială dată de profesorii ieşeni de toate gradele, în cinstea profesorilor pensionaţi, din învăţământul ieşan. Primul cuvânt l-a luat d. prof. V. Petrovanu care arată că şc. normală „V. Lupu“ este bucuroasă că poate în localul ei să dea aceasta masa colegilor cari au părăsit învăţământul. D-sa propune ca prezident al acestei mese pe d. C. Meissner, ce ace asistenţa primeşte cu aplauze. Dl. C. Meissner după ce arată marele rol al acestor apostoli, ridica paharul pentru marele educator şi îndrumător M. S. Regele Carol II (Asistenţa in picioare intonează Imnul Regal) Dl. prof. Gr. T. Popa iniţiatorul acestei frumoase sărbătoriri mulţumeşte d-lui prof. Petrovscu pentru primirea atât de călduroasă făcută, dând citire apoi numeroasele scrisori primite de partea tuturor acelora ce forţaţi de împrejurări nu au putut participa. Au mai vorbit apoi d. Dumitriu înv. prof. Simionescu, Roman în numele Academie de Arte frumoase aducând omagii prof. Octav Bâncilă ş prof. A. D. Atanasiu. Dr. Costinescu învarat marele rol al învăţătorilor in războiul pentru întregirea neamului, dând ca pildă pe marele Stoleru. Din partea grupului femenin a vorbit d-na prof. Iosif. Apoi a vorbit d. av. Gh. Chiriţescu, Prof. David in numele Fundaţiilor Regale, maior Bonciu, V. Tataru, revizor şcolar, prof. M. Carp, prof. Raianu, profesor Valeriu Iordăchescu, profesor August Scriban, d. Mihăiţă Borcea prim ajutor de primar, d. Niculiu şi prof. dr. Gr. T. Popa. Ultimul cuvânt îl are d. C. Meissner care aduce laude pentru munca excepţională a d-lui Gr. T. Popa iniţiatorul acestei frumoase sărbătoriri, mulţumeşte tuturor celor de faţă şi încheie ridicând pshsiul in cinstea pedagogului care dirijează această şcoală, prof. V. Petrovanu, precum şi a vrednicei tovarăşe de viaţă d-na Petrovanu. 14 Magazinul La Cocoşul de Aur soldează încălţăminte cu preţuri excepţional de oftine, scurt timp, începând de la 1 Februarie a. c. INFORMAŢII . PRECIZARE.— In legatură cu ştirea apărută !n ziare at o prostituată a jefuit la un chef pe un funcţionar ceferist, suntem informaţi că eu a vorba de dl. Scurtu — maazîoner la C. F. R. precum s'a anunţat. Cel in cauză e un oarecare Scutaru, domiciliat tot în str. Carol. Precum se vede e vorba numai de o apropiere a numelor. De aceia se impune o precizare. x Comitetul de conducere al Blocului Pensionarilor ieșeni este convocat pentru astăzi ora 5 p. m. pentru a discuta chestiuni foarte importante in legătură cu adunarea generală. Toţi membrii sunt rugaţi aua parte, Balul Podtihnicei. Mâna Mercuri 1 Februarie are loc a Cercu Militar balul Şcoalei Politechnce, In folosulstudenţilor săraci. Balul este dat sub înaltul patronaj al d-lui Rezident Regal, general M. Negruzzi. Subvenţie. — Dl. ministru Petru Andrei a acordat Univestaţii locale o subvenţie de un m Ion jumătate lei. Publicaţiuni pentru „Mo* nitorul Oficial" se primesc 1? „Opinia" Str. Lămu*nea,nr 37. Cinima „VItOEfiifX" Aparate noui. Audiţie perfectă Cele mai mari vedete ale ecranului american Gary Cooper si Claudette Colbert in cea mai frumoasă şi originală comedie modernă A 8-' nevastă a Iul Bărbi Albastră Odată cu filmul studenţîmii din zilele noastre „SclavII ©«©arai” cu Barbara Star,wyck Preţurile cele mai reduse: 14, 10, şi 5 lei Agripina Maxim soră, Aneta Dimitriu cumnată, familiile Comandor Emil Maxim, Inginer D. Vasilescu, inginer Al. Maxim, Dr. A. Psepilinschi, Octav Dmitriu şi A ex. M. Maxim nepoţi şi nepoate anunţă cu durere încetarea din viaţă după o lungă şi grea suferinţă a iubitei ior Ecaterina Dimitriu (Tenţa) Corpul defunctei se află depus în capela cimitirului Eternitatea din Iaşi iar ceremonia funebră va avea loc mâine 1 Februarie ora 14. Prieteni şi toţi cei ce au cunoscut-o sunt rugaţi a lua parte la trista ceremonie. FARMACIE, orăşel Bucovina, vad vechi, da vânzare de ocazie, cub „Aesculap" la „Standard Reclame“ Cernăuţi. La sfârşit, asistenţa s’a retras in cancelaria şcoalei, unde a avut loc o