Patria, decembrie 1925 (Anul 7, nr. 261-284)

1925-12-01 / nr. 261

1 Decemvrie 1925 (Continuare de pe pagina 1) rațională. Ministerul de Domenii cu complicitatea vădită a Consiliului de îndrumare a dat curs primei cereri numind o comisiune de doi experți: unul absolut incompetinte dl Caracostea dela Cfr. și un altul dl Filipide care face parte din conducerea Băncii Românești și din conducerea sucursalei Băncii Românești Soc. S. R. D. In urma campaniei duse de ziarul „Cuvântul“ dl Filipide a fost schimbat cu dl Apostol Constantinescu dela Galați tot liberal însă neafișat ca dl Filipide. Acești doi experți au evaluat inventariul în total, iar nu pa regiuni așa cum fusese cerut de Uniunea Sindicatelor Agricole. Au fixat tot inventarul la ridicola sumă de 5 milioane 200.000 lei aportul Statului, adică valoarea tuturor bălților, râurilor, stufăriilor, terenurilor inundabile și pășunabile, experții au declarat-o imposibil de calculat aceasta spre a ascunde adevărata valoare. Din statute rezultă că oferta Sindicatului de studii agricole semnată de dr Antipa și care apare în tovărășie cu soc. „Frigul“ are la bază înființarea monopolului pescuitului și acapararea celei mai bogate și mai rentabile regiuni începând de la Hârșova până la Mare și tot litoralul Mării de la capul Midia până la Ecrene și cu toate lacurile din Sudul Basarabiei și din Nordul Dobrogei și chiar cu toate părțile de jos ale Prutului și Nistrului. Un monopol mai odios și o acaparare mai feroce nu poate să existe. Cu un capital de 200 milioane se dă în exploatarea Soc. acaparatoare averi de peste zece miliarde și Ministerul de domenii face aceasta tocmai în momentul când Ministerul de finanțe în expunerea de motive a bugetului arată că sistemul de exploatare sub regimul comercializării n’a dat rezultatele așteptate. Pentru desvoltarea acestei interpelări rog să mi se pun la dispoziție: dosarul comercializării bălților împreună cu toate actele, dar mai ales cu raportul experților, raportul semnat de dl ministru Constantinescu și toate cele nouă oferte de la dosar. Iar acum, în drum pentru un nou turneu în străinătate, cisa s’a oprit pentru trei seri și în orașul nostru. A fost una din aparițiile cele mai plăcute de pe scena noastră. In Violeta din Traviata, a avut un rol de mare creiație, și a fost aplaudată îndelungat și repetit. In „Faust“ a avut acelaș succes. Lidia Lipowska face săli tixite la Opera Română din Cluj, cum a făcut și la Opera Română din București. Convingerea tuturora este că au în fața lor în prima linie o mare artistă, și apoi pe primadona. Ea captivează spectatorii cu întreaga ei făptură plină de armonie și grație. Natura a înzestrat-o cu atâta distincțiune și nobleță, are linia și atitudinea constant frumoasă și are stil. Vocea ei deși fără mare întindere în registru, e însă mlădioasă și desmierdătoare, și realizează cele mai impresionante subtilități. Ea cunoaște tainele ciselării,cântului și fineța frazărei. Dl Apostolescu a dat în Faust tot ce poate da mai bun ca joc și cânt. Dl Căldăraru a primit salve de aplauze meritate în Valentin. Dl Urescu în Mefisto, a avut o mască excelentă, un joc foarte inteligent, vocea lui însă a fost pe alocuri prea dură și lipsită de muzicalitate. Corul numai în actul al treilea a știut să se ridice la frumoase înălțimi de omogenitate, armonie și elan. Tribunalul Cluj. Arenă sportivă — Bătaie între un judecător și un avocat — In atențiunea dlui ministru de justiție — Primim următoarele: De câte ori s’a înregistrat vreun act samavolnic al autorităților de