Opinia, martie 1939 (Anul 36, nr. 9578-9604)

1939-03-01 / nr. 9578

r* Nici nu vreau să aud, domnule, de teoriile dumitate financiare In chestiunea această văd o singură soluție: să cumpăr UN LOZ al Loteriei de Stat de la SEDIILE DE VÂNZARE DACIA pentru că numai astfel scăpăm de încurcătură. La 15 MARTIE, când te trage clasa *-al Loteriei a 19-a, pot deveni milionar, deoarece 63% din lozuri sunt câştigătoare. Noul plan al Loteriei de Stat distribuie în cele 4 clase 70 câştiguri a 1 MILION, 7 câştiguri a 6 MILIOANE şi 3 câştiguri a 2 MILIOANE. „SEDIUL LOCAL: Banca Em. Marcovici Str. Stefn cel Mare 15 Mica Publicitate DE VÂNZARE 6 km, depărtare Iaşi, 12 Ha. teren arabil, plantaţiuni pomi fructiferi, viţă de vie, casă de zid foarte spaţioasă şi comodă, grajd de zid pânru 20 de vite, magazie de scânduri învelită, cu tablă, pe temelie de piatră, 2 beciuri mari pietruite. Tot terenul arat cu tractorul gata de insămânțat pentru primăvară, pământ de calitatea ta, in zonă viticolă. Preț convenabil, a se adresa în str. Sfr. Atanasie No. 1. DE VÂNZARE casă de raport 4 apartamente. Preț avantajos. A se adresa proprietar in curte. Ghica Vodă Nr. 13. DE VÂNZARE imobilul din str. Apeduc 23, cu tot confortul. Aproape de Piaţa Halei şi centru, având grădină cu pomi fructiferi şi flori. Condiţiuni favorabile. DE VÂNZARE din cauza plecărei, imobil nou, compus din 4 cernere, verandă, baram bar, pivniţă etc. şi teren plantat 1000 m. p. A se adresa proprietar d»lui Comsar Dimitriu Str. Iliade No. 6 (prin Smârdan, Barbu Lăutaru). A. C. Cuza No. 15, psep ro succ. Amrat a. Una odaie ptr. frizerie ocupate de Ci Taub ; b. Două odăi, prăvălie, beci, bucătărie, ocupate de C. Calmanovici .* c. Trei camere, antret, la etaj, 2 camere la parter, »supate de M. Sskmary. 6) Imobilul din Iaşi Strada Păcurari No. 5, propr. succ. Căpăţină: a. Patru camere, varandă, cameră, baie, camară, bucătărie, subsol, ocupate de medic C. Isac ; b. Una ocale, antreu, camară, ocupate de Maria Ilie; c. Localul ocupat de Poliţia Circ. Ia Iaşi; d. Două camere ocupate de Ec. Tăutu. 7) Imobilul din Iași Strada Carol No. 40—42, propr. succ. Rohr ; a. Două camere, bucătărie, ocupate de I. Bădărău ; b. Trei camere, bucătărie, ocupate de Dana Maria Cernătescu. e. Un garaj, ocupat de V. Feig. 8) Imobilul din Iași Strada Carol No. 23, propr. C. Ghika : a. Una odaie în curte, ocupată de C. Postulache; b. Apartamentul de jos din casele mari, ocupat de sat. 1 Pază ; c. Una odaie în curte, ocupată de A. Burlă; d. Una odaie în curte, ocupată de N. Calinbcescu; e. Un garaj ocupat de Michel Ghelber. Aceste imobile și apartamente se închiriază cu începere de la 23 Aprilie 1939. Orice informaţiuni se dau la toate zilele de lucru, la serviciul contencios al Soc. Creditului Urban Iaşi, Strada Carol No. 40—42, între orele 9—12 a. m. Ofertele vor fi însoţit© de o garanţie de 10°/peefecte sau numerar, la suma oferită drepthre. De închiriat Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că în ziua de 18 Martie a. c. orele 11 a. m. se va ţine licitaţie publică cu oferte închise, în localul Soc. Creditului Urban Iaşi Str. Carol No. 40—42, pentru închirierea următoarelor imobile şi apartamente, aflate in administrarea Societăţei: 1) Imobilul din Iaşi Strada Toma Cosma, propr. M. Sadoveanu: a. întreg imobilul compus din 3 camere, 2 antrete, ocupat de E. Miclescu. 