Patria, octombrie 1925 (Anul 7, nr. 212-236)

1925-10-01 / nr. 212

1 Octomvrie 1925 Grăbiți și cercetați magazinul de clasornice și bijuterii B. MARKOVITS, Cluj, Piața Unirii 6, care s’a deschis de curând. I . .1 .. I...n ■«»* -wr. B»g£PtglTM8»M -----------. Recunoașterea Patriarhei românești C Coisi Snaari de pe pigîos I), conciliu ecumenic, fie pe alte căi canonice și urează nou avânt bisericei române. Partiarhul Miron Cristea în răspunsul său arată că în evoluția desvoltării țărilor, autocefaliile bisericelor naționale au constituit o necesitate de Stat. Această autocefalie nu împiedică însă legături strânse pentru unitatea tuturor bisericelor ortodoxe. Delegația Patriarhiei ecumenice de la Constantinopol face un pas istoric venind la București pentru a aduce binecuvântarea bisericei mame, asupra actelor de ridicare a bisericei române la rangul de Patrierhile. „Mulțumesc înalt Prea Sfântului Patriarh și Stăpân Vasilie în numele meu, al bisericei mele, și al credincioșilor mei de pretutindeni: „Iară Frățiilor voastre, înalți Prea Sfințiți Mitropolii, răsplătească-vă milostivul D-zeu ostenelile strălucitei împliniri a importanței și istoricei voastre misiuni, pentru care biserica română vă va păstra o amintirea neștearsă. Teroare contra teroarei Ziarele aduc știrea înființării unei organizațiuni secrete internaționale, cu menirea de a răspunde prin teroare la fiecare act de teroare ce se săvârșește în Rusia sovietică împotriva celor socotiți ca ostili bolșevismului. Organizația ar fi întemeiată de un advocat din Elveția, Ober, ar avea o întinsă ramificație, și s’a și pus pe lucru, suprimând până azi o mulțime de fruntași sovietici ori din fruntea Cehei, — poliția secretă bolșevică. Un ziar polon „Curier Porani“ — după informația ziarului „Cuvântul“ a trimis o scrisoare de amenințare fruntașilor bolșevici ruși, prin care îi anunță să înceteze fără întârziere executarea anticomuniștilor, arătând că un caz contrar pentru fiecare antibolșevic executat, va fi asasinat un ambasador sovietic din străinătate. Noua organizație teroristă anticomunistă are de gând să extermineze pe toți înalții demnitari sovietici, pe toți publiciștii cari susțin ideile comuniste, ca și pe toate rudele acestor demnitari până la al doilea grad. Jertfă noului terorism ar fi căzut până acum un comisar sovietic Sleansky și secretarul său Hurghin. După un comunicat al oficiosului bolșevic „Pravda“, dela 1 Sept. până la 15 au fost mai multe asasinate politice in Rusia, rămase misterioase și atribuite acestei organizații. Astfel au fost asasinați Cosabutski șeful Cekei din Odessa, Bighirol de la Ceka din Baku. în Peri au fost uciși 29 de funcționari superiori bolșevici, șapte sate și-au ucis pe toți funcționarii, la Kiev a fost asasinat șeful Cekei ucrainiene Migan etc. Deci, teroare contra teroarei. Organizația anti-comunistă se pare că s-a pus serios pe lucru. Membri și agenți nu-i vor lipsi, căci în straturile populației ruse de acasă, ca și între emigrați, ura împotriva teroarei roșii din Rusia e adâncă. De șapte ani în Rusia comunistă e oprită orice propagandă sau manifestare anti-comunistă: peste două milioane de oameni, bănuiți de antibolșevici, între ei foarte mulți socialiști, — zac în temnițe. Mai mulți ca pe vremea celui mai sângeros țarism. Ceka roșie e mai teribilă decât cea țaristă, iar execuțiile sunt la ordinea zilei. Regimul comunist se menține prin cea mai cumplită teroare. Va putea fi el răsturnat tot prin teroare? (Continuare de pe pagina I) în oropsitul Maramureș. Bginda și cântecul vechi din Maramureș n’o