sub regimul liberal — sau se semnalează vreun act imoral al persoanelor susținute de acest guvern, întotdeauna ni s’a răspuns, că suntem răi români, pătimași, privind lucrurile numai prin prizma urei politice, ba chiar urmărim micșorarea prestigiului alcuitei guvernări. Suntem convinși că și din relevarea cazului, cu prefacerea Tribunalului Cluj într’o arenă sportivă cu ajutorul puhoiului susținut de guvern și cocoțat la demnități, care nu le merită, dușmanii adevărului și ai cinstei nu văd altceva, decât o intențiune de de sosire a acestei instituțiuni. Iată cazul: La 26 1. c, în timpul oficial dl președinte al Tribunalului crezând de bine, ca în biroul dsale să aranjeze conflicte personale ivite între niște avocați și chiar dia nefiind strein de cauză, după ce nu-i succede a pune un văl cât de subțire peste murdara afacere, învrăjbiții la părăsirea biroului, în coridor, judecătorul Păcuraru află de bine a distribui în semn de dreptate: vreo câteva palme, dlui avocat Penescu, și acestea prin surprindere. La rândul său avocatul i-a ripostat strașnic, lăsându-și adversarul lat pe asfaltul Tribunalului, Noroc, că un alt avocat care se afla de față la penibilul match, făcându-i-se milă de victimă i-a sărit în ajutor, scăpându-i din mânile omului, care a știut să-și facă dreptate, poate mai bine decât judecătorul bătut in funcțiunea sa. Nu crede oare de ministru de justiție că împotriva judecătorului care a adus cea mai gravă atingere prestigiului Tribunalului, trebuie să ia aspre măsuri, sau crede de bine a-1 ridica în semn de recunoștință la rangul de președinte de Senat ? In această chestiune au, însă, un cuvânt și ceilalți magistrați, colegii dlui Păcurariu, cari suntem siguri, nu pot aproba „argumentele“ colegului lor. Dna Lidia Lipowska la Opera din Cluj Renumita cântăreață, cunoscută în toate centrele mari europene, dna Lidia Lipowska, a cântat ca oaspe pe scena Operei din Cluj în Traviatta, Faust, și va mai apare în Mina Butterfly. Dsa e una din apreciatele artiste ale Operei Române din București, de origină basarabeancă, dintr’o localitate din nordul acestei provincii. De tineră a ajuns la mare renume pe scenele rusești, unde a fost apreciată cu o mare putere muzicală și artistică. A făcut în diferite rânduri turneuri în străinătate, unde s’a bucurat de aceleași aprecieri. Iarna trecută dsn a apărut adeseori pe scena Operei noastre din București 2 ULTIMĂ ORĂ Prințul Carol la Paris Paris. — Prințul Carol al Românie a sosit la Paris venind din Londra unde a participat la funerariile reginei Alexandra. (Rador.) Programul financiar al noului guvern francez Paris. — Consiliul de miniștri prezidat de dl Briand a discutat declarația ministrului de finanțe, dl Loucheur, prin care a expus proectele financiare ce permit echilibrarea bugetului și asanarea tezaurului fără consolidarea bonurilor de tezauri. Se cere votarea rapidă a bugetului complect echilibrat și apoi guvernul va relua fără întârziere negocierile în chestia datoriilor, interaliate și printr’un acord Spania va căuta obținerea păcei în Maroc, acordând riffanilor o largă autonomie administrativă. (Rador.) Un mare uragan pe coastele Italiei Roma. — Un violent uragan s’a deslănțuit pe coastele Calabriei și în Sicilia. Pagubele sunt enorme. Messina și localitățile apropiate de coaste au fost complet inundate. Numeroase bărci scufundate. (Rador.) INFORMATION» — închiderea școlilor românești din Ungaria. Ministerul de externe a primit un raport de la Legația română din Budapesta, prin care se arată că autoritățile