Patria, august 1921 (Anul 3, nr. 168-193)

1921-08-05 / nr. 170

,4 August 1921. Reforma agrară din Ardeal Cum va fi finanțată — Textul convenţiei Tncheiată Intre Stat $i Banca Agrară din Cluj . Pentrufinanţarea reformei agrare din Ardeal, Banat, Crişana şi Maramureş s’a încheiat intre Stat şi Banca Agrară de Cluj o convenţiune ’ pentru fixarea condiţiunilor In care Banca Agrară va finanţa reforma agrară. Conform cu această convenţiune Banca Agrară, societate anonimă, cu sediul în Cluj, în conformitate cu legea pentru reforma agrară din Transilvania, Banat, Crişana şi Maramureş se obligă: Să facă plata în contul Statului a tuturor chirtelilor împreunate cu lucrările de expropriere şi împărţire a pământului; Să primească dela Stat titlurile de rentă (oblgaţiunile) emise, destinate pentru achitarea preţului terenului expropriat şi să facă plata către proprietari ; Să încaseze anutăţile dela împroprietăriţi şi să plătească cupoanele sigute ale titlurilor de rentă, vărsând la Stat sumele reprezentând amortizarea. Să încaseze şi să plătească arenzile, câtă vreme pământul expropriat va fi folosit prin arendare. Si încaseze plăţile anticipate din preţ pe care împroprietăriţii le-ar piti şi să reverse la Stat. Banca Agrară va primi dela Stat pentru manipularea titlurilor de rentă (obligaţiunilor) emise, un comision de l unu la una odată pentru totdeauna. Banca Agrară va primi dela Stat pentru încasarea, administrarea şi ‘ evidenţa anuităţilor un comision de unu la sută. Banca Agrară va primi de la Stat un comision de doi la sută după arenzile încasate. Statul acordă Băncei Agrara 1 zis unu la un e comision după întreaga circulaţiune de filancializare, exceptând operaţiunile de sub 2, 3 şi 4. Contul curent cu Statul, care se va încheia la cvartal, va fi liber de dobândă. Soldurile scăzute şi neachitate vor purta însă dobânda de 1 la sută peste contul Băncii Naţionale Pentru timpul cât va dura lucrările de expropriere şi împroprietărire finanţate prin Banca Agrară, Statul va numi un sfert parte a membrilor în consiliul de administraţie şi pe 5 părţi a membrilor din comitetul cenzorilor şi va institui un comisar guvernal. Membrii numiţi din partea Statului în consiliul de administraţie şi în comitetul de censori îşi vor exercita drepturile şi datoriile la fel cu ceilalţi membri aleşi de adunarea generală după dispoziţiile statutelor şi ale legei comerciale. Comisarul guvernial va exercita controlul operaţiunilor de finanţare a reformei agrare, având dreptul să ceară orice informaţiuni, să asiste cu vot consultativ la adunările generale şi la şedinţele consiliului de administraţie şi ale comitatului de censori şi a cere suspendarea provizorie a măsurilor luate contrar legede reformă agrară. In acest caz comisarul va fi dator să raporteze imediat guvernului, oara va hotărî definitiv. Intru cât guvernul nu s’ar pornunţa în decurs da 15 zile, socotite dela ziua când s’a luat, dispoziţia aceasta va putea fi executată. Retribuirea comisarului o fixeszi guvernul şi se va plăti de’ bancă, în contul Statului la fel cu ce la alte cheltueli efective şi de administraţie. Atât organizaţiunea cât şi toate celelalte operaţiuni ale buneei agrare care nu privesc finanţarea reformei agrare rămân normate prin legea comercială Organizarea evreilor — Adunarea naţionala evreiasca de la Timişoara — Uniunea Naţională evreiască, secţia Banat, a avut Duminecă o întrunire la Timişoara, pentru susţinerea propagandei