Patria, august 1925 (Anul 7, nr. 165-187)

1925-08-01 / nr. 165

1 August 1925 Dela Comunitatea de Avere Partidul național un avant scenă La 15 iulie 1925, s-a ținut în Caransebeș adunarea generală a Comunității de Avere, ultima adunare a actualilor reprezentanți, deoarece nouile statute, aprobate de M. S. Regele, reclamă alegeri noui, cari promit a se desfășura foarte interesant. Conducătorii firești ai grănicerilor, grupați în jurul generalului Domășnianu sunt arbitrii situației. Pe teren politic se observă o activitate mai intensă a tuturor partidelor în vederea diferitelor alegeri apropiate (comună, județ, Comunitatea de Avere etc.). Liberalii intră destinați în arenă. Atât fracțiunea Orzescu, cât și fracțiunea Cornean caută pe față aliați în taberile celorlalte partide. In această privință pare până acuma mai norocos Orzescu, care și-a asigurat concursul unanim al celor 3 grupulețe averescane, fiindcă averescanii, mai puțini la număr, chiar și decât liberalii, și-au permis luxul să se spargă în trei grupulețe (Ionescu, Jumanca, Ianculovic). Astfel, și aici cumpăna este în mâna partidului național, cu atât mai mult, cu cât majoritatea absolută a intelectualilor și a meseriașilor simpatizează incontestabil cu acest partid și nu așteaptă alta decât folosirea înțeleaptă și cu tact a tuturor forțelor care doresc luarea în considerare a dorinței lor de participare efectivă în mișcările partidului. Partidul național are în Caransebeș cele mai mari șanse de succese pe toată linia, dacă conducerea locală va avea dibăcia să înlăture intrigile. Un început frumos al consfătuirilor în această direcție a fost întrunirea din 15 iulie, concepută de delegatul comitetului județean maior i. r. Romulus Bunea. Participarea României la expoziția de la Lemberg In vederea stabilirea unei piețe de desfacere a produselor noastre agricole în Polonia, Ministerul agriculturii a hotărât să ia parte la expoziția și târgul de mostre ce se va ținea la Lemberg între 5—15 Septemvrie crt. Pentru fructe va fi organizat un stand special, în care se vor expune fructele, produse în România și care se pot exporta In Polonia. Aranjarea materialului expus se va face prin îngrijirea Ministerului agriculturii. In acest scop, producătorii și comercianții de fructe sunt rugați sa trimită probe de fructe, fie proaspete, fie industrializate, pe adresa Ministerului agriculturii, pavilionul agriculturii parcul Carol, București, bine selecționate și din varietățile capabile de o conservare cât mai îndelungată, în special mere și pere de iarnă, prune uscate etc. unde vor fi triate și expediate la Lemberg cel mai târziu până la 20 August crt. Producătorii și comercianții de fructe, sunt rugați să-și trimită adresele lor exacte, direcțiunii horticulturii din Ministerul agriculturii, unde se pot da toate informațiunile necesare în această privință. _______ Un congres al tinerimii la Sibiu In zile de 10—21 August a. c. se va ținea la Sibiu un congres a tinerimei române, la care au fost invitați și reprezentanți ai școlilor române din Statele balcanice și reprezentanți de-ai acestor State. Scopul congresului este următorul: a) O pregătire unitară a tinerimii participante prin programul ce se va executa. b) Stabilirea unor puncte de plecare pe baza căror să se încerce o federalizare a tuturor forțelor și instituțiilor de cultură și educație pentru tinerime, în vederea creării unui organ puternic de educație, cultură și direcționarea unitară a tinerimei noastre, potrivit ființei noastre naționale și nevoilor noastre sociale. c) Pregătirea lucrărei in vederea înființărei unei „Confederațiuni a tinerimii Statelor balcanice“ care să devie un organ de cultură și progres pe calea raporturilor de prietenie dintre tinermea Statelor balcanice. „Confederația tinerimii Statelor balcanice“ tinde să rezolve astfel, seamă de nevoi cultural-naționale și ce există între popoarele Statelor balcanice. „Confederația“ devine totodată și organul care tinde să rezolve atâtea