ungurești, au dispus în unele localități, închiderea școlilor românești. Cercurile noastre oficiale nu cunosc nici până azi motivul invocat de autoritățile ungare, care au decis închiderea școlilor românești. Ministerul de externe a cerut lămuriri și Ministerului de instrucție, dacă nu ar fi cazul unei intervenții pe cale diplomatică. Această intervenție se va produce zilele acestea pentru ca, prin întârziere, să nu se prejudicieze interesele culturale ale minorității românești din Ungaria. Hotărârile ce vor fi luate de guvernul român vor fi comunicate legației maghiare din Capitală. Lucrările comisiunei mixte româno-ruse. Săptămâna trecută, a avut loc la Soroca lucrările comisiunei mixte româno-ruse. S-au discutat diferite incidente întâmplate pe Nistru, precum și câteva trageri cu armele de către grăniceri bolșevici spre Soroca. Ambele comisiuni, au făcut o serie de anchete la câteva pichete de peste Nistru, și apoi și-au încheiat lucrările. De data aceasta, lucrările s’au ținut in localul plutonului de grăniceri și au ținut 2 zile. Un proect de lege pentru plata datoriilor antebelice. La Ministerul de Justiție se lucrează actualmente la un proect de lege menit să reguleze plata datoriilor antebelice din țările cu cari nu s’au încheiat încă convențiuni. Am — Datoriile noastre în America a anunțat la timp că propunerile României cu privire la aranjarea datoriilor de război ale României către America au fost respinse de către conferința ce se ține actualmente la Washington. Delegația noastră, pe baza instrucțiunilor primite de la București a formulat alte propuneri de discuție, cari, după știrile primite de către ministerul nostru de finanțe sunt examinate actualmente de către comisia senatorială din Washington. O întrunire colegială. Sâmbătă seara la ora 9 societatea studențească „Sălăjana“, al cărei președinte de onoare este dl Iuliu Maniu, a avut o convenție studențească la restaurantul Maioroși din localitate. Serata la care au participat afară de studenți și mulți intelectuali sălăjeni, domiciliați în Cluj, a decurs într’o atmosferă de caldă prietenie. S’au rostit mai multe toasturi, dintre cari reținem toastul dlui dr Ioan Pop, un talentat advocat stagiar, fiu al jud. Sălaj, care a îndemnat studențimea la solidaritate și la cultul oamenilor mari, în cari Sălajul este foarte bogat. Csa a mai insistat, asupra necesității tineretului de a face înainte de toate carte și numai după aceea să se avânte în lupte politice. Serata s-a terminat la ora 2 noaptea și grație dlui Eugen Filip student în drept și aranjatorul acestei convențri colegiale, sălăjenii au avut ocazia să mai pună încă o piatră la temelia solidarității, care trebue să existe între toți studenții în general și între studenții unuia și aceluiaș județ în deosebi. Balul florilor. Societatea femeilor ortodoxe, filiala Cluj, aranjează în ziua de Sâmbătă în 5 Decemvrie un bal costumat pentru copii în sala cea mare a Prefecturii. Taxa de intrare 40 de lei de persoană, 20 de lei pentru copii. Acest bal va fi una din cele mai plăcute și intime distracții românești. Moș Nicolae își va face și el apariția pe la opt seara. Rugăm persoanele și în special părinții, cari doresc a oferi daruri copiilor de ziua Sf. Nicolae, să binevoiască a le trimite Comitetului Ia dna Cornelia Stanciu, str. Regele Ferdinand Nr. 44 în pachete sigilate și cu numele copilului. — Activitatea „Astrei“ în Ardeal. Conform programului stabilit vechea societate culturală „Astra“ a început un turneu de propagandă culturală în Ardeal. „Astra“ își are