mai avem decât îmbrăcată în haina prozaismului, în opoziție cu „cântecele poporale" strigături, etc., cari vii încă, sunt adeseori comori de poezie. * Ioan Petrovici: Teoria Națiunilor, ed. II: Studii istorice filosofice. Amândouă în editura Casei Școalelor. Profesorul de filosofie de la Universitatea ieșană, dl I. Petrovici, e între puținii intelectuali români, cari prin studiile lor temeinice în domeniul filosofiei aduc contribuții reale pentru obișnuirea cititorului român cu disciplina cugetării. Lipsa acestei discipline se resimte grav în lumea intelectualității noastre, și orice contribuție pentru formarea ei trebue să ne fie binevenită. Mai ales când contribuția pornește din o aprofundată cunoaștere a materiei, și e făcută într’o formă plăcută și atrăgătoare, cum sunt cele două volume ale dlui Petrovici. Teoria Națiunilor apare în ediția a doua. Studii istorico-filosofice, cuprind cercetări și conferințe asupra unor marcante personalități: H. Poincaré, Alfred Fouillée, H. Spencer, Kant, Titu Maiorescu, etc. Cronicar 2 Cronica teatrală Deschiderea stagiunii — „Thebaida“, tragedie în 5 acte de V. Eftimiu — Reprezentația de deschidere a nouei stagiuni la Teatrul Național din Ciuj ne-a dovedit că această înaltă instituție de artă națională, se află în pragul celui de-al șaptelea an de activitate pe un teren cu totul solid. Reprezentația „Thebaldei“ a lăsat impresia că ne aflăm în fața activității unei societăți dramatice cu un trecut cu mult mai lung decât cei șase ani ai teatrului nostru. Nimic din nesiguranțele unui teatru nou. Punerea în scenă, decorurile, montarea, jocul artiștilor, întreaga reprezentație a fost aceea a unei societăți dramatice cu o bună tradiție. „Thebaida“ cu fastul și amploarea tehnică ce pretinde, e o piesă care nu poate fi reprezentată decât pe o scenă de mâna întâi, și de o trupă teatrală care in majoritatea membrilor săi, nu mai are nimic de-a face cu diletantismul. Când vedem reprezentațiile ce se dau la Teatrul Maghiar din localitate, sau pe alte scene ale teatrului românesc afară de cel național din București, ne putem mândri că scena din Cluj a ajuns, în scurt timp, la un nivel artistic de prima ordine. Meritul e, desigur a tuturor factorilor artistici cari muncesc la acest teatru, cu râvnă, cu dragoste, cu pricepere, și a faptului că avem una din cele mai bune trupe teatrale din țară. De câte ori, cu prilejul turneelor oficiale a unor distinși artiști din Capitală, nu am putut constata ce mare greutate e să poți avea un ansamblu cel puțin corect și potrivit. Thebaida dlui V. Eftimiu a fost bine aleasă ca bucată de deschidere a stagiunii, ca o piesă de mare spectacol. S’au putut pune in evidență toate resursele artistice și tehnice ale teatrului nostru, reușindu-se a se oferi publicului o reprezentație bine pregătită până în cele mai mici amănunte, atât din punct de vedere scenic cât și al interpretării. Dl N. Dimitriu în regele Oepid ne-a dovedit frumosul progres cu care ne-a obișnuit din stagiunile trecute. E un artist harnic, care știe că talentul trebue înfrățit cu o muncă stăruitoare. Tragedia bătrânului și nefericitului rege orb, a impresionat prin jocul simțit al dlui Dimitriu, prin calda exprimare a sentimentelor de desnădejde în fața sorții, de iubire față de ficele sale, de cumplită ură față de fii săi netrebnici. Dl Dem. Psalta în Creon ne-a dat un rol amănunțit și adânc studiat, interpretând corect și cu multă simțire pe intrigantul din Theba, nemăsurata lui poftă de mărire și putere care-l duce pe el și pe ai săi la perire. Dl Psalta are una din