Opinia, mai 1951 (Anul 43, nr. 1405-1430)

1951-05-03 / nr. 1405

V OQil An i -j £ j i ( A 5 ) ANUL 49 Nr. 1405 4 PAGINI 4 IEI ABONAMENTE Lei .................................. 3 Iut^ Lei 1200 întreprinderi, Autorități pe un an Atelierele tipografice IAȘI Str. ȘTEFAN CEL MARE 50-52 ZIAR POPULAR COTIDIAN Joi 3 Mai 1951 R e a a C ț i V Iași, Str. Cuza Vodă, r (efail Administraţia IAŞI, Str. Cim Voda , TELEFOANE REDACŢIA Nr. 1209 J ADMINISTRAŢIA Nr. 2042 HPOGRAFIA Nr. 1210 r* De 1 Mai intro ematuziastă demonstraţie Oamenii muncii din Iaşi au manifestat pentru pace şi socialism 1 Mai, zi de trecere în revistă a forţelor păcii şi socialismului, zi de solidaritate Internaţională a oamenilor muncii din lumea întreagă. 1 Mai 1951 a fost sărbătorit sub semnul luptei pentru pace. Tot mai puternic răsună în întreaga lume şi chiar în Statele Unite — inima Imperialismului agresiv — glasul răspicat al partizanilor păcii. Mişcarea pentru pace cunoaşte o amploare deosebită. Avântul luptei pentru pace este strâns legat de întărirea elanului patriotic al masselor, manifestat în acţiuni con crete pentru noi succese în producţie, pentrudesvoltarea neîncetată a economiei noastre naţionale, chezăşia măririi capacităţii de apărare şi consolidare a Patriei. De aceea, la viguroasa manifestaţie de 1 Mai, de oel de la Iaşi, oamenii muncii au demonstrat cu hotărîre pentru pace şi exemplificând felul cum înţeleg să lupte pentru bunul suprem al omenirii, aceasta a fost exprimat prin numeroase grafice şi panouri, reprezentând succesele in producţie. 7Mai 1951, sărbătorit de întregul nostru popor muncitor, cu cinste, 'dragoste şi entuziasm clocotitor constitue un îndemn şi o chemare vibrantă la muncă şi la luptă pentru întâmpinarea sărbători 'dela 8 Mai, aniversarea a 30 de ani de existenţă a Partidului nostru 'drag. ASPECT® 1 Mai. Oraşul a "desprins o geana şi s’a sculat din zori, tocmai în cartierul Pavilioanelor CFR. De acolo, firul roşu, scânteietor al bucuriei sărbătorii s’a răspândit cu repeziciune şi, într’o clipită, laşul întreg, — cartiere,străzi, oameni, mulţi, mulţi oameni ai muncii — a dat bineţe dimineţii senine, şi clare. Soarele răspândea o căldură ca’n plină vară, iar strălucirea cerului albastru umplea de bucurie şi de încredere inimile tinerilor şi vârstnicilor. Pe strada Ilie Pintilie, în cartierul Tătăraşi, pe strada Aida Marinescu, mareşal Matinovschî, Ştefan cel Mare, în toate colţurile oraşului nostru mâini harnice şi pricepute au împodobit cu grijă faţadele imobilelor; ghirlande splendide de flori sunt peste tot resfirate. Oraşul e numai flori. Parfumul tare şi îmbătător al lalelelor, zarnacadelelor, stânjeneilor şi bujorilor pătrunde şi porneşte odată cu oamenii. Copii, pionierii, utemiştii, muncitorii fruntaşi, intelectualii legaţi de popor, sportivii, aduc în Piaţa Republicii florile primăverii înseninate ale primului nostru Cincinal. : _ Intr’o entuziastă demonstraţie peste 50.000 de oameni ai muncii din Iaşi au manifestat pentru pace şi socialism. DEMONSTRAŢIA DIN PIAŢA REPUBLICII Demonstraţia din Piaţa Republicii a constituit o hotărîtă afirmare a forţei şi voinţei de luptă a poporului nostru muncitor, împotriva imperialismului, pentru pace şi socialism, un strălucit raport prezentat de clasa muncitoare în faţa reprezentanţilor Partidului, ai Guvernului, a întregului popor, asupra felului cum şi-au îndeplinit sarcinile prevăzute în Planul de Stat. întreaga manifestaţie a fost străbătută de la început până la sfârşit de sentimentul de dragoste fierbinte pe care oamenii muncii din oraşul nostru îl poartă, marelui Stalin, cel ce întruchipează toată măreţia veacului nostru, în care toate drumurile duc spre comunism. Pe tribuna oficială frumos pavoazată iau loc: C. Nistor prim secretar al Comitetului Regional de Partid, A. Ivanov consul al Uniunii Sovietice la Iaşi, Gh. Rădulescu, Leri Lestner, Gh. Tăutu, Victoria Cioflângă, secretari ai Comitetului Regional de Partid, Ioan R. Ştefan şeful Secţiei Propagandă şi Agitaţie a Comitetului Regional de Partid, I. Bernescu prim secretar al Comitetului orăşenesc "de Partid şi I. Dimitriu, secretar al Comitetului orăşenesc de Partid; Manolache Neculai preşedintele Consiliului Sindical Regional, Anchevici Rebeka de la UFDR; Ocheană Antoaneta