cerințe ale neamului nostru de dincolo de hotare. Congresul este sub înaltul patronaj al A. S. R. Principelui Moștenitor, care va deschide personal lucrările congresului, președinte de onoare fiind dl prof. universitar Simion Mehedinți, iar președinte activ dl Șt. Pop, directorul liceului „Sf. Sava“ și senator. O seamă de oameni ai școalei și de cărturari erudiți va lămuri tineretul apra scopului urmărit de „Confederația tinerimii Statelor balcanice“. Costul întreținerii pe 11 zile este de lei 750. Informațiile și înscrierile se fac la dl Toma Strelkovsky, Str. Mihail Cornea 48 București până la 5 Aug. c. 2 INFORMAȚIUNI — Inapoiarea Suveranilor. Suveranii se vor reîntoarce în țară între 10—15 August. — Adunarea generală a „Astrei“. „Asociațiunea pentru literatura română și cultura poporului român“ își va ținea adunarea generală din anul acesta la Reghin, în zilele de 29 —30 August. Cei cari doresc a lua parte la aceste serbări, sunt rugați să binevoiască a-și anunța participarea dlui dr Enea Popa în Reghin, cel mai târziu până la 18 August a. c., spre a se putea lua măsurile cuvenite în vederea încartiruirei. — împărțirea județelor. Comisiunea pentru aplicarea reformei admininistrative a hotărât ca Banatul să fie împărțit în trei județe: Severin, Lugoj și Caraș, Biharia in 2 județe: Bihor și Beiuș, iar plasa Blajului trecând la județul Târnava-Mică va form cu acesta județul Blaj, având Blajul de Capitală. După cum anunță un comunicat oficial împărțirea aceasta încă n'a fost aprobată de Consiliul de miniștri. — Biroul partidului național din județul Hunedoara se compune precum urmează: Președinte dl dr Aurel Vlad, v.preș. dl dr Iustin Pop, secretar dl dr Simion Câmpian, cassar dl Aurel Onițiu. — Congres studențesc. Sâmbătă va avea loc la Satu-Mare congresul studenților din județele de la nordul Ardealului. Arestări sensaționale. Corespondenții din Timișoara ai ziarelor din Capitală dedeau acum câteva zile inferformații sensaționale asupra unor excrocherii făcute de funcțiori superiori de-ai poliției timișorene. Lucrurile s-au dovedit — din nenorocire — a fi exacte, căci, după știrile mai nou, procurorul Teodor Nicolau a ordonat arestarea inspectorului de poliție Sabin Indrieșiu, a comandantului sergenților de oraș Alexandru Bode și a comisarului de poțte Virgil Alexi. Arestarea a avut loc din cauză, că există bănuiala, că cei trei funcționari ar fi amestecați într’o colectă de bani făcută printre comercianții din oraș cu scopul de a cumpără haine sergenților. In realitate însă banii colectați au fost împărțiți între funcționarii superiori. Din București a fost trimis în anchetă la fața locului inspectorul general în Ministerul de interne Stavri-Zernești, care încă nu și-a depus raportul, deoarece prefectul poliției dl dr Liuba lipsește din Timișoara. La înapoierea sa cercetările vor fi complectate și se vor lua măsuri de pedepsire a culpabililor. — Condamnații în concediu. Spiritul de umanitate a aprobat și Codul penal a înscris în dispozițiile sale, că domnii condamnați pot obține concediu pentru caz de boală, atunci, când vor ajunge surmenați, din cauza rigorilor deținerii în penitenciare. Primul, care a ținut să uzeze de aceste clauze umanitare ale Codului penal este dl Condeescu, pedepsit la 5 ani închisoare pentru fraude de 2*/* milioane la direcția Cfr. din Cluj, pedeapsă redusă în urma apelului la un an și jumătate. Domnul condamnat a primit un concediu de trei luni, care-l va petrece la băile Olănești. Dânsul a fost văzut în oraș, la volanul unei splendide limuzine, ceea ce denotă, că în curând își va relua ocupațiile. Și dorim o cât mai frumoasă izbândă. — Epilogul alegerei de la Chișinău. Agenția „Rador“ ne telegrafiază următoarea știre: „Ziarul „Lupta“ află că Consiliul de război din Chișinău a decis să deschidă acțiune publică contra dlui C. Stere sub învinuirea că a uneltit contra siguranței Statului cu prilejul alegerei de la Chișinău. Acelaș ziar crede a ști că Consiliul de miniștri a