sionistă. Întrunirea a fost deschisă de dl Sigismund Marton, inspector la CFR după care dl dl Ludovic Frigyes, redactorul gazetei „Uj Kor“ şi-a citit raportul asupra activităţei organizaţiei locale, constatând că mişcarea s-a întins foarte mult printre evreii din Banat. După acest raport a avut loc o discuţie vehementă, pentru că, în special tinerimea evreiasci, a acuzat comitetul executiv, ci nu s’a ocupat intensiv şi cu organizarea tinerimei. S’a pretins apoi, ca organizaţia să nu primească In sânul său decât elemente democratice, pentrucă numai astfel poate asigura organizaţia un viitor fericit evreilor. In chestia organizărei tinerimei se constata apoi, că nu numai comitetul executiv, ci şi tinerimea este de vină, pentru că nu s’a interesat de Uniune. După aceste constatări dl. Molnár a ţinut o conferinţă despre situaţia evreilor din diferite state şi despre unele diferenţe de principii, cari există între ei. Susţine necesitatea sprijinirei activităţei şi propagandei pentru Palestina. Din partea centralei Uniunei a vorbit dl E. Marton, care a susţinut necesitatea propagandei de organizare pe terenul cultural şi politic. D-sa a arătat, că evreii n’au putere pentru a face presiune asupra fraţilor lor in ceea ce priveşte organizarea şi astfel fiecare evreu trebue să-şi ştie datoria conştient faţă de neam şi ţară. După cum suntem informaţi, se vor mai ţine mai multe întruniri de acest fel in diferite oraşe din Ardeal, in vederea activităţii politice evreeşti. Concursuri agricole Ministrul domeniilor a numit o comisiune care să elaboreze un proect de regulament cu privire la concursurile agricole educative pentru săteni. Aceste concursuri au scopul de a face şi o selecţionare a uneltelor mici agricole. Regulamentul se va mai ocupa şi de înjghebarea unor expoziţiuni de unelte mici agricole pe regiuni, unde vor expune numai sătenii. Concursurile vor începe chiar in toamna anului acesta, ele având ca scop principal instruirea tineretului de la ţară cu metodele de cultură agricolă. Se vor prevede premii pentru sătenii mai meritoși, care vor consta in produse In natură dela fermele Statului (vite și unelte agricole). Târgul Oriental din Bratislava Slovacia formează una din principalele părţi ale Republicii Cehoslovace şi merită deci a i se da o atenţiune deosebită, mai cu seamă în ceia ce priveşte situaţia geografică a ţarei. Slovacia face legătură directă pe de-o parte cu ţările proprii zise cehe, (Boemia, Moravia şi Silezia) şi pe de altă parte cu naţiunea rusă şi ceiace este mai important cu România Mare. Exportul cehoslovac spre Est s’a făcut de mult traversă aduse Slovacia pe diferite linii da căi ferate, în direcţiunea grânarelor ruseşti din Kaukaz, Turkestan şi pe Dunăre prin canalul da Suez până în ţările ivantine. Actualmente, când căile de comunicaţie sunt după război în stare deplorabilă, comerţul se poate face mai uşor pe căile fluviale. Dunărea este un fluviu de cea mai mare importanţă economică pentru Republica Cehoslovacă. Consolidarea Republicii Cehoslovace este imposi- bilă fără amenajarea Dunărei şi fără importul din Balcani şi Rusia Meridională, cari se pot efectua numai pe Dunăre. Oraşul Bratislava care este situat pe Dunăre între Viena şi Budapesta, are destinaţia ca din punct de ve- vedere politic şi economie să fie centrul 09I mai important pentru exportul cehoslovac. Nu trebue să pierdem din vedere că ţările balcanice şi levantine îşi propur produsele cehoslovace