2) Imobilul din Iaşi Str. Sârărie No. 31, proprietatea M. L. Ulner: a. una odaie, magazie, ocupate de Th. M.xm; b. Idem de D. Levin; c. Una odaie, ocupată de Peraschiva Mram ; d. Una odaie, magazie, ocupate de V. Nicoara ; e. Idem de Gr. Borş; f. Idem de L. Mărănduc; g. Idem de V. S antei« ; h. Idem de A. Sereda; i. Idem de B. Parnes; ţ j. Idem de Prof. Vărlănescu; k. Una prăvălie, odăiţă, 2 camere şi magazie, ocupate de Eliza Abramovici; l. Una cameră pr. frizerie, ocupate de Sosa Ulner ; m. Una prăvălie şi odaie de consumaţie, ocupate de M. Ulner ; n. Una brutărie, ocupată de I. Ulner; 3) Imobilul din Iaşi Strada Tăutu No. 11, propr. Gherş şi H. Pilper. Trei camere, bucătărie, baie, camară, ocupate de I. Weiss. 4) Imobilul din Iași Strada Păcurari Nr. 40, propriet. A. Grigoray, a. Trei camere, baie, bucătărie, odaie în curte, ocupate de N. Nathansohn. 5) Imobilul din Iași Strada LABORATORUL „Calmette* CHIM. J. NAFTALIS ANALIZE MEDICALE §l% A. C. Cuza Rh. î (Piaţa Unirei, deasupra magazinului Ing. Gh. Iritz) DOAMNA DOCTOR PARHON C. ŞTEFANESCU Medicprimar al Spit. Socola Consultă pentru Boale nervoase şi ale glandelor cu secreţiuni interne METABOLISM BAZAL Cons. 2—4 p. m. Str. Tăutu 2 Tel. 2269 Dr. A. TOSMA medic primar al Dispensarului pentru Profilaxia Turberculozei Consultă s 11—1 a. m. 7—8 p. m BOLI DE PLĂMÂNI MEDICINĂ INTERNĂ Roentgen—Diagnostic Str. Lascar Catargi 47 OFf. Controlarea imobilelor din oraş ul primar general Const. Ionescu a numit Sâmbătă o comisiune compusă din d-nii. dr. Gh. Andronovici medicul şef al oraşului, arhitect şef George Grumazescu şi inginer Emil Pettrov şeful Serv. Planului de la Primărie, cu însărcinarea de a controla starea de soliditate şi salubritate a mai multor imobile din oraş. Vor fi controlate imobilele următoare: din str. Loonschi proprietatea S. Seirablum El. Doamna 8 prop. O. Mates Labirint 1 prop. Spit. Israelit, Cucu 14 prop. Eva Schwartz, Eternitate 53 prop. Leon Ilie, Alistar 7 prop. M. Iancu, Eternitate 55 prop. B.Samoil Cucu 33 prop. Tivia Ioil, Eternitate 57 prop. D. Moisil, Cucu 35 prop. M. Wechsler, Brânduşa 62 prop. Gh. și Alex. Ciobotaru, Eternitate 63 prop. N. Oisie, etc. Duminică 5 Martia inaugurează teeimia supei din Sail ală a Şcolii Normale Superioare din localitate. Festivitatea se va desfăşura in Aula Universităţii Mihailene, şi au fost invitaţi: I. P. S. S, Mitropolitul Nicodim, prof. Tr. Ionaşcu Rezidentul Regal al Ţinutului Prut, şefii autorităţilor şcoare, precum şi foştii profesori ai Şcolii Normale din 1892-1898, dintre care menţionăm pe d-nii :* prof. N. io ,, prof. Th. Bădărău prof. I. Simionescu, prof. I. Mitru, prof. E. B.iul şi alţii. Cu o zi înainte va avea loc solemnitatea încartiruirii elevilor în noul local al Şcolii, în clădirea fostă a Grnazului Ştefan cel Mare. Ambele festivaţi vor fi prezidate de d. ministru Petre Andrei. In cadrul unei mari solemnităţi va avea loc Duminică 5 Martie crt. deschiderea ofici- §npaf inamicul l «?! ««dccfajft Un element foarte importan pentru a aprecia gravitatea epidemiilor, îl constitue efectul lor asupra vieţii economice. Perturbările considerabile pe care anumite afecţiuni pot să le introducă în desvoltarea unui popor, sunt cunoscute prin relatările atât de dezolante câteodată, care ne-au parvenit asupra holerei şi ciujmei din Evul Mediu. In această epocă oraşe, ba chiar ţinuturi întregi au fost complect pustiite. Până şi azi mai auzim de epidemii ucgătoare cari bântite în anumite ţări mai puţinvilizate, mai ales în Asia. Aceste epidemii paralizează comerţul şi industria, cu toate că e greu să comparăm activităţile acestor îndepărtate comunităţi cu ale noastre. Europa îşi are ciuma sa modernă: gripa. Această maladie poate determna in ţările în care bântue, pagube enorme. Ne vom da mai bine seama de aceasta aflând, de