aprobat măsura Consiliului de război“. Așteptăm o confirmare oficială a acestei știri, spre a reveni. — Ajutorarea locuitorilor din satele bântuite de grindină. Ultimul Consiliu de miniștri s’a ocupat cu ajutorarea populației din comunele a căror recoltă a fost bântuită de grindină. S’a hotărât, după știrile ziarelor din Capitală ca sinistraților din comunele județelor Făgăraș, Solnoc-Dobâca și Sălaj să li se exapereze un ajutor imediat. Așteptăm confirmarea știrii care e de mult așteptată. — Nouă inundații. In județele muntoase ale vechiului Regat au căzut ploi mari, în ultimele două zile. In jud. Dâmbovița, regiunea Pucioasa-Pietroșița sunt inundații, cari au produs mari pagube locuitorilor. O excursie în Valea Drăganului. Din inițiativa lui Vasile Tohati, șef de birou la Inspectoratul cadastral, Duminecă, 2 August, se va face o excursie în frumoasa regiune a Văii Drăganului. Plecarea Duminecă dimineața, ora 2 din gara Cluj. Excursioniștii vor lua trenul până la Sebeșul mic, de acolo până la poalele Vlădesei vor merge cu un tren industrial. Doritorii de a participa să se anunțe la dl V. Tohati, Adm. Financiară et. II, Sâmbătă de la orele 7—12. — Loteria Presei. La 16 August se va face tragerea loteriei Sindicatului Presei Române din Ardeal și Banat“. Biletele se găsesc la Sediul sindicatului,, în Piața Unirii. 29. (Palatul Banffy). — Plecarea pictorului Capidan în Macedonia a fost fixată pentru ziua de Duminecă în 2 August. Unii amatori, cari nu și-au retras încă tablourile reținute se vor putea ridica la înapoierea dsale în țară. Cunoscând talentul măestrului Capidan și apreciindu-i din destul calitățile sale artistice, avem credința, că se va înapoia din voiajul dsale de studii încărcat de prețioase surprize pentru amatorii de artă națională. Ii dorim succes și întoarcere cu bine. — Noui indicii pentru sinuciderea lui Nussbaum. Cum spuneam in reportajele trecute numai timpul și calmul poate să aducă lumină în întunecata afacere a sinuciderii lui Nussbaum. Dacă la început se punea cu stăruință ipoteza unei crime sau numai a unei imprudențe, astăzi această ipoteză pierde tot mai mult teren în favoarea celeilalte, a sinuciderii lui Nussbaum. Să recapitulăm elementele principale: Martorul Mihăileanu n’a văzut revolverul în mâna drului Boeriu, ci l-a văzut numai umblând cu mâna la pieptul lui Nussbaum. Intre această imagine și declarația sa, au trecut câteva ore. Se poate foarte bine ca în acel răstimp să se fi produs un asemenea proces psihologic în memoria sa, care nu-i dă posibilitatea să controleze, dacă drul Boeriu a umblat cu mâna la pieptul lui Nussbaum, înainte, în timpul, sau după producerea detunăturii. In cursul zilei de eri am reconstituit împreună cu dl Petre Mihăileanu, proprietarul restaurantului (și cu care drul Boeriu, contrar svonurilor n’a avut nici un incident) scena anterioară producerii detunăturii. „ Drul Boieriu — ne spune Mihăileanu — a vorbit cu mine, cerând plata. Eu am eșit pe terasă și el s’a dus spre closet. Din acest moment până când am auzit detunătura a trecut așa de puțin timp, încât drul Boieriu n’a putut decât cel mult să ajungă la ușe. Nu încape îndoială că Nussbaum s’a sinucis“. * Socotim că ar fi necesar instrucției să interogheze și pe patronul Mihăileanu, cum și pe șeful muzicei, care de asemenea se afla încă acolo. * Elenzek-ul de ori arată că un preot reformat din Alb-Iulia ceruse chiar în ajunul Întâmplării, arestarea lui Nussbaum, întrucât acesta îi datora o mare sumă de bani și-i era teamă să nu fugă în Ungaria. Este un nou indiciu depre jena financiară a lui Nussbaum. * Judecătorul de instrucție, în urma intervenției apărătorului principal, dr V. Roman, a schimbat calificarea din asasinat în sinucidere. Parchetul a făcut apel. Atât apelul drului Boeriu, cât și al Parchetului se vor judeca probabil Sâmbătă la Camera de punere sub acuzare. Condițiunile de admitere în școala de pădurari de la Lipova. Admiterea se face pe baze de examene, asupra materiilor din