muncitoare fruntaşă în producţie. Merivinschi Frantz, muncitor, deputat în Sfatul Popular Regional, Livescu Jean rectorul Universităţii Al. I. Cuza, precum şi numeroşi oameni ai muncii, fruntaşi în producţie, oameni de ştiinţă şi artă reprezentanţi ai armatei sovietice şi române, reprezentanţi ai organizaţilor de massă şi ai tineretului, precum şi numeroşi ţărani muncitori. După ce muzica militară intonează imnul RPR şi sovietic, meetingul este deschis de tovarăşul Manolache Neculai preşedintele Consiliului Sindical Regional, care arată că ziua de 1 Mai se sărbătoreşte sub semnul încordării luptei între cele două lagăre, lagărul păcii şi lagărul imperialismului, precum şi sub semnul victoriilor obţinute de oamenii muncii din ţara noastră în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor din plan. CUVÂNTUL Tov. C. NISTOR PRIM SECRETAR AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID Ia cuvântul tov. Nistor Constantin, prim secretar al Comitetului Regional de Partid, care cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, aduce salutul Comitetului Regional de Partid, tuturor oamenilor muncii din regiunea noastră spunând: ,,Sărbătorirea zilei de 1 Mai, se desfăşoară anul acesta sub semnul intensificării luptei pentru pace, sub semnul creşterii continui a forţelor păcii, în fruntea cărora se află Uniunea Sovietică, condusă de marele stegar al păcii, genialul conducător al omenirii muncitoare, Tovarăşul Iosif Vissarionovici Stalin. Clasa muncitoare din ţara noastră, sărbătoreşte ziua de 1 Mai 1951, manifestându-şi tot mai hotărît voinţa de a apăra pacea, de a lupta cu toată puterea pentru a consolida cuceririle obţinute, cuceriri ce au putut fi înfăptuite datorită luptei duse de clasa muncitoare, în frunte cu Partidul ei de avantgardă care ne călăuzeşte din victorie în victorie, pe drumul trasat de marii noştri înaintaşi Marx, Engels, Lenin şi Stalin. Imperialiştilor anglo-americani, care vor să deslănţue un nou război, li se opune însă hotărîrea popoarelor de a apăra pacea şi libertatea. Voinţa popoarelor de a apăra pacea, se poate vedea din felul cum luptă eroicul popor coreean împotriva invadatorilor imperialişti americani şi anglezi. Deasemeni voinţa popoarelor de a apăra pacea, se mai poate vedea din avântul mereu crescând al oamenilor muncii din ţările de democraţie populară, în lupta pentru construirea socialismului. Rezultatele îndeplinirii celui de al patrulea Plan Cincinal al Uniunii Sovietice, primul Plan Cincinal de după război, sunt o dovadă vie a creşterii necontenite a puterii forţelor păcii, a creşteri necontenite a nivelului de trai al oamenilor muncii, chezăşie a bunei stări şi progresului. In timp ce Uniunea Sovietică, în timp ce ţările de democraţie populară îşi îndreaptă toate forţele pentru a construi o viaţă fericită pentru toţi cei ce muncesc clica imperialistă de dincolo de ocean şi slugile lor din ţările de sub dominaţia planului Marshall vor să arunce omenirea într’uun nou război. Dar, după cum a spus tovarăşul Stalin în interviewul acordat corespondentului ziarului Pravda: „Pacea va fi menţinută şi consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menţinerii păcii şi o va apăra până la capăt” Şi popoarele sunt hotărîte să apere pacea cu orice preţ. Ne-o dovedeşte pe deplin acţiunea uriaşă care a cuprins pe toţi oamenii cinstiţi şi iubitori de pace din lumea întreagă, aceia a semnării Apelului pentru un Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Această uriaşă campanie a antrenat în lupta pentru apărarea păcii sute de milioane de oameni cinstiţi de pe întreg cuprinsul globului, făcând să crească şi mai mult forţele partizanilor păcii. Lupta pentru pace este strâns legată de lupta pentru un trai fericit, de lupta pentru crearea unor cât mai bune condiţii de viaţă pentru toţi oameni muncii. De aceea ea nu poate fi despărţită de lupta pentru îndeplinirea Planului de Stat. Urmând experienţa oamenilor sovietici, experienţă acumulată în domeniul celor patru planuri Cincinale staliniste, oamenii muncii din ţara noastră, întâmpină ziua de 1 Mai cu noi succese în producţie, succese ce sunt aduse ca dar aniversării a 30 de ani de când a luat fiinţă Partidul clasei muncitoare din ţara noastră. Rezultatele îndeplinirii