şi acum numai prin Viena şi Budapesta. Pericolul unei confederaţiuni dunărene care ameninţi suveranitatea cehoslovacă, există încă. Astăzi când comunicaţiunile sunt anevoioase, viaţa comercială tinde de a se concentra la târgurile noastre. Anul acesta s’au organizat târguri mondiale de mostre la Londra şi Birmingham. Noi avem convingerea că oraş , Bratislava este centrul cel mai potrivit în Cehoslovacia pentru târgurile de mostre. Cu concursul ministerului comerțului exterior a fost posbilă predarea unui secretariat pentru târgul de mostre la Bratislava, care idee s’a și realizat. Târgul oriental de mostre din Bratislava va avea loc dela 6—15 August 1921. Lipsa de locuinţe a făcut ca Expoziţiunea să fie instalată in diferite şcoli, deasemenea multe din acestea vor fi transformate în hoteluri. Târgul oriental de mostre din Bratislava va arăta valoarea şi aptitudinea de muncă a industriei cehoslovace, în ceea ce priveşte posibilitatea de luptă contra concurenţei internaţionale. Este de menţionat că industria slovacă şi ruteana vor fi foarte bine reprezentate la târgul de mostre din Bratislava. Instalarea telefoanelor Insinuări răuvoitoare Din partea Inspectoratului tehnic regional al poştelor, telegrafelor şi telefoanelor, primim următoarele: Suntem informaţi că din zi în zi abonaţii la posturile telefonice din Cluj lăţesc pe ascuns diferite veşti anume că pentru a li se instala telefoanele de cari au lipsă, au trebuit să plătească la diferite persoane, pe lângă taxele tarifare, încă şi alte sume mai mari sau mai mici. Având în velare că aceste veşti comunicate în mod discret fac ca publicul să şi piardă încrederea în administraţia poştei oi, fugim pe toţi acei sbonaţi dela care s’a pretins ca pentru instalarea telefonului să plătească şi alte sume afară da cele tarifare, să sa adreseze inspectoratului thnic P. T. T. Cluj (Calea Regele Ferdinand nr. 34 etaj II.) unde se va ancheta cazul. Cu această ocazie rugăm pe toţi aceea cari cer să li se instaleze telefoane să nu plătească altă sumă decât taxele tarifare, pentru care se dă în toate crzurile numai chitanţa oficială. Inspectoratul tehnic P. T. T., Cluj. Excursiunea naţională italiană în România Se enunţă din Roma că la sfârşitul lunei August vor pleca spre România 200 persoane constituite ca „excursiune naţională italiană“. Printre membrii participanţi vor fi personalităţi marcante ale corpurilor legiuitoare italiene, comercianţi şi industriaşi, artişti şi 100 studenţi şi studente din diferitele universităţi. Presa va fi reprezentată în mod special prin delegaţii Uniunei ziariştilor italieni. Călătoria va fi făcută pe un vapor italian prin Sicilia, Atena, Constantinopole, Constanţa, Galaţi, iar înapoierea prin Budapesta—Viena. Sa fac mari pregătiri pantru primirea lor sub auspiciile ministerului de industrie şi comerţ In acest scop s’a şi format un comitet da recepiune în frunte cu dl Th. Deleanu, secretarul general al ministerului de industrie, secondat de reprezentanţă instituţiilor cu caracter economic şi cultural. Intelectuali da frunte ca, diii N. lorgs, Pârvan, etc , şi au oferit serviciile pentru a asigura excursioniştilor o primire din Cele mai alese, corespunzând pe cât se poate primirei strălucite făcute în Italia studenţilor români. Excursioniştii vor vizita: Bucovina, Valea Bistriţei, Capitala, Valea Prahovei, Braşovul, Sibiul, Valea Oltului, Alba-Iulia, Cluj, Arad, Orşova, Băile Herculene, Timişoara. Excursioniştii vor avea astfel cau- ziunea să participe şi la încoronarea Suveranilor, dacă nu se va amâna. 