cele 4 clase primare, înscrierile până la 15 August a. c. Să fi satisfăcut legea recrutarii și să nu aibă peste 30 ani vârstă. Examenele de admitere se țin la 1 Septemvrie la Lipova. Cursurile durează un an, din care 6 luni teorie și 6 luni practică. La școala de la Lipova sunt vacante 50 locuri de bursieri. O nouă înlesnire pentru marele public din Cluj. Luni se deschide în palatul Băncei Agrare (Calea Regele Ferdinand Nr. 36-38) un nou magazin, care va fi depozitul general pentru vânzarea în detaliu a producției fabricei de porțelan, întreprinderea aceasta fără mult zgomot și-a pus dela capăt ținta, de a produce în materie de porțelan, tot ce e necesar în gospodării, în electrotehnică și farmacii, și să facă astfel inutil orice fel de import din Ceho-Slovacia a acestor articole. Și azi în cele mai multe hoteluri, Restaurante, internate, din țară găsim farfurii, castroane, servicii de cafea, etc. Purtând mai toate marca fabricei. „Iris“. A fost o bună ideie a direcției acestei fabrici să deschidă în centrul Clujului un mare depozit general pentru publicul consumator, de unde să și poată procura pe prețuri foarte avantagioase, farfurii, cești, etc. Mai ales pentru nouăle clădiri recomandăm călduros proprietarilor să viziteze expoziția de sobe de teracotă, de la acest depozit al fabricei „Iris“ unde vor fi încântați de execuția artistică, de cel mai fin gust. 66a î—l Căile Ferate Române Direcțiunea IV Regională Cluj Publicațiune Se aduce la cunoștință generală că în ziua de 22 August a. c. la orele 12 se vor scoate din nou la licitația publică — ce va avea loc la Direcținea IV Regională CFR Cluj — următoarele două lucruri: 1. Transformarea magaziei de mărfuri din Stația Valea Vișeului 2. Transformarea remizei din Stația Rodna Veche. Licitațiile se vor ține in conformitate cu articolele No. 72—S3 ale Legei Comtabilitații Publice. Se vor prezenta oferte separate pentru fiecare lucrare, cari se țin valabile de ofertanți cel puțin două luni de la data licitației. Se rezervă dreptul de a cere ofertantului o analiză de prețuri înaintea aprobării rezultatului licitației. Formularele de ofertă și orice informațiuni se pot primi în fiecare zi de lucru între orele 11-13 la Direcțiunea IV Regională CFR, și pe lucrarea de sub punctul 1, la Secția de întreținere CFR, Sighetul Marioției, pentru aceia de sub 3 la Secția Beclean, și îi Direcțiunea Regională Căile Ferate Române Direcțiunea IV Regională Cluj. ULTIMA ORA Dnii Briand și Caillaux vor merge la Londra Paris. Ziarul „Petit Parisien“ anunță că cercurile politice franceze cred că dl Briand ministrul de externe al Republicei va însoți pe dl Caillaux ministrul de finanțe la Londra în chestia datoriilor. (Rador.) Anglia și pactul de siguranță Paris. Memoriul Angliei remis guvernului francez în chestia pactului de siguranță a produs o impresie favorabilă și permite așteptarea acordului acestor țări pentru Redactarea răspunsului către guvernul din Berlin. O gravă deraiere de cale ferată în Franța Paris. Un accelerat a deraiat alaltă ori seară lângă Tours. Locomotiva a căzut in râu, trăgând toate vagoanele după ea. Sunt 16 morții și numeroși răniți. (Rador.) O conferință a Statelor balcanice și baltice Londra. Corespondentul diplomatic al ziarului „Daily Telegraph“ află că înaintea sesiunei Ligei Națiunilor se întrunește la Paris conferința micilor națiuni, participând Statele balcanice și baltice. Franța urmărește cu această conferință întărirea influenței ei și în special extinderea pactului de siguranță asupra orientului european. (Rador.) Publicațiune Se aduce la cunoștință generală că în ziua de 18 August 1925 la orele 12 va avea loc la Direcțiunea IV Regională CFR, Cluj licitație publică pentru următoarele lucrări: 1. Construirea unui atelier de reparație pentru material rulant în Stația Cluj. 2. Construirea fundației rezervorului de păcură din Stația Teiuș. 