primului trimestru al Planului pe anul 1951, primul trimestru al Cincinalului nostru, ne dovedesc pe deplin voinţa oamenilor muncii de a contribui cu tot avântul la construirea societăţii socialiste în ţara noastră, îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor din planul pe primul trimestru al anului 1951, a făcut posibil ridicarea la un nivel mai înalt şi al agriculturii noastre. Mai multe tractoare au brăzdat de data aceasta ogoarele Gospodăriilor de Stat şi pe cele ale Gospodăriilor Colective. Alături de muncitorii din fabrici şi uzine, care au întâmpinat ziua de 1 Mai cu frumoase realizări în producţie şi muncitorii de pe ogoare au dus cu succes campania însămânţărilor, asigurând astfel o recoltă îmbelşugată. In regiunea noastră, Planul însămânţărilor, a fost îndeplinit în proporţie de 90 la sută. Ziua de 1 Mai pe care întreaga omenire muncitoare, o sărbătoreşte astăzi, este pentru noi un nou prilej de a ne arăta şi mai mult solidaritatea cu clasa muncitoare din lumea înteagă întărind şi mai mult în mijlocul nostru, spiritul internaţionalismuui proetar. Trăiască ziua de 1 Mai, Ziua Solidarităţii Internaţionale a oamenilor muncii, şi de trecere în revistă a forţelor oamenilor muncii din lumea întreagă !". „Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul păcii în frunte cu marele stegar al păcii Tovarăşul Iosif Vissarionovici Stalin !” „Trăiască Partidul Muncitoresc Român forța conducătoare în Republica Populară Română", a încheiat tov. Nistor Constantin. Tovarăşul Manolache Neculai a dat apoi citire telegramelor adresate tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej secretar general al P.M.R. şi una adresată iubitului dascăl şi părinte al omenirii muncitoare , Tovarăşului Iosif Vissarionovici Stalin. ÎNCEPE DEMONSTRAŢIA Apoi în sunetul fanfarei, a început demonstraţia, care a fost deschisă de pionieri, viitorul Patriei noastre. In coloane compacte, demonstrează toboşari, gornişti, stegari. Un impunător car alegoric cuprinde un uriaş portret al tovarăşului Stalin. Prin faţa tribunei oficiale, copiii dau drumul porumbeilor păcii. Se încing hore, dansuri sovietice şi româneşti,iar corul,şi fanfara nu mai contenesc Primăvara Republicii Populare Române, trandafirii Patriei noastre, generaţia nouă creşte şi este educată într'un spirit nou, sănătos, de muncă, învăţătură şi disciplină. In acordurile fanfarei trec sute şi sute de pionieri din oraş şi regiune, trimiţând celor din tribună, mesaj de flori. Din tribună li se răspunde cu dragoste şi numeroase buchete de flori care ajung în mâinile copiilor, in inimile pionierilor. Sunt florile unui 1 Mai entuziast ca niciodată. Sunt florile vieţii noi pe care o trăim şi pentru care luptăm s’o apărăm cu orice preţ Ultimele coloane de pionieri trec prin faţa oficialităţilor. ,,In lupta pentru cauza lui Lenin şi Stalin înainte"! Aşa scria pe portretul din maşină şi aceasta e deviza pionierilor. 1 Mai a prilejuit o demonstraţie a hotărîrii pionierilor de a păşi la muncă şi luptă, pentru cauza lui Lenin şi Stalin. De departe apar coloane de stegari. Sunt muncitorii ceferişti care poartă cu mândrie stindarde roşii şi tricolore, ce-şi desfac larg faldurile în bătaia lină a vântului. Un splendid car alegoric înfăţişează foarte expresiv lupta Partidului, dealungul celor 30 ani de existenţă. Coloane nesfârşite de ceferişti, fruntaşi în producţie, duc portretele conducătorilor dragi ai clasei muncitoare şi înalţă cu bucurie, sus de tot, graficele reprezentând succesele obţinute cu prilejul şi în cinstea lui 1 Mai. După coloana feroviarilor urmează salariaţii PTT şi muncitorii RATA. Demonstranţii scandează puternic lozinci despre pace. Pe un panou, cuvântul PACE este prins cu litere impunătoare. Apoi, manifestanţii, trimiţând imn de slavă marelui Stalin, fluturând batiste şi sleguieţe roşii, scandează numele celui mai iubit prieten al oamenilor muncii de pretutindeni, conducătorul poporului sovietic, tovarăşul Stalin. Pacea şi numele tovarăşului Stalin sunt legate indisolubil, organic înlănţuite. Cu numele lui Stalin pe buze păşesc în gru (continuare in pag. 4-a) In primele două clişee : Aspecte de la demonstraţie In clişeul al 3-lea : Tov. C. Nistor, prim,secretar al Comitetului Regional al P. M. R. Iași rostindu-şi