rarile voci care fac simpatice sentimentele omenești chiar când ele, se manifestează în patimi grele. La cisa declamația care se menține în recitarea acestui gen de piese, — și mărturisim că nu înțelem pentru ce — pierde mult din rigiditatea școalei. Bine a fost dl I. Vanciu în rolul omului din mulțime, în așa numita canalie de stradă, om „al poporului“, care crează opinia populară ce ridică și răstoarnă pe căpăteniile popoarelor după cum îi sunt satisfăcute poftele. In scena beției ca și în căutarea, pentru aur, a trupului din Polinikes, dsa a dat dovadă de un real talent de interpretare. Plin de voință, neîndurat în urmărirea scopurilor sale, avântul tinereții a găsit pentru Polinikes un bun interpret în dl Al. Șerban. Rolul lui Etekles credem că nu a fost potrivit pentru temperamentul dlui C. Simionescu, ca și a lui Hacman pentru dl Al. Rădulescu. Dior au jucat corect dar aptitutidinile lor trebue rezervate pentru alte genuri. Un impresionat prooroc ne-a dat dl C. Ruset. Dar principala creație în premiera de aseară ne-a dat-o distinsa noastră artistă, dna Olimpia Bârsan, în Antigona. Fică, singură apărătoare a bătrânului rege orb în rătăcirile lui prin stâncile departe de patrie, dna Bârsan ne-a dat în Antigona, cu profunzime și delicateță sentimentul iubirii filiale, al respectului aproape sfânt față de nefericitul ei tată. Repugnarea instinctivă față de sora care nu se poate ridica în gestul ei de jertfă, dragostea dusă până la jertfa vieții față de cei doi frați, regi nenorociți, au găsit în dna Bârsan o interpretă desăvârșită. Dicțiunea dsale e una dintre cele mai artistice. Tragicul, sub toate manifestațiile lui, e domeniul în care dna Bârsan ne-a dat și alte creații. Dna Aura Fotino în rolul unei femei a avut o dicțiune aleasă și mult sentiment. Dra M. Miriam, în Himera le a dat una din interpretările sale cele mai reușite. Thebaida dlui V. Eftimiu, după cum a spus însuș autorul, nu are pretenții de lucrare originală. E o compoziție. Dar meritul ei principal pe lângă spectacolul atât de bogat, armonic organizat, cu multă cunoștință a scenei, — este că a reușit să mențină — personagiile și acțiunea, în atmosfera anticității, a vechilor piese clasice ferindu-se de orice anacronism. Cât privește compoziția ea face dovadă că dl V. Eftimiu e stăpân pe arta compunerii unei piese dramatice, fiind un adânc cunosicător al scenei, și dispunând de tact de măsură, ca și de o pipăită repartizare a acțiunii. Direcția de scenă a avut-o dl I. Bârsan, iar decorurile se datoresc pictorului Trucinsky. La reprezentație a asistat și dl V. Eftimiu. Publicul a răsplătit cu îndelungate aplauze atât pe artiști cât și pe autor. Cronicar. O frumoasă expoziție la Sibiu Primim din partea „Asociațiunei“ din Sibiu următoarele : „Cu deosebită bucuria aducem la cunoștință onoratului public de pretutindeni, că orașul nostru Sibiu, care are o frumoasă tradiție culturală artistică, în curând va fi iarăși locul unor însemnate și rari manifestațiuni culturale artistice. Aici se va deschide în prima jumătate a lunei Octomvrie Expoziția artistică de studiu, aranjată cu multă pricepere și competență de către uinii profesori I. D. Ștefănescu și D. Comșa, în edificiul Muzeului Asociațiunii și sub patronajul acesteia. Din partea aranjatorilor s’a depus toate stăruințele, ca aceasta Expoziție să fie cât mai reușită. Dl prof. I. D. Ștefănescu va prezenta publicului colecțiile sale de tablouri și alte obiecte prețioase din diferitele părți ale țării, iar dl prof. Comșa a adunat multe lucruri de valoare din părțile ardelene și