9  — Dl dr. Sever Dan, secretarul partidului naţional, va vis I zita zilele acestea judeţul Bihor ■şi Sălaj, pentru că prin întruniriţinute în diferite centre, să facă cunoscut programul de acţiune al conducereide partid şi în acelaş timp să culeagă informaţii asupra situaţiei din judeţe. — P. S. Mitropolitul Naculae face un apel către public pentru înfiinţarea unui mare internat in Bibiu, care si poată adăposti cel puţin 2—3 sate elevi, în lipsa locuinţelor necesare. — Din Viena se anunţi, că guvernamentalii maghiari sprgmests întronarea arhiducelui Albrecht In Ungaria. Aceasta i-ar oferi exregelui na- i rol cea mai mare parte din averea Habsburgilor, in caz, d ar abdica dela tronul Ungariei. — Ziaristul Lidovenivi a adresat către partidele politice slovace, un manifest in foi volante prin care te acuză, că nu se interesează de propaganda contra Ungurilor. El cere de la scriitori, ziarişti, etc. să înşire toata atrocităţile săvârşite de către Unguri faţă de slavi, ca sa se poată limita propaganda subversivă in streinătate. — Ziarele anunţă moartea prin sinucidere, la Braşov, a lui Constantin Msiui, fost secretar al Resortului de comunicaţii şi in urmă director 1* „Forestiera*. — Deputatul Beatzky, fost ministru de interne in timpul faimosului Friedrich a adus guvernului magiiar o serie de acuzaţii, referitor la teroarea albă, pentru cari guvernul intenţionează sa-i invalideze mandatul şi totodată îl păzeşte cu terorişti în secret. — Invalizii de război foşti elevi ai şcoalei civile din loc pe anul 1920—21 aduc pe ca canceas a mulţumirile lor oiţei colonel Roman Xenofon comd. reg. 16 infanterie, ţara cu o prea, părintească dragoste a căutat să ia sub înalta-i oblăduire, aducându şi aminte cu adâncă recunoştinţă de prea nobilă-i ocrotire de care au fost părtiniţi. — Ministrul bulgar la Bucureşti, dl Nidcoff, a fost rechemat din cauza că nu a reuşit să pue în aplicare planul lui Stanibuikiski de a determina partidul ţărănesc din România ca să adereze la Internaţionala verde. — Mâine Joi, 4 August, se împlinesc doi ani de la intrarea armatei române în Budapesta. — ,Le Petit Journal, anunţă, că generalul Le Round, preşedintele comisiei interaliate din Bnezia superioară a sosit Duminecă la Paris Generalul a primit reprezentanţii presei şi le-a declarat, ca in chestia fuileziei superioare se lucrează in deplina armonie. Populaţia aşteaptă în muşte plebiscitul. „ Cărţile de oştire da curs urban şi rural se pot comanda la tipografia „Ţara Nouă“, Str. Numa Pompiliu, Bucureşti. — „Jövő“ scrie, că guvernul maghiar a piasit peste o sută funcţionari la comisia da lich dare din Viena şi că aceştia sunt în realitate spionii guvernului maghiar. — Rugânyi de serie şi-a deschis magazinul de mode pentru pălării de dame, Cluj, Strada N. Iorga (Jókai) Nr. 66—110 — Deak techno dentist a sosit acasă și și-au început funcțiunea. 