exemplu, că într’un an o ţară ca Germania a putut să piardă prin gripă 5 milioane de zile lucrătoare, ţară să se mai socotească zilele şi orele nenumărate în care cei atinşi de boală nu şi-au îndeplinit lucrul decât în parte. Se vede deci ce pierderi anorme de forţă şi timp de muncă, ce pagube pentru produce, pot fi puse pe seama acestui flagel. Din punct de vedere economic şi naţional, este de o foarte mare importanţă ca missa populației să fie perfect imformntă asupra luptei contra gripei şi asupra mijloacelor pentru a o preveni. în această Drivinea chinina constitue mijlocul preventiv prin excelenţă, dacă e luată într'un mod regulat în doze zilnice de 20—30 centigrame. (29, No. 43 ) A APĂRUT în edtura Masson din Paris o foarte importantă lucrare ştiinţică a d-lui Dr. G. BANU „L’Hypiene de la Race“. Acest voum de 400 pagini, cu foarte numeroase tablouri statistice şi scheme grafice constitue o expunere amănunţită a tuturor problemelor de eugenie, în momentul de faţă. Lucrarea conţine un vast program de normatizare biologică a colectivtăţilor omeneşti, bazat pe studiul legilor eredităţii şi al tuturor factorilor economici şi sociali ai mediului înconjurător. Lucrarea d-lui Dr. Banu se găeşte la toate marile librării şi în depozit la „Serviciul Gazetelor“, Bucureşti, str. St. Constantin 24, care o trimite contra unui ramburs de 400 lei. Nu oricare e în stare Să mănânce o mâncare. Insă înfuleci cu toptanul. Dacă bei „Vinul Beceanu". P3- Iarăşi despre cartierul Copoului (Continuarea din pagina l-a) totdeauna frumoase şi patriotice : .„foştii luptători (ofiţerii de rezervă) şi intelectualii au fost primit admişi în principiu. Că în practică s-a întâmplat şi altfel, sânt de acord cu Domnul Colonel Vasiliu. Asta nu însamnă insă că d-sa este îndrituit să afirme că marea majoritate a celor din cartierul de la Copou „nu au autoritatea morală“ de a-şi spune părererea într-o chestiune de interes public. Noi am pus şi punem chestiunea principial: estetica şi sănătatea oraşului nu trebuie prejudiţiată de nimeni şi prin nimic. Dar tocmai aici se evidenţiază deosebirea fundamentală de păreri între noi, în vreme ce Domnul Colonel Vasiliu e convins că legea din 14 Aprilie 1937 desfiinţază orice act, sau simplă raţiune de existenţă a unei aşezări de utilitate publică. în favoarea revendicărilor unei anumite categorii sociale, noi susţinem din potrivă, că legea citată nu poate atinge existenţa aşezărilor de utilitate publică, în favoarea unor necesităţi de ordin privat. Raportând principiul la cazul de faţă, se traduce aşa : Aleia Copou este o aşezare de utilitate publică care, cu hrisov, există de fapt, nu de „cincisprezece ani" cum afirmă Domnul Colonel Vasiliu, ci de 75—80 de ani. Este deci un străvechi patrimoniu public al ieşenilor. Ei bine, această aşezare, susţinem noi, nu poate fi desfiinţată în total, sau în parte, pentru a se ridica in locul ei un cartier al unei categorii de cetăţeni, oricât de selectă ar fi ea. Asta nu pentru consideraţiunea că ar „scurta orizontul“ celor ce sunt aşezaţi deja la Copou. Mulţi dintre aceştia, din care fac parte şi camarazi ai d-lui colonelVasiliu rămân, în orice caz, oameni cu orizonturi largi, indiferent de câtă porţiune din parce va rămânea în faţă. Apoi, iarăşi aceasta nu însamnă „ostracizarea" de la aerul Copoului şi nici de la aşezarea in cuprinsul acestei regiuni tocmai a celei mai meritorii categorii de foşti luptători. „îndărătul grădinii Copou", in jurul parcului sportiv şi celui al expoziţiei, ca şi in partea dinspre fabrica „Textila“ se găsesc sute de parcele libere, pe