bănățene,cutreerând în acest scop, neobosit diferite ținuturi. Deasemenea conducerea Asociațiunii a luat toate măsurile și a pus la dispoziție toate mijloacele, ca această nobilă întreprindere să poată corespunde scopului măreț, de-a contribui la educația artistică a publicului nostru. Astfel ne va fi dat să putem participa în cursul lunilor Octomvrie și Noemvrie la unul dintre cele mai importante evenimente culturale artistice în Sibiu. In acest timp toți oamenii de bine, cu interes și dragoste față de arta română și streină, vor avea fericitul prilej de a se apropia, de a cunoaște și de a se împrieteni cu perlele artei din diferite vremuri și locuri. Aceasta expoziție, asupra căreia ne luăm voie să atragem de pe acum atențiunea publicului nostru, va fi originală și unică în felul ei prin faptul că ea va fi o școală, unde toți vor putea să cunoască lucruri de valoare, nu numai privind și contemplând podoabele artistice expuse, ci vor putea asculta măiastră vorbă a dlui prof. I. D. Ștefănescu, atât de bine cunoscut publicului nostru și mai ales sibienilor, în urma conferințelor instructive ținute cu atâta căldură și competență de atâtea ori. Dl I. D. Ștefănescu, mult apreciatul nostru conferențiar, va ținea în timpul și în șalele expoziției mai multe prelegeri, dând toate explicațiile necesare referitor la obiectele expuse, împrumutându-le acestora suflet și viață ca să rămână vii în amintirea vizitatorilor, cari îl vor asculta. Tot dsa va ținea în cursul expoziției și în sala Prefecturii 5 conferințe despre evoluția artei și alte chestii în legătură cu problemele artistice, a căror subiect mai deaproape se va publica. Deasemenea pentru cunoașterea artei și literaturei muzicale franceze, italiene, germane și române, dl I. D. Ștefănescu va organiza tot în sala Prefecturii și 3 concerte, cu concursul unor artiști de seamă, veniți în acest scop cu dsa. Orele în care expoziția va fi deschisă precum și prețul biletelor de intrare se vor anunța la timp. Nădăjduim, că toată lumea înțelegătoare va lua cu plăcere act da aranjarea acestei Expoziții și se va simți îndemnată a participa la această sărbătoare a artei“. Tribuna liberă*) într’o chestiune de onoare. Subsemnatul declar că în urma cidentului avut cu dl loan Chinteanu dela Inspectoratul Școlar din Cluj, i-am trimis martori, iar dsa mi-a refuzat satisfacția pe cale cavalerească, pentru care faptul declar descalificat. Cluj, la 30 Septemvrie a. c. Laurențiu Budu student In drept. *) Redacția și administrația nu răspunde da cele publicate In această rubrică. 644 in Specula în Cluj — De ce nu se aplică legea împotriva speculei ilicite? — Există — pare-ni-se — o lege pentru înfrânarea speculei ilicite, de care, însă, autoritățile orașului Cluj nu prea țin seamă. Am încercat — e drept — în nenumărate rânduri să le facem atente asupra apucăturilor unora dintre negustorii de mărfuri alimentare și patronii de localuri de consumație, cerând luarea de măsuri potrivite dispozițiunilor numitei legi, pe consumator. N-am pentru a ocroti izbutit, totuși, să determinăm o acțiune serioasă și specula a rămas în Cluj singurul crez al negustorilor lacomi, la adăpostul toleranței vinovate a autorităților. Din această cauză Clujul sub raportul alimentar este cel mai scump oraș din țară. O mână de negustori (printre care foarte mulți improvizați: bărbieri cu bodegă, avocați cu cafenele, foști ofițeri cu restaurante etc.) realizează câștiguri considerabile, se îmbogățesc pe spinarea bietului consumator, în disprețul legei speciale, care le-ar putea înfrâna pofta nemăsurată de