3. Refacerea magaziei atelierului din Stația Dej. 4. Construrea unui atelier de tâmplărie In Stația Dej. Licitația publică se va ținea în conformitate cu articole No. 72—83 fie Legei Comtabilității Publice. Se vor înainta oferte separate pentru fiecare lucrare care se țin valabile de ofertanți cel puțin două luni de la data licitației. Se rezervă dreptul de a cere ofertantului o analiză de prețuri înaintea aprobării rezultatului licitației. Formularele de ofertă și orice informații se pot primi în fiecare zi de lucru între orele 11-13 la Direcțiunea IV Regională CFR. Cluj și pentru lucrarea de sub punctul 1. la Secția de întreținere CFR. Cluj, pentru lucrarea de sub punctul 2. la Secția de întreținere CFR. Aiud și pentru lucrările de sub punctele 3. 4. la Secția I de întreținere CFR. Dej. 65 în Direcțiunea Regională In atențiunea damelor Ne au sosit cele mai moderne noutăți de pălării de fetru cu 325 lei bucata de orice culoare și orice formă. Transformări de pălării de fetru execută în 48 ore magazinul de pălării. IDEAL Cluj, Calea Regele Ferdinand No. 8 (vis a-vis de magazinul, Barza".) ffîkaâPablicitate lnr Pentru 200.000 Lei puteți cumpăra intravilan liber de sarcini, cu locuință în care vă puteți muta, constătătoare din 2 camere, bucătărie, pivniță, coridor mare și încă una cameră și bucătărie, precum și jum jugăr pomet. Se află în apropiere de cursa de autobus. Având 100 000 Lei bani gata, cumpărătorul va fi ajutat să contracteze un împrumut de 100.000 Lei, ieftin. Informațiuni la: Kozák și Samson, firmă pentru comerțul cu piele, Cluj, Str. Regina Maria 9 sau Piața Mihai Viteazul 37. 2 3 Calfă. Un tânăr comerciant român (cornii) în branșa băcănie, caută la o firmă românească. Informații dă Ion Morariu Teaca județul Cojocna. no. 4765-10 Concurs Fondurile grănicerești de la Năsăud publică concurs la burse și ajutoare școlare cu termenul ultim de lO August a. c. până la care termen, cei îndreptățiți își vor înainta cererile însoțite de următoarele documente: 1. Certificat de descendență grănicerească. 2. Extras matricular. 3. Certificat școlar. 4. Certificat de avere conținând și cifra impositului. 5. Certificat medical. 6. Contractul cu patronul, învățăceii aplicați la meserii. Cererile înaintate după acest termen nu vor fi luate în considerare. Președinte: ss. loan Păcurariu Secretari_2 sl. Dumitru Nacu Cea mai bună mașină de scris Reprezentanța generală exclusivă. Cereți oferi de la Librăria LEPAGE, Cluj Desfacere totală cu aprobarea autorităților la firma Lőrinczi Tóth PATRIA I programul II cinematografelor! CINEMA SELECT Sâmbătă 1 August Matsch International Premiul 10.000 dolari. ZIGOTTO contra ZIGOTTO. Mare burlesca americană, cu acrobații nemaipomenite în 6 acte. In rolul principal: ZIGOTTO contra sa însuși. ZIGOTTO champion de box. Zigotto în carfe Santan. Zigotto vânzător. Râs cu hohot! Numai 3 zile! CINEMA URANIA Sâmbătă 1 August Enigma peșterii Istoria unei căsătorii nenorocite în 6 acte. In rolul principal: CO-CO omul maimuță. CINEMA APOLLO Sâmbătă 1 August Fii lui Samson Mare senzațiune acrobatică în 6 acte. In Rolul principal, întreagă familia lui LUCIANO ALBERTINI SAMSON I La firma mnrani mmiüni— 1umari bwiumiu ■ Lőrincz & Tóth în Piața Unirii desfacere totală aprobată de autorități Cărucioare pentru copii și pentru păpuși, engros și în detail, cumpărați în MAGAZINUL „PÁRISIÉN1 La cerere trimetem catalog de prețuri. Cluj, Calea Reg. Ferdinand 12 Halta de bere LUTHER PILSEN de se găsește în Piața Mihai Viteazul 18 S’a deschis salonul de frizerie pentru dame și de manicațe Böszörményi și Erdélyi Piața Unirii 22, în curte. Lucrări de păr. Colorarea părului. OXI POL Prof. Dr. BABEȘ 622_4 PREZERVATIV Antiseptic Ideal pentru faceri și boale de femei. Indispensabil pentru toaleta intimi a DOAMNELOR Se găsește la toate farmaciile și drogurile. DEPOZIT GENERAL: Soc. ROM. MIA“ BUCUREȘTI Porumb de vânzare la Banca Centrală (secția cereale) Cluj, Str. Regina Maria Nr. 3. Se află porumb de vânzare atât per vagon cât și în cantități mai mici Tipografia Națională S. A., Cluj, Strada Regina Mari* 4