care Administraţia municipală ar putea să 1® expropieze, şi acolo să fie împroprietăriţi membrii „Asociaţiei Vitejii Neamului“ gratuit, sau cu cele mai mari nlesniri de plată, după cazuri. Cu formula aceasta raza orbului rămâne aceiaşi. Dar in aceste condiţiuni, iată-vă bineveniţi şi primiţi cu braţele deschise printre noi, Domnule Colonel, iar mâine „vom conlucra împreună” cu Dvs. cei dela „Vitejii Neamului", „în cea mai frăţească armonie". In acest chip, rariştele „satelor“ de la Copou se vor popula, iar noi vom câştiga ca număr şi putere. Biserica de la Copou este astăzi în parc, dar numai noi şi l a aetocomiţi,tul constituit In acest scop, ştim cât ne-am ciorovăit cu Administraţia Municipală de pe vremur, pentru obţinerea acestui loc, căci oricum îi veţi fi ca figorisind Dvs. Domnule Colonel, pe edilii trecutului, noi ne-am lovit de unii, cari n'aveau nimic mai sfânt decât urbanistica şi sănătatea Iaşului. Pentru a nu abdica de la aces principii, ne-au purtat doi ani de zile din loc în loc, până in cele din urmă, ne-au cedat, cu vai-nevoie, acest Ioc, pe care noi îl considerăm de onoare, ţinâncune însă în vedere, că noi într'un orz nu avem autorizaţie să clădim in curtea acestei biserici vre'o locuinţă pentru personalul bisericesc. Bazat pe acest precedent, am afirmat în articolul încriminat de Domnul Cocnel, Vasiliu, că nu se va găsi un primar al lacului, care să aprobe defrișarea aleii și ridicarea un cartier în cuprinsul ei. Căci dacă pentru o biserică, edilii vremurilor apuse, eu stat atât de mult la gânduri, dacă trebuie sau nu, să dea un foc în aleie, cum să putem crede că cei de azl ai rigmului de renaștere, voi admite defrișarea acestei alei oricât de părăginită ar fi ea, pentru a se vădea în locul ei un cartier ?! Atât am avut de adăugat. Că Domnul Colonel Vasiliu detestă vigilenţa cenzurii, ca şi când ar fi fost vorba de un manifest subersiv, ce i-ar fi scapat că D-sa are neapărată nevoie ca în articolul citat, să se găsească musai insinuări, si jgnim la adresa unei asociaţii, pentru care subsemnatul rutreşte cea mai distinsă deferenţă, asta este o simplă strategie...stilistică* Cât despre ironiile ce abundă în articolul d-lui Cos Ionel Vasiliu, ele nu mă atingi căci se vede cât de colo că articolul „răspuns" este conceput și redactat la mânie. Ori ironie, ca să-și atingă ținuta, se cere să fie făcută fără ciudă, cu seninătate, cu zâmbetul pe buze, altfel sună o ocară. Un om şi o viaţă ■nclniraală mancii (Continuare din pagina l-a)reşte, apropie şi înviorează. Înzestrat cu acea senzbilitate specific femenină şi cu acea statornică energie bărbătească, pre şedinţele asociaţiei noastre se clasează in rândul spiritelor superiore , binemeritând admiraţia şi mai ales dragostea noastră* Mândri de exemplarele de elită al rândurilor noastre şi bucuroşi de preţuirea rodului îmbelşugat al activităţii unuia din cei mai buni dintre noi, trimetem D-lui Teodor Iacobescu, de aici din oraşul Culturii, salutul nostru plin de admraţii şi recunoştinţă, precum şi urările noastre cele mai bune de viaţă lungă şi plină de realizări pentru ridicarea prostului corpului învăţătoresc. MARGARETA ZOSAN Pe cine vedem azi laSCALA ? Tyrone Pt wer, Lorett a Yaung, Annabella, Simone Simon, Hebert Young etc. Două continente vorbesc de SIMONE SIMON care cântă, dansează, farmecă în jos®fte cu DON AMECHE ROBERT YOUNG AZI IA .