câștig, dacă ar fi cine s-o aplice. De aceea nu scrim aceste rânduri cu speranța că măcar de astădată vom fi ascultați. Autoritățile au asurzit de mult și nu putem striga atât de tare ca să ne audă. Vom încerca însă, (începând de azi) să înregistrăm sub titlu de simplă informație, abuzurile ce ni se semnalează. Să rămână aceasta înregistrare singura pedeapsă a negustorilor lacomi și singura satisfacție a bietului consumator. * Anul trecut pe vremea aceasta o cafea turcească, de pildă, se vindea la una din cafenelele din centrul orașului cu 7 lei. Astăzi costă 11.50 lei, adică cu vre-o 2—3 lei mai scumpă decât la Capșa. Intr’un an deci s’a dublat aproape prețul acestei consumații, fără ca prețul zahărului, al cafelei sau (mai ș’ul I) al apei, să se fi scumpit măcar cu o centimă. Printr’o odioasă eludare a prevederilor legei speculei, Primăria admisese un plus de procente reprezintând „regia“ localului și astfel în loc de 3 lei, cafeaua se vindea cu 7. De atunci — adică în interval de un an — patronii acelei cafenele au ridicat prețul cu încă 4.50 lei. Ce reprezintă acest spor, și cum este îngăduit ? Noi știm, că întreprinderile hotelului, restaurantului și cafenelei de cari vorbim trebuie să aducă câștiguri numeroșilor patroni: proprietarul, chiriașul, subchiriașul, antreprenorii etc. Legea însă, nu îngăduește câștig pe cap de om, ci pe întreprindere și consumatorul nu trebue lăsat să acopere cu banul lui muncit, numeroasele capitole ale numeroșilor întreprinzători! De curând aceste întreprinderi au trecut sub o nouă conducere. Vechii antreprenori, cari au început afacerea cu garanțiile primite de la chelneri au reușit să se „retragă“ cu câteva milioane și vre-o două trei imobile. In locul lor a venit o asociație de negustori „ad-hoc“. Se zice: „schimbarea domnilor, bucuria nebunilor“. Noi vom spune: „schimbarea antreprenorilor, nenorocirea consumatorilor“, căci nouii antreprenori, luând în primire mănoasa întreprindere i-au spoit pereții pe dinafară, iar . . . pe dinlăuntru au scumpit prețul consumațiilor cu 20%. Și astăzi un ceai (apă colorată cu două bucăți de zahăr) costă 15 lei, o cafea turcească (1 bucată zahăr, 2 grame de cafea și 30 grame apă) 1150 lei, etc. Din nouăte sporuri antreprenorii, probabil, trebuesc să acopere și pierderile, la cari consimt de bună voe (sau poate de nevoe) corespunzătoare umilitoarelor reduceri ce fac unor anumiți consumatori. Și de aceea legea speculei nu se aplică.* Dar fiindcă este vorba de legea speculei amintim, că ea prevede obligativitatea afișării prețurilor de consumație. In cafeneaua „New York“, de pildă, prețurile nu sunt afișate. Iată o contravenție, pe care ... o trecem sub tăcere. Vom reveni, însă, cu alte nouă cazuri. Rep. PATRIA SOCIETATEA NAȚIONALA DE CREDIT INDUSTRIAL București, Str. Banca Națională Nr. 8 PROSPECT de EMISIUNEa 308 000 acțiuni nominative sau 300.000.000 M Societatea Națională de Credit Industrial conform art. 8 din statut, în urma deciziunei Consiliului de Administrație în ședința din 28 August 1925 a hotărât sporirea capitalului social de la 200.000 000 lei — la 500.000.000 lei, printr-o nouă emisiune, de 300.000 acțiuni nominative reprezentând un capital de 300.000.000 lei. Scopul acestei emisiuni este de a spori capitalul de rulment al Societății, pentru a veni în ajutorul industriei mari, mijlocii și mici într-o măsură și mai largă ca până în prezent. Din nouă emisiune, conform art. 8 din statutele Societății, Statul preia 20a 10 sau — — --------— lei 60.000.000 iar Banca Națională a României 3000 sau lei 90.000.000 Restul