recepţie. S’a toastat pentru M. N. Regele, pentru guvern, pentru I. P. S. Mitropolit Nicodim, pentru Ex. S.t. Rezident Regal şi pentru bunul mers al şcoalei. Vorbitorii au arătat progresul realizat de Seminarul „Veniamin Costache" şi opera pozitivă realizată aici de părintele I. Negoiţă, un intelectual de marcă, dublat de un priceput gospodar. Au participat la solemnitate dl. prof. Th. Bădârău, din partea Rezidenţial, av. Chiril Dragan, secretar general al Primăriei, preoţi, profesori şi foşti elevi ai bătrânului serioşr. LA ii Regina fumiii, a dansului si a elegantei, in carnavalul de la Coran Nu e de mirare că peste tot se discută despre „Carnavalul Iaşilor" organizat pentru 11 Februarie în elegantul local Corso, deoarece această noapte va rămâne de neuitat în carnetul monden al ieșenilor. Trei regine vor fi atunci încoronate cu laurii frumuseţe, ai eleganţei şi ai dansului, primind consacrarea experţilor. Două orchestre şi un jaza american va delecta asistenţa din toate cele 4 saloane. O celebră artistă de revistă va fi adusă din cap tală, precum şi un senzaţional număr de varieteu. Urmăriți afișul zilei. Hfesemslam „Trei Ierarhi“ Eri fiind sărbătoarea „Trei Ierarhi“, biserica istorica din str. Ştefan cel Mare care-i poartă numele şi-a prăznuit patronul. Încă cu o zi înainte frumosul locaş de Închinăciune a fost deschis pentru a putea fi vizitat de credincioşi. La cele două slujbe, a vicerniei şi a hramului, biserica a fost vizitată de numeroşi poporăni, care pe lângă frumoasele ornamentaţii ale locaşului au putut admira şi slujbele oficiate de un sobor de preoţi în frunte cu P. S. Ahiereu Valerie. După slujba divină, părintele Neculae Luchian parohul bisericii, a rostit o Înălţătoare predică vorbind despre importanţa zilei. înmormântarea pensionarului Cristea iSGî'cIafSimcis Eri a fost condus la locul de veci pensionarul Cristea Bogdanovici, fost secretar al Epitropiei Bis. Armeni din localitate. Cristea Bogdanovici a fost prim grefier al tribunalului Cetatea-Albă, de unde s-a retras la pensie după o viaţă de muncă asiduă şi corectă. Fiind deprinsă nu lenevească, a primit să fie secretar al Epitropiei armene, unde de asemenea a desfăşurat o activitate frumoasă. Moartea 11 răpeşte în plină vigoare când mai putea fi de folos a lor săi. Serviciul divin al prohodului a fost oficiat de părintele Varjabetian. La sfârşit, parohul Bis, Armene a ţinut o emoţionantă cuvântare arătând meritele defunctului. In numele Epitropiei a vorbit dl. epitrop Măgârdician, care a elogiat calităţile lui Bogdanovici, arătând că a avut în el un colaborator de preţ, cu mulă dragoste de biserică. Pentru felul său de a fi, defunctul s'a bucurat de simpatia tuturor. De aceia o mulţime însemnată a ţinut să-i aducă ori ultimul omagiu, la catafalc. Cortegiul funebru a pornit apoi spre cimitirul armean. AS. Kaoroxaifi«BEaix Aflăm că magazinul de încălţăminte „La Cocoşul de Aur“ soldează încălţăminte cu preţuri senzaţional de reduse începând de la 1 Februarie crt. x Mii de oameni şi-au perdut memoria în războiu! Ce-au devenit aceşti oameni in timp de pace ? Vefi afla in filmul pasionant „ La Răspântie“ (Carrefour) De azi la „Scala“. Untură de peşte Medicală, Norvegiană, s-a primit la Farmacia Dr. Ratianu cu care se prepară zilnic untură de peşte jodoferată. Untura de peşte Norvegiană veritabilă, simplă sau jodoferată, fiind bogată în jod şi vitamine se recomandă cu mare succes adulţilor şi copiilor slăbănogi şi lymfatici pentru purificarea sângelui şi ca întăritor al organismului.______ Aula Universităţii din Iaşi Duminică 5 Februarie 1939 ora 6 juni. p. m. Dl. profesor universitar C. Angelescu va ţine o conferinţă cu subiectul: „Evoluţia dreptului constituţional în ultimile două decenii“ în folosul Azilului de bătrâne „Maria Catargi"—Iaşi. Biletele se găsesc la administraţia Azilului şi în ziua conferinţei la Universitate. Filmul studenţilor Sclavii Onoarei cu Barbara Stanwyk Azi la Phoenix