*CALA« * CONST. V. POPESCU : Pentru a preveni epidemiile beți zilnic BORVIZ DEBOSC. " ! Directorul lastitulului francez şi ataşatul Militar al Franţei în vizită la Iaşi In dimineaţa de mine Mercuri 1 Martie, cu acceleratul de la ora 8, sosesc în Iaşi dl. Alphonse Dupront, directorul Institutului Francez şi Şeful misiunii Universitare, împreună cu d. Colonel Delhomme. Ataşatul militar de la Ambasada Franţ©', ca trimişi oficiali la inaugurarea solemnă a noului local al Centrul Universitar franco-român şi al Cercului „Luteţia". Ei vor fi primiţi la gară de Comitetul Centrului francoromân, de membrii Cercului „Luteţia", în frunte cu d. prof. N. Şerbac, de d. Colonel Zlotescu, şeful de Stat Major al Carp. IV de Armată şi de o delegaţie de ofiţeri şi studenţi, Dl. A. Dupront va fi găzduit timp de două zile de dna Alexandrina Gavrilescu, în spaţioasa d-niei sale locuinţă din str. Lascar Catargiu. Prin distincţia şi discreţia cu care eminenta fostă directoare a „Reuniunii" a ştiut totdeauna să primească musafirii streini, ofiţeri francezi în timpul războiului, sau conferenţiari mai recent, domnia sa salvează prestigiul tradiţiilor de ospitalitate moldovenească. Dl. Colonel Delhomme, prin atenta solicitudine a d-lui General Şt. Ionescu, comandantul Corpului IV de Armată, va fi primit în apartamentele de oaspeţi ale Cercului Militar. D. Căpitan Gherculescu a fost ataşat pe lângă Ataşatul Militar francez pentru timpul şederii sale la Iaşi. * Iată programul celor doi oaspeţi francezi : Mercuri 1 Martie, ceai la d-na Gavrilescu. Dimineaţa va fi la dispoziţia distinşilor trimişi francezi pentru vizite oficiale. D. Rezident Regal, prof. Tr. Ionaşcu a binevoit să cedeze o maşină pentru cursul zilei. La ora 1, de,an oferit de Corpul IV de Armată la Cercul Militar. După amează, d. Dupront va convoca in localul Centrului franco-român Comitetul de universitari ai acestei organizaţii, pentru o cât mai temeinici organizare a ei, în strânsă legătură cu Cercul „Lutetia“. Se ştie că acest comitet este format din d-nii Rectori şi Decan", la care se adaugă d-nii prof. N. Şerban şi lector Ch. Singevin. Mercuri, la ora 7 seara, in prezenţa celor doi oaspeţi francezi, se va face inaugurarea noului local din str. Carp, 49, unde au fost invitaţi personalităţile oficiale, militare şi universitare, împreună cu membrii „Luteţiei". D. Rezident Regal, reţinut atunci la Bucureşti împreună cu d. Secretar General, a dat delegaţie d-lui prof. T. A. Bădărău, Consilier al Invăţămîntului la Ţinut. Seria de discursuri va fi urmată de recepţie şi de dans in saloanele localului. Un bufet servit de Corso va sta la dispozia invitaţilor. Joi 2 Martie ora 1, va avea loc in aceleaşi saloane un buchet de 100 tacâmuri oferit de Centrul franco-român şi de Cercul Luteţia, in onoarea d-lor Dupront şi col. Delhomme. Preţul tacâmului pentru persoanele ivitate, 150 lei Masa servită tot de Corso.’ Persoanele care poate nu au primit invitaţiile, sunt rugate să le ridice la sediul din str. Caro, 49. A. Dupront va face o conferinţă cu intrare liberă în Aula Universităţii, tratând despre Napoleon şi la Fiane. Dineul din aceiaşi seară va fi oferit de d-na Alexandrina Gavrilescu, care va reuni pentru despărţire, un cerc restrâns de prieteni ai Franţei* Cei doi oaspeţi francezi vor părăsi Iaşul joi seara, cu ac*celeratul de la ora 11. Date fiind personalitatea lor şi înalta semnificaţie a vizitei lor, ieşenii le vor face o caldă cifră parcă rrimîre.  SIDOLI prezintă astăzi noua premiere formidabile Colosala comedie a stagiune! —MISS CATASTROFA cu vedetele de primul rang JOAN BLONDEL — MELVYN DOUGLAS MARY ASTOR — FRANCES DRAKE odată cu extraordinarul film PENITENCIARUL cel mai puternic film de închisoare cu Walter CONNOLLY, J.an PARKER, John HOWARD Ambele filme au fost premiate ’a Paris