894-8—3 ------TfMiifting'iTTllTi'- - —mmm Ultimele Informațiuni __ 2 _ Telegrame Acordul Aliaţilor în chestia Sileziei Paris. — Declaraţiile făcute de general Le Round ziarului „Peti Parisien“ confirmă acordul perfect a! Aliaţilor în privinţa Sileziei, cu toate că nu există nici o declaraţiune oficială. (A. T. R.) Desfiinţarea pasportului între Franța şi Belgia Paris. (Damian) — Dl Briand, ministru-preşedinte a făcut propunerea ministrului-preşedinte al Belgie pentru oprirea obiigativităţei de pasport între aeste două ţări. Acest avocat a fost aprobat deja din partea consiliului de miniştrii francez. Dezminţirea alianţei franco-cehoslovace Praga. (Damiaa). — Ministrul de externe a publicat un comunicat în care că desminte ştirea, ca între Franţa şi Cehoslovacia s’ar fi încheiat alianţa ofensivă defensivă. Desminte totodată ştirea că în chestia Sileziei superioara Cehoslovacia ar voi să ocupe Austriada jos. bande bolşevice în Basarabia Bucureşti — Bande da bolşevici formata din câte 100 oameni înarmaţi cu granate, mitraliere şi puşti W80 z.leio Nistrul. Bandele mineezi liniile ferate, ataşă posturile da jandarmi, dintrug firele telefonice şi au intrarupt circulaţia telefonică cu Hoţinui. Cum bandaje cari sunt informate la numărul trupelor româneşti atacă localitâţile părăsite de garnizoane, producând panică, Spuranţa generală împreună cu comandamentul militar al Basarabiei au luat măsuri de striată supraveghere a liniilor ferate şi telefonice. (A. T. R) Răscoalele din Ukraine Kişinău. — Din Ucrainia ne vine siret, că ţăranii de acolo s’au revoltat împotriva bolşevicilor, cari le impun dări insuportabile. Zilnic au loc ciocniri între ţăranii ucrainieni şi bolşevici. (A. T. R.) Complot comunist în Turcia Constantinopol. — (Damian) Din partea autorităţilor au fost deţinuţi cca 90 călători cari au venit din Odaaa la Constantinopol. Ţinta lor a fost organizarea unei mari propagande comuniste. In decursul anchetei s’a dovedit că sunt în legătură cu ksmaliştii. La legaţiunea rusească încă s-a ţinut anchetă. Au fost arestaţi mai mulţi indivizi. Nr. 217-1921 CONCURS Casa Cercuală pentru Asigurările Sociale din Dej, publică concurs pentru ocuparea postului de medic curant în Ocna-Dejului pe lângă următoarele condiţii: Salar anual fix, conform regulamentului de retribuţii al medicilor Casei cl. VI, grad. 3 Lin 2650 şi adaus de scumpete Lei 1600. Afară de aceasta Direcţiunea Salinelor contribue la susţinerea medicului cu locuinţa, încălzitul şi luminatul în natură şi cu 500 Lei lunar. Doritorii a ocupa acest post vor înainta în curs de 15 zile de la publicarea acestui concurs cererelor scrise în limba română medicului şef al Casei Corouale din Dej. Concurenţii vor trebui să dovedească cetăţenia română şi cunoaşterea limbei române, apoi că corespund întru toate condiţiilor impuse funcţionarilor publici prin articolul 110 din legea XIX. 1907 şi condiţiunilor din Decretul XIX. din 1919 al Consiliului Dirigent. 915—1—1 Casa Gerouala pentru Asigurările Sociale, Dej. Direcţiunea clinicilor Universitare, Cluj. Nr. 286—1921. Ucitatiune In 6 August 1921 se vă ţinea icitaţie publică cu oferte închise în localul direcţiunii Clinicilor la ora 10 a. m. pentru darea în întreprindere a lucrărilor de văpsire la Clinica Dermato-Venerică. Planurile se găsesc la Administrația Clinicilor. Cluj, la 30 Iulie 1921. eie iui Ioan Crișan, administrator. Internatul de băieţi Se va deschide la 1 Septemvrie. Taxa lunară este Lei 450, care dacă se vor mai ieftini alimentele se va mai reduce. La înscriere se mai plăteşte o taxă anuală de Lei 50 pentru mobiliar şi se depune o cauţie de Lei 100. Prospecte trimite la cerere Direcţiunea: 901-3-3 PATRIA Nr. 225—1921 a. f. c, sc. d. CONCURS La liceul grăniceresc: „Gheorghe Coşbuc“ din Năsăud sunt a se umplea următoarele catedre vacante: a) catedra de 1. română şi latină şi b) catedra de I. franceză. Tutularii, respective suplinitorii acestor catedre vor primi retribuţiile, pe cari le primesc profesorii similari de la liceele de Stat. Petiţionarii, români, cetăţeni ai Statului român (de preferinţă din vechiul Regat, profesorul de franceză poate fi şi francez) îşi vor înainta petiţiile, însoţite de actele justificative.