cuvântarea la meetingul de ieri din Piața Republicii. Tovarăşului Iosif Vissarionovici Stalin bio scooaaCremiin Oamenii muncii din regiunea Iaşi dăunaţi într’o impunătoare demonstraţie pentru a sărbători ziua de 1 Mai, ziua internaţională a celor ce muncesc din lumea întreagă, îşi îndreaptă gândul lor spre acel care stă în fruntea popoarelor dornice de libertate şi trimit salutul lor fierbinte către cel care exprimă năzuinţele de pace şi fericire a Lumii întregi, IosifVissarionovici Stalin. Călăuziţi şi luminaţi de înţeleaptă învăţătură şi de experienţa Partidului Comunist (bolşevic) al lui Lenin şi Stalin oamenii muncii din fabrici, de pe ogoare, din instituţii şi laboratoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, care la 8 Mai îşi sărbătoreşte 30 de ani de existenţă şi luptă, obţin necontenite succese în îndeplinirea Planului Cincinal, pentru pace, pentru socialism. Vă încredinţăm că în conştiinţa fiecărui cetăţean cinstit din regiunea noastră, la fel că pe întreg cuprinsul Patriei, au pătruns adânc cuvintele Dvs., că: „pacea va fi menţinută şi consolidată dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menţinerii păcii şi o vor apăra până la capăt". Însufleţiţi de aceste înţelepte cuvinte, noi oamenii muncii din Regiunea Iaşi, suntem hotărîţi să ne înzecim eforturile noastre în producţie pentru a obţine noi victorii menite să contribue la întărirea puternicului lagăr al păcii şi al socialismului în fruntea căruia stă Marea Uniune Sovietică condusă de genialul I. V. Stalin. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările! Trăiască veşnica prietenie şi alianţă între poporul nostru şi poporul sovietic! Slavă Marelui STALIN, cel mai iubit prieten al poporului nostru, genialul învăţător şi conducător al oamenilor muncii din întreaga lume, marele stegar al luptei pentru pace şi socialism! Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Secretar General al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român BUCUREŞTI Oamenii muncii din Iaşi, adunaţi la marea demonstraţie, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai îşi îndreaptă spre Dvs. gândul lor de recunoştinţă şi vă trimit salutul lor fierbinte, iubite conducător al Partidului nostru, bun fiu al clasei muncitoare. Călăuziţi de ideile luminoase ale lui Lenin şi Stalin, conduşi permanent de Partidul nostru care, îşi sărbătoreşte la 8 Mai 30 de ani de măreţe lupte pentru binele clasei muncitoare, oamenii muncii din Iaşi obţin noi victorii pe drumul construirii socialismului. Hotărîţi să întâmpine această măreaţă zi cu noi realizări pentru îndeplinirea Planului Cincinal, pentru pace, muncitorii din întreprinderile şi instituţiile ieşene au dat Patriei peste Plan faţă de angajamentele luate produse în valoare de 42.511.645 lei, realizând în acelaş timp economii în bani şi materiale ce se ridică la suma de 16.096.063 lei. Tot mai multe sunt realizările obţinute de către ţăranii muncitori în frunte cu colectiviştii care şi-au îndeplinit cu succes sarcinile în campania însămânţărilor de primăvară cum ar fi de pildă ţăranii muncitori din comuna Pocreaca, Dumeşti, Balţaţi şi altele, ceea ce a făcut ca planul de însămânţări sa fie realizat în proporţie de peste 90%. Apelul pentru încheerea unui Pact al Păcii a fost primit cu entuziasm de către massele de cetăţeni, el fiind semnat până acum de peste 250.000 oameni. Ziua de 1 Mai constitue pentru noi un nou şi fericit prilej de a reînoi angajamentele, de a ne înzeci eforturile pentru a duce la îndeplinire cu cinste sarcinile puse de Partid şi Guvern. Suntem hotărîţi să fim în primele rânduri ale luptei pentru pace, conştienţi că în felul acesta vom întări Patria noastră. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale, a celor ce muncesc,zi de trecere în revistă a forţelor de lupta ale oamenilor muncii din lumea întreagă! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, forţa conducătoare în Republica Populară Română, organizatorul construim socialismului în Patria noastră! Trăiască tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! Slavă Marelui STALIN, cel mai iubit prieten al poporului nostru, genialul învăţător şi conducător al oamenilor muncii din întreaga lume, marele stegar al luptei pentru pace şi socialism!