de 150 000.000 până la 300.000.000 lei, se repartizează astfel: 58.500.000 lei vechilor acționari, adică pentru 2 acțiuni vechi primește una nouă, conform art. 8 din Statut, iar 91.500.000 lei adică restul până la 150.000.000 lei se oferă subscripțiunei publice. Dreptul de opțiune penru vechii acționari se va putea exercita cu începere dela 1 Octomvrie a. c. și până la 31 Octomvrie. După expirarea acestui termen, dreptul de opțiune al acționarilor se perimă, rămânând ca Consiliul de Administrație să hotărască cum va crede de cuviință de repartiția acțiunilor rămase neoptate. Subcripția de 91.500 000 lei oferită publicului va avea loc tot în intervalul dela 1 Octomvrie până la 31 Octomvrie 1925. Atât opțiunea, cât și subcripția de nouă acțiuni se va putea face în sucursalele Băncii Naționale a României, iar în București la Sediul Societății noastre în strada Banca Națională Nr. 8. Pentru exercitarea dreptului de acțiune al vechilor acționari, se vor prezenta acțiunile vechi pentru a fi ștampilate. Prețul nouilor acțiuni, atât pentru vechi acționari cât și pentru nouii acționari, va fi de lei 1.000 de acțiune valoare nominală, plus iei 25 spese, care se vor achita astfel: La subscripție 30 ° 10 din valoarea acțiunei sau lei 300 de acțiune plus spese de emisiune — — — — — „ 25 „ „ în total lei 325 „ „ Restul vărsămintelor până la complecta arbitare a acțiunilor se va efectua în modul următor: Vărs. îl-lea la 15—31 Martie 1926 lei 350 de acțiune. Pars. Ili-lea la 15—50 Iunie 1926 lei 550 de acțiune. Se primesc și varsâminte integrale. Pentru văr sănai fii de neefectuate la datele fixate, va curge o dobândă de întârziere de 10% până la data achitării. Intreaga emisiune participă la dividentul anului în curs, cu începere dela 1 Octomvrie a. c., adică cu o pătrime din dividentul ce va reveni pentru exercițiul 1925. Consiliul își rezervă dreptul de a închide subscripția înainte de 51 Octomvrie 1925. 602 2—2 Consiliul de Administrație. . Concurența este sprintenă, căci publicul cumpărător pretinde multă dexteritate. Faceți-Vă rost de un izvor de procurare care să fie bun, de încredere și permanent, căci alfel neputincioasă va fi sforțarea D-Voastre la procurarea celor necesare. Acest adevăr se referă mai ales la stofele pentru haine bărbătești, articoi de cuptușeală și stofele de mantale pentru femei. Faceți o singură încercare și Vă veți simți plini de recunoștință față de film Succesorii lui Eugen Schwartr, CLUJ, STRADA REGINA MARIA 14, Depozit din străinătate pentru articoi de stofe bărbătești și cu ptușeală. s—ip SON. Mașini de stors mierea Anadyr* se află în toate mărimile la Geza Zeilor tinichigiu, Cluj, Str. Mâloasă No. 4 (Lângă Hotelul „Astoria“). Cereri oferte. Canalizare, încălzire centrală și instalațiuni pentru lumină electrică excută Cel mai ieftin Sipos întreprindere tehhnica Cluj, Str. Universității 8, I Eurilo imisticii cu cafea boabe nu se distinge aproape deloc de cafeaua boabe. O atare combinație devine mai tare prin Enrile, i 439 și obține un gust mai pronunțat, precum și mai multe materii nutritive: întrebuințarea cafelei En-t rilo eftinește consumația de cafea boabe. Firma Heinrich Franck Söhne, unica producătoare, garantează pentru gustul excelent. Mai ieftin vopsește, curăță „UMIC“ Calea Regele Ferdinand 133. Sucursale b"2.Telefon 87. Cele mai noue mantale de toamnă și de iarna pentru femei model de Paris ^ JSL â*. ***. g (vis-a vis) de Poșta principală și Viena au li |fgstul? 11 ® i l"l Calea Regele Ferdinand 25. Se pot sosit la firma ® ^ ^ i ve jea fă râule ligament de a cumpăra