^subscrisei comisiuni administratoare prin direcţiunea liceului suscitat, în termen de 15 zile dela ultima publicare a acestui concurs. In numele comisiunii administratoare a fondurilor central şcolar şi de stipendii din districtul Năsăudului. Năsâud, la 29 Iulie 1921. Preşedinte: Dr. Teofîl Tanco. & P. secretar: Vasile Bichigean. 903-2-2 LEMNE DE FOC EFTIKEI Transportăm tot soiul de Funcţionarii lemne de foc uscate In de stat vor cvant mic şi mare. Clien- primi îndpreţelei noastre li punem laţuri mai redispoziţie şi maşina de duse, tăiat cu preţ de tot redus. Lemne tăiate în orice cvantitatea, la cumpărări pentru 25 Lei transpor- TELEFON: tări la locuinţă. = filil = Atasma de tăiat să poate — uit. — procura şi a parte. timpul s str. Regele Mathias. întreprinderea Societăţii Transilvănene Acţionarea pentru lemne de foc. s al liceului ort. român (modern şi real) din Braşov, Strada Prundului Nr. 39, întreprinderea Electrotechnică şi Mecanică Românească Teodor CLUJ, Calea Victoriei Nr. 7. Telefon 577. ❖ Execută instalaţii de lumină şi transmiteri de forţe electrice precum şi instalaţii de apaduct şi canalizare. Reparaţii. Becuri de automobile de 6, 8 şi 12 Volţi 25, 32 şi 50 lumini. Becuri 150 Volţi de toate luminile cu preţ de concurenţă. Materiale pentru instalaţii mai eftin ca oriunde. :: :: 255 108 —250 RECLAME T Pref**ri mo------------------------derate se prințese la admini- PA 'T'jf?TA(( strație etarului.M " ********* De vânzare o casă In apropierea gării constătătoare din 2 camere, bucătărie, grajd etc. apaduct şi luminat electric. Cumpărătorul imediat o poate prelua. Numai 40.000 Lei. Doritorii să se adreseze d. a. 688 în Strada Kalauz 20. 907-36 Atenţiune ! Cel mai splendid local pentru excursiuni şi petreceri al oraşului este :: restaurat ld Elisabeta Strada Erzsébet, unde se pot găsi, fripturile cele mai gustoase de grătar şi pârjoale, orice mâncări calde şi reci, cele mai bune băuturi, serviciul prompt, orchestră de primul rang. — Cere sprijinul onor. public Iosif Fiapolii regale părroalelor. Telefon Nr. 1384, cpet-ro ANUNȚ La 16 August a. c. se ţine examenele pentru ocuparea următoarelor locuri vacante la şcoalele pregătitoare de ofiţeri activi. Infanterie................... 400 Administrație............................... 25 Cavalerie___________ 25 Artilerie .................... 80 Geniu ............................................................. 50 Şcoala technică de Construcții ....................... 15 Examenele se vor ținea în conformitate cu D. M. No. 530 publicată în Monitorul Oficial Nr. 67 din 29 iunie. Doritorii a se prezenta la aceste examene, pot cere informaţiuni de la Comandamentele de Corpuri de Armată şi Divizii, toate comandamentele de Garnizoană, toate prefecturile, toate companiile de jandarmi, toate cercurile de recrutare sau direct la Şcoalele pregătitoare de ofiţeri activi. p. conformitata : 902 3-8 Locot: Piroşcă: Ştiţi deja că Formalysolul ca mijloo antiseptic H Întrece pe toate celelalte preparate de până acuma? Se vinde in toate farmaciile şi drogheriile. Se prepară In fabrica de artiolii cosmetici şi chimici YGIEA CLUJ: 1583—126 —250 Tipografia Națională Cluj, strada Regina Maria Nr. 48