pretutindeni despărțămintele și organizațiunile sale județene și comunale, și manifestațiunile ei culturale au ajuns și in cele mai îndepărtate sate. Zilele acestea „Astra“ a făcut o descindere culturală la Miercurea-Ciucului, unde până azi nu s’a pomenit o asemenea manifestație culturală românească. La aceasta impozantă adunare a luat parte și dl V. Goldiș președintele „Astrei“. Adunarea a avut loc în capela ortodoxă sub prezidenția dlui Dragu președinte de Tribunal și un inimos luptător pentru cauza românească, care salută in termeni foarte călduroși pe dl președinte al „Astrei“ Vasile Goldiș și mulțumește celor sosiți pentru cinstea făcută orașului înstreinat, Miercurea Ciucului. Răspunde dl Vasile Goldiș. dsa, arată, că școala neputând satisface toate nevoile culturale, s’a ivit necesitatea socială de a se creia în mod particular societăți culturale, cari să răspândească lumină în marile masse ale poporului. „Astra“ nu are alt scop decât realizarea acestor năzuinți culturale. Dsa crede de necesar ca majoritarii și minoritarii să-și dea mână de ajutor pentru ridicarea culturală a poporului. Face apel către cei de față pentru înființarea de biblioteci și organizări de conferințe populare. Dl V. Goldiș mulțumește apoi autorităților județene și comunale pentru concursul dat „Astrei“ în organizarea ei în județul Ciuc. La orele 12 a avut loc un banchet la restaurantul Mihai Viteazul, la care au participat atât intelectualii români, cât și cei minoritari. S’au rostit mai multe toasturi. Dl V. Goldiș a închinat pentru Rege. — „Societatea Sf. Maria“ aranjează împreună cu Societatea „Caritatea“ în seara de Sânvasir 31 Decemvrie revelionul în saloanele Hotelului „New-York.“ — Un ceaiu oferit corului reuniunei „Sf. Maria“ Reuniunea femeilor române gr.-cat. „Sf. Maria“ din Cluj a oferit aseară un ceaiu membrilor corului bisericesc înființat prin străduințele sale. După cum amintit corul bisericesc, organizat în toamna aceasta, a început să cânte Dumineca și în sărbători la liturghie, având între membrii săi doamne, domnișoare și domni din societatea clujană, ca și elevi de la Conservatorul de muzică din localitate. Reuniunea a ținut, prin ceaiul oferit aseară, să-și aducă mulțumirele sale pentru bunăvoința și interesul tuturor acelora, cari și-au dat contribuția la înjghebarea unui lucru așa de frumos. Ceaiul și buffetul a fost oferit și servit de doamnele membre în comitetul reuniunei, în frunte cu prezidenta dna Livia Boila. Intr’un cerc prietenesc coristele și coriștii s’au întreținut într’o frumoasă animație. — Petrecere cu moarte de om. Ungurii din Hochstadt au aranjat Duminecă seara ca de obicei o petrecere cu dans, in restaurantul Medelean de lângă abator, unde și-au petrecut toată noaptea. Cum aceste petreceri erau totdeauna renumite de trașnicele bătăi ce le aranjau flăcăii, săcui, tinerii unguri au căutat și aseară să dea dovadă de vitejia lor strămoșească. Motivul bătăii l’au și găsit îndată. Individul Bărdosi Ștefan avea de mult ură asupra flăcăului Pécsi Ladislau și ca să-și răzbune a iscat o ceartă în urma căreia, l-a străpuns pe Ladislau Pécsi cu un cuțit, lăsându-l mort pe loc. Îndată au fost avizate autoritățile, cari au dispus transportarea cadavrului la morgă. Ucigașul Bărboși a fost arestat. — Restaurantul Majorosi este locul de întâlnire a societății de elită din Ciuj. In fiecare Sâmbătă seara tăiere de porc, aleasă și băuturi excelente. Bucătărie 745 1- PATRIA Mica Fabri De vânzare în timp de 3 zile o casă, în cartierul vilelor, pe un teren de V4 jug. compusă din 2 camere, bucătărie, cămară și verandă închisă, edificiu nou se poate ocupa imediat. Adresa la ziar. 771 2—3 Caut perfectă lucrătoare în croitoria de dame, adresa : Mdsner Postrestant Cluj. 772 22 C aut asociat cu capital 500.000 —500.000 lei pentru afacere foarte rentabilă. A se adresa la ziar sub „Rentabil“. 173 2—3 Cactilografă perfectă găsește serviciu după prânz 2—3 ore în administrația Ion „Lumea și Țara“ Piața Cuză Vodă 16. 2 3 ieftin, bine și cu gust vă puteți îmbrăca Ascultați! Manta de iarnă dublu, numai 1600 L Manta de iarnă 1/a dublu, numai — — — — 2100 L Manta de iarnă, stofă engleză numai — — — — 3000 L Manta neagră lungă de iarnă numai — — — — 2600 L Manta neagră lungă 1/a de iarnă numai — — —13600 L Manta lungă de iarnă, brănită 4200 L Haine gata, în culori negre sau vinete, numai — — 1900 L Confecționate din stofă de tot fină — — — — 2800 L După musură — — — 3600 L Mare asortiment permanent în stofe din țară și din străinătate! 5-10 MAGAZINUL GENTLEMAN Cluj, Calea Regele Ferdinand, Vis-a-vis de Magazinul Parisien, Telefon 4—936 r. p. 1 Mașini de scris Reprezentanța fabricei de mașini de scris Ideală Erika din Saxonia. Mașini de scris, noui și folosite, tot felul de revizite de birou și necesarii pentru mașini de scris, precum și mobibilier de birou, se află permanent în depozit. Atelier special pentru reparații! Antoniu Finkler, Cluj, Str. Regina Maria, 9. Cereți oferte! Cereți pretutindeni renumitul CEAI ENGLEZESC HORNMAR Reprezentant general și depozitar 717E-15 Societate Anonimă Otto șl Alfred Herzog București, Pasagiul Comoedia No 2 I PROGRAMUL I CIH£MAT06RAFEL0R| CINEMA SELECT Marți, 1 Decembrie Cei pairu cavaleri ai apocalipsului Film monumental în 12 acte,realizat de marele regizor american Rex Ingram, după romanul marelui scriitor spaniol Blasco Ibanez. Și rolul principal cei mai celebri artiști ai teatrului american. CINEMA URANIA Marți, 1 Decembrie Fii satanei Dramă senzațională și criminală în 2 părți și 12 acte. In rolul principal Edith Iohrisan și Mllian Duncan CINEMA APOLUO Marți, 1 Decembrie Arena Însângerată Dramă senzațională criminală din viața toredorilor spanioli în 8 acte, după romanul lui Blasco Ibanez. In rolul principal: Rudolpho Valentino Cetiti ziarul „PATRIA« DIN CAUZĂ Cel mai asortat magazin în Patrie de toate mărimile și Schi Nicolie Roscai CLUJ, Strada Regina Maria Nr. 2. abandonării vânzării en gros, toate mărfurile se vor vinde en detail pe prețurile engros Ocazie extraordinar de avantajioasă și rară pentru a vă putea procura pălăriile și albiturile pe prețuri în adevăr ieftine la Firmele Regele Pălăriilor 0 Record ! Piața Unirii 24 Piața Unirii 17 Prețuri de reclamă: Cămașe albă sa, cu piept rayee — — Lei 215 Cămașa colorată I-a cu 2 gulere și mangete Lei 250 Pălării de lână, prima calitate— — — Lei 160 Pălării de păr de iepure, garantate — — Lei 525 Garnitură de pijama Silk, I-a — — — Lei 650 Șal de mătase — — — — — — Lei 150 Vestoane de lână, pull-over și ciorapi de sport, în mare asortiment. Depozit enorm de cele mai fine pălării, marca Borsalino, Habig, Tress, Pichler, etc. ” L iS 7315-93-20 Mare asortiment de cuțite și aparate optice Ilataiii CLUJ, Calea Victoriei No. 2. I KisSB III 8*10110 V yn NICHELAT și ascuțit. PENTRU CRĂCIUN de acuma s’au pus în vânzare toate mărfurile cu mari reduceri de prețuri : « LA MAGAZINUL „AU PRINTEMPSl (fost MISSIR) CLUJ Strada Memorandului No. 11. Mai ieftin vopsește, curăță „UNIC“ Calea Regele Ferdinand 133. Sucursale: Telefon 877 Tipografia Națională S. A., Cluj, Strada Regina Maria 4